[#SeFaceLaStup] Mădălina Luca & Claudiu Margină: Știam unde vrem să ajungem, dar habar nu aveam ce trebuia să facem ca să ajungem acolo. Cred că asta se întâmplă tuturor antreprenorilor la început de drum

[#SeFaceLaStup] Mădălina Luca & Claudiu Margină: Știam unde vrem să ajungem, dar habar nu aveam ce trebuia să facem ca să ajungem acolo. Cred că asta se întâmplă tuturor antreprenorilor la început de drum

Claudiu Margină știa din liceu ce nu vrea să facă în viață: să se angajeze. Așa că antreprenoriatul a fost drumul firesc. La facultate a întâlnit-o pe Mădălina Luca și a convins-o să pornească împreună un business. Așa a apărut Seed Agency, o agenție de marketing online care ajută afacerile să se dezvolte. Dar înainte au lansat împreună ”Strigăt pentru educație”, o asociație menită să dezvolte potențialul tinerilor din România prin mai multe forme: educație financiară, educație sexuală, dezvoltare personală. A fost o experiență necesară pentru dezvoltarea lor și începutul în antreprenoriat.  

”Seed Agency a pornit din dorința noastră de a fi aproape de cât mai mulți antreprenori, de a-i ajuta să își crească business-ul. Pentru că ne încredem foarte mult în ideea de creștere, atenția noastră se îndreaptă și către antreprenorii mici aflați la început de drum. Știm cu toții că în acest punct timpul și resursele financiare sunt limitate, însă nevoia de promovare este foarte mare”, povestește Mădălina.

Primii pași pe cont propriu au însemnat multă muncă și mult entuziasm. Dar și determinarea de a continua atunci când lucrurile nu au ieșit așa cum au plănuit. Povestim în continuare cu Mădălina Luca și Claudiu Margină în cadrul seriei editoriale #SeFaceLaStup, susținută de BT, despre agenția lor, planurile de dezvoltare și care au fost temerile și așteptările când au pornit businessul. O serie de interviuri cu tineri ambițioși și determinați care au lăsat în urmă îndoielile și fricile de a porni propria afacere și au câștigat încrederea de a face acest prim pas la STUP. Au găsit aici o comunitate de specialiști dornici și pregătiți să le ușureze debutul în antreprenoriat. Și chiar mai mult decât atât.

 

Etapele care v-au adus aici

Mădălina: Cel mai interesant capitol pentru mine a fost Strigăt pentru educație. Un an de zile m-am dedicat doar promovării și administrării asociației, timp în care am învățat tot ce ține de marketing (de la realizat postări în social media, ADS, newslettere, LP-uri).

A fost o perioadă care m-a ajutat să cresc atât ca om cât și ca profesionist.

Claudiu: Pentru mine, cred că primul pas a fost cel mai interesant, practic să cresc de la 0 la 1. Prin 2016, încă din liceu, am descoperit marketingul online, iar după multe ore de studiu teoretic (timp de doi ani), în 2018 (la 21 de ani) m-am hotărăt să-mi deschid prima firmă cu speranța că o să vină clienții către mine fără să fac nimic.

Doar că nu a fost așa. Știam eu ceva despre marketing, dar habar nu aveam cum să promovez propriul business. Așa că în 2019, după ce timp de un an am făcut o cifra de afaceri de 2400 RON, am hotărât să mă angajez într-o agenție de marketing pentru a putea supraviețui.

După un an ca angajat, cu puțin mai multă experiență în domeniu, mi-am reluat drumul pe care începusem inițial, cel de antreprenor și lucrurile au început să meargă într-o direcție pozitivă.

 

Momente importante în formare

Mădălina: Hmm…  unul dintre ele ar fi momentul în care am susținut un webinar și nu au reușit să se conecteze decât 10 oameni. A fost o lecție care ne-a învățat cât de important e să testezi lucrurile înainte.

Un altul ar fi momentul în care echipa noastră de la Seed Agency s-a mărit și ni s-a alăturat colega noastră Georgi. Provocarea cea mai mare aici a fost să învățăm să delegăm. Să trecem peste gândul că „nimeni nu face mai bine decât mine.”

 

Povestea Seed Agency

Mădălina: Seed Agency a pornit din dorința noastră de a fi aproape de cât mai mulți antreprenori, de a-i ajuta să își crească business-ul.

Povestea a început după o perioadă de 2 ani în care noi am avut proiecte în zona de freelancing. A fost o poveste ce a început foarte natural și a continuat în aceeași notă.

Pentru că ne încredem foarte mult în ideea de creștere, atenția noastră se îndreaptă și către antreprenorii mici aflați la început de drum. Știm cu toții că în acest punct timpul și resursele financiare sunt limitate, însă nevoia de promovare este foarte mare.

De aceea, pe lângă serviciile noastre de marketing, oferim antreprenorilor și materiale (cu plată sau gratuite) care să-i ajute să își ducă afacerea la următorul nivel.

 

Ideea, contextul

Mădălina: Contextul a fost din nou, Strigăt pentru educație (care în acest moment este o comunitate de 60 k urmăritori pe Instagram, Facebook și TikTok).

Când vezi că marketingul pe care îl faci pentru tine aduce rezultate frumoase, simți că poți face acest lucru și pentru alte business-uri.

Claudiu: În plus, cred că amândoi am fost pasionați de mediul online încă de dinainte de proiectele pe care le-am creat împreună.

 

Cum v-ați cunoscut

Mădălina: Ne-am cunoscut la facultate la ASE, am fost în aceeași grupă. Decizia a fost cam așa. Claudiu m-a întrebat: „vrei să ne deschidem o afacere împreună? Să fim asociați, 50-50.”

Iar eu am zis „da” fără ezitare. Bine, drept vorbind nici nu prea știam ce presupune antreprenoriatul însă am avut mare încredere în el. Și nu regret că am făcut asta.

 

Ce v-a convins să faceți pasul în antreprenoriat

Mădălina: Ideea că indiferent de ce s-ar întâmpla ne vom descurca.

Aici cred că am fost avantajați de faptul că nu aveam ce să pierdem. Bani prea mulți nu aveam, stăteam în chirie într-o garsonieră, rate nu aveam. Singurul lucru pe care îl puteam pierde era timpul.

Însă nici acest lucru nu l-aș numi pierdere pentru că întotdeauna acțiunile pe care le-am întreprins (fie că ne-au ieșit sau nu) au venit la pachet cu niște lecții valoroase.

Claudiu: Cred că eu am fost convins dintotdeauna. Încă din liceu știam ce nu vreau să fac în viață: nu voiam să mă angajez. Deși am făcut asta pentru o perioadă scurtă, nevoit fiind de context.

 

Cum a fost începutul

Mădălina: Provocator. Nu am avut prea multă susținere, mai ales că eram tineri și nu dovedisem (încă) nimic. Asta a însemnat că a trebuit să muncim dublu ca să ne ridicăm, să arătăm că putem.

 

Temeri, așteptări

Mădălina: Temeri nu-mi amintesc să fi avut. Și dacă am avut erau umbrite de un entuziasm uriaș. Făceam atât de multe lucruri, încât nu aveam timp să mă opresc și să mă uit la temerile mele.

Așteptări… hmm… așteptarea mea ar fi fost să primim mai multă susținere din partea celor apropiați.

 

De la idee la concretizare

Mădălina: În general înainte să luăm o decizie mare facem destul de multe planuri înainte. Planuri scrise pe hârtie, cu obiective trasate și toate cele.

În cazul Seed Agency, ne-am hotărât că vom deschide o agenție în noiembrie, iar în februarie a fost startul efectiv. În tot timpul asta am lucrat la concept, site, serviciile pe care le oferim, proceduri.

 

Provocări

Mădălina: Provocarea a fost să te ții de treabă chiar și atunci când lucrurile nu ies cum îți dorești. În antreprenoriat se întâmplă de multe ori ca planul pe care ți-l faci să eșueze.

Skill-ul tău e ca după un astfel de fail să te mobiliezi și să o iei de la capăt. Să nu renunți.

 

Primul client

Claudiu: Primul client a fost și a rămas în continuare alături de noi (și noi alături de el) o companie în domeniul vânzării de articole sportive. Am crescut împreună. Și noi și ei am început relativ în același timp activitatea.

Întâmplarea face să ne fi cunoscut cu câțiva ani înainte de momentul deschiderii celor două business-uri. Nu mai vorbiserăm până atunci de câțiva ani, însă probabil Universul a făcut să reluăm legăturile fix în momentul în care aveam nevoie unii de ceilalți.

Îmi aduc aminte că am semnat un contract fix la începutul lunii noiembrie și peste câteva zile urma perioada Black Friday. Am avut foarte puțin timp la dispoziție să pregătim o campanie care a avut un succes mai mare decât ne-am așteptat.

 

Cum ați aflat de STUP

Mădălina: Am aflat de STUP de la o prietenă care ne-a povestit despre concept și cât de multe lucruri faine se întâmplă aici. Nu ne-a venit să credem.

Sunt foaaarte puține oportunități pentru antreprenorii aflați la început în România. Faptul că STUP vine să schimbe contextul este un lucru extraordinar.

 

Cu ce nevoi ați venit la STUP

Mădălina: Nevoia noastră a fost în primul rând de susținere. Iar oamenii de aici ne-au oferit această susținere și încredere (că se pot face lucruri) de fiecare data când am apelat la ei.

Totodată, am avut nevoie de networking. Faptul că te conectezi cu antreprenori care se confruntă cu aceleași provocări ca tine e un lucru care te ajută și mai mult să crești.

Am apelat la serviciile de plată online, servicii medicale și am luat și un credit.

 

Experiența la STUP

Mădălina: A fost (și este) o experiență ce merită împărtășită cu fiecare antreprenor cu care discutăm. Povestea ta în antreprenoriat va fi mult mai ușor de parcurs dacă alegi să spui „da” STUP.

 

Ce ați descoperit

Mădălina: Oameni faini în primul rând. Oameni care sunt lângă tine și care văd lucrurile din perspectiva ta ca deținător al unei afaceri.

Unul dintre cele mai mari ajutoare primite aici a fost faptul că am reușit să accesăm un procesator de plăți online pentru Asociația Strigăt pentru Educație, să putem primi donații online.

 

Cum s-a schimbat perspectiva asupra antreprenoriatului 

Mădălina: Am înțeles că în antreprenoriat, dacă cunoști oamenii potriviți, ușile ți se deschid. Așa a fost pentru noi STUP. O ușă deschisă când multe ni se închideau.

 

Învățături din antreprenoriat

Mădălina: Cel mai important lucru învățat a fost că eșecurile fac parte din parcursul tău. Sunt inevitabile. Fiecare dintre noi alege cum se uită la un eșec; dacă îl consideră un drum închis sau o cale prin care ești provocat să cauți alte soluții, alte drumuri.

 

Planuri de dezvoltare

Claudiu: În momentul de față încercăm să ajungem la clienți din ce în ce mai mari, pentru a putea oferi o gamă completă de servicii de marketing online.

Un al doilea punct, ar fi acela al extinderii echipei noastre. Avem nevoie de oameni deschiși, cu dorință de a învăța și de a munci.

Iar al treilea punct prin care dorim să ne dezvoltăm face referire la punerea pe picioare a unui mediu de învățare online pentru antreprenorii la început de drum.

 

Relațiile vostre cu ceilalți antreprenori

Claudiu: Lucrăm cu antreprenori și purtăm discuții cu ei în fiecare zi. Încercăm să ne apropiem de ei, să fim prieteni în limita relației profesionale.

Nu cred că aș putea caracteriza vibe-ul la modul general. Depinde foarte mult în ce sfere te învârți. Există foarte multă diversitate și cred că ce ar putea caracteriza mediul antreprenorial în momentul de față ar fi „incertitudinea”.

 

Sfaturi pentru antreprenorii aflați la început

Claudiu: Dacă ar fi să aleg un singur sfat, aș spune să nu își piardă răbdarea. Cred că e cel mai important la început de drum în orice ai face.

În punctul inițial vei fi foarte entuziasmat, dar dacă lucrurile nu ies din prima cum ai planificat tu, probabil te vei demotiva. Tot ce trebuie să faci ca să reușești este să încerci din nou și din nou, fără a-ți pierde răbdarea.

 

Un nume pentru perioada de început în antreprenoriat

Claudiu: Cred că pot să-mi imaginez cum ar arăta coperta cărții noastre în ceea ce privește antreprenoriatul. Iar prima poziție din cuprins ar fi „debusolare”.

Știam unde vrem să ajungem, dar habar nu aveam ce trebuia să facem ca să ajungem acolo. Cred că asta se întâmplă tuturor antreprenorilor la început de drum. 

 

Dacă ai o afacere sau idee de business la început, nu mai ezita, vino la STUP! Te așteaptă o super comunitate de specialiști dedicată ție și afacerii tale care să te ajute să o transformi în realitate. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related