[Marcom 2024] Iulian Bărbulescu: Schimbarile economice, tehnologice si sociale sunt atat de rapide incat elementele care aduc coerenta unui brand devin extrem de putine si simple

[Marcom 2024] Iulian Bărbulescu: Schimbarile economice, tehnologice si sociale sunt atat de rapide incat elementele care aduc coerenta unui brand devin extrem de putine si simple

Viteză, viteză, viteză. Timpul pentru strategie se apropie de zero, totul se face și se reface prin execuție constantă, spune Iulian Bărbulescu, Creative Lead Communication & Content Cromatic Studios. Acesta e ritmul industriei creative în 2024. Ce rezultă în urma ei? Un peisaj din ce în ce mai fragmentat. 

"Complexitate din ce in ce mai mare. Din ce in ce mai multe platforme, interconectate… Fragmentare culturala, bule peste bule, brand-uri cu stakeholderi multipli. Nevoia de a invata si stapani rapid mai multe discipline. T-shaped people devin norma", spune Iulian. 

Vorbim cu Iulian Bărbulescu în continuare despre schimbările din industria creativă în 2024, trendurile care o traversează, lucrul cu AI-ul și cum se adaptează creativitatea la vremurile noi. 

 

Restart 2024

Sunt foarte bucuros sa ma aflu intr-o echipa noua, la Cromatic Studios, unde construiesc serviciile de comunicare si content ale agentiei. Avem deja un track record solid pe video, unde acoperim de la TV ads la short sau long-form content, insa abia in 2023 a aparut planul unui departament coerent in acest sens.

 

Planuri

Cromatic Studios s-a focusat pana acum pe design, branding si UX/UI ca servicii main. 2024 pare a fi un an perfect pentru noi inceputuri, pare ca “all bets are off”.

Cum spunea un intelept - nu mai conteaza care, probabil un chinez batran - fiecare criza aduce o oportunitate. Noi vedem una in a construi brand-uri in social media cu mindset-ul consultantului de brand. Bazat pe consistenta si claritate.

 

Obiective

Ne dorim sa crestem business-ul de Comunicare & Content, zona in care aducem o abordare esentiala si totusi completa. Triada strategie - design - video in regim de viteza si calitate este ceea ce construieste un brand in ziua de azi, iar Cromatic Studios exceleaza la toate trei. Avem o echipa de designeri si videografi extrem de talentati la care se adauga dimensiunea narativa si strategica. Brains & muscle, executie creativa de top ghidata mereu de brand idea.  

 

Ce schimbări vă propuneți

Vrem sa fim mai prietenosi. Momentan noi suntem buni, dar nu ne stie (mai) nimeni. :) Vrem sa iesim mai mult in lume, ca avem cu ce.

Am reusit sa trecem prin pandemie si prin Revolutia Remote cu bine - ne-am pastrat cultura creativa intacta. Sa ai oameni de creatie talentati si happy reprezinta cheia comunicarii eficiente, care diferentiaza brand-ul si atrage atentia audientei.

Creativii au insa nevoie de leadership empatic, uman. Acel element uman incepe de la conducerea agentiei, se duce la oameni si apoi se vede in work. Work care vinde ce fac clientii nostri. That’s it. Atat de simplu si totusi atat de complicat.

 

Ce se întrevede în 2024

Pentru noi, continuarea si asezarea unui restart major inceput in 2023. Suntem multi oameni noi in echipa si suntem entuziasmati sa ne cunoastem, sa construim lucruri impreuna. Credem in energie pozitiva si vrem sa atragem clienti cu aceeasi energie. Curajosi, optimisti, cu viziune pe termen lung si dedicare. Ne place sa lucram cu clienti pasionati de tot journey-ul user-ului si de Customer & Brand Experience. Cromatic Studios poate fi un partener complet in acest sens pentru un business orientat catre a construi o comunitate loiala.

 

Provocările industriei 

Keep Calm & Do Revolutionary Work. Echilibrul finance-good work, desigur. Plus keeping your sanity. Mental wellness este ceva esential pentru oamenii creativi, iar noi tinem foarte mult la asta in echipa noastra. Spirit & brains - cu asta lucram zi de zi, nu? :)

 

De unde vin oportunitățile

Din curiozitate si invatare rapida. Din bucurie si echilibru interior. Care porneste de la fiecare individ si se duce apoi la toata echipa. Iar daca echipa e pe vibe, asa vin si clientii.

Fiecare brief, fiecare conversatie, fiecare executie poate fi o oportunitate daca esti acolo, prezent in acel moment, giving your best. Nu stii niciodata cand va avea a butterfly effect. :)

 

Trenduri

Viteza foarte mare. Uneori nejustificata. Timp pentru strategie aproape zero. Strategia se face si reface prin executie constanta. Schimbarile economice, tehnologice si sociale sunt atat de rapide incat elementele care aduc coerenta unui brand devin extrem de putine si simple.

Complexitate din ce in ce mai mare. Din ce in ce mai multe platforme, interconectate… Fragmentare culturala, bule peste bule, brand-uri cu stakeholderi multipli. Nevoia de a invata si stapani rapid mai multe discipline. T-shaped people devin norma.

 

Topicurile la care sunteți atenți

Avem pasiuni destul de diverse. O scurta lista: craft coffee, craft beer, video games, standup comedy, design cool din Barcelona, mobila, restaurari de case, catei, purcei, bebei.

 

Industria de comunicare în 2023

Dezastruos pentru freelanceri, scary pentru agentii mici, same old pentru agentii mari? Nu stiu, e doar o presupunere. Poate ar fi misto sa faca IQads un studiu anual in care sa ia pulsul industriei.

 

Factorii care au influențat-o cel mai mult

Noua legislatie fiscala.

 

Bilanț de agenție

Transformativ. Schimbari, planuri noi, oameni noi, sediu nou, servicii noi. S-a dat un restart in agentie si suntem entuziasmati about it. Ne place sa tinem pasul cu vremurile. Poate fi obositor uneori, dar ideea este sa inveti sa te odihnesti, nu sa renunti. :)

 

Proiecte

Campanii TV pentru clinica Sante si pentru cel mai mare si cel mai vechi client al agentiei - producatorul pharma Zdrovit. O noua editie de Slow Coffee Festival - cel mai important festival de cafea craft din Romania pentru care facem de ceva timp tot design-ul. Mai multe proiecte de branding si rebranding si UX/UI despre care abia asteptam sa comunicam mai mult anul acesta.

 

Lucrul cu AI-ul

Da, am facut chiar un branding cu ajutorul AI-ului, prezentat in cadrul Romanian Design Week. A iesit nice, dar parca tot pe uman iese mai bine pana la urma. Experimentam cu AI, il exploram constant si treptat ii vom gasi un “loc in echipa”. Nu avem insa o politica oficiala de agentie in sensul asta. Este democratie si sunt permise si pareri sau comportamente anti-AI, dar si pro-AI. Asa cum este si normal. :)

 

Influența AI în industria de comunicare

To soon to tell. Suntem inca in honeymoon. Cred totusi ca este cam over-hyped. Clar aduce un plus de viteza si un minus de cost, dar nu stiu daca aduce si un plus de calitate asa de mare. Personal, consider ca AI-ul nu va inlocui niciodata in intregime creativitatea umana. Chiar si cei de la McKinsey folosesc termenul “augmentare”. Care este mult mai realist decat “inlocuire”.

 

Nevoile clienților

Sa le intelegem business-ul si contextul si sa fim reliable. Sa construim brand-ul impreuna, oferindu-ne spatiu de exprimare reciproc. Sa fim curiosi si informati in legatura cu domeniul lor, sa ne asumam o “calatorie impreuna”. Sa intram in ritmul business-ului lor, pastrandu-ne ceea ce ne face valorosi ca parteneri in the first place: creativitatea.

 

Schimbări

Cred ca vor disparea business-urile facute pe genunchi. In anumite categorii vor ramane doar business-urile din varful piramidei, iar altele vor deveni nesustenabile economic. Vezi FruFru. Inflatia scade puterea de cumparare. Shrinkflation. Job-uri mai putine. Freelancing-ul devine nesustenabil fiscal. Rise of the job octopus. Cine nu intelege digital - la nivel de individ sau organizatie - va avea poate ultima sansa in 2024 sa supravietuiasca economic. Si multe altele.

 

Război, inflație, vremuri tulburi. Cum afectează asta industria?

Pai in primul rand exista un stres si burnout general, din ce in ce mai prezent si in studii, despre care vorbeste mai toata lumea in ultimul an. Din pacate, acest fenomen genereaza nevoia de quick fix si asa apar silver bullet gurus. Industria de comunicare era oricum foarte expusa relativitatii. Creativitatea este ceva subiectiv… In vremurile actuale best practice-ul devine si mai fragil. Noi ne bucuram totusi ca reusim sa atragem clienti care isi vad soarele de dupa nori.

 

Cum își redefinește rolul piața de comunicare în 2024

Nu simt ca este cazul sa redefinim. Doar sa ne reamintim. Serviciile de comunicare construiesc brand (care genereaza vanzari mai incolo) si sales (care genereaza vanzari acum).

Primele sunt mai creative si mai subtile si mai greu de inteles, de vandut, de apreciat. Exemplul clasic: Apple.

Ultimele sunt vitale mai ales in timp de criza, dar pot avea efecte adverse. Unde e tranzactional mult, e comoditizare, deci marja de profit mica si loialitate mica.

Ideal ar fi ca atat clientii, cat si agentiile sa inteleaga ca un brand are nevoie de ambele. Si brand, si sales. Investitia in media si agentiile de performance nu pot rezolva singure problemele de marketing ale unui business.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related