“Femei care merită să dea nume de străzi” – Rezultatele cercetării

“Femei care merită să dea nume de străzi” – Rezultatele cercetării

De Ziua Internațională a Drepturilor Femeii, Meta Muze a lansat rezultatele raportului de cercetare “Femei care merită să dea nume de străzi”, realizat în cadrul campaniei Acasă este feminin.

META MUZE este un proiect transdisciplinar, cu elemente new media, menit să aducă o conștientizare asupra proporției dezechilibrate dintre reprezentarea feminină și cea masculină la nivelul hărții urbane.

Prin dezvoltarea de colaborări și activități artistice interdisciplinare, își propune să educe cetățenii cu privire la câteva dintre personalitățile feminine deja incluse în patrimoniul cultural și totodată să îi adăugăm, în mod colaborativ, nume noi.

Proiectul META MUZE a fost inspirat de  “ORAȘUL (NON)SEXIST – Inventar al discriminărilor urbane sensibil la gen”, un studiu din 2015, privind dimensiunea de gen a orașului, coordonat de Laura Grünberg  și Diana Elena Neaga. 

Unele dintre concluziile acestui studiu, care ne-au atras atenția în mod special, au fost: doar 1% dintre străzile/pasajele/piețele din București poartă numele unor personalități feminine și numai 3.5% din numărul total de străzi/pasaje piețe din București cu nume de personalități, au nume de personalități feminine.

Pornind de la aceste informații, am gândit 5 produse ale proiectului, având obiective de conștientizare, educare și implicare a publicului în demersul de a îmbogăți nomenclatorul stradal cu nume de personalități feminine.

Cele 5 produse generoase, dezvoltate într-un timp foarte scurt de aproape 3 luni (1 august-10 noiembrie 2023) au fost următoarele:

  •  O serie animată cu 7 episoade dedicate câte unei personalități feminine notabile care a dat numele unei străzi din București: Regina Maria a României, Maria Tănase, Maria Rosetti, Elisa Leonida Zamfirescu, Elena Caragiani-Stoenescu și Ecaterina Teodoroiu și Regina Elisabeta a României.
  • Un website pentru prezentarea proiectului (metamuze.ro) și conturi de social media pentru propularizarea demersului (Facebook, Instagram, Youtube, TikTok)
  • O expoziție mobilă new media, interactivă, găzduită într-un autobuz. Expoziția s-a desfășlurat în zilele de 3,4 și 5 noiembrie 2023, în zone diferite ale Bucureștiului.
  • O cercetare colaborativă, preponderant calitativă, având la bază un chestionar prin care cerem propuneri de femei ce merită să dea nume de străzi
  • Un filtru AR pentru Facebook și Instagram, numit “Ce fel de Meta Muză esti?” care evidențiază valorile și calitățile personajelor din seria animată și încurajează identificarea aspirațională cu aceste tipologii de femei remarcabile.

În ceea ce privește rezultatele cercetării, redăm mai jos cele mai importante aspecte:

S-a înregistrat un total de 226 de chestionare completate, care au totalizat 302 de nominalizări de personalități feminine.

În urma validărilor, s-a folosit o bază de calcul de 98 de personalități feminine care merită să de anume de străzi în București

Perioada de colectare a datelor a fost în mod oficial 13 octombrie-5 noiembrie 2023, pentru a respecta încadrarea în termenele proiectului.

Meta Muze este un proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București Acasă 2023. Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziţia oficială Primăriei Municipiului București sau ARCUB. 

Cu toate acestea, chestionarul a fost lăsat deschis, iar ultima completare datează din 5 decembrie 2023.  

Obiectivele principale ale cercetării au fost:

  • Culegerea de propuneri de personalități feminine preferate, care merită să dea numele unei străzi în București
  • Sondarea argumentelor care susțin propunerile de personalități
  • Verificarea modului în care publicul rezonează cu demersul de a numi sau de a redenumi o stradă
  • Cercetarea străzilor sau tipurilor de străzi care pot fi înlocuite mai ușor în accepțiunea locuitorilor
  • Obținerea de răspunsuri care să folosească cercetării, chiar dacă respondenții sunt doar parțial de acord cu demersul (sondarea gradului de nuanțare a părerilor: ținând cont de un potențial refuz de a schimba denumirea unei străzi, am încurajat totuși publicul să și-l manifeste, completând chestionarul; în același timp, le-am oferit respondenților ocazia de a menționa nume de personalități feminine care inspiră și merită recunoaștere)
  • Oferirea unui spațiu de feedback direct prin intermediul unei întrebări deschise, cu miză calitativă
  • Colectarea de date demografice orientative care să ne ajute la identificarea tipurilor de public care au fost receptive demersului.
  • Identificarea segmentului/ proporției de respondenți care locuiesc în prezent în București.

 

Rezultate

Personalitățile feminine cu cele mai multe nominalizări, au fost, în ordinea descrescătoare: Ana Aslan (Medic, pionieră a geriatriei), Sofia Ionescu-Ogrezeanu (Medic, prima femeie neurochirurg), Ana Blandiana (Scriitoare, activistă), Mihaela Miroiu (Filosoafă, Profesoară, Feministă), Sofia Nădejde (Feministă, Publicistă), Hortensia Papadat-Bengescu (Scriitoare), Sarmiza Bilcescu-Alimănișteanu (Avocată, Feministă), Martha Bibescu (Scriitoare, Politiciană), Monica Lovinescu (Jurnalistă, Critic literar, Traducătoare, Activistă), Elisabeta Rizea (Activistă, Eroină), Doina Cornea (Scriitoare, Activistă, Profesoară).

La nivel profesional, putem constata că Artele și Cultura sunt domenii unde se înregistrează o prevalență a contribuțiilor feminine (40.14%), urmată de Implicare civică și politică, incluzând aici activismul, feminismul, filantropia (19.73%), Educație și Gândire (16.33%), Științe și Cercetare (11.56%).

Este de remarcat faptul că aproape jumătate dintre femeile alese ca sursă de inspirație sunt multidisciplinare.
Prezentul pe care îl traversăm favorizează mai mult decât oricând multidisciplinaritatea și transdisciplinaritatea. Căile de a explora multiplele dimensiuni ale ființei sunt incomparabil mai accesibile decât în alte epoci, iar soluțiile cele mai bune pentru abordarea viitorului își au sursa și resursa în aceste două concept.

Aproape un sfert dintre propunerile de muze reprezintă personalități în viață.

De altfel una dintre observațiile primite la întrebarea deschisă, menită să colecteze feedback din partea publicului, a fost: “Să apreciem și femeile în viață, nu doar pe cele ajunse în lumea sfintelor”.

Cele mai multe străzi fără obiecții de a fi schimbate sunt cele cu nume de rezonanță comunistă, sovietică (33.33%), urmate de cele cu nume non umane (de plante, animale etc) – 14.81%, la egalitate cu cele cu nume de bărbați irelevanți. 11.11% dintre respondenți au precizat că strada care ar urma să își schimbe denumirea ar trebui să aibă o legătură cu personalitatea feminină denumită. De exemplu strada pe care a locuit.

 

Impact mare la nivel micro

Deși Ana Aslan apare în raport cu cele mai multe nominalizări (17), de fapt cel mai des menționat nume (de 20 de ori) este al doamnei Elena Olteanu, mamă a 3 copii.

Una dintre fiice a fost încântată de demersul nostru și și-a mobilizat cunoscuții să o nominalizeze.  Strada pe care o propune spre schimbare a numelui este cea pe care au copilărit: Strada Fruntaș Ilie Guriță.

Ni s-a părut foarte înduioșătoare intenția și am luat-o foarte în serios, ca demers paralel, tocmai pentru că ne oferă o perspectivă valoroasă și la nivel micro, cu privire la contribuția femeilor în comunitatea lor mai mică sau mai mare, ca un efect al fluturelui.

 

Concluzii

În discuțiile despre dimensiunea de gen a orașului, trebuie ținut seama de faptul că 51.5% din populația României, respectiv 53,94% dintre locuitorii Bucureștiului, sunt femei.

Femeile sunt mai numeroase și mai longevive. Trăiesc, în medie, cu șapte ani mai mult decât bărbații români. Ele sunt categoria cea mai numeroasă de beneficiari ai serviciilor publice.

Indiferent dacă fac parte sau nu din categoria populației ocupate conform terminologiei științifice sau sunt ocupate în sensul cât se poate de pragmatic, cu îngrijirea gospodăriei, a copiilor, a nepoților, a altor membri ai familei cu dizabilități ș.a.m.d.; fie că străbat Bucureștiul la pas, la volan, în transportul public sau privat, femeile merită să se regăsească în atmosfera orașului.

Cercetarea Meta Muze scoate la iveală multe propuneri venite din partea cetățenilor, care se cer a fi luate în calcul și implementate la nivelul autorităților publice.

Echipa este deschisă pentru parteneriate, colaborări și sprijin financiar, atât în vederea implementării concluziilor cercetării, cât și pentru continuarea seriei animate.  Adăugarea de episoade dedicate altor personaje feminine ce merită a fi cunoscute are ca scop educarea și conștientizarea publicului larg, influențând cu precădere preadolescentele și adolescentele, aflate în căutarea vocației.
Prin promovarea personalităților feminine remarcabile, proiectul urmărește să contribuie la creararea unui oraș sigur, empatic și inspirațional.

Proiectul META MUZE este organizat de către Lavinia Petrariu, prin OnScreen/Room for Magic, și urmărește să corecteze dezechilibrul existent în ceea ce privește numele străzilor bucureștene, aducând în atenție importanța egalității de gen în peisajul cultural al orașului. 

Începând din 2020, OnScreen (prin ramura Room for Magic) a devenit membru certificat IAAPA (The Global Association for the Attractions Industry), ceea ce subliniază expertiza și dedicarea echipei în dezvoltarea de proiecte inovatoare în domeniul divertismentului contemporan.

O altă experiență notabilă pentru zona de edutainment este implicarea activă în realizarea câtorva expoziții educative interactive de la Muzeul Copiilor din București, cea mai recentă fiind Fabrica de jucării din 2023.

Partenerii noștri în acest demers au fost IQads, Asociația Retina-Timpan, bloomevnt.com, ISCOADA, Radio România Cultural, OnScreen, Room For Magic, Asociația Muze – Asociația pentru Teatru-Film-Muzică-Dans și Sneaker Industry.

Din echipa proiectului fac parte:

Lavinia Petrariu, Coordonator Proiect / Voce/ Scenariu/Cercetare sociologică
Oana ArsenOi, Responsabil Comunicare/ Cercetare artistică
Andreea Petrovici, Ilustrator/Grafician
Daniel Petrariu, Artist New Media / Technology Magician
Cristian Ghiță, Motion Graphic Artist

#MetaMuze #Bucuresti_incluziv #PatrimoniuCultural #EchilibruDeGen #METAimpact
#străzifeminine #acasăestestefeminin #ARCUB #BucureștiAcasă2023 #animațiieducative #feminin
#RaportdeCercetare

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related