Seian Scorobete: Pentru unii muzicieni, România e perfectă. Pentru alții e un fel de purgatoriu sau mai rău

Seian Scorobete: Pentru unii muzicieni, România e perfectă. Pentru alții e un fel de purgatoriu sau mai rău

Seian Scorobete vine din Timișoara și după 8 ani petrecuți în trupa The Different Class, relativ recent a dat drumul unui nou proiect muzical - Eyes Are All Around. Nu se inspiră prea mult din zona cotidiană, vrea ca muzica să ducă ascultătorul spre alte tărâmuri. Sondează zone muzicale inspirate de indie psych, indie pop, chiar pop electronic și e influențat de trupe precum Tame Impala, MGMT sau Phoenix.

"Muzica este clar o formă de magie, o artă sacră. Ea nu numai că stârnește subconștientul dar și poate forma punți între lumea ta interioară și exterioară în cel mai frumos fel. Este și o formă de a călători în timp. Ești acolo", spune Seian.

Lui i s-a alăturat la tobe și Gabriel Ciocan (The Amsterdams) și începând de anul trecut au început să dea drumul la single-uri, care au intrat deja în playlisturi pe Spotify și au primit reacții bune de la public. După Miles Away, recent au lansat al doilea single What About și pregătesc cât mai multe pentru anul acesta. Piesele fiind în engleză țintesc piața din afară, fie că vorbim de show-uri precum KEXP sau festivaul Glastonbury. De ascultat neapărat pe platformele de streaming, în timp ce citiți mai multe despre Eyes Are All Around.

 

Primele experiențe muzicale

Prima oară am avut contact cu niște instrumente în copilărie, cum ar fi pianul pe care îl aveam la apartamentul bunicii, apoi o chitară cu o coardă la care cântam instinctiv, la sat. Apoi au fost contactele cu tatăl meu care la mijloc-sfărșitul anilor 90 făcea muzică în Cakewalk. Eram curios și îl întrebam care-i faza cu programele astea.

 

Momente definitorii

Îmi doream neapărat o chitară, prin clasa a 5-a, iar când am primit-o a fost un declic, clar. Aia a fost acustica, Hora. Apoi cam după un an sau așa ceva am primit cadou chitara electrică folosită de taică-miu și atunci chiar nu-mi venea să cred. Apoi am descoperit FL Studio pe la 15 ani și practic asta făceam tot timpul. Ulterior am mai învățat diferite programe, dar acum lucrez în Ableton ca și DAW principal.

În rest cred că faptul că am avut de-a lungul vieții momente de sincronicitate între muzica pe care am ascultat-o și ce se întâmpla a fost important. Muzica este clar o formă de magie, o artă sacră. Ea nu numai că stârnește subconștientul dar și poate forma punți între lumea ta interioară și exterioară în cel mai frumos fel. Este și o formă de a călători în timp. Ești acolo.

 

Trupele, proiectele și muzicienii care te-au marcat

Sunt multe trupe care mă influențează, la fel multe genuri și subgenuri muzicale, dar dacă trebuie să aleg, aș spune Hendrix, Tame Impala, MGMT, Phoenix (în special în copilărie). Apoi pot să spun că m-a marcat și mi-a dat mai multă experiență colaborarea cu The Different Class din care am făcut parte aproximativ 8 ani, o perioadă în care am învățat multe despre lumea muzicii live. Eu veneam mai mult din zona de producție, unde făceam muzică electronică mai abstractă, dar îmi doream să explorez interacțiunea umană și arta improvizației.

 

Ideea Eyes Are All Around

Proiectul a apărut ca o necesitate a mea de a avea un outlet pentru ideile orientate spre indie psych, indie pop, chiar pop electronic și alte diferite subgenuri, influențe shoegaze, garage, funk, drum & bass...Dar ca idee, toate cu mine la voce și scrise cât mai concis, piese mai scurte în principiu.

Aceste piese pe care urmează să le lansez au fost majoritatea scrise în perioada pandemiei, finisate și cu tobe re-înregistrate pe unele piese cu ajutorul lui Gabriel Ciocan, pe care l-am sunat și întrebat dacă dorește să se alăture proiectului.

Apoi, numele este inspirat de experiențe transcendentale și epifanii, revelații ale unei realități mistice care iese din cotidian pe cât se poate de mult.

 

Primul single

Din câte observ lumea a avut un răspuns pozitiv și sunt bucuros că am început acest nou proiect de care mă ocup pe deplin. Este important pentru mine să pot lansa piesele, pentru că la unele am lucrat chiar ani de zile, în diferite perioade. E bine să le poți împărți cu publicul.

 

Ce s-a schimbat în peisajul muzical 

Păi, acum 10-15 ani pot să spun că era oricum o scena în dezvoltare. Cred că lumea are nostalgii în primul rând legate de perioada lor de tinerețe și ce făceau atunci.

În rest avem nevoie clar de mai multe locuri pentru concerte, dar pentru asta trebuie să fie cerere, iar persoanele cu bani trebuie să-și asume riscuri și pierderi - pentru o pasiune. Iar music business nu știu cât mai sau dacă ține și de pasiune.

Până la urmă cred că în Cluj de exemplu s-a reușit o centralizare a unor oameni care aveau un scop comun și au reușit să formeze 2 festivaluri deja renumite internațional.

Dacă mă întrebi pe mine nu e o ceva de ignorat deloc. Finanțările, normal, contează, dar fară niște oameni curajoși si entuziasmați la început e imposibil.

 

Cum se mai promovează un artist / trupă indie în 2025?

Eu personal încerc foarte mult să promovez proiectul prin playlist-uri de Spotify și încerc să ajung la vorbitorii de engleză din toată lumea, pe cât posibil, pentru că toate piesele sunt scrise și cântate în engleză.

După experiența cu The Different Class am realizat că e foarte greu, ba chiar s-a simțit imposibil, să te promovezi ca trupă românească dar care cântă în engleză în România. Poate a fost doar experiența noastră, dar ceva îmi spune că nu.

 

Aveți un al doilea single, cu tot cu videoclip. Care e povestea din spate?

What About e o piesă despre eliberarea pe care o simți când te lași ghidat de o forță din afara ta și când alegi să devii o variantă a ta care e autentică și fără compromisuri foarte multe, pe cât posibil. Stilistic e inspirată de Oasis, William Orbit și Stone Roses, dar și de diferite influențe din zona electronicâ și shoegaze. Ritmic se duce și spre psych rock.

Clipul am vrut să fie o experiență care să oglindească energia piesei. Am folosit și filmări din concertul avut împreună cu The Amsterdams la Timișoara.

 

Viața de muzician în România în 2025

E complicat răspunsul pe larg. Aș spune că depinde foarte mult de ce gen de muzică faci. Pentru unii muzicieni, România e perfectă. Pentru alții e un fel de purgatoriu sau mai rău.

Dacă lucrezi tot felul de alte chestii care au tangențe cu muzica pe care o faci, poate funcționa. De exemplu poți să faci muzică pentru reclame, filme, producție pentru alți artiști, voice-overs, audiobooks și așa mai departe. Alții fac cover bands.

Cred că e mai multă nevoie de voci pe internet care își exprimă gusturile lor bune într-un fel creativ. Practic, influenceri muzicali, podcasteri și critici muzicali care pot promova și ajuta trupe românești la un moment dat. Mă gândesc că acești oameni, deja având un public, ar putea ajuta cel mai mult.

 

Procesul de compoziție

Mă ajută faptul că am învățat producție din copilărie pentru că pot să exprim mai rapid o idee. Practic, cu cât e calea mai scurtă de la idee la implementare cu atât mai bine.

Producția însă e un domeniu foarte vast care se schimbă și se dezvoltă constant. Este esențial să nu te oprești din a învăța trucuri noi.

 

Publicul

Oameni care ascultă trupe similare cu noi, oameni interesați de experiențe ieșite din comun, de transcendență, de visare. Nu sunt foarte interesat de a face piese cu un conținut liric extrem de cotidian, chiar dacă nu am nimic împotriva lor și nu le exclud.

 

Locul ideal de concert

Glastonbury și KEXP. Radio 1.

 

Cum ți-ai propus să intrați pe piața internațională

Prin Spotify, YouTube și alte platforme de genul poți să ai ca și tintă strict publicul internațional. În rest, ne dorim să putem face toate lansările plănuite pentru anul ăsta, pentru că sunt multe single-uri pe care ne dorim să le prezentăm. Pe plan local vrem să ne conectăm mai mult cu oamenii care gândesc ca și noi și să ne expandăm tribul timișorean și mai mult.

 

Cum schimbă AI regulile

La ambele clipuri am folosit și AI pentru a genera anumite animații. Sincer, bugetul redus m-a împins să folosesc tot felul de trucuri pentru a exprima ce îmi imaginam. Nu cred că mai există reguli. Atât timp cât la final ești fericit cu ce poți să prezinți, asta contează. Nu sunt de acord cu furtul artei altora. Dar sunt de acord cu uzul creativ al inteligenței artificiale atât timp cât îți poate ajuta procesul de lucru.

 

Cine / ce te inspiră și ce ai ascultat bun în ultima perioadă?

Ascult și descopăr diferite noi trupe, cum ar fi Magdalena Bay care au un album lansat anul trecut foarte bun, Daft Punk la care mă reîntorc des, Justice care au din nou, un album excelent lansat în 2024. MGMT la fel. Ascult și mai mult shoegaze în ultima perioadă. Îmi place și ce fac Fontaines DC. Aștept noile albume Tame Impala și PinkPantheress. În rest l-am mai descoperit pe Djo care a lansat piese faine în ultimii ani.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related