Lu Pop, VFX Supervisor, Lead Comp StudioSet, a învățat meserie făcând și greșind. În România nu există o școală pentru VFX artiști, așa că soluția este să încerci, să lucrezi, să testezi și să înveți. Lu a studiat grafică la Universitatea Națională de Artă, dar a fost atrasă mai mult de animație, așa că a continuat în această zonă și a lucrat la mai multe filme de animație, în diverse stiluri și abordări, dar și la proiecte comerciale. La StudioSet a ajuns în 2019, unde a dat de "cei mai - nebuni, bulgari, moldoveni, artiști, regizori - oameni și cel mai mișto amalgam de personalități".
Mergem în culisele StudioSet și povestim cu oamenii din spatele reclamelor și ale video-urilor, din online, TV sau cinema. Oamenii de post-producție. Vorbim despre rolul montajului, al editării și al sunetului, lucruri esențiale în realizarea oricărei povești filmate, dar despre care se știe prea puțin. Post-producția e parte importantă din ADN-ul StudioSet și dă conturul oricărui video bine-făcut.
"În domeniul meu proiectele sunt foarte variate din punct de vedere al dificultății. Acolo cred că avem de lucru încă, în a face clientul să înțeleagă de ce un task durează 1 zi versus altul 10 zile", spune Lu Pop.
Povestim în continuare cu Lu despre munca ei de la StudioSet, parcursul ei în acest domeniu și părțile mai puțin știute ale postproducției.
Cum ai ales acest domeniu
Nu pot spune că a fost o alegere conștientă. Am studiat grafica la Universitatea Națională de Artă, dar încă din perioada facultății am știut că nu mă voi regăsi nici în rolul unui artist clasic, nici în cel al unui art director în agenție. De aceea, am început să fiu tot mai atrasă de animație.
După facultate, am participat la workshop-ul de animație organizat de Anim'est, Animation Worksheep, unde am avut ocazia să cunosc oameni la fel de pasionați, de la participanți si traineri la organizatori. A fost primul moment în care am simțit cu adevărat că acesta este mediul în care vreau să mă dezvolt. După workshop, Sergiu Negulici, unul dintre traineri, mi-a oferit oportunitatea de a lucra la un film de animație – Muntele Magic, regizat de Anca Damian. Astfel, am pășit pentru prima dată într-un studio de post-producție. As putea zice că domeniul m-a ales pe mine :))
Ce a urmat
Au urmat mai multe filme de animație, în diverse stiluri și abordări (animație 2D, 3D, mixed media, stop motion), însă, printre picături, lucram și la proiecte de advertising. Aici ritmul era cu totul diferit, mult mai rapid decât în cazul lucrului la film. Cerințele clienților erau foarte variate, iar cunoștințele tehnice necesare erau cu totul altele. Un lucru bun, de altfel, pentru oricine își dorește să își perfecționeze abilitățile în domeniul VFX.
Îmi amintesc că unul dintre primele proiecte de advertising la care am lucrat a fost spotul Anim'est din 2013. În acel moment, era cel mai exciting spot la care aș fi putut să lucrez – era pentru Animest, conținea animație în gem, un Iisus într-un cartof… le avea pe toate! Deși mă simțeam cea mai fericită persoană de pe planetă și aveam senzația că pot face TOT, mi s-a demonstrat rapid că îmi lipseau niște cunoștințe tehnice de bază. Norocul meu a fost că am avut colegi și supervizori fenomenali de la care am putut învăța.
Cum era industria atunci
Industria era ceva mai curajoasă. Si oamenii din industrie aveau ceva mai multă experientă.
Cum și de unde ai învățat
Făcând și greșind. Bănuiesc (sunt sigură) că la început le-am dat bătăi de cap supervizorilor, Adriana Ionică și Sergiu Negulici, și colegilor cu mai multă experiență, dar le voi fi întotdeauna recunoscătoare pentru tot ce am învățat de la ei.
În România nu există vreo școală de unde să ieși VFX artist. Înveți aplicat, lucrând la proiecte diverse, cu oameni diverși. Și înveți în mod constant. Sigur, acum există tone de tutoriale din care poți prinde diverse tips and tricks, însă pe mine m-a ajutat foarte mult să stau pe lângă oameni mai experimentați ca mine și să "fur" de la ei. Important e să vrei să faci asta, resursele sunt infinite, în timp îți dai seama și cum poți pune cel mai bine în aplicare toate cunoștințele pe care le ai.
Ce presupune munca ta
Sunt supervizor al echipei de grafică și VFX generalist, Lead comp. Și cateodată mai merg și pe set să mă asigur că e totul în regulă încă dinainte de a ajunge proiectul în grafică.
Împreună cu Ciprian Miheev, zis Branco, coordonatorul de grafică, și Mihai Popa, 3D Lead, evaluăm proiectele care intră, dăm cotații și timinguri, găsim soluții rapide pentru diverse probleme, prioritizăm ce este urgent (totul este urgent), împărțim taskurile fiecărui membru din echipă, ne apucăm de treabă, livrăm, toată lumea fericită. Haha, teoretic chiar așa este, practic, intervin multi alți factori în luarea acestor decizii și în livrarea proiectelor, factori nu neapărat interni, vezi timinguri scurtate, cerințe extra etc. În meseria de compozitor cel mai greu mi se pare că e să găsești... alți compozitori.
Cel mai frumos e atunci când vizualizezi toate piesele puzzle-ului: track-ul iese, roto hai că facem repede unde e nevoie dar poate nu mai e nevoie că chroma aia chiar a fost luminata bine, pe 3D ai lentila, bun, vine si CG-ul, hasdereu' e bun, mai ajustăm un pic culoarea, am nevoie si de matte pe obiectul ala, stai, că și pe ăla de deasupra, hai mai bine pe tot, integrez, ajustez, RANDEZ. Vezi cum se aștern toate etapele frumos într-un timeline mental și știi că totul o să meargă bine. Și chiar merge.
În echipa StudioSet
Am venit la StudioSet in 2019. Deși cu o mică teamă de schimbare și un mare dor față de foștii colegi, la StudioSet am dat de cei mai -nebuni, bulgari, moldoveni, artiști, regizori - oameni; cel mai mișto amalgam de personalități.
A fost o schimbare destul de mare de mediu, de workflow, de atitudini.
Suntem relaxati și avem o atitudine constant pozitivă.
Ce nu știu oamenii despre munca ta
În domeniul meu proiectele sunt foarte variate din punct de vedere al dificultății. Acolo cred că avem de lucru încă, în a face clientul să înțeleagă de ce un task durează 1 zi versus altul 10 zile.
Proiecte recente la care ai lucrat
La tot ce a scos StudioSet în ultimii 6 ani. :))




















