În 2010 se filma pe peliculă, se livra pe casete Beta, digitalul nu era foarte întâlnit în postproducție, iar industria era mai "lentă", povestește Simona Macarie, Head of Post-production StudioSet. Domeniul a trecut prin schimbări spectaculoase în ultimii 15 ani. Limbajul video este universal, dar sensibil, în același timp, la diferențele de cultură și la transformările tehnologice. Așa că adaptarea este parte din meserie.
"Eu sunt mama, pardon, managerul departamentului de post-producție de la Studioset. Mă ocup cu programarea, alocarea și verificarea tuturor proiectelor pe care le lucrăm. Uneori, mi se pare că munca mea constă în a face un mare puzzle, astfel încât, la final, să iasă o imagine perfectă", spune Simona.
Mergem în culisele StudioSet și povestim cu oamenii din spatele reclamelor și ale video-urilor, din online, TV sau cinema. Oamenii de post-producție. Vorbim despre rolul montajului, al editării și al sunetului, lucruri esențiale în realizarea oricărei povești filmate, dar despre care se știe prea puțin. Post-producția e parte importantă din ADN-ul StudioSet și dă conturul oricărui video bine-făcut.
Povestim cu Simona Macarie în continuare despre schimbările din industrie, lucrurile nevăzute din postproducție, învățăturile și descoperirile de până acum:
Etape în formare
Una dintre etapele care mi-au influențat parcursul a fost facultatea. Am studiat Comunicare și Relații Publice la SNSPA, unde am acumulat cunoștințe esențiale despre strategii de comunicare, relații media și gestionarea imaginii unei organizații. Pe parcurs, am descoperit cât de importantă este comunicarea eficientă și impactul pe care îl poate avea asupra publicului. Experiențele academice, proiectele realizate și interacțiunile cu profesori și colegi m-au ajutat să îmi dezvolt abilități practice și să îmi conturez mai clar direcția profesională.
O altă etapă importantă în parcursul meu a fost începutul carierei, când am lucrat în producția cinematografică după terminarea facultății. Am ajuns acolo din întâmplare cumva, primul job a fost de translator de limba italiană pentru o scenografă din Italia. Până la finalul producției am ajuns coordonatorul departamentului și apoi am continuat așa pentru alte proiecte, aproximativ 2 ani și jumătate.
Cum ai ales acest domeniu
Așa cum menționam, mi-am început cariera în producția cinematografică, lucrând în departamentul de scenografie al diferitelor producții filmate în România în 2006. Am avut rolul de coordonator, ceea ce presupunea gestionarea bugetului echipei și organizarea tuturor proceselor. Această experiență m-a ajutat să înțeleg cât de importantă este munca în echipă, într-un domeniu unde fiecare detaliu contează și unde colaborarea eficientă dintre departamente este esențială pentru succesul unui proiect.
După câțiva ani petrecuți în departamentul de scenografie, unde coordonam bugetele și organizam procesele de producție, am început să interacționez tot mai mult cu celelalte departamente, inclusiv cu echipele de post-producție. Am fost mereu atrasă de felul în care un film prinde forma finală în această etapă, de la montaj și efecte vizuale până la sunet și culoare. Experiența mea în organizare și gestionare a resurselor s-a dovedit valoroasă și în post-producție, unde rigurozitatea și atenția la detalii sunt esențiale. Astfel, trecerea către această zonă a fost una firească, permițându-mi să îmi extind cunoștințele și să contribui la realizarea proiectelor dintr-o perspectivă nouă.
Începutul în post-producție
Începutul a fost provocator, mai ales pe partea de post-producție, unde a fost nevoie să acumulez într-un timp destul de scurt și o serie de cunoștințe tehnice. Echipele de post-producție nu sunt foarte diferite de cele de scenografie, în sensul că sunt tot artiști, dar procesele sunt mult mai tehnice.
După ce am „rătăcit” prin alte studiouri, am ajuns la Studioset, în 2017. Și aici am rămas. Am gasit spatiul optim pentru a ma dezvolta si a ajunge manager de departament.
Primele proiecte
Primele experiențe au fost total diferite față de munca de acum, pentru că atunci când am început eu să lucrez în post-producție era 2010, iar digitalul nu era încă atât de prezent. Se filma pe peliculă, se livrau emisiile pe casete Beta etc.
Primele învățături, primele greșeli
De primele învățături am avut parte în producția cinematografică, când, lucrând la producții străine (filme americane și italienești), am învățat că trebuie să mă adaptez la toate stilurile și culturile. Limbajul cinematografiei este, bineînțeles, universal, dar apar nuanțe de la o cultură la alta, pe care, ca și coordonator (non-artist), trebuie să le înveți și să le respecți.
Cum era industria atunci
Era mult mai „liniștită”, mai lentă. Bineînțeles că și atunci existau deadline-uri strânse, dar erau două săptămâni, nu două zile. Procesele tehnice durau mai mult.
Schimbări
Cea mai mare schimbare este apariția mediului digital, care a acaparat multă importanță în fața TV-ului. Acum, campaniile publicitare au un media plan de digital și social media mult mai stufos decât cel de TV.
O altă schimbare sunt progresele tehnice – se filmează mult mai mult, la o calitate mai mare, în aproximativ același timp.
Cum și de unde ai învățat
Toate locurile de muncă pe care le-am avut m-au învățat câte ceva. Am acumulat experiență. Jobul în sine, cât și oamenii pe care i-am întâlnit along the way, m-au modelat în persoana de acum.
Ce presupune munca ta la StudioSet
Eu sunt mama, pardon, managerul departamentului de post-producție de la Studioset. Mă ocup cu programarea, alocarea și verificarea tuturor proiectelor pe care le lucrăm. Uneori, mi se pare că munca mea constă în a face un mare puzzle, astfel încât, la final, să iasă o imagine perfectă.
Cea mai grea parte. Și cea mai frumoasă
Bineînțeles, sunt mai multe aspecte ale muncii mele, unele plăcute și altele mai dificile. Partea cea mai grea este gestionarea timing-urilor de implementare a producțiilor, care parcă se micșorează pe an ce trece.
Partea frumoasă este satisfacția pe care o am la final de proiect, când totul a ieșit bine și toată lumea e mulțumită.
În echipa StudioSet
Fac parte din echipa Studioset de aproximativ 8 ani.
Atmosfera este foarte plăcută, iar echipa este formată din oameni talentați și muncitori. Desigur, faptul că sunt și prietenoși contribuie și mai mult la crearea unui mediu cald și familiar, asemănător celui de acasă.
Din culisele producției
Procesul din spatele unei producții este complex, dar și foarte eficient. Sunt mai multe rotițe care se învârt, iar dacă sunt unse bine, totul iese perfect. Iar la StudioSet sunt unse bine tot timpul.
Un proiect, în faza de post-producție, implică cel puțin 5-6 oameni, fiecare cu rotița lui de învârtit. Funcționează ca un ceas perfect.
Ce nu știu oamenii despre postproducție
Unii oameni din industrie încă înțeleg greșit importanța timpului necesar realizării unui spot video.
Proiecte importante la care ai lucrat recent
Anul trecut și începutul acestui an au fost presărate cu proiecte interesante: am avut Stalinskaya, Vodafone Salvamont, mai multe spoturi apetisante pentru McDonald's și Lidl.
Pentru mine, toate proiectele sunt importante.




















