[Newsletter collection] Adelina Dabu: E mai ușor să ai un comportament mai responsabil dacă ai alternativele la îndemână. Inspirație să fie

[Newsletter collection] Adelina Dabu: E mai ușor să ai un comportament mai responsabil dacă ai alternativele la îndemână. Inspirație să fie

Adelina Dabu ne arată cum transformi sustenabilitatea în listă de cumpărături, stil de viață și content editorial scriind despre mediu, oraș, comunitate și consum responsabil în newsletterul ei, Adelina’s Lists. Este un mix de recomandări pentru o viață urbană mai atentă și mai conștientă, presărat cu reflecții despre mediu, ritm și alegeri. Cititorii ei sunt oameni interesați de nou, de comunitate și de viața în oraș, preocupați de probleme climatice, dar nu neapărat pasionați de sustenabilitate.

Adelina are un background care îmbină științele politice, proiectele în ONG-uri și comunicarea strategică.

„Am luat tema schimbărilor climatice, care este complexă, aproape copleșitoare, și am încercat să o transform, după etapa de conștientizare, în ceva acționabil, fie că este o reflecție , un call to action pe baza reflecției sau o recomandare în legătură cu o acțiune pe care o poți face (în locul alteia)”, spune Adelina.

În continuare, povestim cu Adelina Dabu despre cum a început să scrie Adelina’s Lists și cum arată un demers editorial despre sustenabilitate ca mod de viață.

 

Despre tine

Sunt o persoană cu formare umanistă, dar cu o disciplină destul de matematică. Și o curiozitate  despre lume și preocupare să contribui în comunitate, am ajuns în multe intersecții de subiete – economie și politică, cultură și gastronomie, antreprenoriat și schimbări climatice. Cumva înspre imagini sistemice, dar simplificate cât să fie accesibile pentru toată lumea. Aceste intersecții se regăsesc în multe componente din viața mea care integrează diferite proiecte, de la afaceri publice, unde este locul meu principal de muncă, la proiecte cu ONG-uri și facilitare de procese de co-creație.

Cu această abordare, sistemică și multidisciplinară, mi-a fost destul de ușor să  înțeleg sustenabilitatea și schimbările climatice și să adopt tema aproape ca pe o lupă cu care mă uit la lume într-un moment în care se întâmplă să fim foarte aproape de “tipping point”, acel moment care va schimba complet echilibrul care ne asigură o viață relativ confortabilă pe planetă.

 

Când și cum a apărut pasiunea ta pentru scris

Am o relație complicată cu scrisul. La științe politice scriam mult, am trecut câteva luni și prin presă (m-a dus către alt format, dar nici nu m-a prins), apoi am ajuns la corporație unde trebuia să îi informez pe șefii mei cu timp puțin la dispoziție, în formule concentrare – multe bullet points, orice în jumătate de pagină. Așa m-am acomodat cu concizia. Dar cel mai des scriam și încă scriu, scrisori către politicieni  :) au un stil care, pe alocuri, s-ar putea numi limbaj de lemn. Din această combinație am decis să dau mai departe informații prin intermediul listelor, practic așa m-am gândit eu să scap de obișnuința limbajului de lemn.

 

Ideea Newsletterului Adelina’s Lists

În contextul pasiunii mele pentru intersecții tematice, am explorat locuri și lucruri despre care m-am prins că sunt interesante doar din discuții cu prietenii când eu eram sigură că toată lumea știe deja despre locurile în care merg eu și despre lucrurile pe care le cumpăr. Cum nu știi ce film tare despre mediu o să ruleze la un festival?! Cum nu știi ce roșii bune se găsesc săptămâna asta la o băcănie din oraș?! Când mi-am dat seama că nu știu, am zis că poate fi util să le dau mai departe, așa am început să fac, ocazional, liste pe Facebook. Sărbătorile au devenit un punct de referință când scriam liste mai ample cu cozonaci și idei de cadouri de la producători locali. Tot pe-atunci am început să lucrez cu Bianca Oanea când avea prima iterație a ceea ce avea să devină newsletter-ul News&Spice și m-am inserat cu recomandările la finalul newsletter-ului ei, săptămânal. Ea a luat o pauză, timp în care pe  mine mă întrebau oamenii ei despre o listă anume pe care o publicasem și cu mai bine de un an în urmă. Mi-am dat seama că este misiune imposibilă să recuperez de perete această informație și i-am căutat un loc mai stabil, unde să rămână și să poate fi ușor (re)găsită. Atunci apărea și Substack, așa că ce postam acolo a devenit atât un link, cât și un e-mail în inbox. Adelina’s Lists a fost primul lucru care mi-a venit în minte când mi-am setat contul de Substack, planul era să îi schimb numele în ceva mai inspirat, ceea ce nu s-a întâmplat nici până azi, la mai mult de doi ani. Și nici măcar nu mai este doar despre liste.

 

Ce ți-ai dorit să aduci cititorilor tăi

Când m-am apucat să scriu pe Substack, am reflectat puțin la ce înseamnă pentru mine activitățile pe care le includ în liste, ce valori reflectă, ce pasiuni. Și m-am întors la sustenabilitatea ca mod de viață. Am luat tema schimbărilor climatice, care este complexă, aproape copleșitoare, și am încercat să o transform, după etapa de conștientizare, în ceva acționabil, fie că este o reflecție , un call to action pe baza reflecției sau o recomandare în legătură cu o acțiune pe care o poți face (în locul alteia). Mestec niște știri despre ce se întâmplă cu clima, care sunt realitățile, uneori sumbre, ale impactului nostru asupra mediului și la ce consecințe să ne așteptăm și apoi fac câteva recomandări care se încadrează într-un ritm de viață mai slow, mai conștient, care ajută mai mult comunitatea și mediul. Ce să faci în loc să mergi la mall, gen. Cel puțin mergi să mănânci la un restaurant din cartier o mâncare făcută cu ingrediente locale, mergi la un concert.

Nu dau asta ca pe o soluție la marile probleme, dar nici nu îmi imaginez că toată lumea vrea să poate responsabilitatea întregii umanități pe umeri. În plus, e mai ușor să ai un comportament  mai responsabil dacă ai alternativele la îndemână. Inspirație să fie.

 

Cine sunt abonații și ce caută în textele tale

Sunt deopotrivă bucureșteni (în mare parte) pasionați de nou, de comunitate și de viața în oraș. Nu sunt toți pasionați de sustenabilitate, preocupați de probleme de mediu, dar e felul meu de a-i conștientiza și pe cei care nu sunt. Până la urmă, și prețul cafelei de specialitate depinde de schimbările climatice. Sunt și ONG-iști și corporatiști, oameni dispuși să experimenteze și să cunoască alți oameni în spațiul urban. Îmi place să cred că le pasă peste medie unii de alții. Dacă e o bulă, spre că e o bulă incluzivă.

 

Alegerea temelor. Cum decizi ce este important și relevant

Componenta de sustenabilitate cu care deschid se naște din contextul momentului, din anotimp și ce s-a mai întâmplat în materi de schimbări climatice. Este o ancorare în prezent cu un ochi spre viitor.

Apoi recomandările sunt lucruri care îmi plac mie  sau, cel puțin, mi se par interesante (adică aș merge și eu acolo, la unele chiar și merg, dar nu la absolut toate, că nu mi-ar ajunge timpul). Uneori închei cu o componentă  mai generală de inspirație pentru comportament sustenabil, de exemplu ce putem găti cu o anume legumă în sezon sau cum reducem consumul de ambalaje, în funcție de timp și propria inspirație.

 

Procesul de creație, când dorești să scrii un nou eseu pentru newsletter

Am o recurență (acum la două săptămâni) care mă obligă, deci mă pun la laptop și scriu, construind pe baza contextului recent. Nu l-aș numi chiar eseu, este un update cu un fir logic, urmat de o listă. Consum câteva ore să le pun efectiv una lângă alta, ceea ce de obicei este mai puțin decât mi-aș dori ca să construiesc ideea ce început cât mai puternică.

 

Documentarea

În timp ce răsfoiesc diferite surse din media și social media, îmi trimit link-uri sau fac print screen-uri cu lucrurile care mi se par relevante în materie de sustenabilitate și interesante în materie de recomandări. Nimic sofisticat ceea ce, evident, mă face să mai uit lucruri și dacă ai ratat un cozonac bun în lista de Crăciun, îi mai faci loc abia de Paște.

 

Impactul primelor newslettere

Substack era abia la început la noi și cu toate acestea, am stâns câteva sute de abonați în câteva săptămâni, veniți din Facebook unde încă duplicam listele. Era și perioada sărbătorilor de iarnă, de aici impulsul să îl scot în lume cu un nume improvizat. Erau doar listele, iar primul dintre ele, îainte de 1 decembrie (2023), era cu recomandări unde mâncăm și unde dansăm. Componenta de sustenabilitate s-a adăugat puțin mai târziu odată cu reflecția în raport cu scopul. Dar și primele recomandări erau exact în același spirit, le lipsea contextul.

Cea mai importantă reacție a fost pentru mine și rămâne și-acum este gradul mare de deschidere, se vede și că oamenii se întorc să recitească.

 

Cum este acum

A început ca un newsletter săptămânal și s-a transformat într-unul bi-lunar când am început să nu mai simt bucuria trezitului la 6 AM în dimineți de sâmbătă, nu doar pentru că nu mă odihnisem suficient ci și pentru că simțeam că nu îmi făcusem bine temele și nu era acolo tot ce credeam eu că trebuie să fie. Chiar și-acum se întâmplă, dar mai rar.

E frumos când îmi zic cititorii spontan, în persoană sau prin mesaje, că au văzut/citit ceva la mine și au acționat. Că i-a bucurat, i-a inspirat.

 

Cifrele

Suntem peste 2000 și rata de deschidere pe la 50%.

 

Ce te interesează acum în rol de editor de newsletter

Nu este un proces pe care să îl văd cu o destinație anume, alta decât să fim cât mai mulți în comunitatea  celor care conștientizarea impactul schimbărilor climatice și adoptă comportamente cu un impact mai redus, dar comportamente care nu se simt ca o corvoadă ci ca un stil de viață lejer.

 

Textele cele mai citite

În mod surpinzător, au prins bine câteva despre timp. Ceea ce m-a făcut să conștientizez că s-ar putea să generez uneori și niște FOMO cu recomandările, deci să fac bine să le mai echilibrez.

 

Colecția ta de newslettere

Îmi iau știrile gata curatoriate de la News& Spice, PressOne și Recorder, doza de Bruxelles la Politico, informații despre climă de la The New York Times – Climate Forward. Tot mai mult navighez pe Substack printre analize și opinii și tot acolo mă opresc, mai nou, pentru o doză de inspirație în bucătărie și slow life (ceva pentru care aș merge în mod normal pe  Instagram, dar aici parcă au alt ritm).

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related