PR de criza, intre teorie si practica

Am auzit eu o vorba de duh in "plina criza" pe care o amintesc mereu colegilor la un pahar de pilsner: in timp de criza (digestiva), relatiile publice sunt un fel de prieten care are tot timpul la indemana un sul de hartie igienica :). Insa, anul acesta, au relatiile publice din Romania destula hartie igienica?

Specialistii de PR din Romania spun ca in practica in perioada de criza companiile vor invata sa comunice vestile rele, ca vor creste serviciile de management al crizei si PR-ul online iar cele de CSR, media relations si events nu vor mai fi atat de solicitate.

Specialistii nostri spun ca la carte zice sa se faca o reactualizare a planului socio-
economic rezultat prin analiza PEST, sa se indentifice prin SWOT slabiciunile si oportunitatile companiei, sa se alcatuiasca celula de criza si planul de raspuns rapid, sa se indentifice publicul tinta, sa se intocmeasca strategia de comunicare, sa se comunice propriu-zis, sa se evalueze si sa se actualizeze constant comunicarea. In realitate nimeni nu stie cat sau care din aceste lucruri se fac si se aplica, aia care stiu tac chitic. In realitate, ba ai cu ce si nu ai cu cine, ba n-ai cu ce chiar daca ai cu cine.

Tocmai de aceea, in practica, pentru unii vor creste bugetele, pentru altii vor scadea. Depinde de dimensiunea companiei si de cat de afectata de criza este si de agentia in cauza, de cat de mici sau mari sunt si de cat de abili sunt in a vinde produsul de PR. De dorit este ca in aceasta perioada de criza companiile sa puna accentul pe CSR ca sa ramana aproape de oameni si de nevoile si problemele lor, mai ales acum cand se confunta cu o serie de nevoi si probleme noi de care nu au dat prea des pana acum. Cum abia s-au obisnuit cu acest termen o sa fie destul de greu sa convingi un client sa faca ceva pentru comunitate care nu are intotdeauna o legatura directa cu vanzarile. Bineinteles, trebuie avut in vedere si cealalta perspectiva nu poti face CSR daca ai dat oameni afara, de exemplu.

Dupa cum spuneam mai sus, trebuie indentificate oportunitatile. Rezultate mai palpabile ar avea o campanie de awarness, buzz marketing, social media, si, de ce nu, o campanie de pr online.

Ideea care trebuie retinuta este ca PR-ul nu trebuie sa lipseasca. Insa trebuie sa fie facut cu cap de niste oameni profesionisti. Iar agentiile de PR au castigat deja ceva experienta, nu?

Insa stau si ma gandesc ca daca unele companii nu au comunicat prin PR, de ce ar face-o acum? Dar eu sunt optimist: niciodata nu e prea tarziu! Cand mama si tata iti taie alocatia, te duci la prieteni sa te ajute cu o vorba buna, nu?

Iata o situatie in care PRietenul la nevoie se cunoste chiar daca e ultimul prieten pe lista persoanelor care te-ai fi asteptat sa te ajute. You need it yesterday, pentru ca astazi nu ai prevazut the worst scenario possible. De asta suntem noi PRieteni aici...we did it yesterday...in scoala chiar si de abia asteptam sa aratam ce am constatat noi si am invatat!

Pana la urma situatia de criza este pentru PR un caz de manual, o studiem in scoala si suntem pregatiti de muuulta vreme sa o infruntam. De fapt, adevarul e ca de abia asteptam (e unul din capitolele teoretice de la scoala pe care nu prea apuci sa lucrezi LIVE). Asa ca si pentru noi aceasta criza reprezinta o OPORTUNITATE, atata timp cat si clientii inteleg ca pentru ei si compania lor tocmai a devenit o NECESITATE.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune


Comentarii

Dragos nume
acum 15 ani
oh, c'mon. Acest articol scolaresc ar trebui sa ma convinga ca stimatul domn face PR?

Daca da, naspa.

ana-maria cristian
acum 15 ani
Pana la urma pentru cine e criza?

Vorbim de criza financiara aflata in plina dezvoltare la nivel mondial sau de criza sau mai bine spus impasul in care se afla departamentele si agentiile de PR al caror plan de criza nu exista?

CSR? Unde? Cand? Cui ii sta gandul la CSR cand toti sunt speriati de un subiect (pe care nu siu in ce scoala l-au invatat, macar si teoretic) necunoscut. Sunt nerabdatoare sa aflu cand ies companiile la rampa si mai ales cu ce? Lumea se afla in schimbare! Cum raspund companiile la schimbare? Momentan in niciun fel.



Branded


Related