Studioset spune povesti despre opinci si Vlad Tepes

Studioset spune povesti despre opinci si Vlad Tepes

Romania noastra e frumoasa si are ceva povesti de spus. In ultimul timp, cand nu lucreaza pentru vreo reclama, cei de la Studioset se inspira tocmai din povestile astea romanesti pentru proiectele pe care nu le realizeaza de dragul profitului, ci de dragul artei. Vorbesc de Opinci si despre spotul oficial pentru TIFF 2014, doua dintre cele mai recente proiecte ale studioului, despre care am aflat mai multe de la Anton Groves.

Povestea scurtmetrajului Opinci incepe cu "se face ca a fost odata ca niciodata un simplu Dan de la Asigurari". Un Dumitru Dan oarecare, cu o istorie extraordinara, traita de-a lungul a 13 ani si 100.000 de km. In 1910, el pleaca impreuna cu trei prieteni intr-o calatorie la pas, in jurul lumii, cu scopul de a castiga cei 100.000 de franci pe care Touring Club de France ii oferea celui care reusea sa faca turul lumii pe jos. Calatoria nu a mers asa cum planuisera cei patru: prietenii lui Dan nu au facut fata greutatilor ridicate de calatorie si au murit, iar el a ramas singur sa termine expeditia, intrerupta pentru cativa ani buni de Primul Razboi Mondial. In 1923, Dumitru Dan trece linia de finish si isi primeste premiul, mult devalorizat.

"Povestea lui e ca un spectacol de film", spune Anton Groves (regizor, Studioset) despre intamplarile prin care a trecut Dumitru Dan, povestite de un prieten. Ascultand o astfel de poveste, sunt anumite intrebari care se nasc de la sine: de ce nu e Dumitru Dan un fel de erou national? De ce stie atat de putina lume despre realizarile acestui om? Si asa s-a ajuns de la intrebari la "hai sa facem noi, Studioset, ceva ca sa promovam ce a facut Dumitru Dan" si la proiectul pentru scurtmetrajul Opinci.

Primul pas a fost, spune Anton Groves, sa gaseasca o modalitate vizuala prin care sa spuna povestea. Sa faca un lungmetraj in care sa redea lumea de la 1910 era prea costisitor si necesita prea multe resurse. Asa ca au stabilit sa faca un scurtmetraj de animatie. Urmatorul pas a fost structurarea povestii, structura inspirata de un interviu pe care Anton si echipa l-au avut cu fiica lui Dan Dumitru. Le-a dezvaluit ca, in copilaria ei, era convinsa ca intamplarile de calatorie pe care tatal i le povestea erau doar niste scorneli. Scurtmetrajul se imparte astfel in doua lumi: planul prezent, in care apare ea si el e Dan de la Asigurari care spune povesti, si planul trecut, care ilustreaza intamplari din calatoria celor patru prieteni.

Dumitru Dan in viziunea ilustratoarei Maria Surducan, aici tanar flacau calusar plecat prin lume

Echipa care urmeaza sa transforme planul in realitate e formata din Bogdan Muresanu, scenarist, Anton si Damian Groves, care se vor ocupa de partea de stop motion, Maria Surducan, ilustratoare care va face designul de personaje si partea de ilustratie pentru calatorie si studioul Framebreed pentru animarea 3D a calatoriei.

"Cu ajutorul lui Bogdan Muresanu am scris scenariul, l-am depus la Centrul National al Cinematografiei (CNC) si...am castigat. Am primit in jur de 60.000 de euro pentru realizarea scurtmetrajului. Sunt suficienti pentru un start bun al proiectului, dar ca sa-l facem cum vrem noi, avem nevoie de 100 – 110.000 de euro. Suma ne-ar ajunge sa comandam din Germania niste puppets speciali, din silicon si cu un schelet realist, care ne-ar ajuta sa imbunatatim semnificativ partea de stop motion. Foarte importanta si consumatoare de resurse e si coloana sonora. Cei patru erau calusari si calatoreau in jurul lumii dansand. Vrem sa facem o tema muzicala inspirata de muzica traditionala romaneasca, s-o recantam folosind instrumente si sunete specifice fiecarui loc in care ajung protagonistii povestii. Cantata la sitar cand sunt in India sau la bouzouki cand sunt in Grecia, de exemplu. Si asta inseamna un cost, trebuie sa lucram cu muzicieni care stiu sa cante la tot felul de instrumente", explica Anton.

Dumitru Dan devenit, peste ani, Dan de la Asigurari care ii spune povesti fiicei lui

In momentul actual, echipa face teste pentru a stabili stilul in care animatia va fi realizata si abordarea stilistica a povestii. In acelasi timp, au inceput decupajul decorului, etapa care, daca totul merge conform planului, ar trebui sa fie gata in toamna. In ianuarie e programat sa inceapa lucrul pentru partea de stop motion, iar o prima varianta a scurtmetrajului e planificata sa apara intr-un an.

"Eu cred ca este nevoie de niste eroi romani. Numai de rau se aude despre Romania in afara, in Europa. Iar omul asta a facut niste lucruri foarte deosebite. Sa calatoreasca 6 ani pe picioarele lui si sa nu renunte nici dupa 6 ani de razboi…nu stiu daca mai exista azi oameni care sa faca acest lucru. Asta e o poveste foarte tare pe care lumea n-o stie. Speram insa ca Opinci sa nu atraga doar romani. E o poveste internationala, ne-am dori sa-l vada si strainii ca pe un proiect cu potential", mai spune Anton.

Inainte de Opinci baietii de la Studioset si-au exersat pasiunea pentru Romania realizand spotul de promovare pentru TIFF. Daca nu stiti despre ce vorbesc, iata-l:

Anton Groves mi-a povestit cum a ajuns proiectul la Studioset: "Ne-am simtit onorati sa facem spotul TIFF si am fost surprinsi ca Tudor Giurgiu ne-a rugat pe noi sa ne ocupam. Anul asta voiau sa faca altceva, sa se indeparteze de stilul minimalist romanesc de anii trecuti, de aceea ne-au ales. Au vrut ceva mai modern, futurist. Pentru noi e un pas important ca am facut acel promo".

Promo-ul TIFF a trebuit sa respecte cateva conditii: clipul sa fie realizat la o calitate inalta, pentru ca urma sa fie difuzat in salile de cinema, sa aiba un look modern, sa vorbeasca cumva despre Romania. Initial, Damian si Anton Groves se gandeau sa realizeze o animatie care sa-i prezinte pe Matei Corvin si pe Vlad Tepes, personajele de pe afis, intr-o altfel de lupta pentru spatiu - lupta pentru un scaun de cinema. Timpul pe care-l aveau la dispozitie a fost insa prea scurt pentru a putea sa-si duca la bun sfarsit planul cu animatia, asa ca au mers pe varianta unui joc de lumini, umbre si texturi in jurul celor doua personaje. Primul pas a fost construirea unor masti din carton cu fetele celor doi domnitori, care au fost mai apoi suportul pentru filmarea jocului de lumini. Totul a durat doua saptamani, productia a fost facuta de Studioset cu ajutorul Slomoments, care s-a ocupat de filmarea cu camera highspeed, iar montajul si postproductia poarta tot semnatura Studioset.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Studioset

Studioset este o casa de productie si post-productie, cu sediul in Bucuresti. Compania a fost infiintata in 2007 si este formata dintr-o echipa tanara de profesionisti media care au castigat numeroase premii de-a... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related