Cum am facut primul Twinterview din .ro, despre un microsite de Twitter bashing

Pentru ca interviurile prin e-mail fac intotdeauna intervievatul sa para mai destept decat e in realitate, pentru ca pe mess, desi avem garantia spontaneitatii, libertatea de a scrie mai multe replici, oricat de lungi, pentru o singura intrebare, face posibile raspunsurile care sa ocoleasca elegant esenta problemei, imi propun sa realizez de acum inainte un nou gen de interviu, care sa constranga la concizie (140 de caractere) si spontaneitate: twinterviul. Avantajul e ca toata lumea poate asista in timp real la realizarea interviului, chiar fara sa aiba cont de Twitter, iar intervievatul deschis la acest gen de abordare da dovada de incredere in sine, da dovada ca stapaneste foarte bine informatiile pe care le detine si ca poate fi la fel de destept chiar daca timpul pentru a scrie raspunsurile la un interviu nu e la fel de mare ca la teza la romana.

Am creat deja contul @TwinterviewRo, dupa modelul @TwinterviewDe, lansat la inceputul acestei luni, si care realizeaza interviuri despre social media, pe care le posteaza pe twinterview.de. Ideea twinterviurilor ii apartine insa consultantului in social media Jason Baer (ConvinceAndConvert.com), care in octombrie 2008 a lansat seria de twinterviuri Twitter20.com, unde puteti gasi interviurile realizate de el in 20 de intrebari a cate 140 de caractere, tema fiind in principal tot social media.

Primul twinterview din .ro, realizat pentru distractie, pur si simplu pentru ca userul @de_ce (bloggerul de la deceblog.net) nu ma urmarea, ca sa-i pot da un dm (direct message=mesaj privat), se refera la un microsite pe care l-a realizat pentru a-l ironiza pe organizatorul RoBlogFest, Dragos Novac. E una dintre putinele intiative online care m-au amuzat in ultima vreme si cred ca oamenii de publicitate pe care Manuela Necula ii atentiona in prezentarea ei de la Digital Marketing Forum ca au ce invata de la YouTube ar trebui sa ia notite despre ce e cu adevarat amuzant pentru targetul asta sturlubatic care topaie pe net in zilele noastre si cu care oamenilor de publicitate romani le e foarte greu sa empatizeze, dupa cum arata campaniile online pe care le fac. De asemenea, pentru ca urmeaza PR Forum si pentru ca sunt convinsa ca trainingul de "Social Media for Communicators" din a doua zi a conferintei ii va face pe multi sa dea din cap aprobator, dar nu-i va convinge sa se vindece de genul de PR pe care il practica (genul care provoaca somnolenta si care are o eficienta indoielnica), cred ca microsite-ul de bashing va fi un exemplu de luat in seama despre singurul gen de conversatie la care vrea userul de retea sociala sa ia parte de bunavoie in ziua de azi.

Cum am aflat de microsite-ul de twitter bashing drnovacfacts.com
Cu cateva zile inainte de RoBlogFest, mi-a dat follow pe Twitter @DragosNovac, un cont fake de Twitter al antreprenorului online care a creat Grupul Metropotam, cel real fiind @DrNovac. La profil avea link-ul DrNovacFacts.com, care contine "adevaruri" despre Dragos Novac, scrise in maxim 140 de caractere si care pot fi postate pe Twitter prin simpla apasare a unui buton "send on Twitter". Pe acelasi site care are un disclaimer ca nu e afiliat in nici un fel nici cu Dragos Novac, nici cu RoBlogFest, disclaimer care nu apare insa si in contul fake de Twitter, se pot adauga "facts", tot in maxim 140 de caractere, de unde rezulta ca nu e vorba de un site traditional de bashing (a ironiza, a spune lucruri nepoliticoase despre ceva, a defaima), ci de un site facut special pentru bashing pe Twitter (detalii despre acest termen gasiti pe UrbanDictionary.com: http://tinyurl.com/dx2dc2).

Inainte sa vedeti interviul pe care l-am realizat pe Twitter cu autorul acestui microsite, o sa va povestesc de la ce a pornit totul, mai ales ca marul discordiei a fost chiar instrumentul de promovare in cadrul RoBlogFest al unuia dintre partenerii editiei de anul acesta: Microsoft.

Cum trebuie sa fie un mesaj de avertisment ca sa sperie un blogger
Microsoft a fost partener la RoBlogFest anul acesta pentru promovarea Internet Explorer8 (IE8). Dincolo de simpla prezenta a logo-ului pe diversele materiale printate si in sectiunile de pe RoBlogFest.ro dedicate partenerilor, initiativa laudabila de promovare a fost sa creeze un toolbar care functiona doar cu IE8 si care arata orientativ fiecarui blogger, locurile intre care se afla in top, in urma voturilor de pe site. Toolbar-ul si fisierul de instalare IE8 au fost puse spre descarcare in acelasi folder, in SkyDrive, site-ul de file storage de la Windows Live (skydrive.live.com). Mesajul standard de avertisment generat de SkyDrive pentru fisierle .exe si .msi (asa cum erau cele doua aplicatii) este "Downloading this file type (.exe) can potentially harm your computer". Am incercat cu un fisier oarecare si am primit mesajul cu pricina.

Dupa ce Zoso a remarcat mesajul de avertisment cand a incercat sa descarce IE8 din acelasi folder creat pentru RoBlogFest si s-a intrebat daca e generat de Windows Vista, bloggerul de_ce a scris un post in care se intreba cine are curaj oare sa-si instaleze un toolbar care "ii poate dauna computerului". Nestiind probabil de SkyDrive, cei doi bloggeri n-au incercat sa descarce IE8 de pe microsoft.com (si oare de ce nu e lumea prea dornica sa-si instaleze acest browser e o problema pe care o las spre elucidare celor de la Microsoft), unde nu apare nici un mesaj de avertisment despre "potentialul daunator" al fisierului. Argumentul ca acest mesaj nu apare la descarcarea altor toolbar-uri de pe microsoft.com a fost invocat de bloggerul de la deceblog.net cand Dragos Novac a lasat un comment in care cerea lamuriri despre titlul post-ului ("Roblogfest Toolbar fail"). Raspunsul e: pentru ca nu e share-uit prin SkyDrive, de-aia nu apare mesajul acela nici la descarcarea IE8, nici a altor aplicatii de pe microsoft.com. Tot ce a facut Dragos Novac a fost sa lase un comment in care sa precizeze ca e un mesaj de avertisment standard, dar cum bloggerii nu se lasa convinsi asa cu una, cu doua si nici n-au timp sa astepte raspunsuri la intrebari adresate celor care s-ar pricepe sa le raspunda (eu am intrebat pe Twitter un reprezentat Microsoft si m-a lamurit), dupa un schimb de comentarii in care de_ce dadea definitia esecului, concluzia lui Novac a fost "pai zi ma ca nu-ti place tie :D "fail" =))".

Atat i-a trebuit lui de_ce al nostru. Lovit in amoarea lui de blogger, s-a si pus pe replicat ChuckNorrisFacts.com si i-a daruit lui Novac un cont fake de Twitter si un microsite cu toate lucrurile pe care nici el nu stia ca le poate face, mesajul principal fiind ca Novac ESTE Internetul. Cele mai populare "adevaruri" despre Dragos Novac sunt:

1. Dragos Novac never fails.
2. If Dragos Novac has a toolbar and you have a toolbar, Dragos Novac's toolbar is better.
3. Dragos Novac counted the blogosphere - actually four times!
4. Dragos Novac always talks in exactly 140 characters.
5. Dragos Novac doesn't read blogs. He stares them down until he gets the information he wants.
6. Dragos Novac doesn't memorise passwords, he makes them!
7. There is no chin behind Dragos Novac's beard. There is only another Dragos Novac.
8. Dragos Novac IS the internet.

Toate reactiile pe care le-am observat de la userii de Twitter au fost de amuzament. Nimeni nu a perceput microsite-ul ca pe o ofensa adusa antreprenorului si nimeni nu a investigat din alt motiv decat curiozitatea cine e autorul ispravii. Daca ar fi fost macar un om care sa incerce sa afle autorul pentru a-l felicita ca in sfarsit a avut cineva curaj sa spuna lucrurilor pe nume si sa condamne prin ridiculizare presupusa aroganta a antreprenorului, intr-adevar, de-abia atunci s-ar fi pus problema discutiei despre efectele negative ale bashing-ului.

Dar nimeni nu a pus la indoiala competentele profesionale ale lui Dragos Novac. Foarte departe de toti speakerii pe care ii ascultam la conferinte, mult prea siguri pe ei pentru cat de incert e succesul initativelor lor de marketing online, Dragos Novac are acoperire in viata reala pentru siguranta de sine pe care o demonstreaza in public in legatura cu competentele sale. Dovada principala este Grupul Metropotam, structurat pentru a acoperi cat mai bine online tot ce tine de cultura urbana. Pe langa metropotam.ro, grupul cuprinde: ghidul de going out pentru mobil Urbee, platforma de organizare de evenimente invita.ro, site-ul de photo sharing 100eyes.ro si site-ul de laudat cu achizitii recente coolio.ro. Pentru el, drnovacfacts.com nu a fost decat dovada ca un brand personal puternic starneste reactii puternice.

Dar cate branduri (personale sau nu) pot fi sigure ca indiferent de cat bashing au parte online nu le va fi daunator in nici un fel?

Iata mai jos twinterviul, care mi-am imaginat ca va fi o continuare a replicilor amuzante de pe drnovacfats.com, dar din pacate, @de_ce s-a intimidat rapid si a dat bir cu fugitii. Mai tarziu mi-a dat block, semn ca l-am speriat cu ceva. Daca va dati voi seama cu ce, spuneti-mi va rog, ca eu nu reusesc sa pricep.

Pe blogul IQads gasiti parerea lui Dragos Novac despre DrNovacFact.com.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related