Doua Festivaluri

In publicitate luna cea mai fierbinte nu e August, ci Iunie. La inceputul lunii a fost Effie. Iar ieri a inceput Cannes. Si cam la fel e in fiecare an. Sunt cele mai importante doua momente ale anului pentru industrie. Unul e despre creativitate, celalalt despre eficacitate. Unul despre input, celalt despre output. Cum ne raportam, ca industrie, la fiecare dintre ele? Dincolo de declaratiile oficiale din presa si de cele neoficiale din sufletul fiecaruia, putem sa cautam un raspuns in cifrele seci.

In 2010, Romania a inscris 58 de campanii la Cannes Lions. Daca numaram executiile individuale inclusiv datile cand au fost inscrise in mai multe subcategorii , ajungem la cifra de 108. Cele mai multe inscrieri le avem la categoriile traditionale de festival: Press (30), Outdoor (20), Media (20) si PR (12). Prin comparatie, doar 5 inscrieri la Film, 4 la Cyber si 1 la Titanium & Integrated*.

La ce categorii ne consideram competitivi si avem curajul sa ne batem in campionatul mondial de publicitate? Pai e simplu de vazut: avem 0.6% din totalul inscrierilor la Press, 0.5% din totalul inscrierilor la Outdoor, aproape 1% din totalul inscrierilor la Media, un zdrobitor 2% din totalul in scrierilor la PR, un modest 0.15% din totalul inscrierilor la Film, un 0.16% din totalul inscrierilor la Cyber si, prin comparatie, un onorabil 0.2% din totalul inscrierilor la Titanium & Integrated*.

Asadar 108 jurizari pentru Romania. Iar la Cannes se plateste jurizarea. Deci, in total, putem estima ca agentiile din Romania au investit aproximativ 41,000 de euro in taxe de inscriere la Cannes*. La care mai adaugam o suma necunoscuta dar cu siguranta comparabila cheltuita pe fee-uri de participare ale delegatilor, bilete de avion, cazare si diurna.

Dar sa aruncam o privire si asupra Effie-ului. Anul asta am avut 46 de campanii inscrise si, daca numaram si inscrierile in mai multe categorii, dau 48 de inscrieri in total. Adica industria a investit estimativ cam 43,000** de euro in taxe de participare la Effie. La asta mai adaugam o suma necunoscuta dar tot semnificativa platita pe invitatii la Gala pentru oamenii din agentie si pentru clienti.

Numarul de campanii si banii investiti par sa fie cam la fel pentru Cannes si Effie. Am putea spunea ca ne pasa la fel de mult sa demonstram ca suntem creativi pe cat ne pasa sa demonstram ca stim sa vindem.

Urmatoarea intrebare e cate campanii au fost inscrise la ambele festivaluri. Eu am numarat 4. Adica 9% din campaniile cu rezultate sunt suspecte si de creativitate de nivel inalt. Sau, privind invers, 7% din campaniile creative au rezultate macar cat sa incerce la Effie. Din pacate nici una din cele 4 nu a luat Effie anul asta. In schimb una dintre ele deja a luat un leu de argint***, una a iesit din cursa cu nominalizare si mai raman doua cu sanse maricele.

Se pare ca investim la fel de multa speranta si la fel de multi bani si in Cannes si in Effie. Insa nu cu acelasi work. Cu putine exceptii, avem campanii de mers la cumparaturi saptamanal la hypermarket in Bucuresti, si campanii de scos la suc o data pe an pe terasa la Martinez.

* Inscrierile si fee-urile sunt cele publice de pe site-ul Cannes Lions. Dar am numarat de mana si nu bag mana in foc pentru acuratete 100%.
** Datele sunt cele facute publice. Am presupus un procent (romanesc) de 90% inscrieri la ultimul deadline - adica cel mai scump.
*** Campania e una si aceeasi dar a fost inscrisa de agentia de PR la Cannes Lions si de agentia de ATL la Effie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Related