Cristian Sutu: "Vreau ca Portret de Familie sa devina un eveniment anual si sa facem nu 2.000, ci 20.000 de portrete"

Cristian Sutu: "Vreau ca Portret de Familie sa devina un eveniment anual si sa facem nu 2.000, ci 20.000 de portrete"

Cand ne-am intalnit sa discutam despre proiectul Portret de Familie, care tocmai luase sfarsit de cateva zile cat se poate de pline, Cristian Sutu (owner al studioului Foto Union alaturi de Radu Badoiu) mi-a zis ca deja pregatesc o continuare, concretizata azi in proiectul Felicitare de Sarbatori, sponsorizat de BCR. Aceasta ar fi a treia campanie desfasurata de Foto Union anul acesta, dupa inceputul cu Portret de Femeie.

IQads: Citeam pe blogul tau ca ati inceput din vara ati inceput sa pregatiti proiectul Portret de Familie.
Cristian Sutu:
Cam din primavara ne-a venit ideea, imediat dupa ce am terminat noi campania precedenta, care s-a numit Portret de Femeie si pe care eu si Radui Badoiu am facut-o ca sa ne lansam pe piata ca studio foto. Si a fost o stare atat de misto, stateam pana noaptea tarziu si tot veneau femei sa se fotografieze. Atunci era putin diferit pentru ca la un portret trebuie sa fii foarte atent la toate detaliile, nu aveam un decor, ci aveam doar un fundal negru, am aranjat luminile de asa natura incat sa pice foarte bine pe fetele lor. Sa surprinzi o stare pe chipul unei femei e ceva mai dificil decat la un portret de familie si trageam foarte mult cadre, au fost persoane la care am tras si peste 100 de cadre ca sa ne iasa poza perfecta. La final ne-am gandit asa: hai sa facem si altceva, sa continuam ideea asta si sa facem ceva de Craciun, de exemplu cu familii. Si pe parcursul veri au venit primele idei, la diverse iesiri pe care le faceam noi cu alti oameni din zona asta de blog-uri sau din online in general, la niste picnicuri Foto Union. Ne strangeam in parc la 10 dimineata, fiecare venea cu cate ceva, le puneam pe toate la un loc si vorbeam. Foarte multa lume s-a aratat interesata de proiect, l-am pus pe hartie pe la sfarsitul verii si ne-am dus pe la diversi oameni care ar putea fi interesati de zona asta: Xerox ne-a zis din start ca vor sa ne sustina in proiectul asta, am primit de la ei acordul, initial, apoi Pepsi s-a aratat si el interesat.

Am avut cateva mici colaborari la proiect: Starbucks, care a oferit bauturi celor care asteptau sa fie gata fotografiile, IKEA, care a oferit canapeaua, biblioteca si ghirlandele - tapetul era al nostru -, si Editura ALL, care ne-a dat cartile pe care le-am pus in biblioteca, si am creat decorul.

IQads: Si cum a evoluat ideea pe parcurs, ce modificari au aparut?
Cristian Sutu:
Noi am plecat de la urmatoarea idee: lumea in ultimii ani n-a mai facut fotografii, acum toata lumea are un aparat foto pocket cat un pachet de tigari sau un telefon care poate sa faca niste poze foarte bune si cumva s-a distrus ideea de fotografie ca opera de arta. Noi ne-am intors la chestia asta prin cateva elemente foarte simple. Ideea de portret e ideea de baza in fotografie si asta am incercat noi sa facem cu Portret de Femeie si cu Portret de Familie - sa ne intoarcem cumva la ideea de fotografie traditionala.

IQads: Brandurile care au sustinut proiectul ce cerinte au avut?
Cristian Sutu:
Nu au avut niciun fel de pretentii, lor le-a placut foarte tare ideea, tot ce au vrut ei a fost sa apara numele lor pe cartile postale si asta a fost foarte simplu de facut.

IQads: Cand te-ai gandit la ce branduri pot fi asociate cu proiectul Portret de Familie ai studiat inainte ce comunicare au anul asta? Ce criterii ai avut?
Cristian Sutu:
Nu, a fost o intamplare, de Xerox aveam nevoie pentru ca nu sunt foarte multe firme mari in Romania capabile sa ne dea o imprimanta profesionala pe care sa imprimam fotografiile la nivel mare in alb, si la Pepsi am mers pentru ca este un brand foarte puternic si aveau bugete pe zona asta; ei au facut niste campanii foarte interesante anul asta, spre exemplu campania Refresh mi se pare foarte tare si cumva se leaga. Ei au lansat vara trecut si Pepsi-ul vintage care cumva s-ar lega. Au inchis campania asta, dar cumva asta vine in completarea ei.

IQads: La primul proiect, Portret de Femeie, ati mai colaborat cu branduri?
Cristian Sutu:
Nu, nu eram cunoscuti, poate ca eram cunoscuti ca personalitati individuale, eu si Radu, dar ca mica afacere nu eram cunoscuti si nu stia lumea ce putem face. A avut un mare succes, noi ne-am facut cunoscuti cu campania aceea, foarte foarte multa lume si–a schimbat pozele de profil cu poze facute de noi.

IQads: Am vazut ca si aici bloggerii si-au pus la profil fotografia. Cati au participat la proiect in final?
Cristian Sutu:
 In precampania adresata bloggerilor am avut 22 de bloggeri importanti, daca nu ma insel. Lui Chinezu i s-a nascut fetita cu cateva zile inainte si n-a putut sa vina chiar in campania bloggerilor, dar a venit in campania propriu-zisa cu prieteni de la DreamTeamRO si au colindat. A facut si prima fotografie cu toata familia lui la noi si am fost foarte mandru de asta.

IQads: Cum ati promovat proiectul? Intai a fost precampania cu bloggeri, ce a urmat?
Cristian Sutu:
Asta a fost elementul principal, sa ne facem cunoscuti prin intermediul lor, al bloggerilor, pe ei i-am invitat cu cateva zile inainte, la finalul lunii noiembrie, deci cam cu o saptamana inainte de campania propriu-zisa. Au scris pentru ca au vrut sa scrie, nu le-am sugerat absolut nimic; au scris de placere si asta conteaza foarte mult. Din punctul meu de vedere, daca o campanie se face cu drag, nu pe bani, e mult mai importanta. A fost promovat evident pe blogurile noastre, al meu personal, al lui Radu personal si pe cel comun, Fotounion.ro/blog, si tot ce inseamna social media, Facebook, Twitter, tot ce avem noi la indemana. Hashtag-ul #portretdefamilie a fost foarte puternic, cred eu, multa lume a scris pe el.

IQads: Si ce rezultate aveti pana acum?
Cristian Sutu:
 Inca nu am facut o analiza a rezultatelor pe Facebook si Twitter, suntem in lucru cu asta pentru ca vrem sa facem un raport final, dar am dormit vreo 4 zile dupa actiunea asta, sunt inca foarte obosit. Am stat in fiecare noapte pana la cel putin 2-3 dimineata si pana pe la 5 jumate dimineata pentru ca au venit si oamenii tarziu, noi am zis ca stam pana la miezul noptii in fiecare seara, si unii au venit atunci, si atunci stateam noaptea sa le editam. Erau zeci de oameni in fiecare moment in studio, fotografiam si editam in 10 minute, pana printam se adunau vreo 15 minute in mod normal. In ultima zi a fost foarte foarte multa lume si au asteptat oamenii chiar si o ora.

IQads: Era acolo si Ana-Maria Maciuca, PR Specialist la PepsiCo.
Cristian Sutu:
Ana a stat foarte mult, pentru noi a fost o surpriza fantastica, eu cred ca asa trebuie sa arate un PR. Intotdeauna am avut de la ea un raspuns afirmativ la orice propunere pe care am facut-o. Iti dau un caz concret: in contract am zis ca oferim si produsele firmei PepsiCo, noi am facut o estimare a numarului de oameni care au venit acolo si evident ca a fost depasita, asa ca a fost nevoie sa facem cateva refill-uri la ei si de fiecare data ne-au raspuns foarte prompt, ba mai mult, ne-au adus si produse care nu apareau in contract, pe care sa le oferim oamenilor. Asa trebuie facut cand o actiune devine ampla si lumea se implica: tu trebuie sa insisti ca PR si sa faci si mai puternic aportul tau acolo. Ea a inteles asta, pentru ca a stat o buna parte din timp cu noi, a vorbit cu oamenii – asta e foarte important -, si dincolo de asta ea e un om foarte interesant, transmitea caldura, am simtit ajutorul ei si uman.

IQads: Si Pepsi a contribuit la promovarea proiectului?
Cristian Sutu:
Noi am avut niste discutii cu Ana pe tema asta si am zis ca daca ei ar promova pe contul lor de Facebook, unde au vreo 200 de mii de fani, ne era teama ca la un moment dat o sa vina zeci de mii de oameni si am fi fost depasiti de situatie, asa ca am preferat sa lasam deocamdata asa. Am mers pe canalele noastre, care sunt mai mici, dar mai sigure. Era cumva riscant sa fi venit mii sau zeci de mii de oameni, nu aveam cum sa oferim printurile decat daca mai aduceam vreo 10 imprimante, ceea ce era imposibil. Cu imprimanta era si o poveste tare, zic eu: cand am batut palma cu Xerox, mi-au oferit aceasta imprimanta pe care am folosit-o la campanie, e o imprimanta care a fost lansata in Romania in cadrul actiunii noastre, un produs foarte nou si foarte bun. Si cumva e o chestie de mandrie.

IQads: Mai zi-mi de rezultate, din ce ati vazut pana acum: cate fotografii au fost, cate posturi de blog-uri, cati fani pe pagina de Facebook?
Cristian Sutu:
 Au fost in jur de 2.000 de persoane, iar in medie le-am oferit cam 5 printuri. Am depasit 50 de blog-uri care au scris despre noi, dintre care hai sa zicem ca 30 sunt de top. Pe Facebook a crescut numarul de fani mult mai mult decat ar fi crescut in mod natural, interactivitatea a fost foarte buna, insight-urile de pe Facebook au aratat rezultate foarte bune in zona asta. Noi am facut cred ca o mica greseala: am creat o pagina speciala cu Portret de Familie, una pentru Portret de Femeie, cred ca nu o sa mai facem greseala asta, o sa o facem pe pagina de Facebook Foto Union.

La modul concret eu cred ca cea mai importanta parte e cartea postala, adica produsul final, sunt foarte campanii in Romania in care nu exista un produs final. Like-ul nu e un produs final, azi e, maine nu mai e. Cartea postala cu 2.000 de portrete ori 5 exemplare sunt deja cam 10.000 de oameni care intra in contact cu brandul respectiv, dincolo de orice actiune in social media. Si asta e castigul cel mai mare.

IQads: Ca business se observa rezultate dupa campanie, ati primit propuneri de proiecte noi?
Cristian Sutu
: Da, si la Portret de Femeie, si acum la Portret de Familie, multa lume ne-a sunat sa programeze sedinte foto profesionale cu noi.

IQads: Cum va mai promovati in perioada in care nu sunt proiecte ca acesta?
Cristian Sutu:
Ti-am spus un pic mai devreme ca avem diverse actiuni mai mici si anume asta cu picnicul foto, pe care o facem pe timpul verii, cat e cald, cam in fiecare sambata, e o metoda de socializare foarte buna. Din cand in cand mai facem niste tabere de fotografie la care pot veni atat cei care vor sa fie fotografiati, cat si cei care vor sa invete sa faca fotografie. O sa mai avem cateva actiuni de genul asta, de exemplu noi vrem sa facem pana in vara niste cursuri de fotografie pentru bloggeri; foarte multa lume din zona asta de blog-uri nu se pricepe atat de bine sa faca si sa editeze la modul simplu o fotografie si noi asta incercam sa facem.

IQads: Am vazut ca ati avut si voi surprize in timpul proiectului, de exemplu cuplul cu fetita nou-nascuta.
Cristian Sutu:
Sunt prietenii mei, Petru si Cornelia, pe care i-am chemat la studio sa facem cu ei prima fotografie pentru ca stiam ca e in luna a noua Cornelia si urma sa nasca, asa ca am zis 'hai sa facem fotografia acum', iar dupa, cu fetita. Asa am pornit si inchis actiunea noastra.

Au fost multe surprize foarte placute. Spre exemplu, cand a intrat o familie cu 4 generatii la noi in studio, adusa de o prietena a noastra de pe Facebook care a adunat toata familia, de vreo 15 persoane.  

Foarte interesant a fost pentru mine echipa de la Teatru Masca: au venit toti costumati, cu ei am facut si cateva making-of uri cat timp se machiau.

Sunt multe momente, fiecare cuplu sau familie avea o poveste, le simti cand faci poza, simti mult mai multa liniste fata de portret de femeie in momentul fotografiei in cuplu, ei se tin mult mai bine in cuplu cand stau pe canapea, ca acasa. Tuturor le spuneam 'Stati pe canapea ca acasa' si le dispareau grijile, ca multi au tendinta sa aiba emotii.

IQads: Si cum merge business-ul de studio foto acum cand toata lumea are o camera foto acasa?
Cristian Sutu:
E greu ca sa zic asa pentru ca, repet, s-a pierdut cumva ideea de a fotografia din moment ce oricine are astazi un aparat foto acasa sau un telefon. Dar cand vad ce se intampla si cat de bine iese o fotografie, ei s-ar intoarce pentru ca intr-un fel se face o fotografie intr-un studio foto si de catre un fotograf care se pricepe, si altfel o fac ei cu telefonul. Pe langa asta, eu cred ca n-ar fi deloc ciudat ca oamenii sa-si poata pune acasa pe perete un tablou cu o fotografie cu ei sau cineva din familia lor. Eu am deja foarte multi prieteni care si-au pus acasa pe pereti fotografiile facute la noi in studio.

IQads: Si ce fel de proiecte aveti?
Cristian Sutu:
 Noi incercam sa oferim cam toata gama de fotografii posibile oamenilor. Sunt fotografii de eveniment, unde intra absolut de toate, de la conferinte pana la nunti, astea predomina, si fotografiile de portret, unde vin oameni fie ca le fac pentru ei sau uite, o idee de un cadou, am primit mult in ultima vreme destul de multe solicitari ale unor oameni care vor sa ofere cadou un portret pe care sa-l faca niste prieteni ai lor intr-o zi stabilita ulterior, ca un voucher. Eu cred ca e foarte interesant.

IQads: Pentru perioada urmatoare ce planuri aveti?
Cristian Sutu:
 Noi acum pregatim Portret de Femeie, editia a doua. Eu as vrea foarte mult, ca un preludiu al campaniei, sa facem si o expozitie cu cele mai bune fotografii din vechea campanie, din martie 2011. Am selectat deja vreo 140 de fotografii perfecte, dintre care sa zicem ca ar fi foarte bine sa punem 30-50 maxim. Si cu expozitia asta putem merge oriunde, deja am vorbit cu multa lume care ar fi disponibila sa ne afiseze portretele printate la o calitate maxima, ca si asta e foarte important, unde printezi si cum printezi fotografia, noi nu avem inca aceasta capacitate de a printa la un nivel profesional fotografia, colaboram cu o firma care se ocupa in mod special cu asta si avem posibilitatea sa printam la nivelul cel mai inalt.

IQads: Si de data asta vreti sa va asociati la proiect cu niste branduri?
Cristian Sutu:
Da, dar inca nu stim clar, o sa incepem in ianuarie discutiile pe tema asta. Avem deja propuneri, dar n-as vrea inca sa le anunt. Am in clipa asta cel putin o firma foarte mare care si-a anuntat dorinta de a colabora cu noi pentru Portret de Femeie.

IQads: Portret de Familie cum va continua?
Cristian Sutu:
Eu vreau sa facem din Portret de Familie un eveniment anual si la un moment dat sa devina poate chiar si o mica industrie cu asta, sa putem face nu 2.000, ci 20.000 de portrete. Dar asta inseamna sa ai nu 3 oameni, cum am fost noi aici, eu, Radu si cu Luca Achim, care se ocupa de editare foto, dupa parerea mea cel mai bun editor foto, si ar trebui sa avem probabil vreo 10 oameni care sa lucreze, daca e sa-ti vina oameni multi.

BCR vrea sa faca o scurta editie 2 a Portret de Familie si o zi intreaga, de dimineata pana seara, sa chemam oamenii, de data asta sub brandul lor.

IQads: Cand consideri ca o fotografie e senzationala?
Cristian Sutu:
 Cand ii faci un portret cuiva cred ca foarte important e sa ai multa rabdare, sa te uiti la un cadru si sa ti se para perfect, sunt oameni care isi schimba expresia fetei de la o secunda la alta, asta vezi foarte bine la fotografii ca portretul, grijile se vad imediat, un micron de incruntare se poarte observa foarte rapid. Fotograful trebuie sa aiba foarte multa rabdare, atunci cand ai un om cu emotii in fata, fotografiile facute in prima jumatate sau ora trebuie aruncate la gunoi pentru ca abia dupa intra in starea necesara omul. La un portret e foarte importanta starea pe care o transmite imaginea respectiva. Nu stii de ce te uiti la Mona Lisa, iti apare ca e un chip perfect, chiar daca nu e o frumusete fantastica, dar iti creeaza o stare, ceea ce a facut artistul atunci trebuie sa facem si noi, sa surprindem o expresie perfecta.

IQads: Cum iti gasesti inspiratia pentru proiecte, fotografii?
Cristian Sutu:
Astea vin intotdeauna cand esti calm, cand esti stresat nu vin niciodata. Asta e rostul intrunirilor pe care le facem noi, acolo vin ideile.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related