Liviu Turcanu (Mercury360): In ultimul timp observ pe billboards din ce in ce mai multe vizualuri care arata a draft, a ‘work in progess’

Liviu Turcanu (Creative Director, Mercury360) comenteaza cum influenteaza bugetele, deadline-urile, tendintele de la nivel international si atitudinile clientilor si ale oamenilor din agentie calitatea artwork-ului in Romania.

Cum a evoluat nivelul creativilor romani pe partea de vizual in 2012

Vizualul a evoluat, cum era si normal sa se intample in epoca super tehnologiei si a internetului, in care ai acces la tot ce vrei pentru a compune un vizual mai mult decat decent. Dar, cu toate acestea, totul tine de dimensiunea bugetului pe care-l ai la dispozitie. Daca dispui de bugete maricele poti sa apelezi la fotografi sau la studiouri de productie de renume, care iti vor livra cu siguranta vizualuri de calitate. Problema apare atunci cand nu dispui de bugete decente si trebuie sa combini trei poze de pe net, cu o textura fotografiata in agentie si cu un typo 'imprumutat' tot de pe net.

In ultimul timp observ pe billboards din ce in ce mai multe vizualuri care arata a draft, a 'work in progess'. Clientul parca observa si el asta, art-ul stie ("nu am avut cu ce si cu cine, domnule!"), blazare maxima pe toata linia. Pana la urma toata lumea e fericita, iar consumatorul oricum nu observa eroarea.

Tendinte internationale in art-direction care s-au remarcat in ultimul an si in Romania

Tendintele la nivel international sunt cam aceleasi de cativa ani: mesaje puternice, metafore relativ simplu de executat, multa ilustratie pentru branduri care acum ceva ani nici nu apelau la asa ceva, atentie maxima la detalii, pentru ca nimeni nu mai arunca acum un font la intamplare intr-un headline, totul trebuie sa fie in acord cu mesajul general.

Noi suntem o natie care apeleaza frecvent la mimetism. Imitam ceea ce fac altii, insa nu suntem indeajuns de consecventi incat sa atingem valoarea emotionala a orginalului.

Small budgets = big opportunity sau small budgets = big fail

Din bugete mici, sunt sanse mici sa scoti ceva decent la nivel de print. Din bugete mari, sunt sanse mai mari, insa nu neaparat. Cineva afirma la un workshop urmatorul lucru: "creativitatea apare ca urmare a unei constrangeri, impusa de cele mai multe ori din exterior". Corect, sunt sanse sa iti demonstrezi creativitatea, insa din nimic nu ai cum sa dai totul.

Deadline-urile si calitatea finala a work-ului

Banda rulanta produce piese de o calitate peste medie intr-un timp dat; nu se strica mai niciodata cu o singura exceptie: sa nu apesi butonul "fast forward".

In ultimii ani totul e pe graba, asa ca nu ne puteam astepta la rezultate de exceptie in privinta calitatii artwork-ului in general. Vorba unui personaj de desene animate: "Don't rush the art!".

Vizual in print vs. vizual in online

In esenta vizualul pentru online se realizeaza pe baza acelorasi tehnici de productie, adaptarile tinand cont doar de limitarile tehnice ale mediului online. Una e sa faci un vizual pentru un press insert de exemplu, caz in care receptorul mesajului are tot timpul din lume sa admire artwork-ul, si alta e sa executi un web banner, care trebuie sa atraga instant privitorul.

Greselile de art-direction care predomina in proiectele romanesti

Trebuie sa admit faptul ca de ceva ani, de cand lucrez in bransa, privesc ad-urile dintr-o perspectiva mult mai critica versus situatia anterioara, cand le admiram din postura de simplu consumator. Sunt multe greseli (exclud calitatea mesajului si discut doar executie) legate de compozitie, de poza aleasa sau de typo folosit. Insa, cele mai flagrante, sanctionate imediat de catre privitor, sunt greselile gramaticale, care sar imediat in ochi, mai ales cand apar cu font de 200 pct pe un outdoor.

Din pacate la noi nu a existat si inca nu exista cu adevarat o scoala de Art Direction, sunt profesionisti in multe dintre agentiile de publicitate, insa nu se practica un transfer eficient de know how de la o generatie la alta.

Proiecte de anul asta de la Mercury360 care merita incluse in portofoliu

Orice proiect al clientilor Mercury360 il privim ca fiind o oportunitate de a include work de calitate in portfoliul agentiei. Nu fac exceptie de la acesta afirmatie proiectele cu bugete reduse sau proiectele de natura sociala sau culturala. As lista aici cateva proiecte de suflet, care ne inspira in continuare in creionarea campaniilor pentru clientii nostri: campania pentru Ciocco Latte de la Dr. Oetker, Serbarile Timisoreana, campania "Inocenta" pentru Brigada Rutiera Bucuresti, campania pentru Samusocial Romania – "Aici hainele vechi devin mai calduroase" sau "Nu lasa violenta sa te transforme!" pentru I.G.P.R.

Publicatii/site-uri/bloguri din domeniu care au inspirat proiectele create

Banuiesc ca atunci cand vine vorba de surse de inspiratie online folosim cam aceleasi surse ca si restul oamenilor din industrie. Conteaza sa vezi ce sa intampla in online, insa la fel de important este sa simti ce se intampla in lumea reala. Nu poti sa castigi insight-uri de valoare pentru campaniile tale stand pe net toata ziua, dand share si like la lucruri cool pe care le gasesti pe acolo. Iesi din agentie si intalneste-te cu oamenii, cu aspiratiile lor, cu visele lor, spuse din gura lor, nu citate si/sau interpretate de altii, in rapoarte de research sau prin ziare. Din lumea reala apare inspiratia.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Related