[Optimizarea mobisite-urilor] Bogdan Apostol (General Manager, Voxline): Probabil ca la finalul acestui an mai multi romani vor accesa internetul de pe un telefon mobil decat prin intermediul unei conexiuni traditionale

In contextul in care exista o cerere tot mai mare din partea clientilor pentru dezvoltarea de platforme accesibile si prin intermediul device-urilor mobile, ne-am propus sa aflam care sunt criteriile care asigura functionarea optima a mobisite-urilor si care sunt regulilel de design care trebuie respectate. A raspuns Bogdan Apostol (General Manager, Voxline).

Cresterea numarului de mobisite-uri

Fara indoiala creste. In ultimii doi ani am observat o cerere din ce in ce mai mare pentru realizarea unui versiuni de site optimizate pentru accesul de pe telefoane mobile.

Importanta mobisite-urilor

Datele oficiale prezentate de ANCOM pentru jumatatea anului 2012 arata 8,13 milioane de conexiuni active la internet prin intermediul telefoanelor mobile, deci rolul telefonului nu mai este doar de a perimite voce/SMS, ci a devenit un important instrument de acces la internet. Probabil ca la finalul acestui an mai multi romani vor accesa internetul de pe un telefon mobil decat prin intermediul unei conexiuni traditionale, fixe. Tinand cont de acest fapt, realizarea unui mobisite tine de normalitate si de respectul pe care brandul il acorda consumatorului. Site-ul mobil trebuie privit ca un instrument de marketing cel putin la fel de valoros ca si site-ul traditional.

Importanta adaptarii website-ului de brand

In mod normal trebuie pastrata aceeasi linie de design, adaptata pentru accesul de pe un dispozitiv cu display mic. Chiar daca unele tehnologii (cum ar fi Flash, spre exemplu) nu sunt accesibile de pe o masa mare de teminale mobile, identitatea vizuala trebuie respectata.

Folosirea unei arhitecturi construite vs. construirea unei arhitecturi

Nu exista arhitecturi care sa adapteze in mod corect orice site, realizarea unei arhitecturi specifice proiectului este recomandata. Site-ul mobil trebuie realizat tinand cont ca va fi accesat prin intermediul unui display mic, costurile de accesare a internetului de pe mobil nu sunt aceleasi cu cele ale canalului traditional, utilizatorul adopta un alt comportament atunci cand utilizeaza internetul de pe mobil si, nu in ultimul rand, avand in minte consumatorul brandului pentru care se creeaza mobisiteul.

Dimensiunea ecranului

In mod uzual de la 320 px. la 1024 px. Sunt dimensiunile pentru smartphones de generatie noua. Sunt insa si companii care doresc si o versiune optimizata pentru telefoane de generatie mai veche, cu mai putine elemente de design si creativitate, dar care sa permita accesul facil si de pe telefoane mai vechi si atunci se programeaza separat si o versiune pentru 240px.

Importanta regulii above/below the fold

Accentul trebuie pus pe functionalitate si cred ca la un moment dat se aplica aceasta regula fara a o avea neaparat in minte.

Informatia din zonele above the fold si below the fold

Depinde de fiecare proiect. Poate fi important ca utilizatorul sa aiba acces la geolocalizare sau sa poata contacta telefonic compania respectiva si atunci aceste informatii trebuie promovate cat mai vizibil.

Tipul informatiilor de pe homepage

Pentru telefoanele cu touchscreen este destul de facil sa scrollezi si atunci pe hompage pot fi promovate mai multe informatii. Apare problema optimizarii informatiilor de pe homepage pentru telefoanele fara touchscreen pentru ca fara aceasta functionalitate este greoi pentru utilizatori sa afle informatiile relevante atunci cand scroleaza 3-4 ecrane.

Importanta Responsive Web Design (RWD)

Daca realizam atat versiunea desktop cat si cea pentru mobil cred ca utilizarea RWD este o solutie pentru ca toata arhitectura este gandita de la inceput pentru a transmite o informatie multiplatforma.

Dimensiunea imaginilor de pe un mobisite optimizat

Nu exista o regula, ideal ar fi sa avem imagini cat mai mici cu rezolutii cat mai bune. De obicei imaginile afisate pentru rezolutii mai mari ar trebui tratate in mod separat pentru a evita pierderea calitatii.

Inregistrarea informatiilor de catre utilizatori

Site-ul mobil trebuie programat tinat cont si de contextul in care va fi accesat. Cu cat apar mai multe informatii de inregistrat cu atat va scadea interesul utilizatorului. In mod normal pentru a accesa site-ul mobil utilizatorul trebuie doar sa acceseze domeniul site-ului, fiind redirectat automat catre varianta potrivita dispozitivului sau.

Un singur site flexibil pentru toate platformele sau versiuni separate?

Depinde de proiect.

Metode de testare

Atat instrumente online cat mai ales fizic, pe cat mai multe tipuri de terminale.

True/False: aceeasi informatie trebuie sa apara si pe versiunea desktop si pe versiunea mobile a website-ului.

Nu exista o regula in aceasta privinta. Putem avea aceeasi informatie daca o structuram corect pentru a fi accesata de pe mobil, la fel de bine cum putem surpinde doar esentialul din informatiile de pe siteul desktop.

True/False: designul website-ului nu tine cont de orientare (landscape/portrait)

Depinde de modul de realizare a siteului mobil. In mod normal indiferent de orientare mobisite-ul trebuie sa fie afisat corect.

True/False: cu cat mai putina nevoie de scroll, cu-atat mai bine

Pentru telefoanele fara touchscreen este o regula de baza. Iar pentru cele cu touchscreen este neplacut sa ai scroll orizontal daca informatia transmisa nu necesita acest tip de scroll.

True/False: Flash, JavaScript si Pop-Up-urile nu sunt recomandate

Flash nu, pentru ca plecam de la premisa unui mobisite accesibil de pe cat mai multe tipuri de terminale. Pop-up clasic ar ingreuna accesul, plus ca, in general, e blocat de browser, deci nu. Java nu este o solutie acceptata pe toate terminalele si nu trebuie confundata cu JavaScript care este utilizat pentru mobisite-uri.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related