[Design Freelancers] Radu Olteanu: Freeleancing-ul e un stil de viata care ma imbraca si ma face sa ma simt confortabil, trecand si peste micile minusuri aferente

[Design Freelancers] Radu Olteanu: Freeleancing-ul e un stil de viata care ma imbraca si ma face sa ma simt confortabil, trecand si peste micile minusuri aferente

Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantajele acestui tip de job. Radu Olteanu a fost Art Director in multe agentii din Romania - MRM, iLeo, McCann, Infinit Solutions, Hyperactive - si in Saatchi & Saatchi Polonia. Fara sa renunte la stilul propriu in care isi sustine ideile in fata clientilor, Radu a trecut cu pasi mici catre freelancing. Astazi ne povesteste ce a invatat din experienta de design freelancer si ce asteptari are de la proiectele creative independente. 

Short Bio: Salut. Sunt Radu Olteanu, am 26 de ani, multimedia designer, adica web, mobile si in general cam orice este web oriented. Imi place… design-ul (surprinzator, nu?!). Dar sa stiti ca ma fascineaza si etapa premergatoare designului, adica tot ce tine de strategia si setarea user experience-ului etc. In afara job-ului de Graphic Designer Freelancer sunt pasionat de istorie, dar asta e pentru ca trebuia sa am si eu o latura de artist neinteles, nu-i asa?!

Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
Nu cred ca a fost un moment anume. Au fost un numar de factori. Nu pot spune ca m-am gandit vreodata ca la data X imi voi incepe "cariera de freelancer". Bineinteles ca aveam in gand asta, mai ales ca sunt din fire mai independent si… nesupus :) . Insa am apelat la metoda baby steps. Cred ca in general motivele pentru a deveni freelancer sunt cam aceleasi: nevoia de flexibilitate, un plus la capitolul financiar si nu in ultimul rand un test pentru tine, sa vezi daca reusesti pe cont propriu. Deja sunt freelancer full-time de 1 an si sincer nu cred ca poate fi altceva mai bun pentru mine.

Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
Nu pot spune ca exista doar un singur canal de unde vin lucrarile. Clar e insa ca cele mai multe sunt din agentii, externalizate catre freelanceri. Insa nu putine sunt ocaziile cand am sansa sa colaborez direct cu clientul. Cam 95% din clientii mei sunt din Romania, dar s-a intamplat sa lucrez si cu diverse companii din afara. De exemplu acum am un proiect pentru Nike Turcia, iar anul trecut am avut unul pentru New York Yankees. Unele lucrari vin de pe Portfolios.ro sau Behance.net, altele prin recomandari si multe de pe site-ul personal (www.raduolteanu.com).

Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
Cred ca cea mai buna lectie pe care am invatat-o ca freelancer a fost aceea ca este un business ca oricare altul si trebuie sa joci dupa anumite reguli. Si daca de multe ori nu o spunem, daca nu faci partea aia "not glam at all" - contracte, facturi, impozite - inseamna ca nu esti pregatit sa intri in lumea asta. Ca in orice business, trebuie sa gandesti o strategie, o directie si nu in ultimul rand sa ai in plan pasi pentru dezvoltare. Poate pentru moment e bine, insa este clar ca fara sa ai o strategie clara in cativa ani va deveni putin insuficient. Fiecare dintre noi vrea sa intre intr-o anumita liga, insa acolo sunt in mod sigur alte cerinte, care necesita atat un mindset, cat si anumite resurse. Si da, ma refer la resurse financiare si umane. Mi se pare ca in lumea asta exista o linie fina intre a fi un freelancer si a deveni un mic shop de design.

In general am avut noroc. Pana acum am avut parte, "in cariera de freelancer", de clienti ok. Insa daca ar fi sa refuz un client, nu ar fi vorba de bani. Cel mai mult conteaza omul cu care colaborezi, chimia dintre voi. Daca as primi un mail in care clientul mi-ar zice, "uite am un proiect pentru tine, l-as face eu, dar nu am timp", clar l-as refuza. Nu cred ca oricine poate sa faca design, iar daca ai venit sa lucram impreuna, well… ar fi cazul sa ai incredere in mine. Ca si in viata de agentie, cand mergeam la pitch-uri cu demisia pe masa, semnata in alb pentru o anumita idee, si acum, daca am incredere intr-o idee, in mod sigur ma astept sa fiu creditat cu incredere de clientii mei.

Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Cred ca da, poti trai bine din freelancing, iar in unele luni chiar foarte bine. Totul este sa ai macar o mica idee despre ce anume vrei sa faci ca freelancer. Daca speri ca in 2 luni sa lucrezi pentru Nike sau sa te sune Google ca ar vrea sa ii desenezi o aplicatie de mobil, te inseli. Lucrurile trebuie luate incet, pas cu pas. La inceput trebuie sa accepti sa mai faci si bannere online sau alte chestii marunte, dar daca muncesti bine, in mod sigur la un moment dat vei lucra si pentru clientii mari pe care ii visam cu totii.

Financiar am invatat ca atunci cand esti freelancer trebuie sa inveti sa pui "la saltea" niste bani pentru ca in mod sigur va fi o perioada de o luna-doua cand este posibil ca suma facturilor taiate (sau facute PDF :)) sa nu fie la fel de mare cu asteptarile sau cheltuielile tale.
Dar all in all, ca freelancer poti sa te gandesti sa ai o familie si sa contribui la bunastarea ei.

Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
Nu am preferinte la capitolul asta, nu vreau sa ma nisez. Sunt deschis la colaborari din orice industrie. In general apeleaza agentiile, pentru clienti din diferite zone. Cred ca as innebuni sa am numai proiecte de carmangerie sau metalo-chimice.
Acum serios vorbind, mi-ar face o mare placere sa lucrez cu clienti din domeniul educational / cultural sau ceva in zona glam / fashion.

Tipuri de proiecte
Cum spuneam si mai sus, lucrez (sau am lucrat) pe orice fel de proiect ce tine de web. De la site-ulete pana la aplicatii de mobile si tableta. Sunt adeptul diversitatii. Altfel intri intr-o rutina care in mod sigur te va aduce in faza in care vrei sa renunti si sa te intorci la idea de a fi angajat.

Freelancer vs. Art Director
Sincer, nu cred ca sunt mari diferente. Tine foarte mult de personalitatea ta. Oamenii nu se schimba! Eu nu-s genul care sa taca si sa inghita, ci mai degraba genul care spune pe bune. Asa am fost si ca Art Director in agentie, asa sunt si ca freelancer.
Freeleancing-ul e un stil de viata care ma imbraca si ma face sa ma simt confortabil, trecand si peste micile minusuri aferente.

Cum te promovezi ca freelancer
Pai cred ca sunt doua aspecte aici. Primul, si cel mai important, este portofoliul. Daca el nu arata ce poti, atunci nu poti sa fii freelancer. Al doilea este networking-ul. Spun cu orice ocazie cine sunt si ce fac. Networking pe Facebook, Behance.net etc. Asta cu networking-ul este testata. Cu cat sunt mai activ, cu atat vin mai multe proiecte.

Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer
Fiecare proiect este important. Ar fi gresit sa cataloghezi un client in functie de numele sau. Oamenii apeleaza la tine ca sa dai ce ai mai bun indiferent ca te ajuta brand-ul lor sau nu. Altfel nu se mai numeste ca esti creativ! Si nu sunt fraieri, isi dau seama daca vrei sa ii ajuti sau vrei doar sa le iei banii. Evident ca atunci cand lucrezi pentru Nike, ONU sau Ubisoft intervine alt mindset si alt entuziasm. Dar daca la final ambele genuri de proiect ies bine…atunci e bine :).

 
Proiectul care a necesitat cea mai multa munca/skills/creativitate + bani la sfarsit
Creativitatea e necesara zi de zi, iar skills de negociere si selling skills sunt un must in cel mai recent proiect: o platforma pentru ONU unde este o birocratie mai mare decat eram eu obisnuit. Angajatul trebuie sa convinga pe seful mic, seful mic pe cel mijlociu si tot asa. Este un caz particular, insa cand te gandesti la beneficiile pe care ti le va aduce la final numele clientului in portofoliu, treci si peste impedimentele acestea.

Asteptari de la sectorul de freelancing creativ din Romania in urmatorii ani
Eu in general gandesc pozitiv. In momentul asta, freelancing-ul incepe sa se institutionalizeze in Romania, iar oamenii nu ne mai considera niste studenti care fac un proiect pentru 100 de euro. Piata de comunicare este in schimbare. Multi clienti incearca sa migreze de la agentii-mamut si cauta solutii la agentii mici sau freelanceri. Sunt mai open-minded si in mod sigur pot livra in proiect mai repede si mai bine.
Cred ca urmatorii ani in freelancing suna bine. E loc pentru toata lumea. Cum spune vorba romaneasca: "are balta peste".

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Infinit Agency

Infinit este o agenţie full service cu digitalul la bază și care oferă servicii la cheie de la consultanță, analiză de business și transformare digitală până la strategie, project management, servicii de... vezi detalii »

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related