La noi, intrebarea “Cand pica Street Delivery?” apare undeva prin mai, dar asta depinde de la bucurestean la bucurestean, fiecare simte diferit cand se apropie momentul ala al anului in care o sa ajunga pe Arthur Verona. De 8 ani incoace, stii deja la ce sa te astepti: iti iei de la intrare o bere sau o limonada si te lasi purtat printre activari ale ONG-urilor, plutind pe langa standuri alaturi de cei mai hip oameni ai locului. Daca esti din marcomm, urmaresti si cum se incadreaza brandurile in peisaj. Daca organizezi si evenimente, mai adaugi un strat de lucruri pe care le ai in vizor.
In timp s-a imbogatit povestea: Street Delivery a aparut si la Timisoara, anul asta a avut premiera si la Iasi, iar la intrare a mai aparut o optiune: berea cu limonada. Echipa nici nu s-a odihnit bine, ca in iunie mai da o petrecere – pe peronul 14 al Garii de Nord, la Train Delivery. Interesato-curiosi cum suntem, i-am trimis multe intrebari lui Daniel Voinea (Marketing & Communications Manager, Carturesti), ca sa spuna cum se vede totul de sub palaria lui alba de chef, pe care o scoate la intalnirile cu oameni buni, ce se intampla inainte sa ajunga primii vizitatori si cum e dupa ce se incheie concertul si raman pe strada hartiile si berile de pe jos. Vrem sa ne spuna daca simte ca dupa 8 ani i se pare totul mai usor sau tot mai ramane loc de neprevazut, ce butoane a invatat ca functioneaza mai bine si pe care stie sa nu le mai apese, cum se contureaza evenimentul la el in minte si cum il vede prin ochii celorlalti.
foto: Andra.M.Oancea, Street Delivery
IQads: Ce s-a schimbat in opt editii de Street Delivery in Bucuresti? Cum a evoluat evenimentul in ce priveste contextul in care este organizat?
Daniel Voinea: Street Delivery revendica strada Arthur Verona pentru pietoni si comunitate, cu accent pe spatiu public, patrimoniu si arhitectura de calitate. Daca PUZ-ul depus de Ordinul Arhitectilor in 2006 ar fi fost pus in aplicare, cele doua bucati de strada sectionate acum de Bulevardul Magheru ar fi recompus un traseu care ar putea lega Parcul Gradina Icoanei de Gradina Cismigiu. Vorbim de o promenada verde, punctata de gradini si monumente de arhitectura: Scoala Centrala, Blocul ARO, Biserica Anglicana, Casa Universitarilor, Casa Dimitrie Sturdza, Casa Ion Mincu, Hotel Ambasador. Nu este doar un moft urbanistic, Bucurestiul se plaseaza pe locul 2 in topul celor mai poluate capitale europene. Street Delivery sustine demersurile care pot face acest oras mai prietenos, mai frumos si mai sanatos.
IQads: Cum sunt proiectele inscrise, din punct de vedere al creativitatii si al complexitatii lor?
Daniel Voinea: Nu toata lumea isi propune lucruri mari. Artistii si arhitectii vin cu instalatii ingenioase, cu piese de mobilier urban, mai mult sau mai putin sofisticate. Dar sunt multe proiecte bazate pe idei simple care au mare priza. Una dintre vedetele acestui an a fost “Fetisul tau pentru 1 leu”.
IQads: Cat de mari sunt efortul, costurile si nervii necesari organizarii Street Delivery?
Daniel Voinea: Nu as vrea sa aduc osanale echipei, dar obtinerea autorizatiilor, a finantarii, selectia si implementarea proiectelor, negocierea cu vecinii sunt epuizante. As zice ca e vorba de multa generozitate din partea acestui grup de oameni, precum si a multor participanti, pentru a face Street Delivery sa se intample la dimensiunea asta. Sunt luni de zile de discutii preliminare, sedinte, planificare. Costurile depasesc 60.000 de euro, dar nu stiu daca e mult sau putin pentru ca nu am cu ce sa compar. Daca ne gandim la cate lucruri se intampla pe strada, poate ca este un buget modest. Anul acesta, cu finantarea obtinuta la Bucuresti am sponsorizat si prima editie Street Delivery Iasi. Cat despre nervi, dincolo de criticile inevitabile (binevenite, ne fac mai buni de la an la an), pot sa-ti spun ca s-a ajuns chiar si la telefoane si mesaje amenintatoare. Nu voi comenta. Altfel, feedback-ul este fantastic, primim invitatii de peste tot.
IQads: Cum ati promovat evenimentul? Ce a dat cele mai bune rezultate?
Daniel Voinea: De baza ramane word of mouth-ul. Oamenii aduc alti oameni. Toata lumea stie ca la jumatatea lui iunie se intampla Street Delivery. Ne-am castigat acest interval. Desigur, avem pagina noastra de Facebook, avem pagina Carturesti, site-ul www.streetdelivery.ro, comunicatul de presa, plus o serie de parteneri. Nu investim in publicitate pentru ca nu e nevoie. Am vazut un interes crescut din partea media in acest an si ma bucur pentru chestia asta.
IQads: Care a fost numarul de vizitatori de anul asta si cum e fata de anii precedenti?
Daniel Voinea: Nu avem inca un raport de la jandarmerie si nici estimarile noastre nu sunt gata, dar exista un consens ca la aceasta editie s-a atins un nou record, probabil spre 40.000 de oameni. E aglomeratie mare pe strada, recunosc.
IQads: Cum s-au schimbat in timp atitudinile influenceri-lor de toate felurile vizavi de Street Delivery?
Daniel Voinea: Street Delivery este perceput ca un eveniment hip si cool. Exista si acest mit al hipsterilor, care este absolut amuzant pentru noi, cei din echipa, pentru ca noi suntem mai degraba old-school. (Nu-mi imaginez cum ar arata Street Delivery fara hipsteri, doar cu oameni “seriosi”). Dar Street Delivery isi asuma comunitatea in intregul ei, asa ca mesaje despre eveniment se regasesc in cele mai diverse medii, de la industriile creative, la activism social. Pana si oamenii de business si institutii importante au ceva de spus despre Street Delivery. Zona s-a dezvoltat, au aparut terase si magazine noi in proximitate, este un exemplu ca se poate si ca nu trebuie sa fie neaparat ca in Centrul Vechi. Am amintit de critici mai sus si trebuie sa spun ca acestea vizeaza exact acea impresie de hip si cool, dar putini dintre cei care le emit se obosesc sa citeasca macar programul evenimentului sau sa participe la una dintre activitatile foarte constructive pe care le propunem.
IQads: Ce a adus editia #8 in ce priveste impactul asupra mediului?
Daniel Voinea: Anul acesta am facut demersurile pentru a primi marca de Eveniment Responsabil din partea Societal. Aceasta marca a fost creata de catre Societal pentru a oferi recunoastere organizatorilor de evenimente care isi propun si reusesc sa indeplineasca criteriile Responsabilitatii Sociale (grija fata de mediu, echitatea sociala, buna guvernanta) si suntem mandri ca am primit-o. Orice eveniment cu atatia participanti produce si gunoi, iar asta ne da multe batai de cap. Dincolo de ceea ce intreprindem noi, incluzand aici eforturile de a curata strada aproape non stop in timpul evenimentului, ne-am dori ca cei care vin la Street Delivery sa devina la randul lor mai responsabili si mai implicati, chiar sa ne ajute – altfel decat prin a arata cu degetul.
IQads: Care sunt satisfactiile voastre la final?
Daniel Voinea: Nu pot vorbi in numele fiecaruia in ceea ce priveste satisfactiile, dar ce este valabil pentru toti e ca la final suntem mandri de ceea ce am reusit cu Street Delivery. Insa unii membri ai echipei au renuntat pe parcurs, tocmai pentru ca nu este cel mai bun raport intre efort si satisfactii. Stim ca nu vom primi statui, dimpotriva, ne expunem din ce in ce mai mult cu cat Street Delivery devine mai vizibil, mai incarcat. Pe partea insorita, mai este vorba si de cata experienta castigam aici lucrand cu atat de multi oameni, cu multe riscuri si atatea implicatii. E important ca fiecare editie lasa in urma ceva bun pentru aceasta strada si acest oras. Piateta de la Anglicana, gradinile OAR, TIAB si Verona, Arca din fata Carturestiului, garduri reparate, imobile renovate si puse in circuitul public, pavajul, bolarzii care nu mai permit parcarea pe trotuar, toate astea sunt chestii care au ramas. Plus ca ii inspiram si pe altii, vezi ce se intampla pe Matasari sau la Ciclop.
IQads: Cat poate fi anticipat in organizarea evenimentelor ca Street Delivery si cat de mult ramane sub semnul neprevazutului?
Daniel Voinea: Aici o sa ma refer din nou la riscuri. Pe strada lucrurile pot scapa oricand de sub control. Accesul este liber si in fiecare an apar situatii, fie cu cei care stau prea mult in soare, fie cu cei care vin de acasa cu idei gresite. Astea intra la capitolul ce poate sa fie prevazut si cred ca se cunoaste ca prezenta noastra si a celor insarcinati cu ordinea este una mai mult decat discreta, rareori apelam la masuri inestetice.
Tocmai pentru ca e deschis pentru toti, pot interactiona cele mai diferite categorii sociale. Dar asta e strada, nu?
Anul acesta am avut probleme cu doua proiecte, care s-au dovedit a fi altceva decat ceea ce ni s-a prezentat. Nu doar noi am avut o problema cu asta, ci si ceilalti participanti si este firesc, la Street Delivery nu au ce cauta initiative ce instiga la ura si discriminare. Asta inseamna ca la urmatoarea editie vom impune un control mai riguros, cu riscul de a deranja.
IQads: Cat de binevoitoare au fost institutiile de care v-ati lovit in diferite etape ale organizarii?
Daniel Voinea: Cred ca institutiile mai au mult pana cand vor intelege importanta dialogului si a colaborarii. Reusim cumva sa obtinem ce avem nevoie. Chiar daca Primaria Bucuresti (PMB) ne-a refuzat parteneriatul in acest an, ne-a dat totusi autorizatia. Ar mai ramane sa ia in calcul in mod real si punerea in practica a planurilor cu care vin arhitectii pentru aceasta zona, asa cum s-a intamplat la Timisoara, unde Str. Mercy, gazda Street Delivery acolo, a devenit pietonala.
IQads: In ce fel a ajutat experienta celorlalte editii pentru organizarea premierei de la Iasi?
Daniel Voinea: Foarte mult. Dar trebuie spus ca acolo exista o echipa separata, care, pornind de la ceea ce stia de la Bucuresti si Timisoara a reusit o prima editie exceptionala. Misiunea, structura, instrumentele de a activa comunitatea, finantarea si, bineinteles, numele, le-au primit de aici, dar daca ei nu erau suficient de implicati, daca grupul de acolo nu ar fi fost puternic, ar fi putut esua sau rezultatul ar fi fost mai putin reusit.
IQads: Cum stau celelalte orase, Timisoara si Iasi, in materie de manifestari creative in restul anului? Cate evenimente de anvergura din categoria cultura urbana, sa zicem, sunt organizate acolo?
Daniel Voinea: Se numara pe degete. Sa zicem ca Timisoara sta ceva mai bine, dar Iasiul este privat de astfel de manifestari. Street Delivery este o gura de aer. Cereri multe sunt si de la Cluj, Sibiu, unde exista deja evenimente “established”. Doar ca nu noi vom initia Street Delivery acolo, ci comunitatea trebuie sa o faca. Noi oferim tot suportul, insa interesul trebuie sa fie local, nu suntem musafirii nepoftiti.
IQads: Ce branduri au participat la editiile de acum si cu ce activari – pentru ce produse, cu ce mesaj? Cum a evoluat numarul brandurilor la care ati ajuns acum fata de alte perioade si costurile de participare?
Daniel Voinea: Evenimentul este sustinut de Grolsch, in calitate de partener principal. Ei au venit cu activari constand in instalatii care au fost folosite ca spatii de relaxare, socializare. Una dintre ele avea ca front fatada Halei Matache, unde a functionat candva o berarie, iar acest proiect a fost ales prin intermediul platformei Experimentalist. Au mai fost prezenti La Strada, cu o inghetata excelenta (si un nume care merge la fix), Dero cu o instalatie in care masina de spalat devine suport pentru interventii artistice (obiectul rezultat va fi licitat in scopuri caritabile) dar si cu o bataie cu spuma care a strans toti pustii de pe strada, Red Bull, Pepsi, RCS RDS (hotspot-uri wifi). Ca in fiecare an, am gasit loc si pentru branduri locale, antreprenori care fac lucruri ok din punctul nostru de vedere: Cosul de legume, frufru, Crepperie d’Amour.
IQads: De la cine vin ideile de activare – de la voi sau agentiile de brand?
Daniel Voinea: Ideile de activare sunt puse la comun, Street Delivery ajutand brandurile sa vina cu cea mai buna abordare, avand in vedere ca noi cunoastem acest public. Activarile nu sunt niciodata invazive, pentru ca noi insine suntem reticenti la ceea ce inseamna branding. Propuneri sunt destule, dar alegem ceea ce credem ca poate fi integrat cat mai bine in peisaj. Asta inseamna logouri mici, fara bannere si cat mai multa creativitate. Stiu ca multi ridica din sprancene si ca si-ar dori – utopic – un eveniment lipsit in totalitate de branduri, dar trebuie luat in considerare ce este cu adevarat bun aici, respectiv faptul ca permitem brandurilor sa investeasca in comunitate, in oras, si nu oricum, ci inteligent si responsabil.
IQads: Ce beneficii ii aduce evenimentul brandului Carturesti?
Daniel Voinea: Beneficiem in egala masura cu vecinii nostri. Carturestiul are multe in comun cu Street Delivery, de la o parte din echipa de organizare, suport si public, dar beneficiaza in egala masura cu Ordinul Arhitectilor, de exemplu, care nu desfasoara o activitate comerciala. Poate ca de la Carturesti au existat mereu asteptari, dar cine credea ca arhitectii pot sa se adreseze astfel publicului? Este un castig de imagine, de care s-ar putea la o adica bucura si Cinema Patria. E pe lista. Revenind la noi, Street Delivery nu inseamna vanzari mai mari pentru Carturesti, ci o consolidare a rolului nostru pe plan social, un agregator de forte pozitive. Da, este si asta un element de diferentiere fata de alte librarii, dar, repet, nu inseamna neaparat si castiguri materiale. Beneficiarul este orasul.
IQads: Ce ati facut la editiile precedente si nu ati mai face de-acum incolo? Ce nu ati facut la editiile de pana acum, dar vreti sa faceti de-acum incolo?
Daniel Voinea: Nu regretam nimic. Nu exista un set de bune practici pentru acest fel de evenimente, l-am inventat din mers si acum il putem da mai departe. Ce am vrea sa facem de aici incolo? Putem sa vorbim despre Train Delivery, care are loc pe 28-29-30 iunie la Gara de Nord. Sau despre Street Delivery Ferentari. Iesim de pe strada noastra, din zona noastra de confort; o sa vedem unde ne duce.
IQads: Ce fel de activari ale asociatiilor au atras mai multa atentie? Ce fel de activari au oprit mai putini oameni din mers?
Daniel Voinea: Societatea e in faza in care trebuie abordata mai direct, trasa de maneca. Asta inseamna ca cei care au interactionat mai dinamic au atras mai multi vizitatori decat cei care au stat si au asteptat. Atelierele au mare succes, in special cele pentru copii.
IQads: Cum evaluati evenimentele la final, ce fel de lucruri masurati/urmariti?
Daniel Voinea: Este mai important cum evalueaza ceilalti evenimentele si chiar acum adunam acest feedback in mod structurat, in scris. Cu exceptiile pomenite mai devreme, cred ca au fost proiecte si evenimente foarte reusite. Calcanul cu graffiti e foarte tare si in acest an.
Ca dupa fiecare editie, stim si acum ca mai avem mult de lucru. Dincolo de intentii, publicul se uita atent la implementare, la detalii. Am fi ipocriti daca am ignora toate observatiile primite, se poate mai bine.
Ca masuri, urmarim sa crestem echipa. Asta inseamna control mai bun si mai multa atentie la nevoile participantilor.
IQads: Exista un benchmark creativ (sau de alta natura) pe baza caruia selectati organizatiile participante? Ati refuzat propuneri de proiecte?
Daniel Voinea: Ne dorim ca proiectele si activarile sa aiba impact (pozitiv), nu doar sa fie expuse. Nu e neaparat un benchmark, e un filtru, subiectiv, prin care trec aplicatiile.
Mizam pe cele care contribuie cu ceva si in folosul celorlalti. Mi-a placut mult proiectul Cutia cu Scule, realizat de studioBASAR, care inseamna un set de elemente si intrumente care poate fi circulat/share-uit de catre cei care vor sa faca interventii si instalatii urbane.
Mai sunt si refuzuri, nu e loc pentru toate. Unele reactii agresive despre care am vorbit au venit in urma acestor refuzuri, ceea ce confirma ca am luat deciziile corecte.
IQads: Care au fost sursele de cheltuieli si sursele de venit pentru voi de la Street Delivery 2013? Ati gasit de la editiile anterioare incoace noi surse de venit neexploatate pana acum?
Daniel Voinea: Evenimentul este finantat prin sponsorizari si, partial, AFCN. Cheltuielile majore sunt logistica, artistii, o parte din proiecte. Apoi vin cele marunte, dar care se aduna de la an la an. Pentru a ne mentine la acest nivel, avand in vedere ca si cheltuielile vor creste, trebuie sa gasim si alte surse de finantare.
IQads: Ce sfaturi (din experiente bune sau rele) le-ati da altora care vor sa organizeze un eveniment de genul asta (ca mesaj, ca amploare).
Daniel Voinea: Fara retete - sa formeze un grup solid, sa activeze comunitatea si resursele ei, sa fie generosi cu aceasta, sa aiba rabdare. Vor mai avea nevoie de nervi, de determinare si incredere in ceea ce fac, in misiunea lor. Si, daca au chef, sa ne caute, dam si noi o mana de ajutor daca e nevoie.


































