[Brandingul si clientii] Mona Ursu (BrandFusion): Odata ce clientul intelege ca suntem camarazi de arme si nu inamici in acest proces, lucrurile decurg de la sine

[Brandingul si clientii] Mona Ursu (BrandFusion): Odata ce clientul intelege ca suntem camarazi de arme si nu inamici in acest proces, lucrurile decurg de la sine

Reprezentantii agentiilor de branding din Romania raspund intrebarilor noastre despre relatiile pe care le au cu clientii lor: in ce situatii apeleaza acestia la serviciile unei agentii specializate, cu ce asteptari vin si cat de aproape de realitate sunt informatiile lor despre branding, cat de pregatiti sunt sa duca un proces de branding pana la capat si ce pot face pentru a obtine cel mai mult de la echipa cu care colaboreaza. Vedeti perspectiva Monei Ursu (Managing Partner, BrandFusion).

Cele mai cerute servicii de catre clientii agentiei
Noi suntem o companie specializata in procese de rebranding, astfel ca ponderea acestora este destul de mare in randul proiectelor la care am lucrat. Lucrand cu business-uri antreprenoriale care nu au beneficiat inainte de astfel de servicii inseamna ca, de cele mai multe ori, un simplu serviciu nu este suficient. Trebuie sa gandim integrat, impreuna cu ownerul de business, si sa construim de la inceput pana la cele din urma implementari – de la auditare, strategie, naming si identitate pana la comunicare de brand, inclusiv comunicare online.

Noutatea aparuta la BrandFusion in ultima perioada, adica de vreun an si jumatate, este divizia noastra de online, care ajuta brandurile sa-si aduca personalitatea si in mediul online printr-o comunicare coerenta si relevanta. Online branding nu mai este doar ceva nice to have, ci este un must, iar asta ridica suficiente provocari brandurilor obisnuite sa comunice exclusiv in mod traditional – regulile si asteptarile sunt altele, insa brandul este acelasi. Sarcina noastra este sa ajutam brandurile sa nu se depersonalizeze odata cu intrarea in online.

Cum difera nevoile clientilor globali vs locali
Cred ca principala diferenta dintre companiile multinationale si brandurile antreprenoriale este legata de anvergura proceselor pe care le parcurgem impreuna si efectul pe termen lung pe care le au acestea. Spre deosebire de multinationale, majoritatea brandurilor antreprenoriale cu care lucram au nevoie de ajutor pentru tot ceea ce inseamna definirea brandului. Astfel, ajungem sa lucram de la zero cu un business, iar schimbarile pe care le generam ajung pana in profunzime: de la owner-ul de business la fiecare angajat in parte. Branding pentru business-uri antreprenoriale inseamna schimbare in profunzime, transformare de la A la Z, uneori chiar regandirea strategiei de business – sunt actiuni de amploare pe care rar le poti intalni la o multinationala.

Cu ce informatii despre branding trebuie sa porneasca la drum un client pentru o buna colaborare cu agentia de branding
Daca, in ceea ce priveste informatiile legate de proces, se poate compensa prin educare pe parcurs, sunt doua lucruri care nu trebuie sa-i lipseasca antreprenorului care alege sa inceapa un proces de branding/rebranding: determinare si curaj. Un proces de branding presupune luarea unor decizii majore din perspectiva business-ului, intelegerea si asumarea unor directii strategice si implementarea unor schimbari radicale. Daca antreprenorul nu are suficient curaj pentru a face aceste lucruri si staruinta pentru a le impune la nivelul business-ului, atunci demersurile noastre, ale consultantilor de brand, raman in van. Nu poti ramane ancorat intr-o identitate veche doar pentru ca ai un atasament fata de ea sau ”din obisnuinta”, ci trebuie sa accepti schimbarea atat timp cat este pentru binele afacerii tale. Referitor la asta, poti gasi mai multe detalii intr-un articol pe care l-am scris pe blogul nostru.

Cat de informati sau educati sunt clientii romani in ce priveste brandingul. Cat sunt de dispusi sa afle mai mult
Cred ca mai sunt multe de facut in aceasta directie. La noi insasi ideea de a face business s-a dezvoltat destul de tarziu si pe-repede-inainte, odata cu depasirea momentului ’89. Antreprenorii nostri s-au trezit dintr-odata pe o piata cu cerere foarte mare, cu consumatori foarte toleranti, dornici sa cheltuie suficient cat sa sustina afacerile si chiar sa genereze profit. De ceva timp incoace, regulile s-au schimbat – consumatorii sunt din ce in ce mai educati, iar competitia din ce in ce mai acerba. Antreprenorii au observat pe pielea lor ca a exista pe o piata nu mai este suficient. Trebuie sa faci ceva pentru a te diferentia, pentru a-ti fideliza clientii si pentru a competitiona si pe altceva in afara de pret. Asa au inceput sa caute oamenii care sa-i ajute sa faca asta si au ajuns la consultantii de brand.

De multe ori, insa, bagajul de cunostinte pe care il au este redus, trunchiat de preconceptia ca ”eu stiu ce-i mai bine pentru afacerea mea”. Din dorinta de a-si face produsul sau business-ul vizibil prin orice metode, antreprenorii uita sau refuza sa trateze probleme de la radacina business-ului. Aici intervenim noi. Prezentam, povestim, educam si explicam de ce brandul este, in primul rand, un instrument de business si nu doar un logo frumos pe care-l punem pe cartile de vizita.

Cat de dispusi sunteti voi sa investiti in educarea pietei
Noi am inceput deja demersurile in aceasta directie prin evenimentele „BrandFusion Breakfast”. Conceptul este destul de simplu: alegem o dimineata la 2-3 luni si aducem la aceeasi masa specialistii (consultantii de brand, designerii, expertii in comunicare etc.) si oamenii de afaceri (fie ei owneri de business, directori de marketing sau directori comerciali) pentru a dezbate impreuna problemele de care se lovesc in activitatea zilnica. Primele doua editii au fost dedicate strategiei de pozitionare a brandurilor de produs si brandingului online, mai exact modului in care iti poti aduce corect brandul in online. Ce m-a bucurat foarte tare este ca oamenii au fost receptivi la initiativa: au ascultat, au pus intrebari, au incercat sa gaseasca impreuna solutii la problemele de branding cu care se confrunta. Toate astea intr-o atmosfera relaxata, la o cana de ceai si un cupcake. Vrem ca aceste intalniri matinale sa ofere contextul in care oamenii de ambele parti ale baricadei (clientii si consultantii de brand) sa se intalneasca la o cafea inainte de ziua de lucru pentru a impartasi experiente, idei, opinii, pentru a pune intrebari si pentru a afla mai multe despre branding. Cred ca din orice discutie putem invata ceva nou, atat noi, cat si clientii, iar acesta este si scopul final al evenimentelor.

Care sunt momentele tensionate de pe parcursul colaborarii cu un client in cazul unui proiect
As zice ca cele mai tensionate momente apar atunci cand trebuie luate decizii radicale, fie ca vorbim de pozitionare de brand, nume sau design de identitate. Nu de putine ori se intampla ca atasamentul pe care il au fata de afacere, frica de a nu pierde ceva printr-o alegere ferma, teama de a se departa de generalitate (”eu fac si asta si asta, dar si asta”) sau democratizarea extrema in alegeri sa-i impiedice pe antreprenori sa vada ca ceea ce este bun pentru brand este bun si pentru business. Ceea ce nu realizeaza antreprenorii este ca toate acestea nu fac decat sa limiteze potentialul unui brand si, implicit, al business-ului pe care il conduc.

Mai multe detalii gasesti in articolul despre care ti-am spus mai sus.

La ce atitudini ale clientului trebuie sa fie pregatit sa rapunda omul din agentie
Rabdare si argumente puternice. Ceea ce mi se intampla mie si cred ca si altor consultanti de brand este ca dezvolt un atasament foarte mare pentru brandurile cu care lucrez si atunci devine mult mai usor sa-i explic antreprenorului care sunt avantajele unei anumite propuneri. In definitiv, suntem camarazi de arme si nu inamici in acest proces. Odata ce el intelege asta, atunci lucrurile decurg de la sine.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Related