Ioana Calen si Paul Popescu, creatorii Modulab, arata ca se poate. Laboratorul de spatii noi a aparut oficial acum 6 ani si s-a jucat cu tot ce inceamna arta, tehnologie, stiinta.
In perspectiva lor, arta nu sta in turn, ci face baie de multime. Mai ales ca au si un spatiu open source, construit de ei 100%. De asemenea, proiectele lor au, de multe ori, legatura cu publicitatea. Agentiile vin la ei pentru "viral" si sfarsesc interesate de instalatii.
Ioana Calen a fost jurnalist si a scris pentru Cotidianul, Capital, Harper's Bazaar, Marie Claire si The One. Apoi, timp de trei ani, a fost consultant Buyer Brain, iar din 2008 se ocupa doar de Modulab.
Ea ne spune mai jos despre primele proiecte ale platformei, dar si despre cele mai controversate, cum au construit Gradina Viitorului, cum se face promovare fara comunicate de presa si care sunt cele mai mari dificultati in sustinerea acestui nou tip de arta.
Inceputuri: vara si fum
Era seara, era vara, era 2006. Paul vazuse pe net o idee faina de proiectii pe fum care l-a pus pe ganduri. I-au venit instantaneu idei de imbunatatire a efectului vizual obtinut. Concret, se gandea la un dispozitiv care sa reproduca tridimensional o chestie dintr-un volum de ceata. Din experiment in experiment a ajuns sa dezvolte ceea ce azi poarta numele de Holopix - primul aparat de proiectie pe mediu volatil din lume. Propriuzis, Modulab a aparut oficial, nu doar la nivel de experimente share-uite in comunitati restranse, prin 2009.
3D si vor veni
Erau vremurile in care abia incepea lumea sa rosteasca sintagma "democratizare tehnologica". Atunci se lansa primul proiect de imprimanta 3D, iar 3D printig-ul a fost domeniul care a catalizat miscarea "produce-it-yourself". Primele ateliere independente (carora azi le spunem "maker space") apareau tot atunci. Noi salivam la ele cand mai gaseam cate unul pe net, si nu vedeam niciunul in Romania, asa ca l-am facut din dorinta de a creste miscarea, pe principiul "if you build it they will come".
Primele proiecte
Din joc in joc am inceput sa exploram idei din zona interactivitatii, fara a iesi din zona artistica prea mult. Ne sta in fire sa experimentam, cumva putem spune ca ne-am pastrat latura jucausa si ca hranim des si bine copilul din noi. Dovada stau proiectele de la inceputuri - Tactilul (o suprafata elastica interactiva) si Leeks, un dispozitiv "liquid pixel" care transcria tweet-urile lui Julian Assange intr-un mod inedit.
Proiecte populare
Butterfly Effect este un display elastic ce permite interactiunea, in timp real, intre oamenii aflati in cadrul expozitiei "Connected. Despre Viitor, orase si oameni" (produsa de Asociatia Zeppelin) care a avut loc simultan in Bucuresti, Amsterdam, Bergen si Stockholm.
Instalatia a avut un succes neasteptat, mai ales in randul copiilor. Probabil unul dintre cele mai populare proiecte a fost co-productia Pavilionului Romaniei la Bienala de Arhitectura de la Venetia in 2012 care a fost bine mediatizata atat local cat si international. Merita mentionata si Fluo, o harpa inedita (hint: implica apa in loc de corzi) care a fost comandata de MNAC pentru expozitia SenzArt MNAC, al carei obiectiv a fost acela de a face arta contemporana accesibila persoanelor cu dizabilitati.
Cine a trecut pe la MNAC in 2013 a putut vedea Symbiomorphogenesis, prima expozitie de instalatii interactive din Romania produsa de o echipa interdisciplinara de artisti, designeri, programatori, ingineri si specialisti in fabricatie digitala.
Ei au primit tema de dezvolta cateva exemplare dintr-o specie pur tehnologica. Instalatiile erau dotate cu un sistem nervos artificial format din senzori (de miscare, sunet, de CO2 pentru a detecta prezenta oamenilor, de temperatura, culoare etc.) si functionau in relatie cu vizitatorii, ale caror caracteristici vizuale sau motrice erau integrate in timp real in comportamentul specimenelor.
Controverse
Probabil cea mai controversata ramane interfata neuronala si in general tehnologiile de tip BCI (brain computer interface), care pare pur si simplu o vrajitorie cand o vezi prima oara. "Cum adica sa controlezi o masina de jucarie cu puterea mintii" - era expresia de pe fata oamenilor cand le povesteam ca asa ceva e fezabil cu o simpla casca EEG.
Nici cand am facut o demonstratie la Gala Premiilor in eCommerce auditoriul nu parea convins, cred ca ne suspectau ca am ascuns o telecomanda in buzunar. Oamenii sunt inca sensibili la utilizarea unor echipamente de monitorizare biometrica (activitate cerebrala, puls, ritm cardiac, conductibilitatea pielii care era in stransa legatura cu activitatea emotionala etc.)
Dificultati
Au fost multe dificultati doar pentru ca am ales sa o facem the hard way, sa iasa exact cum ne dorim. Spatiul in care ne desfasuram proiectele este open source si construit 100% de noi, intr-un regim Do It Yourself. Am vrut sa punem in practica ceea ce predicam despre democratizarea designului si fabricatiei, trendurile DIY si maker, si am mers pe ideea de show, don’t tell.
Paul si Matei au construit totul customizat, cu ajutorul tutorialelor de constructii de pe Youtube si a unui grup de prieteni care veneau dupa job sa toarne dale pentru alee, sa vopseasca, sa ingrijeasca iarba si vita de vie etc. Ne-a luat doi ani sa terminam constructia dar a meritat. Pentru ca suntem super pasionati de "bricolaj" tehnologic, am lansat si "Gradina Viitorului", adica o ramura distincta care se ocupa de educatie - workshop-uri, geek talks, petreceri tematice, evenimente - in incinta relaxata din Viitorului 153.
De asemenea, incepand cu vara anului trecut oferim consultanta si dezvoltam prototipuri pentru cei care isi lanseaza startup-uri pe inovatie sau au nevoie de ajutor in proiectele tehnologice.
Sunt de asemenea dificultati si in ceea ce priveste tehnologia insasi - sunt atat de multe detalii de care trebuie sa tii cont: senzorii se pot arde, reteaua poate cadea, priza din spatiul de expunere poate sa nu aiba amperajul corect etc. Iar cand dezvolti solutii customizate, bazate de multe ori pe abordari noi ale unor tehnologii, riscul este cu atat mai mare si ai nevoie de o permanenta atentie la detalii.
Nu poti lasa o instalatie ca pe un tablou in muzeu. Trebuie sa te asiguri ca functioneaza, daca e in parametri, etc. Insa cu atat mai mare este satisfactia momentelor de tehnomagie in care citesti surpriza si bucuria pe chipurile oamenilor care dau sens acestor intrupari tehnologice prin interactiunea cu ele.
Promovarea
Calitatea e prioritatea noastra. Fireste, vrem ca proiectele noastre sa genereze public cat mai larg si cat mai divers (si interes din partea presei). Ne promovam adesea pe retelele de socializare si bloguri de nisa, metode ce se pot dovedi eficiente de cele mai multe ori. La nivel de promovare si popularitate ne ajuta foarte mult Gradina Viitorului, adica spatiul fizic in care ne desfasuram activitatea, de care toata lumea se indragosteste la prima vedere.
In primavara anului trecut, cand am lansat Gradina in cadrul Romanian Design Week, am lansat in acelasi timp si pagina ei de Facebook. Dupa trei zile aveam 2000 de like-uri fara niciun fel de promovare si fara macar sa postam foarte mult. Morala e ca daca faci lucrurile pentru public, publicul va raspunde intotdeauna si vine el catre tine, cu tot cu prietenii lui, la fel si presa. Nu prea trimitem comunicate de presa, insa dezvoltam proiecte care le trezesc interesul.
Arta asistata tehnologic. Beneficii, critici
Tehnologia, la nivelul la care ne este disponibila azi, este cel mai puternic si versatil mediu de expresivitate si reprezinta in sine un subiect de reflectie in demersul artistic. Arta asistata tehnologic creaza un cadru de realitate variabila, in care realitatea virtuala, augmentata si fizica se integreaza reciproc pentru a oferi o experienta unica publicului.
Prezenta si comportamentul publicului dau forma si sens lucrarilor ce dezvolta, la randul lor, propriul comportament si discurs, astfel ca fiecare vizitator vede propria versiune a expozitiei, ce se configureaza in timp real in functie de caracteristicile si comportamentul acestuia. Expozitiile iau, de multe ori, o forma de colaborare intre artisti, lucrari si public in care acesta din urma este invitat sa faca parte din expozitie, sa o faca sa "functioneze".
Aparitia softurilor cu sursa deschisa de design asistat de computer, a placilor de dezvoltare precum Arduino sau Raspberry Pie, simplifica procesul de utilizare a tehnologiei oferind acces pasionatilor la shortcut-uri ce le permit sa co-creeze alaturi de profesionisti si chiar sa-i depaseasca.
Dezavantajele sunt de mai multe feluri - sunt voci care inca considera ca o mare parte din arta new media nu este arta - cum poate un algoritm sa fie arta? Sau o bucata de cod. Instalatiile de acest tip rar apar in licitatii, le lipseste caracterul de permanenta - au nevoie sa fie montate, reparate etc., nu se compara cu un tablou, o sculptura sau chiar o lucrare de new media art ce poate fi afisata pe un monitor.
Este adevarat ca avem instalatii pe care le-am dus in mai multe locuri, dar toata partea de asamblare-dezasamblare poate fi destul de dificila, avand in vedere complexitatea tehnologica a acestora.
Noul tip de arta: coboara spre mase sau se inchide in turn?
E alegerea creatorului, iar noi alegem sa facem baie de multime :) Cu siguranta aceasta colaborare deschide toate cele trei domenii (arta, tehnologie si stiinta) catre public. Aparitia "culturii deschise", asa cum o descrie Lawrence Lessing in lucrarea cu acelasi nume, a generat insa o deschidere nu doar a culturii fata de oameni, in sensul accesibilizarii si popularizarii acesteia, dar si o deschidere a oamenilor de a activa in domenii culturale cu care aparent nu au legatura.
Acesta este si cazul Modulab, o platforma trans-disciplinara ce activeaza la intersectia dintre arta, design si tehnologie. Proiectele care au stat la baza primelor instalatii Modulab nu aveau in vedere dimensiunea artistica a acestora, ci mai degraba explorarea in regim freestyle a tehnologiei, din pura placere si curiozitate.
Conditiile in care ati colabora cu campanii publicitare
Colaboram deja cu agentii de publicitate in conditii bune. Anul acesta vrem sa dovedim ca putem fi valorosi intr-o sumedenie de contexte noi, cum ar fi proiectele speciale de marketing. Si special pentru voi publicitarii, anuntam pe aceasta cale lansarea spin off-ului "Inovolab", adica un joint-venture Modulab impreuna cu alti specialisti din industria advertising-ului care dezvolta solutii de marketing neconventional cu ajutorul tehnologiei.
In general agentiile vin la noi pentru ca au vazut reclame virale precum campanii outdoor interactive ca cea de la British Airways, display-uri interactive precum cel folosit de Nike sau holograme precum cele folosite de Diesel la un show.
Multi devin interesati dupa ce vad instalatiile interactive din proiectele noastre si intuiesc potentialul urias pe care acest tip de abordare in are in zona de marketing, mai ales pe partea de evenimente si activari out of home. Altii vin atrasi de instalatii dezvoltate deja, cum e Holopixul sau Holodeck-ul pe care le vor in evenimentele lor.
Relatia dintre artisti si publicitate
Artistii pun "art"-ul in Art Direction :) Este evident ca arta si publicitatea au multe in comun - pana la urma, ambele incearca sa gaseasca cea mai expresiva si eficienta modalitate de a transmite un mesaj sau de a starni o reactie.
De la Andy Warhol care, inainte sa devina un mare artist, era unul dintre cei mai bine platiti ilustratori pentru publicitate, si pana la instalatiile interactive precum cele comisionata de BMW, care ar putea oricand sa fie expuse in marile muzee de arta, cele doua domenii s-au intersectat intotdeauna. Agentiile de publicitate lucreaza deseori cu artisti, mai ales pe partea de grafica etc.
O reclama din domeniul cultural care ti-a placut
Tiff are de obicei campanii foarte inspirate.
Arta viitorului: Vor ajunge masinile sa scrie poezie?
Daca mi-as putea cu adevarat imagina arta viitorului, as incepe acum un proiect in care s-o aduc in prezent :P. Arta este atat de versatila, iar practicile si formele ei se diversifica atat pe mult in ultimii ani, incat imi este extrem de dificil sa fac astfel de proiectii in viitor.
Creatorii celebrului CMS Wordpress au nascocit sintagma "code is poetry", ceea ce nu este foarte departe de adevar. Google este, mai nou, o inepuizabila sursa de poezie generata de computer. Se poate spune, asadar, ca masinile scriu deja poezie si uneori o fac la fel de bine ca oamenii.
Un lucru bun si unul mai putin bun din ceea ce se intampla acum, in Romania, in lumea artei
Lumea artei romanesti este foarte mare si nu pot spune ca sunt atat de conectata la toate formele ei astfel incat sa dau o parere relevanta.
De exemplu, de-abia astept sa meg la lansarea cartii de artist a Ioanei Nemes, apar spatii noi, sunt proiecte din ce in ce mai interesante, insa majoritatea au dificultati in a obtine finantare, mai ales in sectorul artistic independent, asta daca tot m-ai intrebat si de ceva mai bunti bun.






























