Pedalati cu spor pentru al Bucurestiului viitor verde

Pedalati cu spor pentru al Bucurestiului viitor verde

Are Bucurestiul un ONG de ecologie urbana care sa creeze un dialog intre societatea civila si autoritati? Care sa fi creat proiecte care sa incurajeze pedalatul, respectul fata de mediul inconjurator, reducerea consumului de energie sau colectarea selectiva? Are, are, si se numeste Green Revolution.

Nu trebuie neaparat sa fii biciclist sau ecologist (dar poate ar fi mai bine) ca sa iti fi iesit in cale proiectele lor: I'Velo, Bike2Work, Roaba de cultura, Biciclete cu cravata sau BikeFest. Chiar despre BikeFest am vorbit cu Corneliu Belciug (Director de Programe in cadrul Asociatiei Green Revolution) si am aflat ceva detalii pestrite despre comunitatea biciclistilor din Bucuresti si cum a evoluat evenimentul, de la prima editie din 2011. Ce-i mai important: comunitatea este cea care da tonul configuratiei BikeFest, caci organizatorii asculta proactiv vocea tinerilor care vor sa se simta ca acasa pedaland prin oras.

C-ai fost deja sau urmeaza sa participi la urmatoarea editie BikeFest, evenimentele-s mai bine traite atunci cand le impartasesti cu prietenii. Pana anul viitor, iti dam ocazia perfecta sa iesi din casa si sa-ti tragi gasca intr-o aventura: competitia de creatie video NESCAFE 3in1 Experiences, in care te mai poti inscrie pana pe 5 noiembrie. 

Pana una-alta, sa-l citim pe Corneliu:

Evolutia BikeFest

Organizarea lui ne-a facut pe noi, cei de la Green Revolution, sa trecem prin tot felul de stari. Am fost entuziasmati, am fost anxiosi, am crezut in idee si apoi am detestat proiectul, ne-am certat si reimprietenit cu el, ne-am intrebat de ce il facem, de ce noi, de ce noua, am fost mandri, am avut si sclipiri de geniu, am fost veseli si plini de recunostinta, am fost surprinsi de ceea ce ne-a iesit, ne-am ambitionat, am lasat totul pe ultima suta de metri, am implorat vremea si norocul, am ras, am topait de fericire, am fost mai tineri sau maxim de cinici .... si tot asa a fost si BikeFest-ul in ultimii ani. O imagine fidela a noastra si a celor care au participat. Cum a evoluat BikeFest? Exact asa cum am evoluat si noi, biciclistii.

Cel mai eficient canal prin care interactioneaza cu tinerii

Facebook-ul, clar. E adevarat ca avem si un website frumos, dar majoritatea celor care afla de eveniment, care cauta informatii despre ce se intampla, vin prin retelele de socializare. Acum, canalul e doar o parte din poveste. Cel mai important este sa gasesti declinarea corecta a mesajului. Altfel spus, degeaba ai masina misto si puternica, daca tu nu esti in stare sa faci o parcare laterala.

Pe captarea atentiei comunitatii biciclistilor se „bate" multa lume. Sunt grupuri, ONG-uri, alte organizatii, companii si campanii, evenimente sportive, plimbari si cate si mai cate. Provocarea este sa-ti faci loc cu mesaj potrivit, ca sa ajungi la urechile biciclistilor.  Si raspunsul scurt la intrebare voastra: cel mai eficient canal este inteligenta.

Cum arata comunitatea biciclistilor din Bucuresti

Pestrit. Si asta pentru ca eu vad bicicleta infiltrata in toate paturile sociale, iar pestrit nu e un lucru rau. Dimpotriva, asta e ceea ce ma bucura cel mai tare. Ne place sa vorbim despre comunitatea biciclistilor cu un respect si cu o admiratie care, in opinia mea, de cele mai multe ori, fac mai mult rau. Vedem pe bicicleta si oameni cu care rezonam, vedem si oameni pe care, dintr-un „velo-puritanism" am vrea sa-i dam jos de pe bicicleta? Vedem!

In fapt, oamenii care merg pe bicicleta nu sunt nici „omul nou", nici salvatorii orasului, nici hipsterii super educati, nici ecologistii supremi. Sunt oameni normali, oameni buni si oameni rai,  frumosi, urati, cu sau fara multi bani. Si mi-ar placea sa vad ca aura biciclistului dispare cat mai curand si ca ne scufundam din nou in normalitate.

In interiorul fiecaruia se ascunde un erou? Cu siguranta! Ne place sa credem ca facem lucruri foarte bune pentru oras. E adevarat, dar trebuie sa o tinem (opinia/mandria) pentru noi. Nimic nu e mai daunator pentru dezvoltarea unei comunitati decat aroganta, lipsa respectului fata de cei cu care imparti un oras, o strada, un trotuar.  Cel mai bun lucru pe care il putem face este sa continuam sa mergem pe bicicleta si sa o facem in cel mai normal si firesc mod cu putinta. Prin urmare: „Domnu' Kent, tine camasa pe tine!"

Cum participati la dezvoltarea comunitatii?

Sunt multe de povestit aici. Avem proiectul I'Velo – cel cu bicicletele galbene din parcuri. Suntem prezenti in 8 orase cu acest proiect. Am avut peste 1.000.000 de utilizari in ultimii 5 ani. Acesta ar fi cel mai mare proiect de bike sharing din Romania. Pe langa acesta mai avem proiectul StudentObike, Biciclete cu Cravata, proiectul european Bike2Work, Bicicleta de la tara (in cadrul caruia am donat 800 de biciclete unui numar de 40 de scoli din zona rurala a Moldovei), am sprijinit zeci de proiecte externe organizatiei noastre, participam la lucrarile comisiilor de specialitate din PMB si oferim suport autoritatilor care doresc sa reglementeze folosirea bicicletei. In urma cu 3 ani, am realizat o sinteza, un ghid de bune practici pentru dezvoltarea infrastructurii velo in zona urbana, acum lucram la proiectul Legii Biciclistului, etc.  

Portretul biciclistului bucurestean

Pe la 30 de ani, cu bicicleta de firma, noua si cam scumpa, imbracat neaparat cu ceva de firma (sau macar un accesoriu de firma), cu castile de iPhone in urechi, un pic intepat, genul pe care l-ai opri daca ai fi turist strain si sigur ti-ar raspunde in engleza, politicos dar cu degetul mereu pregatit pe claxon, grabit, dar fara sa para a avea totusi o urgenta, cu opinii si implicare civica, dar fara prea mult timp de pierdut, greu de impresionat, usor de dezamagit...

Ce sfaturi le-ati da tinerilor ca sa profite la maxim de BikeFest?

Hai la BikeFest!

Prejudecati pe care si le-ar dori schimbate

Exista o falie artificial creata si alimentata, atat de biciclisti, cat si de soferi, pietoni sau autoritati. Nu exista tabere. Si o sa tot sustin asta pana se va intra intr-o normalitate. Intr-o societate impartita pe sexe, religii, doctrine politice, culoare, functii si paturi sociale, asta ne mai lipsea acum? O noua categorie? Nu cred ca a devenit o prejudecata, dar pastrarea si alimentarea faliei nu duc in alta parte. In Amsterdam nu exista biciclisti, pietoni, taximetristi, soferi. Exista doar cetatenii orasului. In fapt, avem aceleasi drepturi si obligatii. 

Dezvoltarea conceptului

Planurile sunt ale comunitatii. Noi, dupa cum spuneam la inceputul interviului, suntem o oglinda a comunitatii. Vor dori biciclistii sa stea la un loc, sa bea o bere, sa vada un concert in parc – acolo ne vor gasi pe noi. Vor dori sa se intreaca in tot felul de competitii trasnite, asta le vom da. Vor sa-si vanda sau schimbe biciclete, noi le vom oferi locul.  Noi nu facem evenimentul acesta in baza unui cod de proceduri, pe baza unor mecanisme si reguli interne. Crestem odata cu comunitate, ne pliem pe ce vrea comunitate. Va fi mai frumos anul viitor proiectul? Sigur, si asta va fi „vina" comunitatii. 

Un sfat colectiv pentru participantii in competitia NESCAFE 3in1 Experiences:

Iesiti din zona de confort si nu va ganditi la ce nu puteti face. Lasati-va imaginatia libera, cautati cea mai mare idee.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related