Outernational Days 2: Program discursiv

Outernational Days 2: Program discursiv

Platforma culturală The Attic prezintă cea de-a doua ediție a festivalului Outernational Days, ce va avea loc în perioada 7-9 iulie 2017 / Grădina Uranus  (Uranus 144) & The Ark (Uranus 150) – Bucharest.

PROGRAM:

  • Sâmbătă, 8 iulie, 16.00 / Grădina Uranus:

Panel discussion: Apropriere culturală

Invitați:

  • Raed Yassin (muzician libanez și artist vizual, parte din formația Praed, organizator al festivalului Irtijal din Beirut, deținătorul record label-ului Annihaya)
  • Rose Satiko Gitirana Hikiji (profesor în cadrul departamentului de antropologie al University of Sao Paulo USP)
  • Jan Rohlf (co-fondator, director artistic și director de comunicare al festivalului CTM din Berlin)
  • Derya Yildirim (muzician turc și interpret la saz, activează în Hamburg, solistă în Grup Şimşek)
  • Valeriu Nicolae (reprezentant român/rroma special al Secretary General (SRSG) of the Council of Europe for Roma Issues, fondator al Policy Center for Roma and Minorities)

Moderat de: John Doran (jurnalist britanic și scriitor, fondator și editor al revistei The Quietus).

Cunoscută drept o practică de a prelua aspecte culturale de la minorități culturale, și estetica fără cunoașterea în prealabil a principiilor din spatele ei, aproprierea culturală este o idee ce intenționează să păstreze rasele și culturile în stare pură. De obicei implică membri ai unui grup dominant ce exploatează cultura unor grupuri mai puțin privilegiate – câteodată însoțită de lipsa de înțelegere a istoriei celor din urmă, a experiențelor și tradițiilor lor.

“A lua proprietatea intelectuală, cunoașterea tradițională, expresii culturale sau artefacte din cultura altcuiva, fără permisiunea acestuia. Acest lucru poate include utilizarea neautorizată a dansului, portului, muzicii, limbii, folclorului, bucătăriei, medicinei tradiționale, simbolurilor religioase etc. Este cel mai probabil să fie dăunător atunci când comunitatea-sursă este un grup minoritar ce a fost exploatat sau opresat în alte moduri, sau atunci când obiectul aproprierii este cu precădere sensibil, e.g. obiecte de cult”, Susan Scafidi, professor de drept la Fordham University, autor al lucrării Who Owns Culture? Appropriation and Authenticity in American Law.

Aproprierea culturală rămâne un motiv de îngrijorare, din moment ce actul ”împrumutării” este unul exploatator, deoarece nu acordă minorităților aprecierea pe care o merită. Muzica și arta creată în cadrul minorităților ajunge să fie asociată cu membri ai grupului dominant. Ca rezultat, grupul dominant devine inovator, în timp ce grupurile defavorizate de la care împrumută continuă să înfrunte stereotipuri negative ce insinuază o lipsă a inteligenței și a creativității. În plus, atunci când membrii unui grup dominant apropriază cultura altor grupuri, consolidează stereotipurile despre minorități.

  • Sâmbătă, 8 iulie, 17.30, Grădina Uranus

Panel discussion: Manele în Romania – de la paradox cultural la însemnătate socială

Invitați:

  • Margaret Beissinger (muzicolog American, cercetător și lector în departamentul de Limbi și Literaturi Slave la Princeton University, co-autor al Manele in Romania: Cultural Expression and Social Meaning in Balkan Popular Music)
  • Adrian Schiop (scriitor român și jurnalist independent, cu trei romane publicate și un doctorat în manele)
  • Andrei Dinescu (muzician român, parte a grupurilor Impex, Shamanelism, Steaua de Mare)
  • Dan Bursuc (manager român, impresar și promoter al artiștilor de manele, fondator al Academiei de manele Dan Bursuc, singura școală de manele din România)

Moderat de: Cristian Neagoe (jurnalist, scriitor, manager cultural și co-fondator Street Delivery)

Outernational se deosebește prin lipsa de expunere în media mainstream și non-mainstream, din motive ce au de obicei legătură cu prejudecățile entice. Muzica outernational comprimă numeroși hibrizi muzicali contemporani din jurul lumii: de la halay-ul kurd la manelele românești, de la orchestrele bulgărești de chalga la chicha peruană, de la dabke-ul palestinian la narcocorrido-ul mexican, de la egipteanul electro-chabi, și numeroase alte genuri și stiluri. Am definit Outernational ca un teritoriu poziționat în afara istoriei, ca o lume lipsită de granițe ce se dezvoltă la periferia sferei international.

Manelele românești – muzica țigănească contemporană ce s-a propagat în jurul Balcanilor cu numeroase arome și modulații – se finanțează din industria nunților.

Suprapunerea genului mainstream cu a celui de nișă este un paradox Outernational comun. Cazul manelelor este foarte grăitor, și în mainstream și în muzica de nișă, afișând milioane de ascultători dar lipsit de orice prezență în topuri. Chiar daca procedurile de piață ortodoxe (vestice) operează în aceste societăți marginalizate, cu state ce aderă la Uniunea Europeană, alte cazuri mențin o dinamică Outernational cu industrii similare, piraterie în masă și o nestingherită încălcare a drepturilor de autor.

  • Duminică 9 iulie, 16.00 la Grădina Uranus

Lecture:  Mircea Florian – incursiune în lumea fascinantă a Jew’s harp

Mircea Florian, cunoscut de asemenea ca Florian din Transilvania, M.A.N. Florian sau FloriMan, este un multi-instrumentalist român, artist multimedia, și computer scientist.

  • Duminică, 9 iulie, 16.30 / Grădina Uranus:

Artist talk: Octavian Nemescu

Octavian Nemescu este un compozitor român de muzică orchestrală, de cameră, corală, electroacustică, multimedia, metamusic, imaginary și lucrări ritualice ce au fost auzite în înteraga Europă, și mai departe de atât. Este profesor la Universitatea Națională de Muzică București.

Moderat de Andrei Tănăsescu (curator român de film și muzică)

  • Duminică, 9 iulie, 17.15 / Grădina Uranus

Sâmbăta Sonoră x Outernational

  • Mazen Kerbaj (solo)
  • PFA Orchestra

Sâmbăta Sonoră este un program dedicat dezvoltării aprecierii locale pentru cercetare muzicală și performance în domeniul muzicii contemporane, al improvizației, improvizației libere, experimentului sonor, radio art și poeziei sonore. 

 

Biletele pot fi găsite online.

Outernational Days 2 este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național, sesiunea de proiecte cultural I/2017 – Artele Spectacolului – Muzică.
Outernational Days 2 este susținut de Swiss Arts Council Pro Helvetia și Red Bull Music Academy.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related