Cambridge Analytica. O scurta recapitulare si o mica ingrijorare: au operat si la noi

Cambridge Analytica. O scurta recapitulare si o mica ingrijorare: au operat si la noi

Daca ar fi sa explicati cuiva, in doar un paragraf, care-i motivul agitatiei, iata-l mai jos.

Stiti aplicatiile alea simpatice pe care le mai accesam pe Facebook? Care ne-ntreaba chestii, iar noi raspundem amuzati si apoi postam rezultatele (sau nu) in retea? Ei bine, niste unii, dezvoltatori, au facut asta nu pentru distractia noastra, nu pentru maruntis pentru buzunarul lor si nici din ratiuni sociologice, asa cum se alintau. Ci ca sa culeaga informatiile celor care isi dadeau ok-ul folosind aplicatia. Ba mai mult, nu doar informatiile celor care o accesau erau puse bine undeva, ci si cele ale prietenilor acestora. Si, uite asa, s-a ajuns la datele a circa 50 de milioane de utilizatori Facebook. Bun, si care-i problema?

Problema e ca pe Mark si echipa ii cam doare la basca ce fac oamenii astia ”de stiinta” cu datele culese de pe Facebook. Teoretic, ei sunt pusi (de fapt, rugati politicos) sa le distruga dupa ce le analizeaza, dupa ce trag concluzii si dupa ce publica, eventual, rezultatele pe undeva. Dar, mno, de ce sa le distrugi cand le poti da unora precum Cambridge Analytica, o compnie de analiza si minare de date. Ca se ocupa cu influentarea, in mod ostil, a preferintelor in alegeri, prin toata lumea. In SUA, sa zicem. Sau Kenya. Sau, surpriza!, Romania.

Prima oara cand am citit despre scandalul Cambridge Analytica a fost in The Guardian, unde jurnalista Carole Cadwalladr l-a adus la o discutie face to face pe Christopher Wylie. Roz in cap, cu mina parca studiata, tipul asta a fost declansatorul a ceea ce se intampla azi cu Facebook. Wylie este geniul de 24 de ani care a pus bazele Cambridge Analytica si care, acum, incearca sa desfaca ce a facut. 

La scurt timp dupa ce materialul a aparut, contul de Facebook al lui Wylie a fost suspendat.

 

Chestia a explodat si s-a propagat rapid, mai ales datorita implicarii in proiect a lui Steve Bannon, coordonatorul campaniei lui Trump si, ulterior, seful sau de cabinet. Dar pe cat mare si periculos s-a facut bulgarele luand-o la vale, pe atat de dificil pare sa le fie sefilor Facebook sa explice care e situatia si ce au de gand. O recapitulare foarte buna a evenimentelor recente gasiti pe blogul lui Dragos Stanca.

The Guardian, The Observer, Channel 4, The New York Times. Toate publicatiile au lucrat, intr-un fel sau altul, la subiect, si toate sunt parte din ceea ce putem numi media traditionala. 

 

 Dragos Stanca:

Facebook face cunostinta, ironic, cu puterea mediei traditionale, cea lovita cel mai aspru de explozia retelei sociale din ultimii ani. Iar aroganta cu care a tratat mai nou subiectul si rolul producatorilor “traditionali” de hard (and bad) news

A urmat apoi cireasa de pe tort. Oamenii de top din Cambridge Analytica, filmati pe ascuns la o intalnire cu potentiali clienti din Sri Lanka. Acestia erau, de fapt, undercover pentru Channel 4, si camerele au surprins lucruri incredibile. Despre cum compania face cam orice pentru ca omul sau oamenii lor sa castige alegerile. Fete la politicieni acasa, santaj, fake news. ”Nu trebuie sa fie neaparat adevarat, ci sa fie credibil”, spune unul dintre ei, la un moment dat. La intalniri participa, in ultima instanta, si CEO-ul firmei, Alexander Nix, care pretinde ca el si echipa lui au experienta in mai multe astfel de ”zone” si se lauda cu un portofoliu consistent (desi cam vag prezentat).   

Nix, socotit un fel de guru in marketing digital, invitat ca speaker peste tot, a fost suspendat ieri din functia de boss al companiei. Insa Cambridge Analytica nu e o companie cu angajati, bunuri si contracte la vedere, ci o entitate fantoma. Nix a fost suspendat de la nimic, de fapt.

 

In timpul asta, Zuck si oamenii de top din Facebook tac, iar actiunile la bursa ale companiei se duc in jos precum Dinamo in clasament. La ora la care scriem articolul de fata, suma de 50 de miliarde in pierderi fusese depasita. In plus, agentii si institutii, americane si nu numai, au anuntat ca incep propriile investigatii. In UK, unde Brexitul si felul in care s-a votat sunt, dintr-o data, sub semnul intrebarii, autoritatile vor sa inteleaga exact ce s-a intamplat. Iar in State, sistemul american permite alesilor sa-l aduca pe Zuckerberg in fata Curtii pentru explicatii lungi si exacte, asa cum au facut cu Comey, fostul sef FBI, anul trecut. #SigurantaNationala.

Si in Romania, Cambridge Analytica, parte a grupului SCL Group, a avut interese si business. Nu e clar (inca) ce interese si ce business, dar macar stim ca managerul general este Peter Imre, care e foarte secretos. Intr-un interviu pentru Startupcafe, el a declarat, plin de miez si profunzime:

Cunosc Romania foarte bine si as prefera sa ma rezum la atat. (...) Este o tara cu foarte multe oportunitati, aveti afaceri foarte mari, dar exista si cateva probleme. Stabilitatea politica ar putea ajuta la rezolvarea acestor probleme, incalcarea legilor si coruptia sunt probleme majore, nevoia de aliniere la politicile UE. Dar este o tara care se misca, este o tara interesanta

Asteptam sa vedem ce are Zuck de zis, iar apoi decidem daca mergem sa cumparam actiuni la Facebook sau nu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related