Spherik este un accelerator dedicat startupurilor, care funcționează sub forma unui ONG. Iar acesta operează pe baza contribuțiilor financiare ale fondatorilor: Liberty Technology Park, Fribourg Capital și Banca Transilvania.
Dacă ai un startup și te bate gândul să intri într-un accelerator, probabil că sunt două momente prielnice să o faci. Ni le spun Diana Rusu, Director Executiv Spherik și Mircea Vadan, Acceleration Partner: fie când ai produsul aproape gata de lansare, fie după ce l-ai lansat și cauți să te extinzi pe alte piețe decît cele din România.
Echipele care intră în programul Spherik au acces la spații de lucru, ședințe de mentorat, susținere în finisarea produselor, lansarea pe piață, dar și suport în fazele avansate de creștere.
Începând cu 2018, am trecut la un sistem de accelerare deschis (on-going), în care startup-urile pot aplica în program pe toată durata anului și, în funcție de potrivire, se pot alătura oricând
30 de startupuri au trecut, până în prezent prin programele Spherik Accelerator.
Două dintre ele au avut un exit deja, altele se află în discuții, iar alte 10+ sunt în creștere.
Despre voi
Acceleratorul Spherik este un ONG fondat de către Liberty Technology Park, Banca Transilvania, UBB și Universitatea Tehnica Cluj. Echipa care se ocupă de derularea acceleratorului s-a modificat de-a lungul timpului, ajungând în formula actuală la începutul acestui an.
Inițiativa creării unui accelerator de startup-uri a fost gândita în cadrul unui proiectul mai mare - Liberty Technology Park, din Cluj-Napoca. De la bun început, proiectul prevedea un ecosistem de business complet, din care făceau parte atât corporații mari dar și antreprenori la început de drum, cu sau fără startup-uri deja existente.
Inspirația pentru acest tip de ecosistem, inclusiv pentru modelul de accelerator, a venit în mare parte din exterior, în urma unor vizite a fondatorilor în campusurile globale de inovație precum Berlin, Londra, și Silicon Valley.
Avantaje
În 2012 - anul fondării Spherik, spațiul antreprenorial romanesc se afla într-un stadiu incipient de dezvoltare, iar pe piață nu existau servicii dedicate acestuia. Pe de altă parte, deși au fost făcute progrese semnificative în această zonă în ultimii ani, în urma unui studiu publicat în decembrie 2017, cea mai mare nevoie a fondatorilor rămâne a fi educația antreprenorială.
Dacă vorbim despre echipa care gestionează proiectul, Spherik este o ocazie perfectă pentru fiecare dintre noi să ne implicăm direct și să contribuim la dezvoltarea ecosistemului antreprenorial românesc.
Resurse la început de drum
Cea mai importantă resursă pentru orice proiect este capitalul uman, pentru că orice inițiativă se bazează pe entuziasmul și abilitățile persoanelor implicate. Iar un accelerator este, în primul rând, o comunitate care împărtășește aceeași pasiune față de tehnologie și inovație.
Această comunitate este alcătuită din echipa care coordonează proiectul, tinerii antreprenori - fondatori de startup-uri, precum și comunitatea extinsă de mentori și parteneri care împărtășesc din propria lor experiență și ajută echipele aflate la început de drum. Timpul alocat de către comunitate este și el una dintre cele mai valoroase resurse.
Pe lângă capitalul uman, mai sunt și celelalte aspecte logistice și financiare. Un proiect de asemenea anvergură are nevoie de investiții de capital pentru facilitarea programelor și a evenimentelor conexe, dar și de spații de lucru, softuri și altele.
Din culisele programului
Pentru un startup, momentul cel mai potrivit de a intra într-un program de accelerare Spherik este fie atunci când produsul este aproape gata de lansare și se caută cea mai potrivită metodă de a intra pe piață, sau după ce a fost deja lansat, are câțiva clienți plătitori și țintește cel puțin către piețele din centrul și estul Europei.
În plus față de asta, pentru a aplica la Startup Growpad - programul dezvoltat de KPMG România împreună cu Spherik Accelerator, este nevoie ca startup-ul sa aibă focus pe automatizare de procese, servicii financiare și servicii B2B, în industriile în care KPMG are expertiză și clienți: cea financiară, de energie, retail, automotive, imobiliare, investiții, IT & telecomunicații.
La dispoziția startupurilor
Echipele care intră în program au acces la spații de lucru, ședințe de mentorat, susținere în finisarea produselor, lansarea pe piață precum și în fazele avansate de creștere: marketing și vânzări, dar și alte servicii și produse puse la dispoziția startup-urilor din partea partenerilor Spherik.
Spre finalul programului de accelerare, este facilitat accesul echipelor către potențiali investitori și fonduri de investiții. Pe lângă cele de mai sus, în programul Startup Growpad se oferă acces la mentori cu expertiză de domeniu și acces la o plajă largă de potențiali clienți din sfera KPMG.
Tot procesul
Colaborarea cu fiecare startup acceptat în programul de accelerare este concepută și personalizată pentru fiecare echipă în parte, în funcție de nevoile existente și de stadiul în care se află acestea.
Încă din perioada de selecție, fiecare echipă, împreună cu managerii programului, stabilesc un set de obiective pentru a fi atinse pe durata colaborării. Scopul programului este de a conecta fiecare startup cu resursele potrivite acestuia pentru a crește.
Startup-urile din program au opțiunea de a lucra remote, online, fără a necesita relocare. O dată la câteva săptămâni, echipele se strâng împreună pentru câteva zile de lucru intens, alături de echipa Spherik și de câțiva mentori.
Echipa care se ocupă de programul de accelerare în prezent are experiență în aproximativ 10 programe de accelerare. Programul conceput a fost bazat, în parte, pe aceste experiențe, combinând părțile considerate bune și potrivite.
Formula nouă - Startup Growpad, dezvoltată de KPMG în România și Spherik, aduce împreună startup-urile aflate la început de drum și care au nevoie de piețe de desfacere, și companiile mari - care au nevoie de servicii și produse specifice.â
Colaboratori
Pe lângă managerul de program și ceilalți membri ai echipei implicați în derularea programului, echipele sunt ajutate în mod constant de mentori dedicați. Rețeaua de mentori Spherik cuprinde în prezent peste 100 de persoane, din România și din străinătate, cu expertiză variată.
Frecvența programelor
Până anul trecut, am derulat un program pe an. Durata unui program era în jur de 3-4 luni, cu ședințe de lucru individuale și împreună. La finalul acestei perioade se organizează un DemoDay - evenimentul de ”absolvire” a startup-urilor, unde fiecare echipă are ocazia să își prezinte ideea și parcursul, în fața investitorilor și a partenerilor Spherik.
Începând cu 2018, am trecut la un sistem de accelerare deschis (on-going), în care startup-urile pot aplica în program pe toată durata anului și, în funcție de potrivire, se pot alătura oricând. Bineînțeles că în această formulă se modifică unele aspecte, însă elementele importante rămân aceleași:
- Program personalizat pentru fiecare echipă
- Durata de accelerare de 4 luni- 6 luni
- Ședințe de lucru intensive
- Demo Day și facilitarea accesului la investitori
Factori de diferențiere ai Spherik
Pentru noi, programul de accelerare este un parteneriat între Spherik și fiecare startup în parte. Încă în perioada de validare, setăm împreună obiective de atins și conturam un plan individual, fără de care nu mergem înainte.
Ce oferim, de fapt, este un serviciu de consultanță personalizat prin care susținem dezvoltarea startup-urilor dar fără a ne substitui lor în momentele de decizie. Nu credem în rețete prestabilite ci în gândire critică, explorare și învățare continuă.
Businessuri în zona antreprenorială
Pe măsură ce au început să vină din exterior exemple pozitive reprezentând un nou tip de activitate antreprenorială și având în vedere creșterea numărului de persoane interesate de noi tehnologii din România, a fost oarecum firească intensificarea interesului pentru zona de business.
În ultimii ani, pe măsură ce au început să apară și exemple de succes locale, a crescut din ce în ce mai mult interesul investitorilor și a corporațiilor față de acest domeniu. Drept urmare, există multe surse de finanțare prezente local, care facilitează și încurajează antreprenorii în devenire să facă acest pas.
Pentru că nu exista (și încă e lipsă de) educație antreprenorială în România, majoritatea celor care s-au aventurat în lumea startup-urilor au învățat din mers, experimentând și învățând din greșeli. Această nevoie de cunoștințe și de scurtare a procesului de învățare a dus la apariția serviciilor de tip acceleratoare și incubatoare de startup-uri.
Modelul de funcționare
Spherik este un ONG, care funcționează pe baza contribuțiilor financiare ale fondatorilor (Liberty Technology Park, Fribourg Capital și Banca Transilvania). În 2018 am dezvoltat un nou tip de serviciu - Acceleration as a Service (AaaS), cu KPMG România în calitate de prim partener.
Obiectivele de business
Focusul nostru este, în acest moment, pe sustenabilitate și pe crearea de oportunități pentru echipele din program. Este important pentru noi ca startup-urile care trec printr-un program de accelerare Spherik să se dezvolte și să crească, și să acceseze resursele potrivite, fie că este vorba despre finanțare, parteneriate, acces la noi piețe etc.
Nivelul de pregătire al startupurilor
Câțiva ani în urmă, mare parte dintre fondatori erau oameni tehnici, deseori veniți din zona de IT, care aveau acces la noi tehnologii și veneau cu idei de produse și servicii ca și răspuns la propriile frustrări și nemulțumiri.
Mai nou, există din ce în ce mai multe persoane non-tehnice, cu experiență într-un anumit domeniu, care văd probleme în interiorul industriei din care fac parte și vin cu posibile soluții. Aceștia sunt mult mai conștienți de nevoile din piață, știu ce au de construit și cum să vândă acel produs, sau serviciu.
Această schimbare de proporții între oamenii tehnici și cei non-tehnici se transpune într-o maturizare a pieței, cu focus pe probleme tangibile, evidente, în diferite domenii/industrii. Este îmbucurător faptul că există din ce în ce mai multe colaborări între zona IT și celelalte sectoare, și în România.
Cele mai frecvente domenii de activitate
Nu există un domeniu în care să se încadreze majoritatea startup-urile care au făcut parte dintr-un program de accelerare Spherik, însă foarte multe dintre ele au focus pe automatizare, fie că este vorba de procese, timp, sau alte resurse. Am avut startup-uri din zona de AdTech, Automotive, eHealth, AgriTech, LegalTech, EdTech, Social Media, etc.
Pentru Startup Growpad, focusul va fi preponderent pe startup-uri din zona financiară, de energie, retail, automotive, imobiliare, investitii, IT & telecomunicații.
Observații
În ultima perioadă observăm înclinația startup-urilor de a se orienta spre tehnologii mai avansate. Dacă la începutul lui 2017 s-a vorbit foarte mult despre inteligență artificială (AI) și machine learning, în a doua jumătate a anului s-a mutat focusul pe tehnologia de tip blockchain, cu moduri de aplicare în cele mai diverse domenii.
O altă categorie de startup-uri care apar o reprezintă cei care inovează prin strategii de piață și marketing, nu neapărat prin tehnologie. Aici intră foarte multe produse și servicii de tip marketplace, care țintesc o nevoie clară în piață și oferă soluții de facilitare a procesului de comunicare între diverși participanți.
De ce are nevoie un startup?
În primul rând, este foarte importantă echipa care lucrează la idee. Aici intră atât aspectele ce țin de experiența fiecărei persoane în domeniul pe care l-au ales, dar și de tipul de personalitate al fiecăruia, cât de motivat este, precum și modul în care lucrează împreună.
Este importat și să înțeleagă piața către care se adresează, nevoia pe care o adresează, trendurile din industrie și publicul țintă.
Despre statul român
Din punct de vedere administrativ, în ultimii ani s-au făcut demersuri pentru a sprijini și înlesni procesul de creare și gestionare a unui startup. Din păcate, încă mai avem multe de învățat la acest capitol de la alte țări. Este totuși încurajator că există oameni care încearcă și reușesc, chiar și în aceste condiții.
La capitolul de ”Se poate mai bine” ar fi crearea unor căi de comunicare, care ar ajuta (poate) o mai bună înțelegere a problemelor cu care se confruntă antreprenorii. Dacă ar exista un dialog între părți, s-ar putea identifica soluții viabile.
Cifre
Prin programele Spherik Accelerator au trecut oficial 30 de startupuri. Două dintre ele au avut un exit deja, altele se află în discuții, iar alte 10+ sunt în creștere.
O realizare importantă
În ultimele luni ne-am concentrat pe dezvoltarea unui nou serviciu - Acceleration as a Service (AaaS). Primul program în sistem nou - Startup Growpad - un program de accelerare dedicat startup-urilor B2B,a fost lansat recent, în colaborare cu KPMG România. Startup-urile care intră în program au posibilitatea de a accesa expertiza și rețeaua de parteneri KPMG.
Un alt pas important pentru noi este că am devenit ambasadori ai Startup Europe în România, ceea ce ne plasează în grupul unei comunități internaționale de organizații active în ecosistemul european de startup-uri. În calitate de ambasador al Startup Europe, Spherik se află în poziția de a facilita accesarea rețelei europene de către startup-urile din România, precum și de a se afla într-un dialog constant cu factorii de decizie de la nivel european, în zona de politici și resurse pentru startup-uri.
Planurile voastre
În acest an ne propunem să trecem de la Spherik - Accelerator de startup-uri, către Spherik - prestator de servicii Acceleration as a Service (AaaS), și să oferim acest serviciu unor noi companii care doresc să se implice în piața de startup-uri și inovație. În acest mod dorim să dezvoltăm verticale specifice și să facem tranziția de la un accelerator generalist la unul specializat.
Un alt aspect pe care ne concentrăm este extinderea parteneriatelor externe, pentru a asigura un parcurs accesibil startup-urilor din România către centre și hub-uri de inovație specializate, potrivite pentru nevoile lor. De asemenea, unul dintre obiective este extinderea sferei de influență în zona CSI.



































