Printre aplauze și pantofi incendiați, Nike lansează spotul cu Colin Kaepernick

Printre aplauze și pantofi incendiați, Nike lansează spotul cu Colin Kaepernick

Are deja 4 milioane de vizualizări în 14 ore și mii de comentarii. Unii s-au strâns pe Youtube doar ca să urmărească cearta și felul în care se vor manifesta sensibilitățile în continuare. Iar ele se manifestă ca și zilele trecute: furie și aplauze venite din două tabere separate complet și iremediabil. În paralel, au venit și editorialele din presă care dezbat serios și mai la rece subiectul, ducând discuția înspre cât de autentică poate fi o poziție socială din partea unui brand, cât e marketing și cât e altceva (cele mai importante titluri, mai jos).

După anunțul făcut acum câteva zile și după furia care a urmat lui, Nike a lansat și spotul cu Colin Kaepernick:

Câteva opinii în legătură cu poziția Nike apărute în presa internațională:

New Yorker:

 Nike gambled that a greater portion of the world understands where Kaepernick is coming from. At best, giants simply live up to expectations. Heroes need only live to tell the tale.

 The Atlantic:

For Nike, sacrifice is a market variable. The company has long partnered with athletes to advertise its shoes and apparel; because athletes are personas as much as they are professionals, these deals trade on the value of their celebrity. Cashing in on Kaepernick’s activism to bolster the gravitas of “Just Do It” is a clever marketing tactic, a way for Nike to access the social cachet of resistance efforts without altering its own corporate DNA.

But in selecting Kaepernick as the face of its “Just Do It” 30th-anniversary campaign, Nike also angered the segment of its customer base that views the activist not as an intrepid spirit but as an uppity pariah.

The Guardian 

It is always about selling sportswear, even when it’s really, really not. That’s what multibillion publicly traded corporations such as Nike do. And that’s fine! Unless we’re very naive, we know where we are.

NYTimes:

In an era rife with divisive political discourse, most major public companies try to avoid taking stances that could make customers angry, particularly when rabid social media campaigns can cast any decision into a larger social statement.

Yet Nike has signed Mr. Kaepernick, perhaps the most divisive American athlete of his generation, to a lucrative new contract and will produce branded apparel with his name and image.

Quartz:

While brands have traditionally stayed silent on polarizing issues, many are starting to publicly take a stand on social issues. Doing so increases awareness and engagement of their campaigns, and there are indications they’re especially effective on millennial shoppers, who are likely to support brands that support causes they care about.

Responsabilitatea brandurilor față de lumea în care vând și își încântă consumatorii în România este dezbătută și în seria noastră recentă De ce boicot?.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune



Branded


Related