Cât de importantă este gramatica pentru succesul unei companii? Studiu de caz: Piața auto din România

Cât de importantă este gramatica pentru succesul unei companii? Studiu de caz: Piața auto din România

Scrierea corectă este un bun indicator pentru atenția la detalii pe care o are o companie, inclusiv în activitatea ei de zi cu zi. Reversul medaliei este că o scriere neîngrijită poate fi interpretată de publicurile unei companii (clienți, parteneri, angajați etc.) drept o dovadă de neglijență, afectând astfel imaginea și credibilitatea companiei.

Studiind broșurile de prezentare ale celor mai vândute cinci autoturisme în anul 2018 (Dacia Logan, Dacia Duster, Dacia Sandero, Skoda Octavia și Volkswagen Polo), am descoperit nu doar că cele două companii (Dacia România și Porsche România) fac greșeli de scriere, ci și că au cam aceeași frecvență a lor, adică 9,1 greșeli și, respectiv, 8,8 greșeli la mia de cuvinte.

Pare că varianta de bază a procedurii de publicare a textelor ar trebui să primească un upgrade prin introducerea unei etape de verificare a textelor.

Iată, pe scurt, rezultatele studiului Anonimov:

  • Broșura pentru Dacia Logan are 14 greșeli (6,1 greșeli la mia de cuvinte), dintre care 3 exprimări improprii, 1 inconsecvență și 2 nume scrise greșit.
  • Broșura pentru Dacia Duster are 41 de greșeli (11,7 greșeli la mia de cuvinte), dintre care 21 de greșeli de tipar, 4 inconsecvențe și 3 exprimări improprii.
  • Broșura pentru Dacia Sandero are 17 greșeli (8,1 greșeli la mia de cuvinte), dintre care 2 exprimări improprii, 3 virgule lipsă și 3 repetiții.
  • Broșura pentru Skoda Octavia are 45 de greșeli (9 greșeli la mia de cuvinte), dintre care 10 exprimări improprii, 6 dezacorduri și 2 neconcordanțe între text și imagine.
  • Broșura pentru Volkswagen Polo are 22 de greșeli (6,7 greșeli la mia de cuvinte), dintre care 2 exprimări improprii, 13 greșeli de punctuație și 2 dezacorduri.

 

Greșeli în broșurile de prezentare ale Dacia România

În broșura pentru Dacia Logan se remarcă folosirea unui termen care nu există în limba română: degivrant – (mai) corect, dejivrant, sau, ideal, cu efect de dejivrare.

Broșura pentru Dacia Duster, cu cea mai mare frecvență de greșeli dintre toate cataloagele studiate, conține o virgulă între subiect și predicat, poate cea mai mare dovadă de scriere neglijentă: 

În broșura pentru Dacia Sandero este folosit un termen dintr-o limbă străină (în cazul nostru, din engleză) românizat cu forța, folosind un cuvânt românesc deja existent, dar cu alt sens: accommodates / acomodează.

 

Greșeli în broșurile de prezentare ale Porsche România

Porsche România ține aproape de Dacia și când vine vorba de greșeli de scriere, cu 8,8 (față de 9,1) greșeli la o mie de cuvinte în broșurile sale de prezentare.

Broșura de prezentare a Skodei Octavia are un design net superior broșurilor de la Dacia, dar, pe de altă parte, conține greșeli de scriere mai profunde, mai grave. Iată un pleonasm care, alături de multe alte greșeli, anulează în bună parte caracterul profesionist al graficii:

Sau, în aceeași broșură, un dezacord multiplu cel puțin straniu este urmat de lipsa unei virgule:

Tot o problemă cu acordul se evidențiază și în broșura pentru Volkswagen Polo:

Din cauza tuturor acestor greșeli de scriere, prezente în niște documente care sunt menite să reprezinte o legătură directă între companie și potențialii săi clienți, credibilitatea și imaginea pentru care departamentele de marketing și comunicare fac atâtea eforturi au de suferit, iar încrederea publicului în brand este diminuată.

Eliminarea tuturor acestor erori și, implicit, îmbunătățirea imaginii brandului se realizează prin introducerea unei noi etape în procesul de publicare a documentelor, și anume validarea gramaticală, după faza de creație și înainte de publicare sau trimitere la tipar.
De această etapă este imperios necesar să se ocupe o persoană care îndeplinește două condiții:
1) are competențe lingvistice;
2) este complet străină de creare textului respectiv - altfel, există un risc crescut ca greșelile să treacă neobservate și să ajungă în fața publicului.

-------------------------------------
Radu Vasile este corector și fondator Anonimov

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Oameni

Sectiune



Branded


Related