[Netul salbatic] Adriana Radu: Sexismul si-a facut aparitia in vlogging acum 7-8 ani si a fost propulsat de vloggeri tineri care au devenit influenceri

[Netul salbatic] Adriana Radu: Sexismul si-a facut aparitia in vlogging acum 7-8 ani si a fost propulsat de vloggeri tineri care au devenit influenceri

Derapajele din social media au devenit tot mai evidente. Dar asta nu inseamna ca ele nu au existat pana acum. In ultima perioada, constiinta sociala le observa mai usor si le taxeaza cu zgomot. Parca, totusi, ceva nu e in regula cu Dana Budeanu, care instiga la violenta impotriva femeilor, cu influencerii cu milioane de urmaritori care fac reclama la cosmetice de lux despre care utilizatorii sustin ca le-au distrus tenul sau cu Bendeac care se prapadeste de ras cand aude de viol. 

Excesele au culminat cu Alexandru Balan, vloggerul cunoscut pe YouTube sub numele „Colo”, urmarit de  850.000 de oameni, majoritatea copii si tineri. Dupa o vizita in arestul politiei, procurorii au decis sa-l plaseze sub control judiciar dupa ce a instigat la violenta impotriva minorelor, inclusiv la violarea acestora. 

Pornim la IQads o serie de interviuri pentru a incerca sa vedem cand au aparut aceste derapaje in social media, de ce le observam cu intarziere, cum se explica faptul ca doar in cazuri flagrante intervin autoritatile si de ce aleg brandurile sa isi faca reclama in continuare prin influenceri controversati.

Incepem cu Adriana Radu, vlogger si regizoare de teatru, care a fondat in urma cu 7 ani canalul de YouTube Sexul vs Barza. Pe canalul ei vorbeste despre Educatia Sexuala, o tema care nici acum nu se studiaza la scoala in Romania. Interesul insa exista. O demonstreaza cei 100.000 de abonati care ii scriu constant si cele peste 12 milioane de vizualizari pe care le-a adunat. Adriana ne vorbeste despre etica, popularitate si granitele responsabilitatii, despre limitele sexismului si acceptarea lui ca norma in societatea romaneasca.

 

Sexismul a aparut pe vloguri 

Un influencer are responsabilitate fata de comunitatea sa. Punct. Consider ca toata lumea participa la crearea culturii si ca nu trebuie sa ne aplecam doar asupra celor abrazivi. Fiind pe Youtube de 7-8 ani, am putut observa momentul cand sexismul si-a facut aparitia in vlogging. Vectorii au fost barbati tineri: Mikey Hash si BroMania.

Stiu exact cand Mikey Hash a inceput sa bage in clipuri o fata care nu zicea nimic, era un manechin viu care facea reclama la tricouri. Dar mai ales BroMania cu reteta de vine/clip de comedie deseori sexista in care partenera on-screen era o tipa model care nu era pusa in cea mai buna lumina a afectat mult de tot ce era permis sa faci in online.

Asta a contagiat generatia mai mica, care pana atunci nu scosese content sexist. Imi amintesc primele videoclipuri de rap de la fratii Munteanu si Selly/5gang in care au inceput sa apara adolescente care dansau lasciv pe langa baietii vloggeri care cantau. Pentru cat PR pozitiv isi fac, Global Records au o mare responsabilitate pentru felul negativ in care stau lucrurile. Am inteles ca vor sa lucreze la un set de reguli de buna practica. Acesta ar trebui sa se aplece asupra casual sexism din videoclipuri/filme/vlogging, care e baza pentru un sexism mai violent de la varful piramidei. Apoi, sexism e si in zona de gaming, dupa cum vedem.

Pe scurt, vloggingul ar fi putut sa schimbe cultura mainstream. Din pacate, doar o reproduce, mergand pe vechile retete.  Diferenta o fac totusi femeile si fetele. Nu alea care vand fara scrupule PlushBIO, ci cele care isi asuma mai serios si mai constant pozitii anti-sexiste, anti-discriminare. Plus fetele care vin din urma, m-a impresionat un videoclip numit Mesajul unei fete de 16 ani pentru „Colo”.

 

Taxarea derapajelor si furia followerilor

Cred ca o parte din cei care au reactionat si au taxat continutul instigator la violenta au fost sinceri in demersul lor, altii, cum se intampla si cu alte trenduri – fie ca e blacklivesmatter, fie ca e jesuischarlie, fie ca e lovewins, au facut-o ca sa bifeze subiectul si sa aiba vizionari.

Din pozitia de vlogger/influencer ajunge sa iti fie dificil sa fii sincer cu tine despre ce te mana sa produci continut a la „sunt revoltat/a de continutul altui influencer”. In mediul online chiar si nevoia sincera de exprimare este, pentru cel care se exprima, ingemanata cu asteptarea – si cravingul – unor like-uri sau view-uri ca recompensa pentru pozitionarea ta. Ori asta corupe cam orice pozitionare. Eu de-asta n-am facut videoclipuri despre aceste derapaje in ultima perioada.

Pana la urma exista o intreaga categorie de videoclipuri pe Youtube care se numeste „REACT TO” in care fix asta e conventia: esti privit de urmaritorii tai in timp ce te pozitionezi vis-a-vis de alt continut. Ca sa ai view-uri, iti curatoriezi reactiile, e un performance. Cu cat reactionezi mai vocal/wild, cu atat e mai interesant videoclipul.

Pentru urmaritorul nespecializat e dificil: de la extrema dreapta, la conservatori pro-life, la anti-vaxxeri, la conspirationisti, la trapperi, la influencerite pe beauty, la feministe: toti iti vand „adevarul”. Tine de aparatul tau critic si moral sa reusesti sa distingi toate aceste semnale.

De-asta cred ca exista fani care condamna ce zic Colo sau Dana Budeanu despre femei, dar si fani care, ca raspuns, o ameninta pe colega mea de la Filia cu violul. Sexismul e imens, iar aparatul critic e la multi nonexistent.

 

Macismul naste monstri 

Zilele astea mi-a scris o adolescenta panicata despre cazul Colo, voia sa imi arate ce a mai sapat despre el. Descoperise ca in timpul unui live, prietena lui a venit la el sa ii zica ca ii e foame si ca ar vrea sa comande ceva, iar el i-a raspuns vulgar. „Dupa ce am vazut comportamentul lui m-am scarbit si imi vine sa plang. Nu inteleg de ce femeile sunt tratate asa. Comportamentul lui mi-a amintit de motivele pentru care mi-e frica de baieti/barbati. Nici nu pot sa vorbesc cu ei”.

Na, cum sa ai o viata privata, inclusiv o viata sexuala, relaxata ca femeie in conditiile in care ca adolescenta ti s-a implantat aceasta frica in suflet – si nu fara motiv?  Ma uit la femeile din jurul meu – la cele hetero ma refer acum - si vad ca sunt intr-o continua cautare pentru aceasta relaxare, care vine din siguranta ca nu ai un partener sexist.

Un alt scop pe termen lung al educatiei sexuale este sa intareasca egalitatea intre femei si barbati.  Ma doare ca suntem colectiv, si cultural si politic, inca atat de determinati sa ii dam in cap acestei posibilitati pentru o lume mai justa.

Nu e singurul derapaj al lui Colo. A mai aparut recent o inregistrare dintr-un live in care  instiga un minor de 12 ani sa se masturbeze uitandu-se la filmele porno. Doamne, oribil, ti se intoarce stomacul pe dos. Vreau sa subliniez ca asta n-are nicio legatura cu educatia emotionala, pentru sanatatea reproductiva si sexuala.

Intimidarile de felul acesta vin dintr-o vena extrem de toxica. Si din presiunea asta pe care barbatii o pun pe baieti sa devina si ei „barbati adevarati”, vasele se sparg tot in capul fetelor, pe care tinerii lor prieteni le preseaza sa faca sex. Inboxul de la SEXUL vs BARZA e plin de niste povesti cu prima data extrem de triste, fara multa placere pentru fete.

Materialele educative si educatia sexuala in general merg in directia opusa. De exemplu, videoclipul nostru despre Prima data, pe care il recomandam foarte des, inclusiv celor care deja au avut o prima data sau sunt mai in varsta, te ajuta sa iei decizia daca esti pregatit sau nu, te ajuta sa te gandesti mai clar despre procesul de-a lua decizia de-a fi intim cu cineva. La fel si videoclipul “Daca vrei sa faci sex diseara”, pentru un public 18+. Am facut si un clip despre cum am fost agresata,  despre mituri despre viol, violenta in cuplu.

Ideea e sa fii informat si autonom si sa inveti sa respecti limitele celorlalti, sa intelegi conceptul de consimtamant ca sa nu intri in situatii abuzive ca victima sau agressor. Ca, pe termen lung, sa te bucuri de sexualite intr-un fel pozitiv si solar.

 

Sindicatul Vloggerilor

Mi-ar placea sa existe un sindicat al vlogerilor/influencerilor. E o zona complet nereglementata si daca ne-am pune impreuna, am putea stabili niste preturi de lucru minime, un cod de conduita.

Ma indoiesc ca exista o comunitate a influencerilor. Eu locuiesc la Berlin si de la distanta aveam senzatia ca toata lumea se stie cu toata lumea si ca petrec timp impreuna, aveam niste FOMO pe chestia asta. Pana cand am fost la Elle New Media Awards 2019 si mi-am dat seama ca influencerii nu se prea cunosc si nu prea sunt prieteni si nici relatie stransa de colegialitate nu e.

Si cum ar putea sa fie? Nu exista o platforma offline care sa permita vloggerilor sa se adune, macar cum e Youtube Space Berlin. Toata lumea filmeaza la ea/el in casa.  Colaborarile sunt facute prin apartamente de bloc. E cam jale.

 

O piata netransparenta

SEXUL vs BARZA este pe dedesubt un ONG, am colaborat doar de cateva ori cu branduri cand conditiile au fost fair pentru nivelul meu de pregatire si de reach. In general insa cred ca are dreptate Dana Budeanu: toata lumea lucreaza pe 3 sutici. Stiu asta pentru ca am refuzat  cateva oferte pe 3 sutici in ultima vreme.

Mi se pare o piata nesigura, destabilizata, netransparenta. Diferenta dintre numarul de urmaritori al unui influencer si nivelul de viata al influencerului e foarte mare. Cred ca sunt doar cativa care reusesc sa aiba un cash flow constant de nivelul unui corporatist pe o pozitie de management undeva in Europa de Vest, adica sa castige 5000 de euro pe luna. Foarte putini cred ca ajung la venitul acesta.

Recomand vloggerilor tineri sa studieze, sa aiba o meserie, sa aiba un plan B, sa nu confunde like-urile cu banii si sa nu se minta unii pe altii ca le merge bine financiar din campanii. Bine financiar inseamna sa ai 2500 de euro pe luna pentru tine/familia ta, nu 500 de euro din 6 in 6 luni.

 

3 sugestii pentru branduri

  • Sa nu dea bani la sexisti, rasisti, homofobi.
  • Sa vada din ce tip de continut si-au strans cifrele oamenii cu care vor sa lucreze.
  • Sa inteleaga faptul ca numarul de urmaritori nu inseamna influencing

Nu cred ca brandurile pot corela vanzari in plus cu colaborarile cu influencerii. Ce cumpara ei este „exposure” de moment. Influentarea este o chestie pe termen lung pe care cu greu o cuantifici imediat. E ca activismul, iti trebuie suflu lung si relatii de lunga durata.

Mie pentru SEXUL vs BARZA si ce facem in online mi-ar placea sa gasesc un brand cu valori comune care sa ne fie alaturi constant pe termen lung. Asta ar fi o varianta civilizata si cred mai productiva pentru ambele parti, avand in vedere ca eu si colegele mele din Asociatie tintim schimbari sistemice in ceea ce priveste drepturile femeile, ale tinerilor si sanatatea lor reproductiva si sexuala.

 

Conduita pentru influenceri intr-un mediu online mai curat

  • don’t be an asshole
  • nu fi rasist/sexist/homofob
  • nu vinde produse care pot dauna
  • spune transparent cand faci reclama
  • fii constient ca nivelul de media literacy din Romania e scazut si nu profita de asta
  • nu manipula chiar daca ti-o cere brandul.

 

Un spectacol despre influenceri 

Comunitatea are nevoie de un spatiu in care sa se intalneasca si sa comunice. De aceea in martie 2020 a avut premiera celei de-a doua piese de teatru a mea la Centrul National al Dansului Bucuresti (CNDB): Portret al Artistei ca Tanara Influencerita.  Ca regizoare am vrut fix asta: sa ofer spatiul de repetitii de la CNDB ca spatiu sigur, offline performerelor din spectacol: doua influencerite – Corina Sucarov si Oana Maria Zaharia – si unei actrite– Ilinca Manolache. 

Spectacolul investigheaza dinamicile intimitatii, adictiei si faimei pe care le traiesc fetele si femeile pe social media si se construieste ca raspuns la intrebari despre identitatea noastra reala, in raport cu cea pe care o proiectam controlat in online.

E un spectacol foarte sincer si foarte furios si daca as putea, as aduna toti influencerii si vlogerii in sala de spectacol sa-l vada, cred ca toata lumea si-ar da un update serios.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related