Cu teatrul pe Tik Tok. ”Teatrul va supraviețui cu siguranță. Există de 2500 de ani și nu va muri acum, în era tehnologiei”

Cu teatrul pe Tik Tok. ”Teatrul va supraviețui cu siguranță. Există de 2500 de ani și nu va muri acum, în era tehnologiei”

La prima vedere, întâlnirea dintre teatru și Tik Tok pare destul de exotică. Dar nu imposibilă. Ba chiar am avut și noi un rol mic în întâmplarea ei. Citind pe IQads știrea că Publicis a câștigat contul TikTok România, Paula Varga, PR & Communications Consultant - Teatrul Nottara, a trimis un mail agenției și i-a întrebat dacă ar fi dispuși să învețe și pe alții cu ce „se mănâncă” TikTok. Așa a apărut un parteneriat special, demarat de Ziua Mondiala a Teatrului. ”Avem nevoie de teatru” este o campanie prin care TikTok si Teatrul Nottara pregătesc un program complex de workshopuri de actorie dedicate adolescentilor. Cursurile sunt sustinute de actorii teatrului Nottara si se vor desfasura exclusiv pe platforma TikTok.

De altfel, anul trecut, UNATC propunea Ministerului Educatiei introducerea in curriculum, la decizia scolii, a unei discipline din domeniul artei teatrale. Până când teatrul va ajunge și în școlile din România, se adaptează la noile canale pe care trăiesc noile generații. Scopul campaniei “Avem nevoie de teatru” este, inainte de toate, acela de a-i face pe elevi, parinti si profesori sa inteleaga mai bine impactul major pe care cursurile de teatru il pot avea asupra unui adolescent. 

Paula Varga, PR & Communications Consultant - Teatrul Nottara, și Laura Savu, Global Community Manager – TikTok, povestesc mai multe despre teatru, Tik Tok și acest parteneriat în interviul de mai jos:

 

Publicul de teatru în pandemie

Paula: Asta este poate una dintre puținele bucurii: faptul că, în mod ironic, oamenii au fost mai dornici de teatru când nu mai aveau acces. Fructul interzis, probabil… Am primit multe mesaje de susținere, am văzut multe persoane care cereau redeschiderea teatrului și care vorbeau despre importanța culturii, care cereau ca activitatea noastră să fie considerată „esențială”, așa cum în Belgia cărțile au fost declarate bunuri esențiale, astfel încât librăriile să rămână deschise chiar și în condiții de carantină.

Am avut multe campanii în mediul online cu sprijinul actorilor, iar oamenii au avut astfel ocazia să îi cunoască mai bine, dincolo de rolurile pe care ei le jucau în condiții normale. Pe lângă succesul de care s-au bucurat aceste campanii în mediul online, credem că ele ne-au ajutat să ținem publicul aproape în perioada în care nu am putut juca, astfel încât, în scurtele perioade în care am susținut reprezentații, biletele s-au vândute într-un timp foarte scurt.

 

Soluții de supraviețuire

Paula: Teatrul va supraviețui cu siguranță. Există de 2500 de ani și nu va muri acum, în era tehnologiei, a științei și a medicinei. Dar e greu! Este greu pentru actori, care au trecut de la a avea în medie cinci reprezentații pe săptămână, la luni întregi în care nu au mai auzit aplauze. Poate că multe persoane nu își pot imagina ce înseamnă asta, cât de specială este această profesie și cât de mare este nevoia actorilor de a sta pe scenă în fața oamenilor. Pentru istoria Teatrului, câțiva ani cu cortina trasă nu înseamnă așa mult. Au mai fost, vor mai fi. Pentru istoriile personale ale creatorilor din teatru, câțiva ani în care sunt ținuți pe margine este dramatic. Poate însemna un rol care nu se va mai naște niciodată, râsete în sală care nu se mai întâmplă, sute de întâlniri cu publicul anulate. Nu mai vorbim despre artiștii independenți, unde supraviețuirea în aceste vremuri înseamnă uneori raportarea la acest cuvânt în sensul său de bază.

Nu știm care sunt soluțiile… facem campanii, repetăm spectacole care nu știm când vor avea premiera și așteptăm și noi, ca toată lumea, să treacă perioada de criză.

 

Adaptarea 

Paula: Însuși parteneriatul cu TikTok este o încercare de a ne adapta la vremurile pe care le traversăm. Ne-am fi dorit cu siguranță cont și dacă nu era pandemie, dar ar fi avut oare actorii timp pentru aceste workshop-uri și dacă aveau repetiții de dimineață până seară, iar pe urmă spectacole? Greu de spus!

Pandemia ne-a obligat să luăm o pauză din ritmul foarte intens în care se întâmplă lucrurile în mod obișnuit într-un teatru și să ne întrebăm „Ce altceva am mai putea face, care să fie relevant pentru publicul nostru?”. „Ce alte categorii de public ne-am dori să avem aproape și cum ajungem la el?”

Așa s-au născut mai multe parteneriate, de exemplu, cel cu Muzeul Național de Artă al României, la invitația căruia am lansat împreună campania „Actori de pus în ramă” care s-a bucurat de succes online și în presă, inclusiv în presa internațională. Tot așa ne-a venit ideea ca actorii să înregistreze un audiobook cu romanul „Enigma Otiliei” de George Călinescu, pentru a venit în sprijinul elevilor care urmează să susțină examenul de bacalaureat.

Și tot așa am trimis un email timid la Publicis, după ce am văzut pe IQads știrea despre faptul ca agenția a câștigat contul TikTok în România, întrebând dacă ar fi dispuși să ne învețe cam cu ce „se mănâncă” TikTok.

Este greu de vorbit despre planuri în teatru în acest context. Actorii repetă la spectacolele planificate să aibă premiera anul acesta, dar fără să știe când munca lor va avea finalitatea firească: ieșitul la public. Mai multe producții sunt gata, dar nu au apucat să aibă premieră în perioada scurtă în care teatrele au fost deschise în acest an. Dar sigur că nu avem altă variantă decât să continuăm, să fim pregătiți când se va „da din nou startul”. Și, până atunci, continuăm cu campanii, continuăm să ne gândim cum putem să fim utili și, iată, ne întâlnim cu publicul pe TikTok.

 

Parteneriatul Nottara & Tik Tok

Laura: În mai anul trecut, noi am pornit un proiect global – Learn on TikTok - care a cascadat și în România, la nivel local, sub umbrela #invatapeTikTok. Proiectul are că scop creșterea conținutului educativ din toate domeniile pe platforma, așa că decizia de a ne implica în acest proiect a fost una naturală și cu sens pentru noi, țînând cont de impactul teatrului în dezvoltarea personală și în cultură overall. Cel mai important criteriu pentru noi este, oricât de cliseic ar suna, să make a change și să ajutăm cât mai mult utilizatorii noștri. 

Proiectul a venit că o inițiativa a agenției Publicis care se ocupă atât de TikTok, cât și de contul Teatrului Nottara and it clicked for both of us, că să zicem așa, țînând cont de focusul nostru în zona educațională, sub umbrela #invatapetiktok și de dorința Teatrului Nottara că mesajul lor să ajungă la cât mai mulți tineri.

 

O combinație neașteptată

Laura: În ultimul an, noi am colaborat deja cu foarte mulți actori la nivel local în cadrul platformei, așa că, pentru noi, colaborarea a venit că o continuare a acestor inițiative. Avantajul principal este pentru end users: faptul că ei vor avea acces gratuit și remote la aceste workshop-uri focusate pe dezvoltarea lor personală, că indivizi. Teatrul este o componentă culturală importantă și cu un impact direct și individual și de aceea ne dorim că aceste workshop-uri să aibă un outreach național în cadrul platformei TikTok și să ajute cât mai mulți utilizatori. Temeri? Nu cred că există – poate doar foarte mult excitement!

  

Ce presupune mai exact acest parteneriat

Laura: Săptămânal, pe o durată îndelungată, actorii teatrului Nottara vor intra live pe platforma TikTok și vor susține cursuri online de actorie pentru utilizatorii platformei. Noi sperăm că la un moment dat să stream-uim poate chiar și niște piese de teatru în întregime în platformă, țînând cont de restricțiile pandemiei în care ne aflăm. We’re all set & ready to go!

 

Cum a evoluat Tik Tok în Romania în ultimul an

Laura: Platforma a crescut foarte mult, atât ca număr de utilizatori activi zilnic, ca număr de video-uri publicate, consumption și average time spent în app și, mai ales, ca grupe de vârstă. Surpriza cea mai mare pentru noi a fost în decembrie 2020, când am reușit să depășim Instagram ca market penetration pe monthly active users. Am fost prima țară unde s-a întâmplat acest lucru deja!

 

Ce caută românii pe Tik Tok

Laura: În a nutshell: educație și entertainment. Zonele de interes sunt destul de clasice, ca pe orice altă platformă. Fie că vorbim de Auto, Gaming, Beauty, Fashion, Sports, Travel, Motivation & Advice, este un loc în care poți descoperi foarte mult content relevant pentru ține. Cred că cel mai mult îi atrage reach-ul platformei și puterea de a descoperi conținut și creatori de content din zona lor de interes, oricare ar fi aceea, de oriunde din lume.

Paula: Mi-am făcut cont în momentul în care am vrut să văd dacă platforma poate reprezenta o nouă modalitate să vorbim cu publicul tânăr. Am intrat pe TikTok cu toate prejudecățile cunoscute: e doar pentru copii, sunt numai porcării acolo, e o gaură neagră unde timpul dispare în mod neproductiv. Probabil că prima jumătate de oră petrecută pe TikTok mi-a și confirmat aceste prejudecăți.

Apoi algoritmul a început să învețe cam ce aș vrea să văd și am descoperit treptat un Univers fascinant, unde am învățat tot felul de tips& tricks, am râs mult și m-am minunat de cât de talentați și creativi sunt oamenii. Și m-am convins că, da, poate fi și pe TikTok locul Teatrului „Nottara”. TikTok este doar un instrument pe cât de bun sau de prost îl facem noi, utilizatorii și creatorii de conținut. Știm deja că tinerii petrec foarte mult timp pe TikTok. Așa că am vrea să îi ajutăm ca acest timp să fie unul de calitate și asta ne dorim să facem cu aceste workshop-uri și cu alte proiecte pe care le vom dezvolta în viitor cu sprijinul agenției Publicis, care ne ajută pro-bono și care are toată recunoștința noastră pentru acest lucru.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Sectiune



Branded


Related