[Youniverse] Dorian Sărmășan: Noile conjuncturi sociale, tehnologice și culturale reclamă o nouă abordare a inovației

[Youniverse] Dorian Sărmășan: Noile conjuncturi sociale, tehnologice și culturale reclamă o nouă abordare a inovației

Libertate, disciplină și muncă. Acestea sunt dimensiunile care i-au definit parcursul lui Dorian Sărmășan în design și antreprenoriat. Libertatea de a încerca și a testa mai multe domenii, proiecte, aptitudini și responsabilitatea de a ști să aleagă drumul pe care să se poată dezvolta. Disciplina de a învăța singur. Și multă, multă muncă pentru a deveni mai bun. A fost, pe rând, ajutor de bucătar, barman, ospătar, fotograf, pictor, designer. A fondat o agenție de publicitate pe care a transformat-o într-una de design. Iar acum se ocupă de lansarea în SUA a unui joc educațional creat de el.  Dorian Sărmășan crede că inspirația trebuie provocată, nu așteptată:

A fi bun în ceea ce faci, înseamnă să uiți scuzele când e vorba de ceea ce e important să faci, să te cunoști pe tine, să oferi mai multa valoare decât se așteaptă de la tine, să iți ții promisiunile făcute altora și tie însuți, dar și să îți folosești talentele și inteligența pentru a face lumea mai bună. 

Despre performanță, răbdare, perseverență, momentele esențiale ale devenirii și importanța greșelilor vorbim cu Dorian Sărmășan în cadrul seriei [Youniverse], dezvoltată în parteneriat cu DELL XPSO serie în care urmărim inspirația și formele ei, ajungem în universul intim al creatorilor și descoperim felul în care își creează propriul univers, devenind la rândul lor surse de inspirație pentru ceilalți. 

 

Aventura antreprenorială

Din punct de vedere profesional, nu am știut ce îmi doresc până la o vârstă foarte înaintată. Și asta probabil tot din cauza unei educații sărăcuțe și lipsa unor mentori. Crescând în Sighișoara, am experimentat în mod constant tot felul de joburi, de la ajutor de bucătar, barman, pizzar, ospătar, până la designer/retoucher la un studio foto din localitate, fotograf, la un moment dat am început să fac inclusiv pictură pe pereți.

La 19 ani am decis să mă mut singur în București și să încep să îmi construiesc o viață aici. Reușisem să mă angajez că merchandiser la o firma de lactate, practic așezam produse pe rafturile supermarket-urilor, apoi am fost avansat că agent de vânzări, apoi că director regional la un operator de calbu care oferea și servicii de internet în București.

Din nevoia de a avea un loc de cazare, am decis să mă înscriu la facultate, primind în același timp și un loc într-un cămin studențesc. Pe patul de cămin, cu laptopul în brațe, eu continuam să exersez în programele mele de editare grafică, prestam inclusiv servicii de tip freelancing pentru anumiți clienți. Cumva, aceste servicii de design s-au prins de mine, probabil pentru că începeam să am venituri consistente, pentru acea vârstă. Acest lucru a condus în mod inevitabil la înregistrarea unei entități juridice și am pornit prima afacere, o agenție de publicitate. Am închiriat un prim birou, apoi am angajat primii oameni, apoi un al doilea birou, apoi alți oameni, apoi alte birouri cu suprafețe tot mai mari și tot așa.

Din acest punct începe aventura antreprenorială, în care am avut extrem de multe satisfacții, dar am făcut și tot atât de multe greșeli, pe care le privesc acum ca niste lecții absolut esențiale de business, leadership și asumare.

 

Inspirația

Ce mă inspiră? Răspunsul nu este nici simplu, nici unul anume. Mă inspiră foarte multe lucruri. Cu timpul am învățat să îmi provoc inspirația artificială, dar asta se întâmplă rar. În general ideile vin din abundență, inclusiv noaptea în somn. Nu puține au fost cazurile în care mă trezeam în toiul nopții și notam repede în carnețel sau direct în telefonul mobil ca să nu uit acea idee.

 

Libertate și disciplină

Cred enorm în disciplină, dedicare, implicare și muncă. Libertatea era și încă este foarte importantă pentru mine. Libertatea în decizii, în acțiuni, dar evident, această libertate vine și cu o mare doză de responsabilitate.

Printre altele, unul din inconvenientele de a fi antreprenor la o vârstă atât de fragedă e faptul că nu ai experiență și că nu ai un mentor care să te ghideze prin toată această volburoasă. Niciunul dintre membri familiei mele nu au fost antreprenori înaintea mea care să îmi arate și să îmi explice cum trebuie să fac asta. Eram și sunt conștient că ține doar de mine să fac pașii necesari pentru a avansa.

Din seria România anti-gravitațională, realizată de Dorian Sarmasan

 

Planurile pentru 2021

Momentan lucrez la noi ediții și extensii pentru jocul de societate Word Colony. Jocul a fost lansat în România în luna martie. Planurile de extindere includ în prima fază piața din Statele Unite ale Americii, apoi continuând cea din vestul Europei. Jocul va fi adaptat și tradus pentru fiecare nou teritoriu în care vom intra. Cantitatea de muncă este enormă, dar sunt absolut convins că nu va fi totul degeaba.

Vis-à-vis de jocul Word Colony, bucuriile vin zilnic. Fie din diverse feedbackuri, comentarii sau mesaje primite din partea clienților care au cumpărat și testat jocul, fie din acceptul anumitor distribuitori de a comercializa jocul, fie din numărul de comenzi zilnice care sunt în creștere sau din pașii pe care îi facem în vederea primirii unei investiții de capital.

 

Povestea jocului

Un popor educat nu poate fi manipulat sau înrobit. Pot să spun că jocul de societate Word Colony s-a născut, printre altele, din nevoie de a participa cumva la creșterea nivelului de educație a românilor. Și nu oricum. Să fie în același timp distrativ și interactiv, împreună cu alte persoane din cercul de prieteni sau cu membrii familiei. Sistemul educațional din Romania este destul de ineficient, într-o măsură destul de mare - irelevant, inechitabil și de slabă calitate.

Pe lângă această nevoie, în egală măsură, am vrut să creez un produs interesant și cât mai versatil, care să ajungă în casele oamenilor, din cât mai multe țări din lume. Un produs care să fie în același timp profitabil, pentru ca întrega activitate să fie sustenabilă, să aibă dimensiuni cât mai reduse, pentru a putea fi transportat și depozitat într-un mod eficient, dar și să aibă potențial de a deveni un joc clasic.

Jocul îmbină elemente de cultură generală sub forma unor cărți cu întrebări trivia/quiz și variante de răspuns, cu elemente de strategie, logică și word building (construire de cuvinte).

Jucătorii vor putea să își construiască propriile colonii de cuvinte sau pot forma noi cuvinte în coloniile celorlalți jucători.

  

Primele încercări

Primele încercări cu iz antreprenorial sunt încă de pe vremea cât eram încă elev. În primii ani de liceu mi-am convis o parte dintre colegi că să le fac fotografii editate în urma unei modeste sume de bani. Îi aduceam acasă, aruncam un cearceaf de pat pe un perete și îi fotografiam, apoi eliminam fundalul, le retușam, le printam la un studio foto și le ofeream colegilor un produs finit. Nu existau temeri. Nu aveam nimic de pierdut.

 

Momente esențiale

Faptul că m-am angajat în vacanțele de vară din timpul liceului pe posturi care presupuneau interacțiune directă cu alți oameni (ospătar, barman, pizzar s.a.) m-au scos din zona mea de comfort. Imediat după mi-am cunoscut (on-line) actuala sotie, care fără să își dea seama m-a forțat să plec spre București, cu o sacoșă și câțiva lei în buzunar pentru a-mi crea aici o nouă viață, ea fiind din Brăila. În anul precedent (2009) urma să vină și ea în București, la facultate. Mi-am zis că trebuie să ajung eu înainte, să reușesc să mă pun pe picioare, până la venirea ei.

 

Adaptare

Ca agenție de publicitate nu avem nicio șansă să ajung unde voiam eu să ajung. Competiția era (și probabil este) imensă. Dacă nu aveai o experiență în acest domeniu al publicității destul de mare dinainte sau o sumă de bani consistentă, practic era imposibil să reușești. Ulterior, am decis să transform agenția de publicitate într-o agenție de design. Astfel mi-am transformat competitorii în clienți. Agențiile preferau să externalizeze serviciile de design către terți, câștigând astfel proiecte pe care altfel nu le-aș fi prins niciodată. Cashflow-ul, un alt factor foarte important pentru o companie, de care m-am lovit de foarte multe ori.

 

Rolul designului

Geneza designului pentru mine a fost una pornită cu laptopul în brațe, fară studii de specialitate, fară experiențe într-un loc de muncă în agenții de publicitate sau altele similare. Am învățat totul singur. Nici măcar în ziua de astăzi nu știu exact care e modul de lucru al designerilor din agenții, care sunt abordările din punct de vedere tehnic. Nu am avut de ales și mi-am format propria politică de lucru, propriul flux, atât vis-à-vis de clienți, cât și de angajați sau furnizori. Acest lucru a ajutat de multe ori, având o abordare diferită în crearea anumitor concepte grafice. În acele vremuri, “more” înseamnă “more”. Clienții reacționau la vizualuri cu multă informație, multe detalii.

Noile conjuncturi sociale, tehnologice și culturale reclamă o nouă perspectivă printr-o nouă abordare a inovației. În ultimii ani, designul, indiferent că vorbim de produse, interfețe grafice de aplicații sau web, design auto sau chiar și design vestimentar, a trecut pe un alt nivel, acela al abordării designului ca "mod de gândire".

În esență, astăzi designul trebuie să fie simplu și intuitiv, fară alte elemente care să distragă.

De-a lungul secolelor au existat sute de mișcări artistice și trenduri în design, de proporții și semnificații diferite. În ultimii ani și în anii care vor urma, din pricina abundenței de informații, a tehnologiei și a globalizării efective, din punct de vedere al designului, totul va fi simplificat, umanizat, ușor de înțeles și de utilizat, indiferent de domeniu.

 

Ce înseamnă pentru tine să fii bun în ceea ce faci

A fi bun în ceea ce faci, nu înseamnă doar să execuți corect o anumită sarcină, ci să fii convins că faci parte din elita globală, dar și că mai e loc de îmbunătățire. Dacă trebuie să faci și azi ce ai făcut și ieri, fă-o mai bine!

A fi bun în ceea ce faci, înseamnă să uiți scuzele când e vorba de ceea ce e important să faci, să te cunoști pe tine, să oferi mai multă valoare decât se așteaptă de la tine, să îți tii promisiunile făcute altora și ție însuți, dar și să îți folosești talentele și inteligența pentru a face lumea mai bună. Cea din urmă, știu, un clișeu, dar chiar așa e!

 

Linia care delimitează meseria de viața personală

Atât pentru mine, cât și pentru soția mea, această linie e aproape inexistentă. Nu separăm, nu ne luptăm să le ținem separate, ci o îmbrățișăm. Activitatea noastră profesională este de fapt un personală, cu ecou pe toate planurile. Ne dorim fiecare să aducem o schimbare în bine, care să impacteze cât mai mulți oameni, iar companiile, sau dacă vrei, brandurile pe care fiecare din noi le crește sunt ca și copiii noștri.

Se spune că atunci când ești antreprenor, nimerești să ai cel mai afurisit șef care te ține “pe baricade” 10-12 ore/zi.

Presupunând că atunci când spunem “timpul liber”, ne referim la timpul pe care îl petrecem în afara laptopului și a activității proiectului Word Colony, atunci acesta e foarte redus. În acest timp de obicei merg la sala de fitness sau la alte activități sportive - tenis, baschet.

Ocazional, mă ocup și de celelalte pasiuni pe care le am, precum, numismatica, motociclismul, pictura în ulei pe pânză și modelarea.

Din seria Fractal Effect Animals, realizată de Dorian Sarmasan

 

Restartul

Mișcare, odihnă și o alimentație cât mai sănătoasă. Sportul e una din cele mai eficiente metode de a te reîncărca cu energie.

 

Tehnologia din viața ta

Pe lângă aplicațiile de social media și cele de comunicare pe care le folosește toată lumea, cele mai uzitate și mai importante sunt aplicațiile de bancare și cele de trading. Dar daca ar fi să menționez o aplicație pe care o folosesc extrem de des din pricina întâlnirilor frecvente ar fi aplicația Waze, extrem de utilă în București.

Mi-aș dori să existe un integrator al tuturor aplicațiilor principale de știri și social media, care să facă analize/calcule și să îmi afișeze strict lucrurile care mă interesează, fară să mai fiu nevoit să navigez prin cantitatea imensă de informații (de cele mai multe ori inutile), doar pentru a afla acele câteva lucruri care sunt de interes pentru mine.

 

Temeri. Încântări

Nu îmi este teama de nimic. Lucrurile se vor întâmplă, indiferent daca mie îmi vă fi teamă sau nu. În schimb mă încântă să văd că absolut orice problemă are și o soluție. Văd asta peste tot în jurul meu, fie ele probleme personale, fie probleme macro, care implică întreaga planetă. Felicitări nouă, tuturor! Se poate!

Se poate. Cu imaginație, creativitate și răbdare. 

Acestea sunt resorturile performanței. „XPS - Best in Show” Dell Technologies susține provocarea status quo-ului și depășirea limitelor, încurajează  performanța.  #XPS #BestInShowRomania #Youniverse

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Dosare editoriale

Branduri

Campanii

Sectiune



Branded


Related