[#DordeBunșiBine] Ana Mihăilescu: Obiceiurile culinare trebuie educate, pentru a crește impactul gastronomiei în societate

[#DordeBunșiBine] Ana Mihăilescu: Obiceiurile culinare trebuie educate, pentru a crește impactul gastronomiei în societate

Încercăm să ne întoarcem, prudent și oarecum stingheri, la viața noastră socială dinainte, așa cum o știam.  Ieșiri în oraș, prânzuri la terase și restaurante, revenirea în locurile familiare, unde știam meniul pe de rost. Doar că, de prea multe ori, am găsit obloanele trase și pancartele „De închiriat" în vitrinele unor locuri care, doar cu un an înainte, erau repere în viața noastră socială: terase, cafenele, restaurante de familie, cofetării, patiserii. 

Antreprenorii din industria HORECA au fost greu încercați în ultimul an, iar inițiativele de susținere a lor au fost prea puține, amintește Ana Mihăilescu, PR, Communication & Marketing Director Up România.
Tocmai de aceea, Up Romania s-a implicat în campania 
Dor de bun și bine, inițiativa HORA, semnată de Golin, care încurajează oamenii să se întoarcă cu încredere și în siguranță în localurile lor preferate. 

Pandemia a șters mii de locuri de muncă din industrie, a dezechilibrat companii, comunități, a ruinat tradiții. Pe lângă restaurante, industria hotelieră este și ea grav afectată, atât de scăderea cererii pe perioada pandemiei, cât și de bugetele în scădere, odată cu stoparea acordării, în anul 2021, a unui instrument valoros pentru dezvoltarea turismului local, voucherele de vacanță pentru sectorul bugetar, spune Ana Mihăilescu.

Parteneriatul dintre Up România și HORA a început în vara anului trecut, în plină pandemie, când restaurantele și cafenelele se străduiau să găsească moduri de supraviețuire. Pentru a-și reveni, HORECA are nevoie de multă susținere, atât din partea consumatorilor, cât și a companiilor care se intersectează cu acest domeniu. În interviul de față, Ana explică obiectivele acestei campanii, care sunt cele mai mari provocările ale domeniului în 2021 și cum a gândit compania ei strategia de adaptare la acest context de incertitudine.

În seria #DordeBunșiBine, susținută de Mastercard, vorbim cu oamenii din industria HORECA si auxiliare, despre cum au supraviețuit pandemiei și măsurile prin care își pregătesc revenirea la normalitate. Despre nevoile clienților, învățăturile crizei și o nouă eră care începe în 2021. Experiențele de neprețuit sunt parte din ADN-ul Mastercard. Un partener de tradiție al industriei HORECA, compania s-a alăturat HORA în crearea unui ecosistem necesar, pe care să se sprijine acest domeniu în revenirea la normalitate, la bun și bine.

 

Cum a devenit o obișnuință prânzul la restaurant

Restaurantele sunt parte din viața noastră. Din perspectiva emitentului de carduri de masă, ele au făcut parte din viața noastră de la fondarea companiei, din 2002, când s-a înființat Chèque Déjeuner în România, rebranduită ulterior, în Up Romania. Tichetele de masă au fost concepute ca beneficiu extrasalarial care să permită angajaților să mănânce sănătos la prânz, la serviciu. Până să se dezvolte sectorul de restaurante suficient de mult ca să permită un prânz la restaurant sau la cantină, ele au fost gândite ca resursă financiară pentru a cumpăra ingrediente sănătoase pentru „pachetul" pe care îl luăm la serviciu.

Pe măsură ce sectorul de restaurante s-a dezvoltat, rețeaua noastră de parteneri s-a lărgit, ajungând acum să permită cu lejeritate o „ieșire la prânz" cu colegii. Restaurantele s-au insinuat în viața noastră subtil, dar sigur. În 2002, cei care ieșeau să mănânce la prânz, la restaurant, erau extravaganți. Cei care aveau cantine la serviciu erau norocoși. În prezent, candidații refuză un job dacă în sediul angajatorului sau în împrejurimi nu există suficiente variante de a lua prânzul, iar angajații folosesc rețelele sociale ca să ne trimită sugestii de restaurante care să fie abordate de Up pentru a accepta la plată cardul de masă.

 

Parteneriatul HORA

Ne-am apropiat de HORA România în vara anului trecut, într-un context deloc usor pentru HORECA – în plină pandemie, în maximă incertitudine, când restaurantele și cafenelele se străduiau să găsească moduri de supraviețuire. Am simțit nevoia să strângem rândurile, să punem umărul la eforturile HORA de a reprezenta interesele industriei, să fim aproape de cei cărora utilizatorii cardurilor Up Dejun le treceau pragul, la prânz, în vremurile „normale ". Așa a început povestea noastră cu HORA și ne-am bucurat că ea s-a dezvoltat frumos, concretizându-se în această frumoasă inițiativă.

 

Obiectivele campaniei

În primul rând, ne propunem să amplificăm campania în rândul partenerilor noștri din HORECA, astfel încât ghidul de măsuri și conduită în restaurante, pentru perioada de pandemie și post-pandemie, să ajute antreprenorii din industrie să-și consolideze capitalul de încredere.

În al doilea rând, ne propunem să promovăm importanța restaurantelor, deopotrivă în economia locală și în echilibrul vieții noastre, să încurajăm românii să iasă la restaurant, să intre în cafenele, să-și scoată copiii la gelaterie, să includem restaurantele în itinerarii de turism gastronomic. Obiceiurile culinare trebuie educate, corectate, pentru a crește impactul gastronomiei în societate.

Campania este gândită să dea voce industriei restaurantelor, să transmită resurse informaționale valoroase atât antreprenorilor, consumatorilor, dar și autorităților.

La finalul campaniei, sperăm să ajungem la redeschiderea totală a acestui sector, la o mai mare încredere și atașament din partea consumatorilor. Antreprenorii performanți aplică strict măsurile de siguranță, ceea ce nu poate decât să aducă și să readucă restaurantele înapoi în viața noastră.

 

Susținerea HORECA

Antreprenorii din industrie au fost greu încercați în ultimul an, iar inițiativele de susținere a lor au fost prea puține. Up Romania nu este chiar atât de departe de domeniul HORECA, prin prisma core business-ului nostru și a rețelei consistente de restaurante și cafenele care acceptă cardul de masă. Susținerea pentru industrie este important să vină tripartit: de la companiile care activează în alte domenii, de la autorități și asociații profesionale și de la consumatori.  

Datele de la INS arată că piața a scăzut la jumătate în primele 6 luni de pandemie, iar scurta perioadă de relaxare nu a reușit redresarea, efectele urmând să fie resimțite cel puțin un an de acum înainte. Au fost antreprenori care au reușit echilibristica perioadei, alții au pierdut cursa.

Când am ieșit prima dată din casă, pe zi, în centrul Bucureștiului, acum un an, am simțit un nod în gât văzând obloanele trase și pancartele „De închiriat" în vitrinele a ceea ce, cu câteva luni înainte, erau repere în viața noastră socială, locuri de socializare sau de mici plăceri – terase, cafenele, restaurante de familie, cofetării, patiserii.

Din păcate, nu multe s-au redeschis când acest lucru a fost posibil, din punct de vedere legal. Pandemia a șters mii de locuri de muncă din industrie, a dezechilibrat companii, comunități, a ruinat tradiții. Pe lângă restaurante, industria hotelieră este și ea grav afectată, atât de scăderea cererii pe perioada pandemiei, cât și de bugetele în scădere, odată cu stoparea acordării, în anul 2021, a unui instrument valoros pentru dezvoltarea turismului local, voucherele de vacanță pentru sectorul bugetar.

 

Efectele pandemiei asupra partenerilor

Peste 70% dintre partenerii noștri au fost afectați major, așa cum a reieșit dintr-un sondaj pe care l-am derulat la finalul lunii mai 2020. 30% dintre ei se declară încă afectați în prezent, restul depun eforturi să-și redreseze business-ul. Acest colaps a venit într-o perioadă înfloritoare atât pentru restaurante, parteneri Up Dejun, cât și pentru unitățile de cazare, parteneri Up Vacanță, ținând cont că utilizatorii care își foloseau cardul de masă la restaurant se dublase față de aceeași perioadă a anului 2019, iar beneficiarii de carduri de vacanță se obișnuiseră deja să-și aleagă destinații de vacanță în funcție de rețeaua de acceptare a voucherelor de vacanță.

Eforturile noastre s-au concentrat pe oferirea de soluții care să-i ajute pe antreprenori să-și reinventeze sau să-și digitalizeze business-ul. Expertiza pe care o aveam deja în negocierea de oferte speciale pentru antreprenori, pentru platforma de achiziții destinată segmentului IMM Up Achiziții, ne-a fost de mare folos: am reușit să venim către partenerii HORECA cu pachete de digitalizare a business-ului - de la dezvoltarea unui site e-commerce până la servicii de marketing digital sau social media – cu soluții de plată prin link de plată și oferte de integrare în platforme de delivery.

Apoi, am susținut transferul de know-how pentru a sprijini antreprenorii din industrie să se adapteze la noua realitate, alăturându-ne programului #HORECA Împreună, derulat de Mastercard și QRiser. Nu în ultimul rând, am promovat restaurantele care s-au organizat pentru a oferi plata online, servicii de pick-up & delivery și ne-am încurajat utilizatorii să aleagă ofertele lor.

 

Măsuri de adaptare

Pandemia ne-a luat prin surprindere, nu e nimic nou în asta. De pe o zi pe alta, am trecut de la munca de birou la munca de acasă, cu excepția colegilor din zona de Producție, a căror activitate i-a transformat în „temerarii Up". Ședințele offline au devenit ședinte online, mai dese, mai zgomotoase, întrerupte de acel „Mă auziți?" care ne va urmări mult timp de acum înainte.

Totodată, pandemia a fost o bună lecție, la finalul căreia pot spune că am ieșit victorioși: am demonstrat încă o dată spirit de echipă, solidaritate, agilitate și adaptabilitate. Servirea clienților și a comercianților parteneri a fost asigurată fără întrerupere.

Am conceput oferte care să vină în sprijinul companiilor, care înregistrau pierderi de la o zi la alta: am susținut costurile de emitere a cardurilor, am oferit posibilitatea de livrare a acestora la domiciliul angajaților, în locul sediului companiei.

Am negociat cu partenerii Up Achiziții oferte speciale la produsele și serviciile uzuale în activitatea companiilor, dar și la categorii de servicii noi, adaptate momentului, cum ar fi pachetele de asistență a angajaților, psihoterapie, coaching, wellness. Am redactat ghiduri pentru adaptarea la normele legale impuse de starea de urgență, ulterior, pentru revenirea în siguranță la birou, am fost alături de clienți cu sfaturi juridice, fiscale, de resurse umane și management.

 

Servicii noi

Serviciile de plată cu mobilul au fost de departe cele mai adaptate perioadei: posibilitatea adăugării cardului de beneficii Up în Apple Pay, Google Pay sau în wallet-ul propriu direct din aplicația Up Mobil, precum și dezvoltările tehnice pentru a mări pragul de plată contactless, acolo unde terminalul bancar al partenerului o permite au fost realizări menite să confere ușurință și siguranță utilizatorilor Up.

Special pentru partenerii afiliați, am lansat o versiune îmbunătățită a platformei Up Online, care le permite acestora să-și administreze mai simplu și mai eficient rambursările de tichete și plățile efectuate cu cardurile de beneficii Up.

Și, pentru că politica de beneficii a companiilor ține cont de tendințele de folosire a beneficiilor de către angajați, la începutul acestui an am lansat o platformă unică de beneficii flexibile, Up MultiBeneficii, menită să permită angajaților români să-și aleagă  beneficiile extrasalariale de care vor să dispună, în baza unui buget alocat de angajator.

 

Contextul pieței în 2021 vs 2019

Undele de șoc se simt încă, după zguduirea anului trecut, deopotrivă angajatorii și partenerii afiliați afirmă în sondajele Up că le va mai trebui cel puțin un an până să ajungă la performanța de business din 2019. Ariile pe care suntem activi sunt multiple, susținem politicile de HR ale companiilor, contribuim la eficiența și performanța business-urilor, susținem cu instrumente smart comunitățile gestionate de autoritățile locale. Toți partenerii noștri caută atât soluții de dezvoltare, cât și soluții de optimizare a costurilor, iar noi ne luăm în serios promisiunea de a face lucrurile „mai bine, în fiecare zi", așa cum spune semnătura noastră de brand.

 

Accelerarea digitalizării

Accelerarea digitalizării a generat, acum 5 ani, procesul de transformare al business-ului nostru. Am făcut, recent, un bilanț al acestor ani și senzația este și acum una de roller coaster. Dacă piața a fost prea puțin pregătită, în primii trei ani, pentru adoptarea beneficiilor în format electronic, în ultimii doi ani viteza a fost supersonică, iar efortul de a susține digitalizarea la o astfel de viteză a fost imens, de la transformarea, consolidarea și completarea ecosistemului Up, la dezvoltarea de noi competențe, cucerirea de noi nișe de piață, schimbarea modelului de business. Chiar dacă am atins, în timp record, cote înalte de performanță în sisteme, varietate de ofertă, servisare, anduranța și inventivitatea noastră au fost deja antrenate să nu mai suporte cote mai mici de efort.

Antreprenorii din HORECA sunt chemați în HORA. Pentru că e nevoie de crearea unui ecosistem solid ca domeniul acesta să își revină, de relații solide între actori economici din diferite ramuri de activitate și de parteneriate oneste, pentru o industrie mai sănătoasă. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Golin Romania

Golin este singura agentie de PR din Romania care a castigat, pentru patru ani la rand, titlul de Agentia #1 in topul Biz PR Awards, iar in 2018 premiul pentru Creativitate in PR si doua premii pentru... vezi detalii »

Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related