Exceptionalism national si exotism local

Exceptionalism national si exotism local

Am mai scris despre normalizarea rasismelor. Despre xenofobie care trece neobservata, pentru ca e atat de interiorizata, incat nu ni se mai pare problematica. Si atunci cand ceilalti reactioneaza, ne trezim surprinsi. “N-am intentionat”, “nu ne-am gandit la asta”, “ne cerem scuze”, “retragem campania”.

Circula zilele-astea pe net un banner, afisat in Timisoara, care face pare dintr-o campanie Vitesco Technologies si pe care e scris asa “Diversitatea inseamna sa lucram cu cele mai exotice persoane. Moldovenii, de exemplu”.

Mesajul a provocat multiple reactii negative, legate de potentialul discriminatoriu si de segregarea regionala pe care o implica. In campania outdoor, care circula prin toata tara, sunt “inclusi” in categoria exotica si olteni, si ardeleni pentru ca, nu-i asa, traim intr-o tara in care exceptionalismul national s-a transformat in exotism local.

Vasile Ernu il numea, intr-o postare de ieri “Rasism smart city”: “Cu cât provincialismul e mai mare cu atât complexele de superioritate sunt mai mari. Cluj și mai nou Timișoara sunt topul acestor complexe”.

In declaratia oficiala a Vitesco Technologies, reprezentantii companies spun ca nu a fost intentia lor “sa insulte nicio nationalitate sau cultura. Scopul campaniei a fost sa exprime faptul ca diversitatea este importanta pentru noi, si ca avem o echipa globala. Regretam orice rau cauzat. Feedback-ul vostru este luat in serios, asa ca poster-ul va fi dat jos in urmatoarele zile”, semneaza Alina Bratu, directoarea de comunicare a companiei, in Romania.

Ulterior, Alina Bratu explica, intr-o postare pe reddit:

“Reclama asta face parte dintr-o serie de 7 variante diferite, care se bazeaza mult pe ideea de diversitate. In varianta originala veti regasi “bavarians”, in cea postata in Timisoara am ales moldovenii, in cea din Iasi oltenii/ardelenii, in cea din Sibiu banatenii. Am ales sa punctam locatiile noastre din fiecare regiune si oamenii faini cu care lucram. Ideea de diversitate o veti regasi si in celelalte panouri (print sau digital). Umorul e apanajul oamenilor inteligenti cu care lucram si vom lucra. Sunt moldoveanca si mandra de originea mea.”

Am urmarit polemica pe reddit si pe facebook: sute de comentarii, in majoritatea lor impotriva campaniei, care cer sanctiuni “atat la locul de munca cat si de catre consiliul pentru combaterea discriminarii”, mai ales pentru ca “romanii, din diverse motive, nu gusta segregarea asta regională”, dar si useri care nu o considera atat de contondenta, ci doar o gluma de prost gust.

Nu cred ca putem evalua inca efectele campaniei, dar, uneori, mi se pare chiar utila cate o “greseala” de genul asta, care sa declanseze conversatii despre care ne sunt limitele cand ne gandim la discriminare. Pentru ca, mai mult decat neadecvarea mesajului, faptul ca a trecut neobservat de filtrele companiei e sursa problemei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related