Georgiana Bădălică-Petrescu: Cum arată viitorul cadourilor corporate în era sustenabilității

Georgiana Bădălică-Petrescu: Cum arată viitorul cadourilor corporate în era sustenabilității

Care-i problema?

Zero era inamicul obiectivelor de business în economia tradițională, atâta vreme cât companiile se îndepărtau tot mai mult de această cifră. Dar astăzi, companii de toate dimensiunile își iau angajamentul să ajungă la zero. Cum de a ajuns zero un erou al obiectivelor de business și ce înseamnă acest lucru?

Criza climatică a devenit urgență climatică. Sustenabilitatea de mediu e un trend deja adoptat de companii din întreaga Europă, atât ca practică voluntară, cât și ca direcție trasată de instituțiile europene care fac proiecțiile unei economii orientate către zero emisii și zero deșeuri în gropile de gunoi.

Toate acestea au adus schimbări considerabile în politicile și practicile companiilor. Dar ce înseamnă acest lucru pentru finalul de an și cadourile tradiționale pentru parteneri? E clar că și această zonă va suferi transformări, mai ales că perioada cuprinsă între Crăciun și Anul Nou este campioană la cadouri cumpărate și, din păcate, predispusă la risipă. Multe dintre produse vin în continuare din China, vorbim de volum mare de ambalaje, amprentă mare de CO2 pe curierat, iar asta e în contradicție cu orientarea spre zero a companiilor.

 

Ce putem face?

Practica gândurilor bune și mulțumirilor prin cadourile pentru parteneri pe final de an nu o să dispară, dar trebuie să schimbăm modul în care facem asta, dacă vrem să fim cu adevărat sustenabili. Și vestea bună este că avem soluții. Un cadou ce promovează un mod de viață prietenos cu mediul înconjurător, reprezintă nu numai un gest de Crăciun, ci și un fel de a arăta că ești dedicat schimbării către sustenabilitate. Donații în numele cuiva, plantarea unui copac, cadouri produse și livrate local, cadouri realizate din materiale reciclate sau chiar și cadouri second-hand, ar putea fi opțiuni de luat în calcul. Ideea este să găsim soluții ca să avem o amprentă de carbon cât mai mică.

 

De ce amprentă mică de carbon

Comisia Europeană a adoptat un set de propuneri în materie de protejarea mediului înconjurător, energie, transport și impozitare adecvate pentru reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Cu toții avem un rol de jucat în lupta împotriva schimbărilor climatice. Acțiunile noastre, oricât de mici, au un impact asupra mediului înconjurător, iar amprenta de carbon este unul dintre indicatorii acestui impact. Cu cât amprenta emisiilor este mai mică, cu atât ne putem lăuda că suntem sustenabili.

Până și băutul cafelei are o amprentă semnificativă de CO2, la fel și cititul ziarului, consumul de bere, într-un fel sau altul toate poluează. Desigur, nu e cazul să renunțăm la cafea sau la bere (dacă nu ne-a recomandat medicul asta), dar e important să conștientizăm că acțiunile noastre lasă urme și să încercăm să mai reducem din ele. Când vorbim de cadourile corporate, asta mă duce cu gândul la pungi festive, decorațiuni de tot felul, mult ambalaj și multe panglici care într-un final ajung în gropile de gunoi. Însă nu trebuie să se întâmple așa, exista soluții sustenabile, prietenoase cu mediul înconjurător.

 

Cadoul sustenabil nu exi...

Există și un exemplu de alternativă la cadourile tradiționale, sub forma certificatelor de compensare a emisiilor de carbon.

Începând cu anul 2016, compania Green Tech derulează programul de combatere a poluării “Reducerea emisiilor de CO2 prin reciclarea deșeurilor PET”, program autorizat Gold Standard, pentru o perioadă de 10 ani – 2016-2026. Prin faptul că Green Tech reciclează deșeuri PET si le transformă în produse reciclate care pot fi reintroduse în economie, salvând astfel cu până la 60% emisii de carbon față de producția de plastice din material virgin (rezultat auditat și certificat internațional), asta le oferă dreptul să vândă altor companii certificate de carbon. Adică ceea ce salvează Green Tech poate fi achiziționat de altă companie, pentru a compensa propriul consum.

O companie poate achiziționa pentru un partener un anumit număr de emisii compensate, mesajul pentru acesta fiind că sprijină un proiect local care are un impact direct asupra reducerii emisiilor și îl încurajează să fie atent la propria amprentă de carbon. Pentru că în spate sunt emisii reale de CO2 salvate, acestea pot fi contorizate la obiectivul final al companiei de reducere a emisiilor și pot fi integrate în rapoartele de sustenabilitate. Desigur, asta nu înlocuiește nevoia cuiva de a face eforturile necesare să ducă un stil de viață mai sustenabil, dar cu toții avem nevoie să fim împinși puțin de la spate, mai ales când vine vorba de a ne schimba anumite obiceiuri. Este un cadou cu un mesaj puternic în spate.

Banii din vânzarea certificatelor sunt redirecționați în investiții pentru susținerea proiectului care realizează reducerea emisiilor de carbon. În cazul de față, este vorba de compania Green Tech, care de 22 de ani practică sustenabilitatea, transformând deșeurile PET în produse reciclate, pe care marii producători de plastice le integrează mai departe în produsele lor. Practic, certificatul cadou în numele cuiva ajută la susținerea reciclării deșeurilor PET la nivel european.

Companiile pot opta pentru mai multe pachete cadou: pachetul Express, care compensează o tonă de emisii provenite din zborul cu avionul, pachetul Mix Travel, care compensează două tone de emisii provenite din transport, știut fiind că orice deplasare lasă în urmă o amprentă mare de CO2. Totodată, mai sunt disponibile variantele All Good, de compensare a 4 tone de emisii din consum și pachetul Sustainable Consumption, pentru compensarea a 7 tone de CO2 provenite din consum și transport.

Certificatele de carbon au în spate două mesaje puternice: conștientizarea fenomenului de încălzire globală și cauza lui principală și responsabilizarea comunității de business în legătură cu schimbările climatice.

 

De ce să treacă brandurile la cadouri sustenabile?

Brandurile sunt o sursă importantă de schimbare în societate și faptul că introduc în discursul lor problematica schimbărilor climatice și adoptă comportamente orientate către sustenabilitatea de mediu, asta este de fapt o investiție în viitorul lor. Un recent studiu realizat de Deloitte arată că suntem deja în plină era a activismului și consumatorii au așteptări de la branduri să fie vocale pe tematici precum schimbări climatice și protecția mediului. De fapt, activismul brandurilor se corelează direct cu fidelizarea clienților și creșterea veniturilor. Dar asta vine la pachet și cu o mai mare responsabilitate a companiilor, care trebuie nu doar să spună, ci să și facă ceea ce spun (“walk the talk”, cum ar zice vecinii).

Chiar dacă suntem la final de an, companiile nu trebuie să lase garda jos în ceea ce privește angajamentul lor pentru sustenabilitate. Dimpotrivă, acum e momentul să iasă în față și să arate că sunt sincere și că livrează ceea ce promit. Iar cadourile corporate reprezintă o oportunitate de a transmite un mesaj important către parteneri sau dimpotrivă, alese greșit, pot altera un mesaj de sustenabilitate perfect livrat pe parcursul anului.

Sărbători cu responsabilitate pentru natură vă doresc!

_______________________
Georgiana Badalica-Petrescu, Marketing & Brand Manager CEE Region @ Green Group

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related