[De urmărit] Cristi Radu: Trag un semnal de alarmă, aduc și estetica urâtului, totul parte din Bucureștiul văzut prin ochii mei

[De urmărit] Cristi Radu: Trag un semnal de alarmă, aduc și estetica urâtului, totul parte din Bucureștiul văzut prin ochii mei

La început, evadam din realitate - când aceasta devenea prea greu de dus - în social media. Și găseam acolo inspirație, motive de râs sau poze cu pisici care să ne facă ziua mai bună. Acum, trendul e invers: obosiți parcă de prea multă ură, isme și falsitate din online, am da shut down la tot, uneori, și ne-am retrage în realitate. Fără notificări, lumini artificiale, presiunea vieților perfecte și nevoie de a răspunde comentariilor absurde. Așa a apărut această nouă serie pe IQads, De urmărit. Un loc în care colecționăm conturile interesante de pe Insta, Facebook, TikTok sau unde s-ar afla ele pe internet, pentru a avea în feed și ”altceva”. 

Începem cu Cristi Radu, povestitor și explorator urban. Cristi are contul @raidenbucharest pe Insta, este founder @bucurestirealist și curator @typography.bucharest. E cunoscut în sfera culturală pentru colaborările lui cu Rezistența Urbană, platforma BucureștiiVechi și Noi, prezentările Mașina Timpului, evenimentele culturale pe care le organizează sau tururile alternative prin București. 

Postările lui Cristi pe Instagram arată un București special: un oraș cu istorie, în care poveștile așteaptă în scări de bloc, frumos și urât deopotrivă, cât se poate de real și totuși, puțin cunoscut. 

Am fost mereu un entuziast și m-am lăsat mânat de curiozitatea de a înțelege spațiul în care trăiesc. Încerc să transmit această pasiune pentru explorare și altora. Cu mijloacele financiare și tehnice limitate de care am dispus și dispun, am încercat să vin cu ceva nou, neașteptat, uneori controversat, spune Cristi

Vorbim cu el în rândurile de mai jos despre Instagram, like-uri, popularitate, echilibrul online și offline și cum l-a influențat pe el, până acum, toată experiența din social media.

 

Explorare urbană în toate timpurile

Salut, sunt Cristi Radu, urban storyteller și urban explorer cred că deja veteran în București. Activez în sfera culturală independentă, alternativă și am strâns împrejurul inițiativelor mele o comunitate cu atitudine, interesată de trecutul, prezentul și viitorul capitalei. În 2005, când eram student, mi-am luat primul aparat foto digital mai ok și-am luat orașul la pas, să-l descopăr stradă cu stradă, clădire cu clădire. În 2007, Mihai Buciuman mi-a propus să colaborez la platforma de opinie independentă Rezistența Urbană. Am dus pasiunea mea la următorul nivel, pe un internet mult mai sărac la final de anii 2000 decât azi. 100% independent, neafiliat niciunde. 


La radio (2014)

În 2009, am devenit contributor la portalul BucureștiiVechi și Noi. Platforma a devenit, cu timpul, cel mai mare agregator de articole online despre București cu tematici extrem de variate, de pe Internetul românesc. Colaborarea continuă, la 13 ani de la debut. 


Prima prezentare (2011)

În 2011, am ținut prima prezentare cu public despre București, chiar la Universitatea de Arhitectură și Urbanism "Ion Mincu", ca parte a unei conferințe, 2012 a adus pilotul seriei de prezentări care avea să-mi definească interacțiunea principală cu publicul, Mașina Timpului. 


Train Delivery 2014

În ianuarie 2013 am demarat, împreună cu Florin Ioanițescu, proiectul București Realist, menit să prezinte o viziune echilibrată asupra capitalei, cu bune și cu rele, prin conținut foto propriu sau de la fani. După o pauză de un an, în 2014, am reluat Mașina Timpului sub formă de serial în care fiecare episod prezintă o perioadă sau un loc din București. Între prezențe în mass media, am participat în același an cu Rezistența Urbană la festivaluri ca Street Delivery sau Train Delivery.


Prezentare la Casa Costa-Foru (2015)

Din 2015 până în 2020, am participat drept colaborator sau organizator, anual, la evenimentele culturale alternative de la Casa Costa-Foru, un conac spectaculos din dealul Patriarhiei. M-am ocupat și să organizez/curatoriez diverse expoziții, cele mai ample fiind pe gardul Muzeului Municipiului București sau pe cel al Palatului Parlamentului, cu fotografie veche explicată. 


Vernisajul Ciao Bucarest la MNAR (2016)

În 2016, cu sprijinul Ambasadei Italiei la București, am venit cu primul proiect de documentare și prezentare a Bucureștiului Italian, Ciao Bucarest. Clădiri cu influențe italiene, edificii proiectate de arhitecți italieni sau locuri din București (străzi, parcuri, piețe) cu nume legate cumva de Italia și-au găsit locul într-un studiu special, concretizat într-un album foto, un website și o expoziție inedită la MNAR în acea vară.

Instameet (2017)

Tot în 2016, mi-am asumat și am accelerat organizarea de Instameet-uri (întâlniri ale comunității locale de Instagrammeri).


Expoziție București Realist (2016)

La final de 2016, am organizat prima expoziție foto București Realist, unde microuniversurile Bucureștiului s-au intersectat pe garduri industriale într-o hală de fabrică, de la vile frumoase la haite de maidanezi.


Vernisaj Bucharest InstaCorner (2017)

La final de 2017, am organizat Bucharest InstaCorner, o expoziție de 72 de fotografii de la 36 de Instagrammeri locali din București, un showcase dedicat comunității, o ocazie inedită ca oameni care se urmăreau în online să se cunoască și-n viața reală. Până la acest moment, rămâne singurul eveniment de o asemenea anvergură realizat în sfera bucureșteană de Instagram. 


Prezentare Mașina Timpului (2016)

La începutul lui 2020, am lansat Typography Bucharest, devenit cea mai bună sursă de pe Instagram pentru oricine iubește sigle vechi din București, firme, semnalistică, plăcuțe etc.


Filmări cu Typography Bucharest pentru TV (2020)

În 2021, am pornit și neoretro.store, un magazin online unde cultura urbană stratificată, design-ul utilitar minimalist și caligrafia urbană uitată din București se reunesc într-o estetică nostalgică personală sub formă de tricouri, bluze și hanorace NeoRetro, adică old school cool, dar cu un twist contemporan.


Tur în Cotroceni (2020, 2021)

În pandemie, m-am concentrat mai mult pe a mă vedea cu oamenii în stradă, la evenimente culturale în aer liber. Am apăsat pedala tururilor alternative prin oraș, definind mai bine trei trasee pe care le făceam deja de câțiva ani, dar majoritar cu turiști din afară: Calea Victoriei (Piața Revoluției + tronsonul sudic), Cotroceni și fostul Cartier Evreiesc. Doritorii pot veni la evenimentele pe care le anunț public sau, dacă vor tur privat, pot face rezervare pe AirBnb Experiences sau TripAdvisor Experiences.


Prezentare Mașina Timpului (2015)

 

Istoria contului de Insta

Mi-am pornit contul de Instagram în vara lui 2015, pentru a accesa și publicul mai tânăr, pasionat de fotografie urbană. Prezint Bucureștiul la modul foarte estetic, dar în același timp spun și povestea locurilor ilustrate. Includ fațade pozate simetric în stil Wes Anderson, vederi de pe acoperișuri, promovez brutalismul și modernismul socialist, detalii de clădiri, imobile abandonate. Trag un semnal de alarmă, aduc și estetica urâtului, totul parte din Bucureștiul văzut prin ochii mei. Pasiuni mai recente sunt fotografiatul scărilor în spirală și a holurilor din blocurile moderniste-art déco interbelice, curțile uneori spectaculoase. Diversitatea și contrastele bucureștene sunt teme recurente în galeria mea. 


 Prima postare pe Instagram (2015)

Prima postare, din 3 iulie 2015, datează din ziua în care mi-am creat contul. Eram la un skybar în centrul istoric, mi-a plăcut lumina, am făcut poza și am postat-o. Habar nu aveam de hashtag-uri, de reach, de engagement. A urmat o suită de poze cu Bucureștiul din arhiva mea, dar și din excursii recente la Londra și Amsterdam, până când, spre finalul anului, am decis să mă limitez la București.


Tur al Ateneului Român (2017)

 

Cum a evoluat contul tău

Contul a evoluat odată cu mine, în timp ce învățam mobile photography, dar experimentam și unghiuri noi cu aparatul foto. Am început să mă joc cu perspectiva, să extind fațade, să oglindesc și să multiplic elemente din cadru pentru a crește impactul vizual și efectul artistic. Până prin 2017, foloseam un filtru mai cald, apoi am trecut pe unul mai rece, iar după 2018 am început să diversific în funcție de atmosfera fiecărei poze. Acum, am o paletă mai largă de edit-uri, care pot varia de la culori pastelate, de bubblegum, la ceva moody, dark.

Cu timpul, am devenit mai atent la pozatul fațadelor, le încadrez mai mult frontal, simetric, pentru a genera un anume tip de estetică. Mai răruț, că-i mai drăguț, postez și din alte locuri în afară de București. 

Prezentare Mașina Timpului (2019)

 

Cu sinceritate, dedicare și curiozitate

Cred că oricine a fost măcar o dată la un eveniment organizat de mine în ultimii 15 ani poate confirma că principalele mele atribute sunt sinceritatea și dedicarea. Am pornit la drum în 2007 convins că se poate discuta pe bune, critic, despre București, că publicul poate învăța să pună administrația locală la treabă în interesul lui, că arhitectura nu-i doar pentru arhitecți și că orașul e al oamenilor, nu al mașinilor.

Am fost mereu un entuziast și m-am lăsat mânat de curiozitatea de a înțelege spațiul în care trăiesc. Încerc să transmit această pasiune pentru explorare și altora. Cu mijloacele financiare și tehnice limitate de care am dispus și dispun (mai greu cu independența reală în plan cultural), am încercat să vin cu ceva nou, neașteptat, uneori controversat. Dacă mă refer strict la Instagram, acolo sunt cunoscut pentru coerență, consistență și calitatea conținutului foto/video pe care-l postez, o rigoare autoimpusă de la care nu m-am abătut. 

 

Prima postare din 2022

O poză cu unul dintre gangurile laterale de acces în curtea Primăriei București, inundat de lumina apusului. A fost o fază din aia gen "omul potrivit la locul potrivit". Am ales o cromatică mai caldă, să redau pe cât posibil ce am simțit când am tras cadrul.


Prima postare pe Instagram din 2022

 

Popularitatea

Am crescut cel mai mult până în 2018, strict organic, pe baza conținutului relevant pe care l-am postat. Oamenii s-au afiliat în mod natural, pentru locurile inedite pe care le prezint sau locurile cunoscute pe care le prezint inedit, reinterpretat, estetica generală a pozelor, story-urile engaging, unde documentez explorările mele urbane, inclusiv behind the scenes. Algoritmul Instagram permitea vizibilitate mare pentru conținutul de calitate. Am primit features pe diverse conturi locale sau internaționale cu vizibilitate mare, ceea ce mi-a adus Followers noi.


 Instameet (2017)

Aparițiile în mass media au contribuit și ele, la fel și cross promotion pe platformele culturale unde colaborez sau pe care le gestionez. Instameet-urile au fost ocazii să mă vadă lumea și-n viața reală și să câștig public nou. După 2018, am crescut mult mai lent, s-a schimbat paradigma. Conținutul foto a început să fie concurat de Stories, iar din 2020, de Reels. Migrarea Instagram către favorizarea aproape exclusivă a conținutului video a lovit în cei care au crescut această platformă cu conținut foto.


Prezentare Mașina Timpului (2014)

 

Influența Like-urilor

Eram deja cunoscut în sfera culturală bucureșteană deja de vreo 8 ani la momentul când am intrat pe Instagram, n-am avut vreodată scopul de a deveni "influencer". Cu sau fără Instagram, activitatea mea va continua, asta e o certitudine. Instagram este o cale de a ajunge la un public nou, care nu accesează regulat Facebook sau un website/blog.

Cred, totuși, că am devenit mai conștient ca înainte că ceea ce postez e văzut și analizat de mult mai mulți oameni. Asta m-a motivat să duc explorarea urbană și mai departe, să descopăr și mai multe locuri wow pe care să le prezint celor care mă urmăresc și să devin mai deschis la colaborări. 


Instameet (2018)

 

Promovarea contului

Singura promovare a fost și este cea organică, prin diseminarea conținutului și în alte medii. Promovare plătită n-am făcut niciodată, întrucât am dorit mereu ca publicul meu să fie unul coagulat 100% organic, interesat în mod real de mine și de activitatea mea. Ca strategie care funcționa cândva (acum nu prea se mai aplică) era tag la conturi de feature mari, care să-mi preia pozele, să mă crediteze și astfel să mă vadă oameni care n-aveau habar de mine.

 

Cele mai populare postări 

Le includ pe primele trei, în ordine ascendentă după numărul de Like-uri organice (un indicator preferat de mulți, deși reach-ul total e mult mai relevant) la data interviului: 


Locul 3 / 6883 Likes / 24.09.2020: casă abandonată pe b-dul Pache Protopopescu, ulterior demolată

 

Locul 2 / 6830 Likes / 08.02.2021: casa Pompiliu Eliade, abandonată, pe Splaiul Independenței

 

Locul 1 / 7026 Likes / 15.02.2021: scară de bloc art deco din anii '20, în centrul Bucureștiului

Existau anumite strategii de maximizare a expunerii și a reach-ului organic. Înainte, un set de hashtag-uri corect calibrat, o oră de postare la care majoritatea publicului era online și conținutul consistent livrat constant puteau asigura un trafic relativ bun.

 

Ce are special Instagramul

Instagram e, în primul rând, despre conținut pe care fiecare și-l poate calibra și doza așa cum dorește. Hashtag-urile, conturile pe care le urmărește cineva, îi definesc feed-ul. Pe Facebook, o rețea îmbătrânită și parazitată de isterie politică și manipulare, așa ceva nu e posibil. Instagram obișnuia să fie, până recent, și despre comunitate, despre oameni cu pasiuni comune, care puteau colabora. Atmosfera a fost mereu una relaxată, iar oamenii - creativi, curioși și de treabă, postau de plăcere. Conținutul incredibil de variat e o sursă constantă de inspirație. Pe Instagram poți să-ți spui povestea așa cum vrei, să te exprimi în moduri diferite și să contactezi pe oricine, oricând. Interacțiunea umană, schimbul de idei, găsirea de comunități cu gândire similară, totul e acolo. 

@raidenbucharest

 

Cat de des postezi

Dacă la început, în 2015-2016, postam o dată pe zi sau o dată la două zile, în prezent postez o dată sau de două ori pe săptămână în galerie, ceva mai des pe Stories. De Reels încă nu m-am apucat. Orice obiceiuri de a face postări au zburat pe geam odată cu schimbările dramatice de algoritm din ultimii doi ani. Aproape nimic din ce funcționa înainte nu mai e valabil în prezent.

Conținutul îl creez în timpul plimbărilor sau caut material prin arhivă. Uneori planific dinainte subiectul unei postări, alteori postez impulsiv, dacă sunt suprins sau impresionat de ceva anume, deci un mix între a fi organizat și a fi spontan.

 

Cum s-a schimbat social media  

S-a schimbat mult și se observă deja un shift generațional dinspre mileniali spre generația Z. Milenialii au crescut Instagram, generația Z îl schimbă. De la conținut predominant foto, se trece, de aproape doi ani, la cel video. În prezent, tot ce contează pe Instagram sunt Reels, singurele prioritizate la vizibilitate acum, din dorința Meta (ex-Facebook, deținătorul Instagram) de a concura TikTok. 

Desigur că evoluăm, dar Instagramul prezentului pare a fi doar Reels și influenceri, reclame tot mai multe, nu contează calitatea conținutului, ci cantitatea. O schimbare în bine a fost introducerea postării tip carusel, care poate include mai multe poze. M-a ajutat să ilustrez mult mai bine unele locuri. Deși inițial am fost reticent, Stories s-au dovedit mult mai ok și au devenit complementare postărilor din galerie. În stories, prin link de Swipe Up (schimbat acum cu un buton), îmi promovez evenimentele, aparițiile în media, inițiative diverse cu care am rezonat etc.

 

Ce îți place și ce nu îți place pe Insta

Instagramul local a crescut exponențial în ultimii ani. Am cunoscut Instagrammeri și comunități locale în diverse orașe sau zone ale țării și m-am conectat la povestea lor, am descoperit locuri surprinzătoare. Pe de o parte, e bine că oamenii se conectează la pasiunile lor, pe de altă parte, asistăm inevitabil la overflow și diluarea conținutului, cu scăderea proporțională a engagement-ului individual al postărilor, utilizatorii fiind expuși la mult mai mult conținut ca în anii trecuți.

Ce observ în România sunt încercări de copiere a influencerilor din afară, a unor stiluri, a preset-urilor pentru editarea pozelor, cu rezultate adesea nefericite. Îmi displace calitatea relativ slabă a postărilor per total și că foarte mulți vor să fie celebri instant, pe bază de postări promovate și atât, zero muncă. Mai e și reciclarea conținutului de pe alte rețele, gen TikTok. Sunt sigur că e valabil și în alte țări, dar pe plan local, nu am identificat până acum o tendință de creștere a originalității, din contră.

 

Efectele experienței online

Cred că mi-a ascuțit percepția în ce privește diversitatea naturii umane, mi-a mărit enorm sfera culturală, mi-a calibrat estetica vizualurilor pe care le produc, mi-a definit mai bine direcția creativă și m-a învățat să formez/gestionez echipe transnaționale, transgeneraționale, pentru diverse inițiative/proiecte. Cel mai important, mi-a deschis ochii și orizontul, din toate punctele de vedere, dar m-a făcut și mai atent la discuțiile pe care le demarez sau în care sunt antamat. Experiența online mi-a stimulat și mai mult curiozitatea și dorința de cunoaștere. 


Prezentare Mașina Timpului (2021)

 

Colaborarea cu brandurile

Da, am avut câteva colaborări, majoritatea frumoase, câteva dezamăgitoare. Am fost contactat de brand-uri prin agenții sau direct de respectivele companii pentru a mă implica în campanii de promovare a unor produse sau servicii. Accept o colaborare doar dacă pot integra ce se cere în brief în tema generală și estetica pe care mi le-am definit pe Instagram. Fac storytelling urban, oamenii asta așteaptă de la mine, le place, așa că dacă le recomand ceva, vreau s-o fac în stilul meu. Încă ceva: brand-ul respectiv trebuie să fie unul ok, seriozitatea în business e o condiție sine qua non.

 

Două recomandări online

E dificil să menționez doar două conturi, sunt atâtea cu conținut excelent, deținute de oameni creativi. În general, am căutat să-mi definesc propriul stil și mă consider norocos că -i inspir pe alții. Desigur că urmăresc conturi de fotografie (de arhitectură, street, travel etc.), îmi place să știu ce se întâmplă la nivel global. Mă inspiră spațiul urban, clădirile, oamenii, fotografiile care capturează diversitatea sub atâtea aspecte îmi atrag imediat atenția. Nu voi numi un cont din România, din motive evidente, dar pe extern, îl recomand pe Konrad, unul dintre Instagrammerii de top din Berlin: konaction.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related