[Filmul și posterul] Raluca Acatincăi: S-a ajuns la postere cu efecte 3D și la echipe de zeci de oameni care să lucreze la realizarea unui singur poster

[Filmul și posterul] Raluca Acatincăi: S-a ajuns la postere cu efecte 3D și la echipe de zeci de oameni care să lucreze la realizarea unui singur poster

Ultimul an a fost foarte prolific pentru graphic designer-ul Raluca Acatincăi, având de lucru la aproximativ 30 de proiecte în colaborare cu agenții care lucrează pentru Netflix, Lionsgate, NTD, TruTV și cam 170 de proiecte cu producători sau regizori. S-a apucat recent de postere de film, a învâțat softurile folosite și și-a creat conturi pe platforme de freelancing, prima comandă venind cam la un an după.

Cel mai important lucru pe care l-am învățat de-a lungul călătoriei mele în acest domeniu este să nu îmi impun bariere atunci când vine vorba de procesul creativ și că inspirația se găsește chiar și în cele mai mărunte lucruri care ne înconjoară. Creativitatea este o stare, cu cât încerci și te forțezi să fii mai creativ, cu atât îți va fi mai greu să întri în mood-ul de creație.

Spune că în momentul de față se pune accent pe elemente 3D și postere minimaliste, iustrate cât mai realist. A avut norocul să îl aibă ca mentor pe Tomasz Opasiński, unul din cei mai mari creatori de postere. Îi place să lucreze mai îndeaproape cu regizorul sau producătorul, decât prin intermediari, pentru că vorbesc aceeași limbă. Câteva din afișele iconice care îi plac sunt cele pentru Us, Oblivion, The killing of a sacred deer, iar din România: Pororoca, Monștri sau Urma.

 

Primele proiecte

Pasiunea pentru designul de postere de film am descoperit-o în urmă cu 4 ani. Deși cochetam cu domeniul de graphic design, totul a început dintr-o simplă încercare. Prietenul meu având câteva festivaluri de film, oferea diferite servicii, unul din acestea fiind de design de poster de film. Asta a fost prima mea interacțiune cu lumea posterelor, neștiind că mai târziu va deveni full time job.

Ulterior am început sa aloc cât mai mult timp pentru a învăța software – urile necesare procesului de creație, iar odată ce am simțit că stăpânesc skill-urile necesare, mi-am făcut conturi pe platforme de freelancing precum Upwork sau Fiverr.

Tin minte că prima comandă am primit-o abia la un an după ce îmi făcusem conturile pe platformele menționate anterior, lucru care m-a învățat ca fără rabdare si perseverență nu reușești.
Primele proiecte le-am avut prin intermediul platformelor de freelancing. Era cu totul ceva nou pentru mine, dat fiind faptul că interacțiunea era direct cu clientul (producători, directori, regizori) și nu știam ce presupunea procesul creativ și modul de lucru atunci când venea vorba de modificări.
Ca orice început, a fost destul de challenging pentru că nu eram foarte familiarizată cu domeniul, cu relația directă cu clienții - joburile pe care le avusesem anterior neimplicând atât de mult partea creativă și nici comunicarea directă cu clienții.

 

Ce ai învățat între timp

Cel mai important lucru pe care l-am învățat de-a lungul călătoriei mele în acest domeniu este să nu îmi impun bariere atunci când vine vorba de procesul creativ și că inspirația se găsește chiar și în cele mai mărunte lucruri care ne înconjoară. Creativitatea este o stare, cu cât încerci și te forțezi să fii mai creativ, cu atât îți va fi mai greu să întri în mood-ul de creație. Cel puțin așa funcționează în cazul meu.

Pe lângă dorința permanentă de a învăța și munca depusă, am fost norocoasă să îl am ca mentor pe Tomasz Opasiński, care este unul dintre cei mai mari creatori de postere. M-a ajutat să înțeleg procesul creativ, pașii care stau la baza creării unui poster, cât și ce e permis să fac și ce nu, atunci când vine vorba de acest domeniu.

 

Cam câte proiecte faci pe an

Ultimul an a fost full time job și am avut în jur de 30 de proiecte în colaborare cu agenții care lucrează pentru Netflix, Lionsgate, NTD, TruTV și aproximativ 170 de proiecte cu producători sau regizori.

 

Cum gândești un afiș de film

Posterele de film, pe lângă partea creativă, presupun ca în primă fază să înțelegi conceptul, starea pe care
ți-o transmite filmul și perspectiva regizorului. Tot timpul procesul creativ începe prin research, prin discuții care au în vizor caracterele principale, synopsisul, tagline, genul filmului, dar și referințe de postere atunci când vine vorba de schema de culori și de starea transmisă.

 

Colaborarea cu regizorul / producătorul

Din punctul meu de vedere, îmi este mai ușor să lucrez direct cu regizorul /producătorul pentru că îi înțeleg perspectiva mai bine, vorbind același limbaj artistic. :)

 

Cât timp ai pentru creație

În cazul proiectelor venite direct de la producător/regizor sau persone intermediare, durata medie este de aproximativ una sau două săptămâni, perioadă în care lucrez la concept și ulterior la revizii în urma feedback-ului primit. Însă poate dura și mai mult dacă vorbim de proiecte de o complexitate mai mare și care necesită declinări (mai multe versiuni).

Când vine vorba de proiecte primite de la agenții, ritmul este unul mai alert, turnaround-ul fiind doar de 3-4 zile, procesul creativ fiind mai solicitant, dar adesea, majoritatea proiectelor de acest gen nu mai implică partea de modificări, agențiile preferând să le facă in-house.

 

Poster de film vs. Poster de produs

Din perspectiva mea, cochetând atât cu posterele de film cât și cu cele de evenimente sau comerciale, consider că procesul creativ în cazul posterelor de film este mult mai complex și mai artistic, dat fiind faptul că accentul este pus pe ceea ce transmite posterul – viziunea artistică, tagline, și nu neapărat pe partea de informații simple precum cele găsite în cazul posterelor comerciale sau de evenimente. Este clar că e nevoie și de partea de informații în posterele de film, dar focusul este ca în final să creezi o “imagine” iconică.

 

Ce elemente cheie urmărești?

Urmăresc ca posterul creat să transmită un mesaj, o stare și în funcție de poster să redau viziunea regizorului într-un mod cât mai coerent, dar în același timp pe înțelesul tuturor, din nou, în funcție de genul filmului.

 

Cerințe specifice

Posterul de film se învârte în jurul caracterelor principale de cele mai multe ori, sau în jurul unei scene importante din film care să acapareze atenția celor care vor vedea posterul. Dar cerințele sunt diferite în funcție de genul filmului, pentru că sunt situații când clienții vor ca posterul să fie cât mai minimalist, fără caractere, și astfel să primeze doar simbolurile caracteristice.

 

Cât ajută un poster în promovarea filmului

Posterul de film este prima parte grafică statică ce promovează filmul. Impactul trebuie să fie unul puternic pentru a capta atenția și să stârnească curiozitatea cât mai multor oameni. Aș putea spune că este unul dintre cele mai importante aspecte ale promovării, după trailer.

 

Greșeli comune in realizarea posterelor de film

De cele mai multe ori, se întâmplă să te lași furat de procesul creativ și să omiți detalii care mai târziu pun filmul într-o imagine proastă. Pe lângă procesul creativ trebuie să fii atent atât la perspectiva în spațiu, cât și la detaliile referitoare la poziționarea caracterelor și a altor elemente.

Pe lângă greșelile tehnice, există și situații în care posterul să fie lipsit de originalitate, riscând să treacă neobservat și să se încadreze în categoria clișeelor.

 

+ și - la posterele de film din Ro

Dat fiind faptul că cea mai mare parte din proiectele pe care le am sunt din Statele Unite sau Marea Britanie, nu mă pot pronunța când vine vorba de posterele din România pentru că nu am urmărit îndeaproape evoluția domeniului în țara noastră, dar au fost câteva postere care mi-au captat atenția și pot spune că suntem în direcția bună :)

 

Cum au evoluat posterele de film 

De la simple colaje în Photoshop sau ilustrații simple, s-a ajuns la postere cu efecte 3D și la echipe de zeci de oameni care să lucreze la realizarea unui singur poster, fiecare având task-uri pe anumite nișe din procesul creativ.

 

Care sunt trendurile

Pe lângă crearea unui poster iconic care să aiba factorul wow, observ că din ce în ce mai mult se pune accent pe folosirea elementelor 3D și postere cât mai minimaliste, ilustrate într-un mod cât mai realist.

 

Dar clișeele?

Depinde de genul filmului. De exemplu, în comedii romantice avem cuplul clasic protagonist în prim plan, stând spate în spate. Fiecare gen de film are propriile clișee, și e clar că nu putem inventa roata, dar putem adăuga o notă personalizată fiecărui poster, astfel încât să evităm situațiile de acest gen.

 

3 afișe care îți plac

Us, Oblivion, The killing of a sacred deer, din afară, iar din România: Pororoca, Monștri, Urma.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related