Expoziția Rufelor Spălate în Public continuă în Centrul Istoric din București

Expoziția Rufelor Spălate în Public continuă în Centrul Istoric din București

Pe data de 25 noiembrie, de Ziua Internațională pentru Eliminarea Violenței asupra Femeilor, Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor (reprezentată de asociațiile Centrul FILIA, ANAIS, FRONT, E-Romnja și Transcena) a deschis Expoziția Rufelor Spălate în Public, prin care 30 de supraviețuitoare ale violenței domestice își fac vocile auzite și își spun poveștile.

Expoziția Rufelor Spălate în Public a fost lansată inițial în spațiul public (Parcul Titan), însă de pe 30 noiembrie a fost mutată în curtea interioară a clubului Fire de pe Str. Covaci nr. 7.

În ciuda eforturilor organizatorilor de a ține expoziția pe tot parcursul celor #16ziledeactivism pe domeniul public, pentru a fi accesibilă unui public cât mai larg, o serie de refuzuri, tergiversări și proceduri birocratice confuze din partea instituțiilor statului au dus la mutarea acesteia într-un spațiu privat.

Mesajul expoziției:
Tăcerea protejează doar agresorii. E timpul să scoatem la lumină violența împotriva femeilor! Pentru că aceste rufe murdare nu sunt doar ale victimelor și agresorilor. Sunt ale noastre, ale tuturor. 

Expoziția este completată de panouri cu rol de conștientizare pictate manual de Elena Andrei, artistă vizuală și supraviețuitoare a violenței domestice.

Expoziția continuă în mediul digital, unde utilizatorii sunt invitați să-și spele la rândul lor rufele în public, folosind template-urile de „rufe” ale campaniei pe care își pot scrie propria poveste pentru a fi preluată pe contul @rufe.in.public.

În paralel, până pe 3 decembrie, are loc o a doua expoziție dedicată adolescenților: platforma „In a Relationship” a Fundației Friends For Friends expune în calitate de partener poveștile și întrebările a 15 adolescente și adolescenți în curtea Unteatru (Strada Sfinții Apostoli nr. 44).

Campania își propune să arate că violența împotriva femeilor nu este o problemă privată, între victimă și agresor, ci este „rufa murdară” pe care trebuie s-o spălăm la nivelul întregii societăți: cuplu, familie, prieteni, martori, instituții. Astfel, scopul final este strângerea de donații în sprijinul victimelor violenței împotriva femeilor, pe pagina www.violentaimpotrivafemeilor.ro/rufe-in-public.

 

De ce să ne spălăm rufele în public?

În România, 1 din 4 femei a fost agresată fizic sau sexual de partener sau de fostul partener (FRA, 2016) si 55% dintre români consideră că violul este justificat în anumite situații (Eurobarometrul 449, 2017).

  • Doar în prima jumătate a anului 2022 au avut loc peste 26.000 de fapte de violență domestică.
  • O treime din cele 5.163 de ordine de restricție au fost încălcate (IGPR, 2022).
  • 445 de femei și fete au fost ucise de un membru de familie în ultimii 9 ani.
  • În primele șase luni ale anului, 19 femei și fete au fost ucise de un membru al familiei (IGPR, 2022).

În tot acest timp, femeile aud mereu „Nu mai da din casă” și „Nu-ți mai spăla rufele în public”.

În realitate, tocmai tăcerea ajută agresorii, în timp ce victimelor li se iau vocea și șansa de a primi ajutor din afară.

Cu toții avem puterea de a opri violența împotriva femeilor: să le ascultăm poveștile, să le susținem să meargă la poliție, să le oferim un spațiu sigur dacă putem, să taxăm agresorii tare și răspicat, să donăm în sprijinul victimelor.

Campania face parte din proiectul „Împreună pentru siguranța femeilor” - derulat de Centrul FILIA în parteneriat cu Asociația Anais, Asociația FRONT, Asociația E-ROMNJA, Asociația TRANSCENA, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.

Rețeaua pentru prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor este o structură informală, fără personalitate juridică, ce reunește organizații active în domeniul promovării drepturilor femeilor, al protejării victimelor violenței de gen și al combaterii discriminării pe criterii de gen. Misiunea declarată a Rețelei este creșterea gradului de protecție a femeilor victime ale violenței prin îmbunătățirea legislației, a serviciilor și asigurarea accesului la educație și informare și prevenirea victimizării și re-victimizării prin educație, informare, lobby și advocacy.

Elena Andrei a studiat pictura la Universitatea de Arte din București, clasa profesorului Sorin Ilfoveanu, și are master în Arte Vizuale la aceeași universitate. Lucrează în medii precum pictură, grafică, porțelan și ceramică. Construind pe o documentație solidă, se folosește de tehnici și ustensile diferite, pentru a reda o profundă chestionare feministă, mistică. Punctul central al preocupărilor sale este ființa umană, țesătura umană, de la suprafață spre adâncime, dincolo de măști și oglinzi.

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021.
Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și NorvegieneActive Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Cu o alocare totală de 46.000.000 euro, programul urmărește dezvoltarea pe termen lung a sustenabilității și capacității sectorului societății civile, intensificând rolul său în promovarea participării democratice, a cetățeniei active și a drepturilor omului și consolidând în același timp relațiile bilaterale cu statele donatoare Islanda, Liechtenstein și Norvegia.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune

Dictionar



Branded


Related