Daniel Mancaș: Trebuie să le oferi participanților un spațiu în care se simt confortabil încât să poată absorbi emoția livrată de artist. Și pe urmă sa le oferi o experiență cât mai “wow”

Daniel Mancaș: Trebuie să le oferi participanților un spațiu în care se simt confortabil încât să poată absorbi emoția livrată de artist. Și pe urmă sa le oferi o experiență cât mai “wow”

Daniel Mancaș a fost atras mereu de muzică. Mai întâi a fost un hobby, experimentat ca DJ și performer într-un band local, a continuat pe partea de producție de scurtmetraj, advertising & eveniment, apoi a intrat în lumea clubbing-ului ca și light operator și VJ. De câțiva ani este Head of Production & Technical Creative la Classix Festival, un fel de ”dirijor al producției”. 

”Prima ediție de Classix Festival a fost o provocare unică pentru mine pentru că m-a scos din zona de confort în care mă aflam atunci și m-a făcut să îmi împing limitele atât creativ cât și tehnic. E printre puținele proiecte cu care am crescut în același ritm”, povestește Daniel. 

Tema ediției din 2023 Classix Festival este Metamorfoza și va avea loc între 26 februarie și 4 martie, reunind peste 90 de artiști din 15 țări, un record pentru festival. Daniel Mancaș povestește în rândurile de mai jos cum a evoluat festivalul și cum se pregătește pentru ediția din acest an.

 

Misiunea ta la Creative la Classix Festival

Cred că în contextul discuției putem să o traducem drept “dirijorul producției”, doar că, de data aceasta, locul dirijorului nu mai e în fața orchestrei și a spectatorilor, ci în spatele lor. Știi că ți-ai atins obiectivul când evenimentul “curge” și, indiferent ce situație ai întâmpina, ai o soluție. Presupune mult planning în avans și o legătură strânsă cu toți cei implicați în producție încât să poți preveni lipsurile care pot apărea în timpul evenimentului, indiferent că e vorba de echipamente, oameni, timp etc. Și multe ore petrecute la telefon.

 

Cum a evoluat festivalul

Natural și rapid. Prima ediție de Classix Festival a fost o provocare unică pentru mine pentru că m-a scos din zona de confort în care mă aflam atunci și m-a făcut să îmi împing limitele atât creativ cât și tehnic. E printre puținele proiecte cu care am crescut în același ritm. Un ritm alert pentru că festivalul a definit un standard nu doar în Iași încă de la prima ediție, atât pentru spectatori, cât și pentru artiștii care s-au aflat în fața acestora. Standardul a urcat de la o ediție la alta datorită echipei și a experiențelor pe care aceasta își dorește să le transmită, festivalul nefiind doar o simplă audiție, ci mai mult o călătorie prin diferite lumi.

 

Partea de creație din spatele concertelor

Concertele Classix “se simt altfel” și acesta e și țelul final. Să se simtă diferit prin modul în care arată. De multe ori prima audiție generează o identitate clară pentru modul în care va arăta evenimentul. Conceptul fiecărui concert în parte oferă un punct de plecare, însă toată starea, din punct de vedere vizual, este conturată în baza trăirilor pe care muzica le oferă în cadrul audițiilor din pre-producție. E un proces comun de creație între directorul artistic și artiștii vizuali implicați în proiect. Nu putem vorbi însă de light design și visuals separat pentru că ele vin la pachet, una alături de cealaltă. Asta a fost intenția încă de la prima ediție - o experiență unitară și coerentă audiovizual.

 

Relația ta cu muzica clasică

Ușor atipică, pentru că sentimentul pe care îl am față de ea este unul ce variază undeva între admirație și respect. Nu pentru complexitatea ei neapărat, ci pentru modurile în care este capabilă să mă facă sa mă simt. Are o capacitate aparte de a te purta prin fericire, frică, frustrare, extaz sau orice altă stare posibilă, toate într-o singură lucrare. Cred că asta o face cu adevărat specială.

 

Background-ul tău 

Mereu a fost despre muzică. De la DJ ca și hobby la singer/performer într-un band local, am pășit apoi în producție de scurtmetraj/advertising/eveniment pentru o perioadă unde mi-am dezvoltat capacitățile de coordonare și logistică.

După care am intrat în lumea clubbing-ului ca și light operator și VJ. O lume nouă cumva pentru că totul era nou din punct de vedere tehnic, și de la 0. Faptul că a fost ceva nou a fost probabil și cel mai bun lucru care se putea întâmpla, pentru că a generat o sete de cunoaștere care m-a făcut să vreau să încerc mai mult decât 126BPM și să aplic tot ce testez pe muzica electronică și în alte direcții. Drumul din club până la concerte și festivaluri a venit de la sine, fiind o evoluție și o nevoie de a crește atât standardul personal de lucru, cât și pe cel al evenimentelor la care participam.

 

Un spațiu confortabil

Încerc pe cât posibil ca la fiecare eveniment la care merg sa nu îmi formez așteptări din punct de vedere artistic, pentru că nu ai de unde să știi în avans ce emoție poate sa îți ofere sau vrea sa îți ofere artistul când e pe scenă. Dar când nu mai e vorba de artistic sunt atent din ce în ce mai mult la safety și la complexitatea producției în sine. E un lucru pe care îl studiez la orice eveniment la care particip, fie el din țară sau din afară. Probabil vine odată cu experiența acumulată în timp, însă cred că e cazul să plecăm din ce în ce mai mult de la premisa că trebuie să le oferi participanților un spațiu safe și în care se simt confortabil încât să poată absorbi emoția livrată de artist. Și pe urmă sa le oferi o experiență cât mai “wow” din punctul de vedere al producției.

 

Ce fel de gazdă e Iașul pentru astfel de evenimente

Greu de spus, sincer. Pentru că lipsurile pe care le prezintă orașul sunt de multe ori acoperite de setea publicului pentru tipul acesta de eveniment (făcând referire la Classix). Lipsa infrastructurii pentru entertainment este cea care produce în general cele mai multe piedici din punctul meu de vedere și nu pentru că spațiile în care au loc evenimentele nu sunt bine echipate, ci pentru faptul că nu au fost gândite la bază sa acomodeze astfel de manifestări.

Iașul încă nu poate găzdui la interior un eveniment mediu spre mare ca număr de participanți într-o sală care să fie cât de cât destinată spre concert/festival. De aici vine probabil și adaptabilitatea organizatorilor de eveniment de a lucra cu spații neconvenționale. De aici și ideea spre neconvențional în cadrul festivalului Classix. Ideea de a transforma atât spațiile de concert/cultură cât și spațiile neconvenționale în lumi diferite ce pot oferi o experiență completă participanților.

 

Filosofia ta în materie de producție video & light design 

Primul punct ar fi să simt proiectul/lucrarea. E primul pas. Fie că ascult piesa o săptămână întreagă, fie că visez proiectul câteva nopți la rând, dacă nu îmi creează o anumită stare atunci cel mai probabil nu voi reuși să transmit vizual o experiență completă către public.

Acum 10 ani sau chiar mai mult, nu țin minte exact perioada, la un post național de televiziune într-un reportaj, se vorbea despre un tânăr român care era stage manager / production manager pentru evenimente cu artiști internaționali de talie mare. Evenimente care aveau loc atât în România cât și în afara țării. M-a mișcat atunci când am auzit asta, probabil pentru că nu aveam încă contact cu ce însemna un eveniment sau mai bine zis, producția lui. Dacă aș fi știut ce înseamnă eram probabil mai mult decât mișcat.

Mi se părea ceva superb, că niște străini au încredere într-un român sa le coordoneze proiectul. Și mi-a ajuns cumva în subconștient că într-o bună zi aș vrea să fac asta. Nu neapărat pe acel post, cum de altfel nici nu mi-am setat targetul, cât de sus sau unde anume aș vrea să ajung. Probabil nici acel tânăr despre care se vorbea în reportaj nu cred că a făcut-o vreodată. Din păcate nu am apucat să îl cunosc, deși acum aș avea multe să îl întreb. Numele lui e Adrian Rugină. Și a rămas la Colectiv. De aici probabil vine și ideea de “safety first” implementată în subconștient.

 

Ce urmează pentru tine în 2023

As răspunde cu “the usual”, însă pot confirma că ne vom vedea la The Bohemians în Delta Dunării, Rocanotherworld în Iași, Neversea în Constanța, Electric Castle în Bonțida, Untold în Cluj și multe alte concerte live și evenimente de muzică electronică de prin țară. Dar cel mai repede ne vedem la Classix Festival pe 26 februarie 2023.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related