[Presa & Publicitatea] Serban Alexandrescu: Ne miram ca din ce in ce mai multa lume crede in cretini mincinosi. Dar cum putem sa ii convingem ca noi, “cei buni”, nu suntem de fapt tot niste mincinosi, cu agenda dictata de altii?

[Presa & Publicitatea] Serban Alexandrescu: Ne miram ca din ce in ce mai multa lume crede in cretini mincinosi. Dar cum putem sa ii convingem ca noi, “cei buni”, nu suntem de fapt tot niste mincinosi, cu agenda dictata de altii?

Presa are nevoie de publicitate pentru a supravietui. Dar si publicitatea are nevoie de o presa libera, pentru a functiona intr-o societate (cat se poate de) democratica. Gazul GSP este un semnal de alarma. Jurnalistii nu pot lupta singuri pentru libertatea presei: e nevoie de reactii de solidaritate din partea publicului, dar si a oamenilor din industria de publicitate.

Serban Alexandrescu are metafora cea mai potrivita pentru a descrie situatia curenta: 

"Cand cineva urineaza in piscina in care inotam cu totii, o sa mirosim toti ciudat. Si sa stiti ca intra si prin ochelarii de inot".

Ce pot face oamenii din industrie in astfel de cazuri? In primul rand, pot constientiza puterea colectiva si "datoria de cetateni mediatici". Si apoi, pot pune paie pe foc. Despre torte digitale, nevoia unei prese libere si a unei publicitati sanatoase, vorbeste Serban mai jos: 

 

Ce spune cazul GSP despre relatia de putere dintre publicitate & presa in 2023

Candva era clar ca avem nevoie unii de altii, ca sa zic asa.

OK, intotdeauna au existat si uscaturi santajiste, gen Rosca Stanescu sau Ciutaci avant la lettre.

Sau spagari in “Stiri” care se multumeau si cu spaga in pantofi de piele. Ma rog, cu mai multe perechi, nu cu una singura.

In linii mari insa, jurnalistul “jurnălea” si advertiserul "advertiza”.

Dar pe vremuri nenorocitii erau motivati mai mult de lacomie si nu de foame. Acum insa e foame. Ba chiar e foamete, pentru ca e ceva generalizat - si dureaza de multa vreme.

Si foametea asta a fost provocata de saracirea publicatiilor de catre platformele digitale - complet scapate de sub control, nereglementate adecvat; nici atunci, nici acum.

Ele aspira - prin “tehnici", si nu neaparat prin “tehnologii” - majoritatea banilor din piata.

Si atunci restul publicatiilor sunt tentate sa faca prostitutie jurnalistica ca sa primeasca si ele un cartof intreg - adica nu doar cojile cartofului.

 

Ce poate face industria de publicitate

Reglementarea comportamentului platformelor digitale. Uite, am putea macar incepe sa le auditam independent.

In momentul de fata nimeni nu are voie sa arunce nici macar o privire in bucataria lor.

Vazand fundul destul de gol al imparatului, poate ca te-ai mai gandi de doua ori inainte sa le dai lor toti banii tai agonisiti, pentru “performance”, sanchi.

Poate ca astfel ti-ai mai pune din oua si in alte cosuri.

Moment in care biata dropie de presa poate n-ar mai fi o specie chiar asa de “pe cale de disparitie” - si poate ca s-ar mai gandi daca merita sa stea in genunchi pentru faramituri de la guvern, sau pentru genti de la partide, sau pentru “spor de rusine” de la advertiseri “generosi” doar daca le dai in leasing sufletul tau.

Iar, daca realmente vrea jurnalism, si nu rahat de scrollat, publicul trebuie sa se intrebuinteze si el un pic. Trebuie sa faca scandal cand trebuie scandal (adica sa genereze “probleme de PR” nasoilor care calca pe bec) si sa cotizeze pentru jurnalism, din wallet-ul lor electronic. Daca n-ai skin in the game, greu poti avea pretentii.

 

Cum poate fi oprit abuzul

Cu o multime de "tarani cu torte”. Torțe digitale. Toate corporatiile de pe lumea asta se tem de rusine, de bad PR, de aratat cu degetul. Sa nu uitam ca sunt genul care iti opresc campania pentru ca s-au plans 3 sensibili pe facebook. D-apoi cand s-ar plange 30 000 oameni. They would think twice before doing it.

 

Cum pot ajuta oamenii din industrie

In primul s-ar putea constientiza puterea. Puterea colectiva. Nu poti schimba nimic “la bucata”. Dar poti incepe multe schimbari operand impreuna.

 

Ce mesaj ai pentru clienti

Aproape intotdeauna karma vine dupa tine. Daca vrei sa te ajute Craiasa Albinelor cand o sa iti arda buza, repara-i si tu stupul. Azi, ca poate maine moare - si nu mai are cine sa iti dea aripa in care sa sufli cand o sa ai nevoie.

 

Efectele unor astfel de abuzuri

Iti ofera neincredere intre doua felii de neincredere.

Oricum, cand cineva urineaza in piscina in care inotam cu totii, o sa mirosim toti ciudat. Si sa stiti ca intra si prin ochelarii de inot.

Ne miram ca din ce in ce mai multa lume crede in cretini mincinosi - dar cum putem sa ii convingem ca noi, “cei buni”, nu suntem de fapt tot niste mincinosi, cu agenda dictata de altii?

 

Cum putem exersa ”datoria de cetateni” mediatici

Punand paie peste foc. Paie digitale pe focul digital.

Si putem dona recurent pentru jurnalism fara "genunchi roșii”. Keep’em alive and kicking.

 

Responsabilitatea industriei de publicitate

In loc sa aruncam marea majoritate a banilor nostri tot peste oceanul de bani al platformelor digitale (repet, neauditate; de ce oare?) ne putem gandi un pic ce mamifer de pe langa curtea noastra merita si el un blid de mancare buna, cu vitamine si tot ce trebuie ca sa-i straluceasca blana. Ca e bun la casa omului. Latra cand vin lupii, si ne prinde soarecii.

Si, ca sa ma intorc la metafora precedenta, mai putem sa-i si aratam cu degetul pe cei care fac pipi in piscina.

Pentru ca de fapt sa stiti ca ii intereseaza in grad maxim sa nu rada lumea de ei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related