Ioana Teleanu iubeste designul mai mult si mai putin ca niciodata, in acelasi timp. Aceasta ambivalenta, intre idealism si deziluzie, vine in urma anilor de experienta si a etapelor diferite prin care a trecut, a invatat, a experimentat. Ioana este AI Product Designer si a definit experienta ClipboardAI la UiPath, apoi la Miro ca primul designer pe AI. Si-a petrecut mare parte din cariera la ING Bank si UiPath, timp in care a fondat si comunitatea UX Goodies, cu peste 250,000 de urmaritori azi. In ultimii ani a tinut talks si workshops despre AI x Design in Europa si US, iar acum se pregateste sa lanseze un studio de consultanta si design specializat in AI.
"Am o relatie mai adanca si mai profunda cu designul pentru ca il inteleg mult mai bine acum. Inteleg ce este, ce ar trebui sa fie. Dar inteleg si ce nu reuseste sa fie, in modul in care il practicam", spune Ioana.
Ioana a vorbit despre aceste teme la How to Web 2024, conferinta care a reunit peste 3000 de participanti. Povestim cu Ioana Teleanu, in randurile urmatoare, despre rolul creatorilor in epoca AI, nevoia de intentionalitate in design, de momente de frana in mijlocul schimbarilor tehnologice, care sa determine decizii informate.
Daca aventurile tale in design ar avea nume de capitole
Ce intrebare misto! Intr-un exercitiu rapid de reflectie as zice asa:
Infancy - primii ani in design, intamplati in ING Bank, si debutul unei lungi perioada de explorare si experiment. A fost etapa in care m-am format (accelerat, formarea continua si azi) si in care m-am lovit de primele obstacole din aceasta cariera. A fost si etapa in care am hotarat ca tot ceea ce invat sa devina public, sa duc in comunitate lectiile si informatiile pe care le adun, si asa s-a nascut UX Goodies.
Becoming - becoming a designer, becoming a mother. Dupa primii ani in design petrecuti in ING Bank lucrand la Homebank au urmat aproape 5 ani in UiPath. A fost o perioada intensa cu multe evenimente deosebite: am devenit mama, UX Goodies a depasit 100K urmaritori, am lansat primul curs online pe Domestika, am intrat in primul startup ca Founding Designer, am lansat o scoala de design prin care am ajutat oameni din toata lumea sa-si schimbe cariera, si astea sunt cateva dintre cele notabile. A fost greu, mult, dar foarte frumos si am invatat foarte multe lucruri nu doar despre design, ci si despre business si… lume?
AI-First - intoarcerea din maternitate m-a adus dintr-o etapa de experimentare si “diverging”, cum il numim in design, intr-o etapa de focus - si focusul a fost specializarea ca designer pentru AI. Primul produs la care am lucrat, in interiorul UiPath - Clipboard AI, a castigat premiul Time Magazine pentru Best Invention of 2023. Apoi m-am alaturat unei companii pe care o admir, Miro, in primul rol de AI Product Designer, ca sa definesc modul in care AI poate sa ajute colaborarea in echipe si sa ne ajute sa ne “vizualizam gandirea”. Am lansat al doilea curs online, AI for Designers, si am inceput sa calatoresc prin lume ca speaker, vorbind despre intersectia dintre AI x Design, la conferinte de product, tech, design, ca SXSW sau GitNation.
Urmatorul capitol se va numi fie Balance, fie Settle, cert este ca imi doresc sa fac mai putin dar mai concentrat, poate mai autentic.

Ioana Teleanu la How to Web 2024, Bucuresti
Ce iti amintesti cel mai pregnant de la inceputurile tale ca designer
Imi amintesc ca ma simteam destul de singura, si cumva asa am si ajuns sa construiesc o comunitate online. Primii ani vin cu destul de multa confuzie, ambiguitate, nesiguranta, si nevoia de a fi ghidat, de a comunica, de te simti inteles, este mai mare ca niciodata.
Cu anii inveti ca you can figure things out on your own. La inceput nu ai increderea si “dovada” ca te poti descurca cu majoritatea problemelor pe care le vei intalni in cariera. Eu ma pot baza acum pe toate experientele in care stiu ca m-am descurcat cumva. Atunci era multa frica si multa ezitare in tot. Asteptam permisiune, asteptam sa vina cineva sa-mi zica daca fac bine sau rau. Acum descoper facand, apoi reflectand. Am mai mult curaj.
Cum s-a schimbat perspectiva ta asupra designului
E aproape paradoxal ca iubesc designul mai mult si in acelasi timp mai putin ca niciodata. Cred ca asa se intampla si in relatii dupa 10 ani, daca-mi permit o paralela. Am o relatie mai adanca si mai profunda cu designul pentru ca il inteleg mult mai bine acum. Inteleg ce este, ce ar trebui sa fie. Dar inteleg si ce nu reuseste sa fie, in modul in care il practicam. Si de aici vine ambivalenta.
Misiunea si rolul designului sunt atat de importante si frumoase, sunt fundamentale pentru cum arata lumea in care traim. Mai mult decat atat, daca ne uitam prin lentila unui concept de care ma simt apropiata intelectual, acela de Ontological Design, atunci putem intelege chiar ca designul transforma modul in care experimentam lumea inconjuratoare, si, mers si mai departe, ne transforma pe noi insine.
Si aici intervine si deziluzia. Modul in care aducem la viata decizii de design este… mai putin ideal. Foarte mult din presiunea capitalista ajunge sa altereze procesele, gandirea, motivatiile pentru care designul ia o forma sau alta, si dupa ce esti martor la acest mod “mai putin ideal” de a face design timp de peste 10 ani, ajungi sa experimentezi si o forma de tristete.
Insa ambivalenta este o componenta fireasca si poate chiar importanta a modului in care ne raportam la un subiect pe care il cunoastem intim. Si cred ca aceasta lentila mai putin optimista ma ajuta sa inteleg ce putem face ca sa corectam si sa imbunatatim lumea designului. Deci are si o functie utilitarista.
Temele care te preocupa in munca ta
In acest moment al carierei mele sunt 4 principale:
AI si modul in care tranforma industria designului si implicit rolurile noastre
Mental health in the age of AI si in perioada asta de schimbari seminificative, tranzitii, dificultati
Etica produselor bazate pe AI
Comunitate

Ioana Teleanu la How to Web 2024, Bucuresti
Rolul creatorilor in contextul transformarilor sociale si tehnologice
Pai, un studiu recent a aratat ca peste 57% din continutul de pe internet este generat cu AI. (Sursa). Si pare ca alt studiu arata ca pana in 2026 se va ajunge la 90%. (Sursa)
Rolul creatorilor se schimba deci, devine din ce in ce mai putin despre “a crea”, creatia fiind externalizata catre AI, si mult mai mult despre intentionalitate si alegerea mesajelor care vor fi transpuse in creatia cu AI.
Creatorii vor avea un “asistent de productie” in toolurile de Generative AI. Dar decizia artistica, substanta mesajelor, narativul care se doreste construit - raman umane.
Intr-o lume in care creatorii vor intra in competitie cu AI-avatars si AI-influencers, cheia va ramane in a fi uman, autentic, vulnerabil, imperfect, non-cosmetizat. Observ o din ce in ce mai mare intoarcerea la valorile umane, ca un protest sau ca o rezistenta psiho-emotionala a societatii.
Uite, de exemplu curentul “nostalgia” (si nu ma refer la festival) a devenit un fenomen cultural tot mai prezent, mai ales intre generatiile noi, care se conecteaza din ce in ce mai mult cu elemente culturale, vizuale, filosofice chiar, din trecut. E o incercare de a recupera sau pastra ceva din era pre-AI, pre-social media, pre-internet chiar. Oamenii isi doresc sa conservam simplitatea, firescul, naturalul, deci va fi o rezistenta culturala la tot ce “produce” tehnologia.
Deci creatorii nu vor mai genera, cat vor “curatoria” - vor alege mesajele si estetica care reprezinta valorile, viziunea, autenticul lor, din ceea ce AI va crea pentru ei. Si vor pastra pe cat posibil elementele umanitatii, care vor deveni din ce in ce mai pretioase.
Eu ma adaptez acceptand. Nu folosesc AI in mod semnificativ, scriu singura si verific gramatica cu AI ulterior. Dar scriu singura, nu doar pentru ca AI “nu suna ca mine” (desi cu un prompt foarte detaliat poate suna exact ca mine) - ci pentru ca isi pierde “magia” pentru mine. Isi pierde sensul, raison d’etre. Eu gandesc lucruri si le exprim prin continut, si asta este exercitiul valoros. Nu doresc sa exprime un AI ceva ce nu are legatura cu mine. Sau si daca are legatura cu mine, si clar poate avea, nu este expresia mea. Se pierde valoarea creativa, se pierde sensul, se pierde chiar si calitatea terapeutica a creatiei personale. Eu pastrez inca lucrurile vulnerabile, desi sunt un om al tehnologiei si accept progresul.
Cum ai defini puterea designului in 2024
Maximala. :) Anii urmatori sunt de cotitura in formularea viitorului lumii noastre. Internetul in zilele lui fragede e o paralela buna - atunci, deciziile de design au format modele mentale, au definit modul in care interactionam cu tehnologia. Momentul asta este similar. Designul poate sa defineasca modul in care AI si noile tehnologii sunt aratate, modul in care se simt, modul in care ne raportam la ele si in care le “vorbim”. Putem aveam impact semnificativ, si nu doar ca putem, dar trebuie sa avem. Putem defini si limitele si ce inseamna siguranta si etica in designul interactiunilor cu AI.
Ce cuvinte nu mai vrei sa auzi in design
Ma pot gandi la cateva cuvinte, dar cred ca o expresie este cea care ma atinge negativ in ultima vreme: “fail fast”. Ii inteleg valoarea, are sens, dar in acelasi timp, fetisizeaza esecul, graba, superficialitatea. Mai ales pe fondul actual de accelerare din industria AI, chiar cred ca e cazul sa punem toti, ca industrie, frana. Sa lansam produse mai intentional, mai calculat, mai informat. Daca industria tech continua sub mantra “fail fast” o sa ajungem inundati de produse irelevante, facute de dragul progresului tehnologic, fara research, fara invatare, si, pana la urma, fara valoare. Cumva acest “fail fast” se opune filosofiei de design care este despre intentionalitate, knowledge, decizii informate.
Cuvantul care defineste viziunea ta de designer
Cel mai important cuvant pe care mi-l asociez este intentionalitate, desi ar trebui sa fie prezent in viziunea oricui despre design, este parte din definitie. Dar eu pun mult pret pe gandire critica si pe a lua o problema si a o rezolva cu cat mai multe informatii si cu un outcome bine definit ca intentie.
Si poate si emotional? In sensul lui pozitiv, desigur, si cu dubla semnificatie: pun suflet in gandirea si deciziile de design, si sper ca pot produce emotie cu experientele pe care le construiesc.
























