[Newsletter collection] Alex Enășescu: Cel mai mare impact îl au materialele utile, care îi ajută pe oameni să descopere locuri și oameni faini de care poate nu știau

[Newsletter collection] Alex Enășescu: Cel mai mare impact îl au materialele utile, care îi ajută pe oameni să descopere locuri și oameni faini de care poate nu știau

Când și-a selectat temele pe care să scrie în newsletterul Iașul Nostru, jurnalistul Alex Enășescu s-a gândit la faptul că Iașul a rămas în urma celorlalte orașe mari ale României. Iar asta, spune el, nu are vreo cauză în afara corupției și incompetenței administrației publice locale.

Alex scrie despre: probleme de urbanism, politică și administrație locală explicate pe înțelesul tuturor, oameni, ONG-uri și afaceri locale care schimbă în bine Iașul. Și scrie de 5 ani în newsletter, fiindcă oamenii au nevoie de jurnalism local, au nevoie de materiale despre eroii de printre ei. Asta le dă speranță că lucrurile se pot schimba în bine.

„Cel mai mare impact îl au materialele utile, care îi ajută pe oameni să descopere locuri și oameni faini de care poate nu știau. Apoi, sunt cele care vorbesc despre probleme de care ne lovim cu toții în viața de zi cu zi, cum ar fi lipsa parcărilor, a pistelor de biciclete, sau tăirea arborilor urbani”, spune Alex.

Cu jurnalistul Alex Enășescu vorbim în continuare despre newsletterul Iașul nostru, dar și despre scris, jurnalism constructiv și nevoia de informații relevante. 

 

Etape formatoare și transformatoare

Sunt un jurnalist ieșean de 39 de ani, specializat pe newslettere. Am fost, poate, printre primii jurnaliști români care au intuit că newsletterele pot fi un produs editorial de sine stătător, nu doar o formă agasantă de promovare.

În 2015, Mihnea Măruță mi-a dat șansa să editez un astfel de newsletter zilnic pentru PressOne, iar încrederea pe care mi-a acordat-o atunci mi-a schimbat cariera.

În 2021, am primit o finanțare de la Substack pentru a lansa un newsletter local în Iași, iar în 2023 m-am alăturat echipei Recorder din rolul de colaborator la newsletterul săptămânal Pe Scurt de la Recorder.

 

Când a apărut pasiunea pentru scris

Pasiunea pentru scris a început odată cu Prosport / GSP și cărțile lui Ioan Chirilă. Mi-am început ca jurnalist sportiv, iar newsletterele au fost gateway-ul către jurnalismul generalist. În ultimii ani, am gravitat către zona non-editorială, care ține de înțelegerea nevoilor audienței, produs și strategie.

 

Ideea newsletter-ului „Iașul Nostru”

Iașul Nostru este un newsletter local independent pe care l-am lansat în 2021. Platforma de newslettere Substack a organizat un concurs care includea și o finanțare pentru primul an, ceea ce mi-a dat șansa să experimentez pe cont propriu ceea ce făceam pentru PressOne, newslettere și reportaje locale.

 

Ce ți-ai dorit să aduci cititorilor 

Am pornit de la intenția de a publica genul de jurnalism pe care îmi plăcea să-l citesc la rândul meu, mai curat și mai constructiv, și pe care nu-l mai găseam în presa locală clasică.

Speranța a fost ca oamenii să vină către newsletterul săptămânal pentru un rezumat al celor mai importante știri și evenimente locale și să rămână pentru poveștile despre oamenii și locurile care schimbă Iașul în bine.

 

Comunitatea strânsă în jurul newsletter-ului

Dacă e să aplic ce am învățat de la Oana Filip, aș spune că newsletterul are deocamdată o audiență, nu încă o comunitate. În general, sunt oameni ocupați și activi, care vor să fie la curent cu ce se întâmplă în Iași fără să fie nevoiți să le caute printre știri despre accidente rutiere și pulicitate politică.

 

Direcțiile editoriale

În mare, cred că avem cinci direcții editoriale:

Pe lângă aceste teme, scriu regulat și texte despre experiența mea trăită, ce observ în călătoriile mele, fie că vorba de un drum până la Brașov sau de o vacanță în Cipru.

 

Alegerea temelor relevante pentru publicul tău

Premisa de la care pornesc este că Iașul a rămas în urmă față de orașe similare din România. Nu e niciun motiv pentru care Iașul să fie în urma Clujului, Timișoarei sau a Brașovului, altul decât corupția și incompetența administrației locale.

Și-atunci, primul pas pentru ieșirea din situația asta este să nu ne amăgim singuri, să vedem lucrurile așa cum sunt și apoi să căutăm soluții, discutând cu experți și învățând din bunele practici care funcționează în alte părți.

 

Procesul de creație

Făcând munca asta de aproape cinci ani, am un document în Notion unde salvez constant idei de subiecte. La început de săptămână îmi fac un plan pentru ediția de vineri și apoi încep să documentez subiectul principal. Știrile și evenimentele le completez pe parcurs, atunci când am răgaz.

 

Etapa de documentare

Scanez zilnic presa locală, urmăresc pe social media oameni și organizații relevante, merg la adunări și evenimente locale. Dar, mai ales, încerc să fiu atent atunci când merg pe stradă la felul în care arată și funcționează orașul: la reclamele stradale invazive, la mașinile parcate pe trotuar, la cum sunt îngrijite spațiile publice.

Când apare ceva ce ar putea deveni un subiect, fac o notiță sau un printscreen și apoi mă gândesc care ar fi formatul potrivit. Dacă e un subiect legat de urbanism sau de un loc nou deschis în oraș, merg pe teren. Dacă e un interviu cu un expert local, îl fac în scris.

 

Impactul primelor newslettere

În primul an am avut un editor care m-a ajutat mult - pe Ioan Stoleru, care acum scrie pentru Scena9 - și mai multe colaborări cu studenți și jurnaliști tineri din Iași. Am publicat materiale despre urbanism, locuri care aduc oameni împreună și comunități care luptă pentru binele comun. De altfel, două materiale publicate în primul an au fost nominalizate la Superscrieri, categroria presă locală.

 

Cum este acum

Versiunea de acum a newsletterului este mai distilată. Pe măsură ce investiția inițială s-a epuizat, am fost nevoit să învăț să fac mai mult cu mai puțin.

Asta este și provocarea, să găsesc constant resursele pentru ca acest proiect să continue să existe. Asta presupune aplicarea la granturi europene pentru jurnalism local, care e un proces birocratic și o bătaie de cap care te distrage de la munca de jurnalist.

Frumos este că pot folosi platforma pe care o am pentru a da voce unor oameni care merită mai multă recunoaștere și a promova afaceri locale care ridică standardele.

 

Cifrele

Avem 6.300 de abonați, din care 160 ne sprijină printr-un abonament lunar (5 euro) sau anual (30 euro),  cu o rată de deschidere de peste 40% la fiecare ediție.

 

Un lucru surprinzător, constatat odată cu începerea newsletterului

Nevoia profundă a oamenilor de jurnalism local care dă speranță că totuși se poate schimba ceva și impactul pe care îl au materialele despre eroi locali, oameni care sunt un fel de rezistență împotriva defetismului.

 

Ce te interesează cel mai mult acum în rolul de editor de newsletter

Caut să nu irosesc atenția și timpul celui care citește. Să nu public conținut de umplutură, ci doar informații relevante, într-un format cât mai clar și mai concis.

 

Textele cele mai citite

Cel mai mare impact îl au materialele utile, care îi ajută pe oameni să descopere locuri și oameni faini de care poate nu știau. Apoi, sunt cele care vorbesc despre probleme de care ne lovim cu toții în viața de zi cu zi, cum ar fi lipsa parcărilor, a pistelor de biciclete, sau tăirea arborilor urbani.

 

Cum faci să te asiguri că newletterul tău nu trece neobservat 

Cred că cel mai important lucru este numele expeditorului, nu neapărat subiectul. Este o relație de încredere care se construiește în timp. Dacă fiecare ediție pe care o trimiți le face abonaților viața mai ușoară, sau chiar îi încântă, newsletterul are o șansă mai bună să nu se piardă printre sute de emailuri în inbox.

 

Colecția ta de newslettere

Sunt abonat la zeci de newslettere de publicații, prea multe ca să le enumăr, unde găsesc liste curatoriate cu cele mai bune materiale publicate pe anumite subiecte în ultima săptămână. Valoarea adăugată pe care mi-o iau din astfel de newslettere e filtrarea semnalului de zgomot.

Însă newsletterele care-mi plac cel mai mult sunt cele de autor, care-mi dau acces la ceva ce nu găsesc nicăieri în altă parte, gânduri și insight-uri despre lucruri care contează. Câteva exemple ar fi newsetterele lui Cristi Lupșa, Nick Cave, Oliver Burkeman, Matthew McConaughey.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related