Maturitatea în afaceri înseamnă să știi să alegi inteligent între oportunități, crede Selly. După ce și-a construit brandul online în adolescență, Selly a știut să investească în proiecte profitabile: festivalul Beach, Please!, filme, colaborări importante. A făcut și greșeli, a luat și decizii nepotrivite. Dar a învățat din fiecare experiență ceva important.
Selly a vorbit despre deciziile lui financiare, cu bune și cu rele, la Descifrat 3.0., parte din programul FIT - Finanţe pe Înţelesul Tuturor, lansat de Banca Transilvania. Ce ar face cu un milion de dolari, care e cel mai bun sfat financiar pe care l-a primit, care a fost cea mai proastă investiție pe care a făcut-o? Vedeți în rândurile de mai jos.
Cu onestitate, despre bani
Se rezolvă totul cu bani? Poate cea mai actuală întrebare în această epocă. Selly spune că nu, cu siguranță nu. Banii nu pot rezolva totul, dar pot ajuta. Sănătatea, de exemplu. Uneori, depinde de bani, de tratamente scumpe care te pot salva. Dar există și cazuri în care, cu toți banii din lume, nu poți să faci nimic.
Selly amintește de un proverb care exprimă cel mai bine situația: "Se spune că un om sănătos are o mie de dorințe, pe când un om bolnav are o singură dorință". Poate tocmai din acest motiv, Selly a donat cei mai mulți bani până acum pentru spitale publice din bani privați.
Invitat la Descifrat 3.0., Selly povestește cu onestitate despre bani și nu se ferește de întrebările grele.
Cu gândul la prezent
E un proverb care spune că "cel care se ghidează după globul de cristal mănâncă sticlă pisată". Pentru Selly, are și valoare de sfat financiar.
"Concret, nimeni nu știe viitorul, nimeni nu știe ce se va întâmpla. Și cine ia decizii pe baza a ceea ce crede că se va întâmpla în viitor, are foarte mari șanse să greșească. Realitatea e că trebuie să poți să te adaptezi pe moment la ceea ce se întâmplă, lumea e în continuă schimbare, și viteza de adaptare e mult mai importantă decât pretenția de a cunoște viitorul. Nimeni nu știe ce se va întâmpla în 5 sau 10 ani", spune Selly.
De-a lungul timpului, mai mulți prieteni sau rude i-au recomandat să investească în piramide Multi-level marketing sau scheme cu criptomonede. Dar a preferat să investească în ceea ce știe mai bine.
Cum e festivalul Beach, Please!, pentru care are planuri mari. Selly are o listă cu nume pe care și-ar fi dorit să le aducă la Costinești, dar nu i-a permis bugetul.
"Pe Eminem mi-am dorit foarte mult să îl aduc, dar este foarte scump. Contraoferta pe care am primit-o era de domeniul științifico-fantastic. Sunt mulți artiști pe care dorim să îi aducem, dar momentan nu sunt bani. Totuși, în viitor o să mai încercăm și o să mai îi ofertăm", spune Selly.
Investiții
Dacă ar primi un milion de euro, Selly l-ar investi tot în propriile proiecte. Proiectele pe care se concentrează în prezent sunt foarte "cash hungry", au nevoie de alimentare cu cash, festivalul fiind primul pe listă.
În Buzz House 2, de exemplu, a investit în jur de un milion de euro și recunoaște că s-a zgârcit oriunde s-a putut.
"M-am zgârcit pe multe lucruri. Pe lumini, pe tot felul. Dar totuși nu atât de mult încât să dăuneze calității. Sigur, puteau fi lumini mai bune, camere mai bune, multe lucruri mai bune. Dar, în bugetul pe care l-am avut, ca produsul să fie fezabil economic și să aibă sens, asta a fost. Nu a fost totuși un film făcut pe nimic. Un milion de euro sunt bani cu care să faci un film", spune Selly.
Greșeli, țepe
Poți să înveți din sfaturi bune, dar cel mai bine înveți din greșeli. Chiar și din țepe. Prima campanie plătită de un brand mare s-a încheiat prost pentru Selly: nu a mai primit banii, deși și-a făcut treaba.
"Aveam 14 ani și m-am simțit foarte nedreptățit. M-am simțit jignit. Ei credeau că puteau să îmi dea această țeapă pentru că eram mic", își amintește Selly.
Mulți ani mai târziu, Selly vorbește și de investiții nefericite și decizii care l-au costat. De exemplu, investiții pe bursă în anumite companii care nu au performat: o lecție destul de scumpă care l-a învățat să fie mai prudent pe viitor.
Sau emisiunea pe care a vrut să o facă la TV, Selly Show, și nu și-a scos banii.
"Am învățat acolo însă lucruri din care am reușit să generez multe alte proiecte. Deci nu a fost chiar o pierdere. Am avut multe de învățat. Și am rămas de acolo și oameni. Pentru că oamenii sunt cei mai importanți. În orice. Să știi să găsești oameni buni, să ai relații cu oameni pricepuți. Oamenii buni sunt destul de rari, în orice industrie. Chiar și în acel proiect, care nu a funcționat, dacă am reușit să leg niște relații cu niște profesioniști, cu care ulterior să ajung să lucrez, este un câștig imens", spune Selly.
Selly nu are niciun proiect pe care îl face doar pentru bani. Banii sunt importanți, dar și mai important e să alegi inteligent oportunitățile. Așa ar defini Selly maturitatea în afaceri.
























