Black Friday arată maturizarea pieței dar și noi cerințe din partea consumatorilor

Black Friday arată maturizarea pieței dar și noi cerințe din partea consumatorilor
Cătălin Pațachia, Country Manager Shopfully

Efervescența zilelor de Black Friday se transpune în fiecare an pentru cumpărători în  liste de dorințe actualizate, notificări activate, coșuri pregătite și o energie colectivă care dă ritm întregii piețe de retail. Black Friday nu mai este demult doar o zi cu reduceri. Este un moment în care consumatorii își planifică inteligent achizițiile, iar brandurile își testează capacitatea de a livra performanță, încredere și relevanță.

În 2025 de Black Friday poate nu am  văzut creșteri spectaculoase, dar acest lucru reprezintă maturizarea pieței românești: cumpărătorii sunt mai informați, mai calculați, iar retailerii au înțeles că doar mixul potrivit de ofertă, disponibilitate și experiență poate transforma interesul în vânzări reale.

Am observat în acest an că am avut parte de mai multă planificare, iar căutările, listele salvate și comparațiile de preț au crescut  cu 3-5 săptămâni înainte de evenimentul marilor reduceri. Pentru aceasta am văzut cât de important este pentru un retailer să fie prezent în conversația cu clienții săi, pentru a-i atrage și stimula.

Și consumatorii apreciază și reacționează la un mix bun între ofertă și beneficiile pe care le oferă fiecare retailer. Nu doar prețul decide, dar și livrarea rapidă, posibilitatea de ridicare din lockere, modalitatea simplificată de retur sau plata în rate fără dobândă sunt acele beneficii care îi fac pe clienți să aleagă să cumpere din magazin.

 

Efectul ROPO, vizibil și mai puternic în 2025

Ce vedem noi la Shopfully și am observat și mai mult în acest an a fost efectul ROPO. Acel moment în care mulți consumatori se documentează și caută ofertele online, dar aleg să se ducă în magazinele fizice și să facă cumpărături acolo. Este ceva specific pentru zona țării noastre, unde clienții doresc să intre cât mai repede în posesia produsului și preferă astfel să  facă drumul până în magazin pentru a-l prelua de acolo, deși există posibilitatea de a-l comanda online. 

Astfel clienții caută online, dar se duc să cumpere offline. Și magazinele ar trebui să se adapteze către acest trend și să folosească o soluție de transformare a pliantelor clasice în formate digitale, reducând costurile și impactul asupra mediului, dar maximizând accesibilitatea pe mobil.  Chiar și retailerii fără pliante digitale pot genera rapid promoții personalizate, adaptate fiecărui brand în parte și cu actualizări de preț în timp real, folosind soluțiile Shopfully.

De Black Friday în acest an clienții au ales să cumpere mai mult, dar și-au adaptat cumpărăturile la articole pentru casă și la cele de îngrijire personală, ceea ce denotă o mai bună pregătire pentru evenimentul de reduceri. În acest an consumatorii au ales să se pregătească mai bine, au folosit liste salvate, comparatoare de prețuri, dar și inteligența artificială care a căutat pentru aceștia cele mai bune oferte.

Pe de altă parte, pentru magazine,  unele din avantajele competitivății reale au reprezentat transparența ofertelor, sincronizarea stocurilor în timp real și cataloagele digitale interactive.

Shopfully, lider european în soluții Drive to Store a văzut și în acest an cum au funcționat campaniile derulate de retalileri folosind resursele noastre.  Prin tehnologii de marketing hyperlocal bazate pe inteligență artificială, Shopfully le permite retailerilor să targeteze precis consumatorii potriviți, la momentul potrivit, cu oferte relevante.

Practic un lanț de supermarketuri poate promova prin intermediul portalurilor deținute de Shopfully și ale partenerilor,  catalogul săptămânal și prin funcția de geo-targeting, să ajungă la clienții care locuiesc la maximum 3 km de un magazin. Un retailer de electronice poate promova prin intermediul Shopfully campanii de tip Black Friday sau de Crăciun, pentru a atrage în magazine familiile care acum caută deja cadouri de Crăciun.  Iar retailerii care folosesc analizele și insight-urile de consum pentru a-și adapta ofertele la comportamentul de cumpărare, pot oferi cele mai bune oferte, în momentele în care clienții le așteaptă.

Shopfully este liderul european în soluții Drive to Store, ajutând retailerii și brandurile să transforme căutările online în shopping. Activează în 25 de țări și are o echipă de peste 1500 de specialiști. Compania colaborează cu peste 500 de retaileri și branduri, ajungând la peste 400 de milioane de consumatori la nivel global printr-o rețea extinsă de parteneri media, platforme digitale și soluții tehnologice inovatoare, inclusiv propria platformă de marketing hyperlocal bazată pe inteligență artificială.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Branduri

Pozitii

Sectiune



Branded


Related