În spiritul concertelor care marchează trecerea dintr-un an în altul, SoNoRo organizează Concertul de Anul Nou – luni, 29 decembrie 2025, ora 19:00, la Ateneul Român. În program, lucrări de Johann Sebastian Bach, Antonín Dvořák, Nino Rota, Astor Piazzolla, Pablo de Sarasate și Aldemaro Romero, în interpretarea soliștilor Alexis Cárdenas (vioară), Sebastian Manning (vioară), Răzvan Popovici (violă), Justus Grimm (violoncel) și Knut-Erik Sundquist (contrabas), împreună cu SoNoRo Strings Orchestra dirijată de Diana Ketler. Concertul este sold-out, iar organizatorii îi mulțumesc publicului pentru interesul acordat.
Programul concertului de Anul Nou, organizat de SoNoRo, propune un dialog între două lumi muzicale aparent îndepărtate, dar unite prin aceeași intensitate a exprimării umane. Traseul sonor pornește din inima tradiției europene, acolo unde Bach, Dvořák și Rota au creat repere fundamentale ale muzicii vestice, ultimii doi fiind influențați și de spiritul continentului american. Acest drum avea nevoie de un contrapunct care să deschidă orizonturi noi, iar prezența violonistului sud-american Alexis Cárdenas va aduce o paletă suplimentară de culori sonore și ritmuri intense.
Programul se va contura ca o întâlnire între rigoarea europeană și efervescența Americii de Sud. Concertul pentru două viori de Bach va deschide această călătorie muzicală printr-o arhitectură pură și un dialog luminos, Dvořák va aduce o respirație adâncă și o incursiune în profunzimea sufletului omenesc, iar Rota va completa tabloul cu o eleganță modernă, umor fin și farmec cinematografic.
Propunerile lui Alexis Cárdenas din repertoriul sud-american vor oferi publicului o lume a mișcării și libertății. Compoziția „Le Grand Tango” a lui Piazzolla va electriza întregul concept, unind pasiunea tangoului cu melancolia europeană, iar „Invierno Porteño” va dezvălui poezia urbană a Buenos Airesului. Lucrarea lui Aldemaro Romero va completa programul cu o explozie de ritm, culoare și umor.
Astfel, concertul SoNoRo de Anul Nou va deveni un dialog atât între continente, cât și între tradiție și spontaneitate, iar ceea ce se va auzi în final nu va mai fi doar Bach sau Piazzolla, Europa sau America de Sud, ci o singură limbă comună: cea a vibrației umane și universale.
Împreună cu soliștii concertului, pe scenă se va afla SoNoRo Strings Orchestra, condusă de Alexis Cárdenas și Radu Dunca în calitate de concertmaeștri. Orchestra este formată majoritar din bursierii programului SoNoRo Interferențe și îi va întruni pe câțiva dintre aceștia: violoniștii Francesco Ionașcu (șef de partidă) și Sofia Butaru, violiștii Ionuț Bârjovanu, Alexandru Spînu (șef de partidă împreună cu Răzvan Popovici) și Cătălina Filipescu, violonceliștii Andrei Bișoc și Tudor Ioan și clarinetistul Petru Pane.
Răzvan Popovici, cofondatorul și directorul executiv al Festivalului SoNoRo:
„Anul trecut am organizat pentru prima dată concertul de Anul Nou și am lansat SoNoRo Strings Orchestra în spațiul elegant de la Ateneul Român. În contextul celor 20 de ani pe care Festivalul SoNoRo i-a împlinit în 2025, ne bucurăm să încheiem acest an aniversar la Ateneul Român cu un concert în care vom saluta plini de speranță anul care vine și vom fi recunoscători pentru momentele pe care le vom petrece cu publicul ce ne însoțește de atâta timp. Ultimele zile din an sunt mereu un prilej de reflecție, iar când privim în urmă la acest an, ne dăm seama că suntem norocoși să avem alături de noi atâția sponsori și parteneri de încredere, dar și un public care a crescut odată cu noi. Muzica de cameră din România este prezentă în viețile noastre datorită fiecărei persoane care face posibile festivalurile și proiectele SoNoRo și fiecărui om din public care alege să vină la concertele noastre.
Va fi o seară cu adevărat specială, cu un program artistic vibrant și cu muzicieni care abia așteaptă să urce pe scena Ateneului Român. Să ne bucurăm de muzică și unii de alții!”
Programul concertului
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Concertul pentru două viori și orchestră în re minor, BWV 1043
- Vivace
- Largo ma non tanto
- Allegro
Antonín Dvořák (1841–1904)
Waldesruhe (Silent Woods), op. 68 nr. 5 – versiune pentru violă și orchestră
Nino Rota (1911–1979)
Divertimento Concertante pentru contrabas și orchestră
- Allegro
- Marcia
- Aria
- Finale (Allegro vivace)
Astor Piazzolla (1921–1992)
Le Grand Tango – versiune pentru violoncel și orchestră
Pablo de Sarasate (1844–1908)
Fantezia Carmen pentru vioară și orchestră, op. 25
Astor Piazzolla (1921–1992)
Invierno Porteño (Iarna din Buenos Aires)
Aldemaro Romero (1928–2007)
Pájara Pinta Bimodal y Seis Numerao pentru vioară și orchestră
Soliștii concertului
Alexis Cárdenas este laureatul unor concursuri internaționale de vioară precum Tibor Varga (Elveția), Henryk Szeryng (Mexic), Fritz Kreisler (Austria), Long-Thibaud (Franța) și Montréal (Canada). A concertat pe scene internaționale din Europa, America de Sud, Statele Unite, Japonia, China și Rusia, alături de orchestre prestigioase precum Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestra Simfonică din Viena, Orchestra Filarmonică din Monte Carlo, Orchestre Symphonique de Radio France, Orchestra Simfonică din Montreal și Orchestra Filarmonică din Moscova. La 12 ani, a interpretat Concertul pentru vioară în mi minor, op. 64, de Felix Mendelssohn. A studiat la Juilliard School of Music din New York cu Margaret Pardee și la CNSMD din Paris. A fost concertmaestru al Orchestre National d'Île-de-France din 2010 până în decembrie 2023.
Sebastian Manning are 16 ani și este bursier la Preconservatory Academy din cadrul Music Institute of Chicago, unde studiază vioara cu Almita Vamos. S-a mutat în SUA după 9 ani în care a fost elev la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, unde a studiat cu Cristina Dan. A susținut recitaluri solo – la Muzeul Național de Artă, Conservatorul din Timișoara, Ateneul Român din București și Muzeul Național de Istorie al Serbiei din Belgrad. A interpretat ca solist cu orchestra „Ion Vidu” la Filarmonica din Timișoara și cu Orchestra Filarmonicii de Stat din Oradea. În august 2024 a fost concertmaestru al Orchestrei Junior a României. În ultimul an a fost membru al Cvartetului Hemingway de la Music Institute of Chicago, alături de care a obținut Marele Premiu la Barnett Chamber Music Competition.
Violistul Răzvan Popovici a interpretat în calitate de solist alături de Orchestra de Cameră din Köln, Orchestra de Cameră din Kobe, Orchestra Națională Radio, Filarmonica „George Enescu”, Filarmonica Transilvania, Chaarts Chamber Artist din Zürich și Kamerata Kronstadt. Printre sălile în care a cântat se numără Carnegie Hall din New York, Suntory Hall din Tokio, Concertgebouw din Amsterdam, Musikverein din Viena, Wigmore Hall din Londra, YMCA din Ierusalim și Bozar din Bruxelles. Împreună cu pianista Diana Ketler, Răzvan este iniţiatorul Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Germania (22 de ani) şi al Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo (20 de ani). Concertează în întreaga lume ca membru al Ansamblului Raro și este profesor de violă la Conservatorul Regal din Anvers.
Violoncelistul german Justus Grimm a colaborat ca solist cu orchestre precum English Chamber Orchestra, La Monnaie Symphony Orchestra, London Chamber Orchestra, Staatsorchester Rheinische Philharmonie, Brandenburg Philharmonic Orchestra și Klassische Philharmonie Bonn. Fiind un pasionat al muzicii de cameră, a înregistrat cu pianistul Florian Wiek sonatele pentru violoncel de Beethoven, Brahms și Șostakovici. Împreună cu flautista Christina Fassbender formează „Trio Wiek”, iar din 2008 Justus s-a alăturat Cvartetului Malibran.
Ca interpret de muzică de cameră, a colaborat cu muzicieni precum Abdel Rahman El Bacha, Gérard Caussé, Augustin Dumay, Benoît Fromanger, Stephen Kovacevich, Katia și Marielle Labèque și Christian Poltéra. Începând cu anul 2008 Justus Grimm deține un post de profesor la Conservatorul din Anvers.
Contrabasistul norvegian Knut-Erik Sundquist a interpretat atât solo, cât și ca muzician în cele mai renumite orchestre din Europa, printre care Mahler Chamber Orchestra din Berlin, Ensemble Modern din Frankfurt, Lucern Festival Orchestra (sub bagheta lui Abbado) ș.a.
La Festspillene din Nord-Norge, în 2007, a avut rolul principal în piesa lui Patrick Süskind, „Contrabasul”. Piesa a avut succes atât în rândul publicului, cât și al criticilor. Knut-Erik Sundquist interpretează cu umor și își tratează instrumentul cu o virtuozitate relaxată. Locuiește în Norvegia de Nord (Harstad) și îi place să cânte cu muzicieni și artiști din genuri complet diferite de cel clasic. Ca urmare, se simte ca acasă oriunde, fie că este la Carnegie Hall din New York sau într-o mică sală comunitară din nordul Cercului Polar Arctic.
Pianista Diana Ketler și-a început cariera solo la o vârstă fragedă, debutând alături de Orchestra Simfonică Națională Letonă la doar 11 ani. A cântat pe scene importante, precum Musikverein, Konzerthaus, Carnegie Hall, Kennedy Centre, Wigmore Hall, Suntory Hall ș.a. Diana este membru fondator al Ansamblului Raro, iar alături de Răzvan Popovici este cofondatoarea platformei culturale SoNoRo, dar și a Festivalului Chiemgauer Musikfrühling din Bavaria. Profesoară la Royal Academy of Music din Londra, a fost numită, în 2016, membră a acestei academii. Din toamna anului 2018 este membră a catedrei de muzică de cameră de la Haute École de Musique din Geneva. Diana Ketler a primit din partea statului leton Great Music Award, cea mai înaltă distincție letonă din domeniul muzical.
SoNoRo Strings Orchestra a fost lansată oficial în 29 decembrie 2024, la Ateneul Român, cu ocazia primului Concert de Anul Nou marca SoNoRo. Formată în mare parte din bursieri ai programului educațional SoNoRo Interferențe, orchestra coagulează într-un ansamblu tineri muzicieni de excepție, formați și inspirați de maeștri, soliști și profesori ai universităților din Germania, Austria, Anglia, Franța și România, care colaborează cu Festivalul SoNoRo.
Sub bagheta inspirației și a profesionalismului care definesc spiritul SoNoRo, acești tineri muzicieni dau glas unei noi generații artistice, animate de dorința de a duce mai departe valorile excelenței muzicale și de a evolua în contexte profesionale de înalt nivel, alături de artiști consacrați în mediul internațional.
Festivalul SoNoRo a fost creat în România ca un eveniment muzical inspirațional și s-a dezvoltat de-a lungul timpului într-o platformă culturală de succes, care include programul de burse SoNoRo Interferențe (19 ani), SoNoRo Conac (13 ani de muzică de cameră în clădiri de patrimoniu din România), SoNoRo Arezzo (10 ani), SoNoRo Musikland (7 ani; un festival dedicat moștenirii culturale a sașilor din Transilvania), SoNoRo Cayman Islands Week (2 ani) și noile proiecte SoNoRo Kids, Concertul de Anul Nou și SoNoRo Strings Orchestra (lansate în 2024).
Prezentat de Philip Morris România
Sponsor principal: UniCredit România
Partener principal: Institutul Cultural Român
Sponsori: Ludan Engineering, Infinity Finance, Mercure Bucharest City Center
Parteneri: Filarmonica George Enescu, Cărturești, Privileg, Klarmedia, Flori Sauvage
Partener exclusiv de mobilitate: Kia România
Parteneri media: RFI România, Radio România Muzical, Radio România Cultural, Zile și Nopți, Igloo, Zeppelin, Arhitectura, A List Magazine, Les Dedans, Ziarul Metropolis, Happ.ro, The Institute, Designist.ro, LiterNet.ro, IQads.ro, Promenada-Culturala.ro, Flawless.ro, Aiciastat.ro, BookHub, Palindrom.eu


































