Avem un festival, ce facem cu el?

A mai trecut inca o editie Internetics si inca un val de asa-zise "?scandaluri"? inventate s-au ingramadit in saptamana care a urmat (saptamana trecuta). La fiecare editie, unii se supara. Ori pe unul, ori pe altul, ori pe tot satul! Unii ameninta ca nu mai participa (si isi fac PR din asta), altii dau in festival din rasputeri.

Am sentimente impartite despre reactiile de saptamana trecuta. Am o parere proasta pentru ca am vazut in general o critica destructiva, cu frustrari exprimate in unele cazuri chiar in mod hilar. Insa vad si cu ochi buni reactiile de dupa pentru ca imi spune ca incepem sa contam ca industrie si pentru ca apar ambitii care e posibil sa duca la ceva bun. Din pacate, momentan vad ambitiile prin presa si mai putin in calitatea lucrarilor.

Multi si-au dat cu parerea despre ce e prost la Internetics, iar despre ce e bun, nimeni nu s-a inghesuit. Majoritatea au pierdut, cum sa zica de bine? Orgoliile nemasurabile au dus in general la reactii gen: "?Cum sa aiba ceva bun un festival la care nu castig? Va fi bun cand voi castiga eu."?

La invitatia IQads, imi dau si eu cu parerea. Zic si de bine si de rau, asa cum am vazut eu Internetics 2007. Fiind implicat mai mult in competitia Web Promo, voi face mai ales referire la ea.

De bine

Internetics este singura actiune din timpul unui an care sustine industria de comunicare online. Ne place sau nu, Internetics este in acest moment singura referinta romaneasca de peste an. Pentru ca, momentan, nu putem lua in considerare Ad"?or, un festival care trece web-ul la "?si altele"?, avand o singura categorie in care baga totul.

Se pare ca multi clienti se uita aici, se uita la lucrari, cauta agentii. Pentru unii conteaza ierarhiile, pentru altii conteaza lucrarile. Dar in orice caz, iau in considerare Internetics si asta face din festival un element extrem de important pentru evolutia pietei.

De rau

Site-ul Internetics. Site-ul acestui festival ar trebui sa exceleze la navigare si usability, lucru care nu se intampla acum. Nu trebuie sa exceleze grafic, nu trebuie sa impresioneze prin creativitate. Trebuie in schimb sa primeasca bine userul, sa scoata in evidenta zonele principale de interes si sa nu oblige userul sa ghiceasca unde se afla o informatie sau alta.

De bine

De la an la an, festivalul evolueaza la structura si categorii. Impartirea festivalului, in 2006, in 3 mari competitii (Web Promo, Web Space, Web Graphic) este cel mai mare upgrade pe care l-a facut festivalul in cei 7 ani de existenta. Pana in 2006, se comparau in multe categorii mere cu pere (site-uri de promovare de produse cu site-uri de content, publishing).

Daca Web Promo e categoria in care sa participe agentiile si lucrarile care promoveaza produse sau servicii, Web Space promoveaza site-urile de continut. Chiar daca pe aceste site-uri se cumpara tone de bannere, clientii stiu atat de putine despre ele. Daca vor cunoaste mai bine site-urile de continut, vor investi mai informat.

Web Graphic scoate in fata oameni taletanti, graficieni, designeri care poate nu puteau iesi in fata intr-o competitie in care toate lucrarile participau in aceleasi categorii si in care alte criterii (e.g. strategie, continut) faceau diferenta.

De rau

Lipsa unui meeting de start-up a juriului, in care sa se defineasca niste valori comune si standarde dupa care se va juriza. O astfel de intalnire poate ar fi dus la mai putine comentarii post festival. Sper ca la anul va exista acest meeting.

De bine

Juriul/ Jurizarea. Chiar daca nu a existat acel meeting initial, prezenta in juriu a unor oameni de strategie de certa valoare sau a unor oameni cu state vechi in comunicarea online au dus la o jurizare pe niste valori apropiate si pe niste standarde destul de ridicate. Daca ar fi fost si mai ridicate, am fi vazut 5-6 premii in tot festivalul. Si atunci sa fi vazut frustrari. Salut si prezenta activa a clientilor in juriu.

Consider ca a fost cel mai bun juriu si cea mai buna jurizare din cei 7 ani de Internetics.

De rau

Din nou, juriul/ jurizarea. Chiar daca in numar mic, unii membri ai juriului Web Promo au continuat sa jurizeze (ca in alti ani) desene si nu experiente ale userilor cu brandul.

Sa nu fiu inteles gresit, nu sunt impotriva exprimarii grafice sau a folosirii Flash-ului.

Grafica este insa doar parte dintr-o executie bazata pe o strategie menita sa creeze experienta pentru user cu brandul. Grafica unui site nu poate fi privita iesita din context, ci trebuie privita in contextul brandului, al valorilor acestuia precum si al obiectivelor proiectului. Este unul din principalele motive pentru care comunicarea online sufera foarte mult in .ro. Iar de vina sunt atat clientii care cer desene in pitch-uri cat si agentiile care exact asta propun.

De bine

Anul acesta s-a modificat punctajul ce se acorda in cele 3 mari sectiuni de la Web Promo. Avand in vedere ca site-urile sunt impartite in categorii pe domenii de activitate, s-au acordat mai multe puncte in categoriile de advertising si campanii online, unde exista o singura categorie pentru fiecare tip de executie (banner, e-mail etc). E mult mai grea competitia intr-o categorie unde participa lucrari din toate domeniile fata de o categorie unde concurezi in general impotriva a maxim 5-6 site-uri din acelasi domeniu de activitate.

De rau

Am vazut putine lucrari foarte bune la Web Promo. Si asta nu pentru ca nu ar fi fost inscrise unele lucrari, ci pentru ca atat exista acum. Chiar daca este incontestabil titlul de agentia anului castigat de Webstyler, nu ne imbatam cu apa rece. Webstyler a castigat la diferenta la care a facut-o si datorita lipsei de lucrari de calitate in majoritatea categoriilor. Nu este normal ca o agentie sa castige sau sa iasa prima (prin nominalizari) in toate cele 9 categorii in care a inscris lucrari.

Chiar daca mai sunt multe de pus la punct, festivalul este evident pe drumul cel bun. Internetics 2007 (competitia Web Promo) a promovat experienta online a userului cu brandul, nu siteurile-desene sau bannerele spot TV si a ridicat standardele fata de anii trecuti. De aceea au si fost atat de putine premii, fapt pentru care s-au aratat nemultumite atatea agentii.

Sunt convins ca Internetics 2007 va ajuta la cresterea comunicarii online in .ro si ca la anul vom vedea o competitie si mai buna din toate punctele de vedere: calitatea inscrierilor, organizare, chiar si jurizare.

Ii multumesc lui Andrei Bortun pentru perseverenta de a organiza acest festival in fiecare an, fara de care piata de web ar fi mult mai saraca, mai ales in expunere. Voi continua sa promovez acest festival si sa ajut la continua sa evolutie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

GMP+WEBSTYLER

In 2018, agentiile GMP Advertising si Webstyler au fuzionat, formand o singura agentie cu servicii intergrate GMP+WEBSTYLER, parte din GMP Group alaturi de GMP PR, Chapter 4 si Point Public Affairs. Cele doua agentii... vezi detalii »

WEBSTYLER

WEBSTYLER este cea mai premiată agenție de digital din România atât la nivel local cât și internațional. De 18 ani pe piață, timp în care a oferit servicii de strategie și creație la cele mai... vezi detalii »

Branduri

Oameni

Festivaluri

Sectiune

Dictionar



Related