Sunt vremuri ciudate

Plesnesc tot soiul de bube populare. Se retrag "tenismene" prinse cu cocaina in nara, Turul Frantei a fost o gigantica hecatomba morala iar post-Calciopoli tot fotbalul italian e patat pe fustita. De Andreea Marin vs. Michi Schwartzenberg ce sa mai zic. Watergate repetat cvasi-identic si pe ulita zisa creativa a cartierului publicitatii romanesti. In rolul Andreei, dl. Naumovici, in rolul demascatului, dl. Botan.

E, si aici incepe de fapt problema mea. Oricat ar parea de ciudat, dupa ani de zile de crosee, piedici, capete in gura si coate in stomac - reciproce, evident - dl. Naumovici a ajuns la concluzia ca e imoral sa te tavalesti prin ghosturi si sa participi la festivaluri cu dedesubturi "politice" nasol mirositoare si puse pe facut bani din entry-uri. Uau. E un sentiment tulburator, necunoscut pana acum: sa fiu de aceeasi parere cu Bogdan Naumovici! E un semn clar ca sfarsitul lumii nu poate fi departe, s-ar prea putea ca mayasii sa aiba dreptate si ca totul sa se termine in 2012.

Sa ma simt bine ca sunt 'vindicat' dupa atata vreme de predicat in pustie, ca Simion Stalpnicul? Sa ma simt prost ca am ajuns in aceasta companie? Sentimente puternice si contradictorii se bat in mine, ca in inimioara lui Apostol Bologa.

Dar mai bine sa va impartasec cateva din nedumeririle mele dupa ce am citit articolul incendiar scris de cel mai proaspat cauzas al eticii publicitare din Romania. In primul rand, ma sparge ridicolul confruntarii - e ca si cum Lenin il acuza pe Trotki ca e comunist. E ca dna. Marin-Banica reprosandu-i dnei Radulescu-Schwarzenberg ca isi face imagine prin intermediul cauzelor drepte. O pacla groasa s-a ridicat de pe ochii lui Naumovici si adevarul dureros l-a izbit violent in fata. Insa odata cu pacla ridicata, s-a coborat si o amnezie. Pentru ca omul nu-si mai aduce aminte nimic din ce a facut in ultimii 5-6 ani. Is there a doctor in the house?

De mirare e si mirarea lui, vazand cum romanii inscriu ca nebunii la Portoroz, in ciuda realitatii triste a "calupului" mediu romanesc. Dar ce e nou? De ce la noi in tara se vira atati saracani la leasing la un BMW? La romani in ultima vreme nu prea mai conteaza "adevarul", ci Gloria. Dar cine facea misto de noi acum vreo 3 ani ca nu mai inscriem la Portoroz? Chiar dansul, pe vremea cand discursul despre adevar nu exista inca in repertoriu si era foarte dornic sa dea banii companiei pe mana vampirului Jure Apih. Pe vremea cand radea tinandu-se cu mainile de burta de teoria noastra conform careia privilegierea "supapei festivaliere" blegeste creatia normala, pentru ca scade motivatia oamenilor pentru proiectele reale. Iata-l insa adoptand exact acelasi discurs, uitand ca-l balacarea nu cu multa vreme in urma. O raspopire neasteptata.

Asa cum e si brusca revelatie avuta despre dinozaurul Michael Conrad. Singura deosebire e ca eu nu il iubesc si nu il respect pe acest batranel malign. Insa sunt mult mai precoce in plictiseala mea vis a vis de ce are de spus venerabilul "smut peddler": mie mi-au trebuit doar 3 editii ca sa simt ca nu mai rezist, pe cata vreme lui Bogdan i-au trebuit nu mai putin de 14 transe de senectute publicitara burnettiana impartasita lumii. "For a change", propun ca insusi decedatul domn Leo sa fie impaiat si suit pe scena, cum se intampla cu mumiile imparatilor Inca. E mort? Pai si ce, dl. Conrad e foarte viu? Cat despre manevrele de culise din jurii, am avut tupeul jegos sa comentez in acest sens chiar dupa prima si singura experienta de acest gen de la Portoroz (acum 3 ani de zile, in juriul de campanii) - insa pe vremea respectiva dl. Naumovici m-a tavalit prin fulgi si catran pentru lipsa mea de patriotism si pentru rea-vointa cu care insinuam cam aceleasi lucruri pe care le striga azi dansul. Sa inteleg ca acum ii pare rau?

Pe de o alta parte, eu nu cred ca sotii Apih, aceasta pretinsa "familie Macbeth" a advertisingului, i-a silit pe romani sub amenintarea armei sa inscrie sute de lucrari la Portoroz. Cred ca le-au inscris singuri, flamanzi de glorie la cutie si apasati de complexe crunte. Cu atat mai mult cu cat Romania a fost a 4-a victima a acestor Bonnie & Clyde sloveni: de ce Bogdan nu s-a prins dupa primele 3 asasinate ce urmeaza? Cu atat mai mult cu cat inocularea Cehiei si Ungariei s-au intamplat chiar in timpul garzii dumnealui, in calitate de sef regional peste creatie. Se cheama ca i-a condus, orb la consecinte, inspre prapastie, fara sa isi dea seama ce face. Pai, nu mai bine ma asculta pe mine, care urlam la luna de multa vreme in acest sens? Salva cateva agentii de la dezastru. Snif. Un oftat cabotin ma ineaca.

In continuarea articolului sau, se intreaba de ce alde Futura DDB si LB Varsovia nu s-au mai dus la Golden Drum. Eu cred insa ca raspunsul e mult mai simplu: pentru ca s-au plictisit. Pentru ca au demonstrat ce mai era de demonstrat. Pentru ca si-au dat seama ca au alta treaba mai buna de facut. Cred ca e o explicatie mai buna, pentru ca am trait sentimentele astea pe pielea noastra. Ce sa mai arati la Portoroz dupa ce ai luat pe print, pe video si pe campanii, mai ales in conditiile in care competitia ta vine aproape in exclusivitate cu ghost-uri? Trebuie sa fii un masochist onanist ca sa perseverezi.

Pentru ca - si aici are in sfarsit totala dreptate - ghost-urile ucid subtil orice competitie creativa, dupa acelasi mecanism dupa care si dopajul omoara incet dar sigur orice sport, mai devreme sau mai tarziu. Dar de ce nu a vazut asta pe vremea cand propunea juriilor Muzeul Antipa? De ce Antipa era mai "clean" decat Muzeul Torturii, cu care acum are o problema? Nu dl. Apih e de vina pentru muzeele astea, dupa cum nu fermierul care creste mac sau coca e de vina ca tu ai ajuns un heroinoman sau un cocainoman. De vina sunt oamenii care baga "brief-uri" din astea sub nasul oamenilor din departamentul lor. Nu sotii Apih au facut asta, ei nu au briefat pe nimeni, nici de la Burnett Praga nici de la Burnett Bucuresti. Altcineva i-a briefat.

Am inceput mai lejer acest "studiu" pe textul publicat in Marketer, insa vad ca nu prea mai duc. Pentru ca in fond ma ineaca indignarea vazand cum exact omul cel mai responsabil de absurditatea pietei noastre "creative" sustine acum exact contrariul faptelor sale. Mai nasol n-ar fi decat sa-l vad pe Iliescu infierand mineriadele pe care le-a comandat - as face accident cerebral auzind una ca asta.

Din cauza a ceea ce a initiat dansul a fost semi-ingropata o intreaga generatie de creativi onesti si buni mestesugari, care - avand o jena sa marseze la festivaliada - au devenit un-cool, prost vazuti de sefii superficiali si prost reflectati de media la fel de superficiala care ne judeca. O generatie inlocuita cu niste primadone de "gold, silver & bronze" care nu mai pot fi jignite cu un brief pentru oamenii cu basca si plasa, o generatie care scrie head-uri direct in engleza pentru jurii, o generatie care greu se poate descurca fara SIT si care greu poate face ceva frumos fara pozele lui Carioca.

E foarte greu - spre imposibil - sa reformam industria fara sa nu ne reformam pe noi intai. E foarte greu pentru dl. Naumovici sa devina credibil cu acest discurs nou fara sa inceapa sa admita ca dansul a participat plenar la toata aceasta tragi-comedie asa-zis "creativa". Mai mult, ca a initiat-o in piata romaneasca de publicitate. Dansul va putea sa acuze oamenii care nu pun web-site-ul pe muzee de-abia dupa ce va recunoaste ca nici Antipa nu avea vreun indemn, sau vreun numar de cont unde sa donam bani.

Vorba aia, "eu nu vreau pierzania pacatosului, ci indreptarea lui" si mi-ar parea foarte bine ca dl. Naumovici sa fie de fapt sincer in demersul lui. Nu vreau sa imi plateasca drepturi de autor pentru fragmente intregi din pledoaria dansului din the Marketer - desi e fascinant: parca am un "out-of-body experience" si ma privesc vorbind - atata doar ca sunt mai scund, mai plinut, am ochii mai apropiati si stau pe un Harley. Tot ce vreau e ca macar la o bere sa recunoasca ca, de pilda, faza cu "lucrarile premiate pe care le vezi doar in PR" este valabila si apropos de multi din "copiii" dumnealui, nu doar vis a vis de scrofuloasa competitie - de la McCann sau de aiurea. Sau ca nu doar Sprite nu prea s-a vandut cu betisoare atasate, ci si ca special-ul lui Prigat din Altex a fost 'rarissim', ca sa folosesc un eufemism.

Una peste alta, morala fabulei asteia e una veche: "fii atent ce iti doresti, ca s-ar putea sa ti se intample". Bogdan traieste acum chiar in "lumea lui Naumovici". Dar nu ii convine. E excedat exact de copiii, admiratorii si urmasii sai. Culege fix ce a semanat cu manuta lui. E o lume nasoala, sunt de acord, pentru ca minciuna e un lucru nasol. Dar semintele nu au fost presarate de Botan. Botan e doar efectul. Ca sa vada cauza, Bogdan trebuie doar sa se uite in oglinda.

Serban "Ridicolul" Alexandrescu

PS: ceva ce n-as vrea sa se inteleaga din cele de mai sus - ca "Naomi" e singurul vinovat de starea lucrurilor, iar "Botzi" e clean si numai bun de pus pe rana. Pentru ca "it takes two to tango". Interviul "la dublu" pe care l-ati publicat pe site saptamana trecuta cu starostele McCann-ului si cu deputy-ul dansului era plin de justificari bune pentru liceeni: "daca Gunn Report zice ca Portorozul e OK, si il puncteaza, inseamna ca asa e". Insa lumea nu stie ca Gunn Report-ul e o lista facuta de un nene la un moment dat, vazand in asta o sursa de bani si un sprijin prietenesc acordat vechilor lui pretenari, cum ar fi chiar venerabilul Mos Conrad. Asa si eu pot sa fac un Report cand vreau, de exemplu chiar acum: as face de pilda un report al report-urilor, care se cheama Alexandrescu Report, in care Gunn Report nu puncteaza pentru ca asa am decis eu acum. Pai cam despre asta este vorba si cu Gunn Report-ul. Portorozul girat de dl. Gunn e ca un fel de credit girat de Bancorex.

Un alt mit pe care imi va fi greu sa il daram, stiu prea bine, e acela al Cannes-ului infailibil, care binecuvanteaza astfel automat orice schema similara. E vorba de justificarea tuturor porcariilor pe baza de "dar asa e si la Cannes". Dar si Cannes-ul are bubele si puroaiele lui, pentru ca de fapt e tot un SRL pus pe profit, in caz ca nu stiati. De aceea orice justificare "cu Cannes"-ul e aiurea; e ca si cum ai spune ca Gigi Becali e OK pentru ca in fond asa e si Berlusconi, care e strain.

De asemenea mi s-a parut excelenta "teoria si clasificarea ghost-urilor" apud dl. Dumitrescu. Daca am aplica acelsi model de analiza si violurilor ar iesi ceva excelent: pai ar fi violul datorat faptului ca violatorul a vazut ca victima poarta mini deci sigur i-ar placea, violul datorat faptului ca violatorul stia ca victima fusese boarfa in tinerete, violul datorat faptului ca violatorul stie ca de fapt tuturor femeilor le place asa, un pic mai dur, etc. Nu, Tzugu, nu cred ca ai dreptate - cred ca un ghost e un ghost, oricum te-ai chinui sa il clasifici ca sa il faci mai acceptabil din punct de vedere teoretic.

Dar de departe cel mai insultator lucru din acel dublu interviu era teoria McCann-ista conform careia agentiile independente fac zilnic compromisuri prin noroiul supravietuirii iar multinationalele festivaliere calaresc in asfintit pe cai albi, unsi cu integritate profesionala din cap pana in picioare. Pai daca ei nu fac compromisuri, atunci de ce au nevoie de micro-clienti semi-existenti pentru premii? De ce nu le iau pe clientii din care isi fac 95% din billings? De ce au nevoie de Foton daca au Vodafone? De ce nu au "standarde" si de ce nu isi asuma "riscuri mergand pana la pierderea clientului" (am citat din dl. Botan) si cu Gilette sau cu Nescafe? Ipocrizie e un cuvant mic pentru a descrie ce se ascunde in spatele acestei teorii de 2 RONi.

Si ca tot veni vorba de Foton, am si eu o povestioara despre acest minunat cont. Cam pe tot parcursul anului 2005, Andrei Besliu, "art" la noi, a muncit pe contul Foton. Care inainte de el era un produs, iar dupa el, a cam devenit un brand. Munca multa, multe propuneri de logo, de layout-uri, de unit packages, de wrap-uri. Tzashpe mii de SKU-uri, zeci si zeci de feluri de baterii, lanterne si acumulatori de brandat. Coordonarea daltonistilor producatori chinezi, o data si inca o data si inca o data. The whole shebang. Ceva comunicare? "Nu-s bani, suntem la inceput de drum…" Foarte de inteles.

Dar vin festivalurile, si iata ca pentru marca care n-avea o lescaie, care n-avea bani nici sa treaca strada, agentia "Truth Well Told" face o campanie TV. Uau. Ne-am spus ca si-or fi amanetat baietii casele si pamanturile si si-or fi facut rost de bani. Pentru ca era de mirare cum un client care nu are 300 de euro pentru o ilustratie, are bani de TV si productie TV. Ne enervam noi, ca deh, la munca am fost buni, la spoturi au plecat in alta parte. Dar ne trece.

Un an mai tarziu, stupoare - Foton vine iar la noi. Pentru ca iar era de munca, nu de spoturi pentru premii. Ne explica ce s-a intamplat - era exact cum credeam noi ca se intampla in preajma festivalurilor. Le zicem "thanks but no, thanks" - vorba aia, o data esti fraier, de doua ori esti prost - si ne vedem de treaba.

Insa vin Effie-urile si vedem ca, "adding insult to injury", Tzugu ii zice "mersi" pe scena clientului. Avand in vedere ca stim cat de importanta (pentru un FMCG) e prezenta la raft si stim cat de "vizibil" a fost spotul Foton, consideram ca Tzugu ar fi trebuit sa ii multumeasca lui Andrei Besliu, care credem noi ca a facut mult mai mult pentru rubrica "Evidence of Results" decat spotul TV pe care l-au inscris ei.

"Adding shit to the insult added to injury", ca sa zic asa, in dublul interviu de pe IQads dl. Botan da de exemplu clientul Foton ca mod in care activitatile creative de festival iata, aduc si Effie-uri si business - vezi bine, clientul isi face o fabrica noua. Stiind ceea ce tocmai v-am povestit, ce as mai putea spune? Decat ca, daca Foton isi face o fabrica noua, ar merita sa ii faca o vila si lui Andrei Besliu, care - iata - se dovedeste ca i-a facut oameni.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Sectiune


Comentarii

a a
acum 11 ani
Am ris grav, nu ma asteptam sa ma hlizesc ca la Academia Catavencu citind lowIQads. In primul rind, sub raport stilistic, Alexandrescu are toate vorbele la el: un freestyle mult mai bine coagulat decit mugetul in comun al lui Naumovici si Botan (din care se disting, totusi, doua voci, a fostului bataus al clasei, acum descaunat, si a new comer-ului glorios).

PS: Da' de unde stie Alexandrescu atitia termeni de-astia gen Culianu - Calatorii in lumea de dincolo?

Radulescu Andrada
acum 11 ani
Adevar grait-a gura si tastatura ta...
Mihai Barsan
acum 11 ani
cam asa sunt premiile de creativitate si de eficienta pe care si le aloca agentiile una alteia...

si stai linistit ca merge si la client, sa dea bine la prezentari interne.... o vreme...

ce lume de fraieri plini de ei!

asd asdf
acum 11 ani
Ce bine ca nu te-ai putut abtine, Serban!

Â…

M-am simteam tot timpul prost cand vedeam cu cat dispret erau tratate fatucile alea (de le stiti) din presa de publicitate de catre colegii si sefii mei. Acum imi dau seama ca nu ar fi trebuit sa ma simt prost, si-au meritat-o tot timpul. Pentru ca nu e firesc sa nu vad nici o interventie a presei de publicitate in contextul "scandalului" astuia. Ce e de fapt site-ul asta? Sau adplayesrs, sau the marketer, sau campaign?! Sunt niste foi albe care li se trantest in fata lu' Naumovici si altora care-si golesc pixurile pe ele fara sa-i amendeze nimeni?! Cum se poate ca oamenii care au primit textele alea sa nu intrebe lucruri banale cum ar fi "Bogdan Naumovici, dar lucrurile pe care le-ai facut acum 4 luni la AdOr nu contrazic ce spui acum?" sau "ok, Tzugu, dar acest Gunn Report, fie el cat de faimos, nu e doar o idee de facut bani din nimic? La urma urmei ce autoritate are el cata vreme topul agentiilor celor mai bune se poate face fara nici un efort matematic de catre oricine care se uita pe Canneslionslive.com sau pe D&AD?". Da, nu era deloc cazul sa ma simt prost pentru voi, sa va fie rusine!

Â…

As mai accentua o zona pe Serban nu a insistat destul. Zona vedetelor generate de aceste festivaluri si purtate mai sus, cat mai sus de media. Mai multi oameni "scoliti" de Naumovici prin practici pe care el, nu eu, admite ca le-a uzat, sunt directori de creatie ai unor agentii mari din Bucuresti. Pentru ca Naumovici vorbeste la un moment dat de nocivitate, sunt curios cat de nociva i se pare starea asta de faptÂ…

Â…

In final un mesaj pentru Pilu:

Ai grija ce iti doresti ca s-ar putea sa ti se intample : )

dan moldovan
acum 11 ani
Multumesc pentru mesaj. Poate ma suni, sau imi scrii, sa te asiguri ca am inteles ceea ce vrei tu sa inteleg din el. dan@propaganda.ro

Un lucru cu certitudine nu am inteles: de ce se ascund oamenii dupa pseudonime cand posteaza comentarii? Nu si le asuma? Nu ma refer la tine, unomobisnuit, ci in general, la toti. O zi placuta.

asd asdf
acum 11 ani
Voiam sa spun ca tu si Propaganda sunteti una din exceptiile care ne fac sa speram ca exista bun simt in publicitate si reuseste sa supravietuiasca cu succes. Cred ca daca o sa incepeti sa faceti publicitate pentru companii care activeaza in domeniul serviciilor de dresaj pentru pisici o sa ne dezamagiti si ar fi pacat : )

Â…

Nu sunt sigur de ce o fac ceilalti, eu ma ascund sub un pseudonim pentru ca in tara mea, daca spui ca imparatul e in pielea goala, cineva ca Naumovici face din tine un ridicol nebun si risti sa ramai asa vreo 4 ani pana se hotaraste el sa fie de acord cu tine; cand ai agentia ta esti oarecum asigurat, cand lucrezi la patron risti ca patronul tau sa nu agreeze nebunii ridicoli. Ca principiu general, cred ca posibilitatea de a spune ceva in anonimat functioneaza dupa aceeasi logica dupa care functioneaza votul in secret.

felix tataru
acum 11 ani
atit.

felix

lkllll nnnn
acum 11 ani

oare acum ne impartinm in "Ghost Busters"! si Ghost Bastards?

Blue Note
acum 11 ani
Astazi mi s-a distrus un mit. Exista si oameni OKI in publicitate. Mersi Serban
anton mihai
acum 11 ani
Serban, salut.

Inainte de toate imi este evident la ochi, ca si tu si Naumovici si cei care comenteaza festivalurile si srl -urile stiti ce spuneti. Unii se prind mai repede altii mai tarziu. Asa-i viata, nedreapta. Unu-i gras unu-i slab.

In rest mi se pare un minut 91 al publicitatii. De ce? Cannes este o afacere. Oscar-ul si el. Pana si premiile literare sunt. Si?! Biserica la fel. Si?! Te impiedica asta sa crezi? Viata-i mizerabila sau fascinanta. Depinde de unde o privesti.

In rest eu respect in continuare numele noastre din publicitate, cu bune si rele si foarte rele si foarte bune.

Salut

smoke alot
acum 11 ani

mai poti incerca o data mihaianton? ca nu cred ca intelege nimeni ce incerci sa spui. sau daca nu vrei sa spui ceva, nu-i musai sa stii...

Vali Costea
acum 11 ani
In acelasi articol, Bogdan Naumovici mai vorbeste si despre "seminarii obosite". Pai cum sa folosesti sintagma asta, cand stii foarte bine modul in care colegii tai din Leo isi tin propriile seminarii pe la diferite evenimente??? Pentru mine cel putin, exemplul lui Razvan Matasel, este elocvent. Cu tot respectul pentru calitatile lui profesionale, postura de speaker nu ii prieste deloc. Cu atat mai mult cu cat toate discursurile lui se lasa influentate in mod inevitabil de orgoliul si autosuficienta povestilor despre "primii planneri din Romania", despre asociatiile pe care le-a infiintat etc etc. Aceeasi cantitate, cantitate, cantitate pe care o auzim "over and over again". Vrem CALITATE!!!

Nu as vrea sa generalizez cele de mai sus si sa le reduc strict la reprezentantii Leo. Pentru ca majoritatea seminariilor autohtone tinute de romani din industrie sunt... cel putin "triste".

Exista insa si exceptii... slava Domnului!

Respect Serban!

anton mihai
acum 11 ani
Incercam sa spun:

1) Suntem majori si vaccinati si nu cred ca Naumovici (bestia publicitatii romanesti, asa cum este descris) a facut rau cuiva. Nu cred ca a interzis cuiva sa faca publicitate de calitate.

2) Nu cred ca este de bun simt nici macar o comparatie "nevinovata" cu Iliescu. Mi se pare ca suntem prin balarii. Grav de tot!!!

3) Aliantele astea adhoc mi se par ridicole. Adica, azi te dau cu cacat maine te dau cu spray.

4) E doar publicitate oameni buni. Cu sau fara pasiunea oamenilor din breasla. Un ghost comparat cu un viol, e prea mult.

5) Sunt multi oameni care se simt cu constiinta murdara, pentru ca au lucrat in publicitate si se retrag. Retragere placuta.

6) As vrea sa i se aprecieze lui Naumovici ce a facut bine. Ce a facut rau se vede insa nimeni nu-i perfect. Nu sunt fan iar tot ce vreau e putina eleganta.

7) Cand Leo lua premii era agentia cea mai laudata si iubita. Acum incepe sa devina huiduita si se cauta nod in papura.

7) Toti publicitarii de 35-50 de ani din Romania suntem niste lautari. Unii mai talentati unii mai putin. Insa toti sunt de apreciat. Cei tineri sunt oamenii adevarati. Ei cresc aproape normal. Copii lor insa o sa fie foarte bine. Fa un calcul.

8) Si foarte tare ma enerveaza ca pun botul(eu adica) la mizeria asta. Mie-mi plac toti oamenii astia injurati in articolul asta. Adica Botzan, Tzugu, Naumovici. Imi place si Serban. Sunt oameni cu mari calitati. Ca o dau din cand in cand cu mucii-n fasole e absolut normal. Doar ca ma bag si eu ca idiotul. Ca deh... Si uite ca nici macar nu ma fac inteles.

Daca nici acum nu mi-a iesit ma las pagubas...pana maine.

salut

asd asdf
acum 11 ani

1. Nimeni nu a spus ca Naumovici a interzis cuiva sa faca publicitate de calitate, era o discutie mai profunda despre niste tendinte pe care le-a indus.

2. Comparatia nu era intre doua persoane ci intre doua situatii: asta a noastra si aceea in care Iliescu ar condamna mineriadele.

3. Nu mi-e foarte clar la ce te referi, nu-mi amintesc ca Serban sa-l fi dat cu spray pe Naumovici vreodata, si vreau sa cred ca nici cei care se arunca acum la gatul aceluiasi nu i-au fost lingai.

4. E din nou vorba de o comparatie mai profunda, si comparatiile iau de obicei ca reper un punct de referinta extrem tocmai pentru a lamurii mai bine "audienta".

5. Probabil ca da, dar nu vad legatura intre revelatia asta a ta si subiectele in discutie.

6. As vrea sa ne exemplifici pentru ca am impresia ca unora dintre noi ne scapa ce a facut bine. Si personal n-as putea spune ca Alexandrescu sau vreun alt comentator da dovada de lipsa de eleganta.

7. Cei care s-au lasat pacaliti la vremea respectiva cred ca sunt in continuare in aceeasi stare. Nu-mi aduc aminte insa sa-l fi citit sau auzit pe Alexandrescu ridicand in slavi Leo Burnett nici atunci.

8. Nu inteleg acest punct 8 al tau. Toti publicitarii sunt de apreciat?! Pentru ce?! Sau vroiai sa spui ca nu sunt de condamnat pentru faptul ca sunt "lautari"?Â… perfect de acord, nici nu cred ca s-a intamplat asta.

9. Te enerveaza ca pui botul la care "mizerie"? Numesti asa disputele din ultimele doua saptamani sau ceea ce se intampla in ultimii 5 ani? Faptul ca tie iti plac niste oameni de la tine din bloc sau unii care sunt mai bine cunoscuti ar trebui sa fie relevant pentru o audienta mai larga?Â…

smoke alot
acum 11 ani

se pare ca am avocati din oficiu, Antoane :-)

sa te auzim..

Blue Note
acum 11 ani
respect KRSone, respect Snoop Dogg, respect Sisu..

hai sa-ti explic mai bine, domnul Naomivici nu ar fi in stare sa scrie asa un articol (dpdv literar, gramatical si "personal") nici daca ii promiti CAnnesul . Vechea generatie moare incet, dar sigur, tristetea mare e ca cea noua face doar gura mare si nimic mai mult. Sper din tot sufletul sa nu mai fiu nevoit sa ma intorc in publicitate, dupa ce mi s-a dat sa vad si sa aud.

anton mihai
acum 11 ani
Salut la randu-mi,

Buni avocatii:)

Omobisnuit, sunt de acord cu ce scrii. Nuantele comparatiilor sunt discutabile. Atat ma deranjeaza. O comparatie cu Iliescu nu este aceeasi comparatie cu un ecler care-ti scapa pe pantaloni. Si malitioasa si tendentioasa. Si rea. Gratuita, dupa parerea mea. Apoi un ghost comparat cu violul este mai urat. In afaceri supravietuiesti. Lupti. Cazi si mai stai si in genunchi uneori. Trist dar adevarat. Imi pare rau pentru conturile lui Head. Adica stiu doar de ala pierdutul. Fotonel.

Cat despre revelatii, le mai bag si eu asa cand imi vin. Sper sa nu te superi prea tare.

Vecinii mei de bloc? Nu stiu ce sa zic. Insa numele mai cunoscute ne fac sa avem repere comune. Daca-ti scriu despre un copy, cu care lucrez eu, tanar, foarte talentat si pasionat, nu cred ca ai intelege nimic. Dar ii vine randul si lui.

Oameni multi in publicitate. Multe pietre aruncate fara sa se vada mana care executa manevra respectiva. Avem mai mult de castigat daca, atunci cand pierdem ne felictam adversarul, decat daca-l injuram.

Nu este mai multa mizerie in publicitate decat intr-o oricare alta afacere. Pe bune.

Asta e situatia. Eviti cat poti si daca esti tare, faci tu regulile in asa fel incat sa fie mai bine.

In alta ordine de idei si tie ti se pare Conrad un batran malign? Tu ai vazut ce a facut el? Dar este tipic romanesc sa ne manifestam lipsa de respect.

Eleganta? E un concept foarte tare. Nu prea il remarc, chiar daca am incercat din rasputeri sa-l regasesc in randurile articolului de mai sus. L-al tot recitit. Suparare, tristete, nervi, doua linguri de frustrare. Asta am gasit imediat. Si parca ma vedeam pe mine. Nici eu nu sunt un exemplu prea bun.

Mi-ar placea foarte mult sa avem discutiile astea la AdBreak. Cu pasiunea asta. Din suflet asa.

Hai spor la treburi.

virginia ioan
acum 11 ani
am citit cu un gust foarte amar articoul tau. nu pentru ca nu-ti dau dreptate...poate ca esti detinatorul unor adevaruri si societatea in care traiesti nu ti le recunoaste....nu stiu...dar gustul despre care vorbeam a venit de la altceva. exprimare bombastica, etalare de cultura generala.si? fanfaronada. in definitiv ce castigi daca arunci cu noroi? nimic. esti in aceeasi groapa de noroi...din pacate. nu sunt un fan al lui Naumovici, nici al lui Botzan, nici al lui Tzugu. cred insa cu tarie ca in publicitate, ca in orice alta meserie punctele de pornire sunt bunul simt si verticalitatea. ceea ce nu vad sa caracterizeze nici piata romaneasca si nici piata mondiala. insa forma in care ai scris articolul mi se pare, cel putin jignitoare la adresa ta in primul rand. "cand te amesteci in taratze te mananca porcii" zice o veche vorba romaneasca. daca insa vrei sa construiesti ceva cu adevarat, ei bine, atunci nu cred ca aruncatul cu pietre este solutia. vino cu propuneri viabile si accepta discutia fata in fata. voi va tot atacati in articole si creati mezaliante conjuncturale. nu-ti seamana a prostitutie? de ce nu va asezati la o masa, voi "cei mari" ai publicitatii romanesti, sa discutati civilizat, sa gasiti solutii si sa le aplicati? legea publicitatii este o melodrama, dar nu v-am auzit pe niciunul dintre voi sa veniti cu propuneri de reformare a ei. ce vreti sa invete tinerii care abia intra in domeniul asta? sa se injure reciproc? de ce sa nu-i invatam sa fie fair play? de ce sa nu-i invatati sa isi asume deopotriva succesele si infrangerile? sa invete mai mult? sa fie pasionati? ce le oferiti? nimic decat mizerie. eleganta despre care vorbea mihaianton cred ca se refera la altceva decat la tinuta - la tinuta morala, la exprimare, la atitudine, la abordare, asumare si autoasumare. pe de alta parte, absolut tot ceea ce se intampla in epoca noastra, indiferent de coltul de lume despre care vorbim se afla sub influenta comercialului, politicului si al economicului.
virginia ioan
acum 11 ani
Naumovici a initiat moda mersului la Portoroz. Reteaua a vazut, cred eu, oportunitatea atragerii de noi clienti si probabil un mai bun sistem de management al bugetelor in acest colt de lume. cati au fost curajosi al primele editii? putini. cei care isi permiteau. apoi a devenit moda si maimult decat atat, bani, clienti. oscarul ce e? vreun festival al filmelor de calitate?...hai sa fim seriosi! premiul nobel?...si atunci?...cine e curat? poate tu. iar daca esti tu acela, fac o reverenta si imi cer scuze. ce-ar fi sa intelegem odata ca publicitatea nu o facem pentru orgoliile noastre? scopul ei este, in fond, unul comercial. ghosturile (iacata subiectul!) cred ca au mai mult un rol de autopromovare al agentiilor. e un fel de a arata capabilitatile creative ale agentiei si pot deveni un argument in "lupta" cu clientul. cread ca absolut toate lucrurile de pe lumea asta au o parte buna si una rea. de ce sa nu aboradm partea buna? cat o sa continuam sa ne uitam in curtea vecinului sa vedem daca i-a murit capra, iar daca biata de ea traieste atunci sa o determinam sa moara?!...oameni buni, schimbati-va mentalitatea ca sa puteti schimba ceva in jurul vostru si pentru a construi pe baze reale!
Korosy Claudiu
acum 11 ani
este cel ce te ajuta sa ajungi in frunte, cand calitatile sau profesionalismul te cam fac sa stai pe loc daca n-ai PR-ul mai mare in tine, cred ca acest articol este ceea ce avea nevoie publicitatea romaneasca pentru ca nu exista regi si regine ci oameni mai mult sau mai putin inzestrati. Nu cunosc omul Naumivici sau omul Serban de aproape insa asa de departe pot cocluziona: Naumovici nu prea e pe gustul meu, nici pentru stilul de publicitate dar nici pentru modalitatea de promovare. Cred ca sunt prea clasic dar prefer sa stau in banca mea si sa ma laude altii decat sa ies perpetuu in fata chiar si atunci cand nu este cazul. Cum spunea o persoana cunoscuta in randurile publicitare: prefer omul care in mod constant da un randament cat de cat peste medie decat geniul care o face o data pe an si atunci poate indoielnic. Ader prin cele spuse la "unomobisnuit" si cred totusi ca avem nevoie de mai mult bun simt chiar si in publicitate. Numai de bine!
adrian lupu
acum 11 ani
Exista tipi destepti si tipi foarte destepti. Eu sunt un tip destept.
adrian lupu
acum 11 ani
Ma numesc turbatu si in incheiere am sa spun cateva glume: Botan rade. Naumovici are remuscari. Serban sufera. Eu nu fac compromisuri estetice pentru ca tehnicile plastice pe care le-am invatat au fost inventate in anii saizeci (loserule). Nu am mancat mamaliga la acelasi festival aranjat cu tine, lacomule! Eu nu mananc rahat. Eu sunt iubit. Head are tupeu.
adrian lupu
acum 11 ani
Un asistent universitar a fost implicat intr-o controversa privind pozele de la mare pe care le-a postat pe blog.

El incercase sa apara ca un tip destupat si i se recomandase "puterea exemplului personal", o optica comunista.

Potrivit acesteia, lumea are un singur scop: sa mearga inainte. E o optica holista.

Care e problema? Ignorarea desavarsita a diversitatii presupuse a lumii. Cu alte cuvinte, ce "e" inainte? Pentru adversarii holismului (n.m. de la whole, intreg, v. holo-caust) acesta e o paradigma constrangatoare, pentru ca ei spun ca nu exista un singur "inainte". Tocmai pentru ca trebuie sa a l e g i acest "inainte" in fiecare secunda poti exista in chip divers.

Azi poti exista in chip divers, cu limite fireste: bunaoara poti avea amanta, dar nu poti sa tipi la ea, pentru ca sari brusc inapoi in paradigma holista; poti avea insa mai multe masini, mai multe slujbe.

Pozitia sa se rezuma la a comenta chipul divers: hm unde am ajuns de ma cert cu amanta e clar ca ea nu e sotia mea. De la holisti spre "diversitaristi" si inapoi.

Inapoi, unde?

Am scris aceste randuri destul de solemne pentru ca am simtit nevoia sa il apar pe Bogdan de avalansa unui contra-manifest de tip "ghoster!" care incepuse sa ia proportii.

Si pentru ca trebuie sa faci mai mult decat sa - pasamite - lasi senzatia ca existi de la inceputul lumii, ca esti autorul spiritualizarii unui grup de boschetisti pe care tu l-ai fondat ca o categorie prin sudoarea fruntii.

E o lume diversa Serbane, asa iti apare si tie la inceputul articolului, plina de esecuri d e t o t

soiul: intelectuale, sexuale, afective, existentiale si chiar si financiare. Nu pomenesti tu in sintagma cu care incerci sa ne ademeneasti de "bube populare care pocnesc"?

adrian lupu
acum 11 ani
depasiti traiectul agentiilor, micul santaj al briefului, spiritul de plantatie, sindicalismul care taseaza nervii, succesul confundat cu talentul care bantuie prin gastile astea imbatranite, luati-va un laptop, duceti-va pe la studiouri, faceti cunostinta cu regizorii si depasiti momentul. exista viata dupa publicitate!
anton mihai
acum 11 ani
As merge un pic mai departe.

EXISTA VIATA IN PUBLICITATE!

Trebuie doar sa vrei si sa nu te iei dupa aroganti frustrati care isi asuma 2-5 ani in meserie fara o singura zi din "lunga" lor istorie traita cu pasiune 100%. Laptop, studio, regizori, idei, scris, desenat, cautat, da. Asa trebuie facut.

Imi spunea cineva ca aici nu poti arata idei frumoase pentru ca tara este necivilizata si n-ar intelege nimeni. Corect. Si atunci ce-i de facut? Hai sa ne culcam si ne-om trezi noi...

Injurati-va intre voi, ne injuram intre noi, ii injuram pe ceilalti. Vezi ca ai calcat in fericirea altuia si cam pute. Du-te si te spala.

adrian lupu
acum 11 ani
uite cineva care a inteles brieful! esti in primii zece automat. de aici, numai propriul histrionism te mai departajeaza.
adrian lupu
acum 11 ani
ce treaba are desenul cu discutia ta? advertisingul n-are nici o treaba cu desenul. rufele spalate pe internet cu participarea tuturor miros a abuz estetic, nu crezi?
anton mihai
acum 11 ani
Desenul are treaba pentru ca desenul, nu ala artistic neaparat, e parte din povestea noastra. Pentru ca eu cred ca este bine sa pui mana pe creion (in calitate de art) si sa faci tone de schitze. Gasesti texturi, solutii cromatice, compozitionale, materiale diferite pe care sa-ti aplici ideile. In sensul asta "desenul". Doar sa stai in fata computerului si sa astepti implinirea tuturor dorintelor... Si fotografia. Ce zici?

Pai daca stam de vorba pe internet inseamna ca e bine, dupa parerea mea. Dar si la bere merge. Lasa-i pe ceilalti sa se "uite". Comunicam.

E randul tau.

salut si spor la treburi

adrian lupu
acum 11 ani
dupa ton, pari old school, sper ca Hoffa nu si-a pus gealatii estetizanti pe mine pana negociaza el pentru cei multi.

crede-ma, advertisingul nu iti va aduce desenul ala "nu neaparat artistic" la care te referi. si acum liniste, sa ii lasam pe cei mari cu adevarat sa gandeasca la noi, pentru noi, prin noi etc.

adrian lupu
acum 11 ani
Va vine sa credeti ca Serban toarna zilele astea un spot cu Sergiu Nicolaescu? Foarte pe scurt: Nicolaescu e Trotki iar Alexandrescu are un rol mai mic, e Cel-care-si-a-dat-seama-ca-a-l-incrimina-Naumovici-tocmai-pe-el-e-ca-si-cum-Lenin-l-ar-fi-acuzat pe-Trotki-ca-e-comunist-daca-ma-ntelegi-pe-undeva-dot-com. Se zice ca pentru spotul asta au digitalizat ce mai ramasese din Serban, acum stranuta ca John din Beatles si citeste briefurile ca Bond (James Bond)
adrian lupu
acum 11 ani
Am citit campaign. Baieti, trebuie sa v-o spuna cineva: aerul de tinerete revolutionara e exagerat, sunteti mai degraba cei care faceti revolutia culturala de ras. Acelasi aer euforic, aceleasi priviri umanistoide de cenaclu nouazecist, aceleasi talente care sunt axate pe "zone" si au o viata culturala a lor. Pun pariu ca in urmatorii zece ani figurile vor ramane aceleasi iar tonul asta cultural se va amplifica. Nu m-am enervat citind, pentru ca la un moment dat am vazut poza lui Geo si mi-am dat seama ca de fapt citesc o revista de autopromovare agresiva. La multi ani Geo Culda, am frecventat si eu biblioteca din Kogalniceanu, era plin de carti bune pe acolo!


Related