De ce Google Analytics NU trebuie privit ca un serviciu gratuit?

De la introducerea Google Analytics ca serviciu de web analytics gratuit, marketingul online a capatat o noua dimensiune. Cu totii sustinem ca internetul este masurabil, ca putem sti cine sunt si ce fac vizitatorii nostri. Cate stim de fapt din ceea ce se intampla pe site-urile noastre, fie ca sunt ele site-uri de campanie sau site-uri corporate? Ce inseamna ca ultima campania a generat un trafic de 200.000 de utilizatori pe site? Cum folosim aceasta informatie in deciziile pe care urmeaza sa le luam?

Era digitala in care traim a venit la pachet din punct de vedere al comunicarii cu ceva nou: o cantitate imensa de date despre activitatea online (pe site-urile companiei si nu numai), a clientilor sau prospectilor nostri.

De multe ori insa, faptul ca avem disponibile multe date despre vizitatorii site-ului nostru ne face sa nu aprofundam suficient cifrele si sa ne multumim cu o simpla actiune de raportare a valorilor obtinute. De multe ori se intampla sa tragem concluzii pripite sau pur si simplu sa privim datele si sa nu stim sa le interpretam astfel incat sa extragem niste concluzii benefice pentru business-ul pe care il reprezentam. Ce explicatii dam cand lucrurile nu merg asa cum ne-am propus? Cand o campanie nu isi atinge obiectivele pe care le-am stabilit sau, mai bine zis, cand competitia obtine ceea ce noi ne-am propus?

Internetul a schimbat enorm de multe lucruri in ceea ce priveste modul in care noi – in calitate de consumatori – functionam. In plus, evolutia crizei economice si a pietei de mobile (conectivitate si terminale) au accelerat si mai mult aceasta schimbare. Consumatorul de azi este mult mai liber, mult mai volatil, mult mai sigur pe ceea ce isi doreste si mult mai capabil sa gaseasca exact acel lucru. In plus, cu totii – ca si consumatori – am devenit si mult, mult mai comozi.

In conditiile acestei schimbari este mai mult decat datoria noastra, ca marketeri, sa ne intelegem foarte bine consumatorul si in baza acestei intelegeri sa putem sa ii oferim ceea ce el isi doreste sa primeasca de la noi.

Google Analytics, ca si orice alt software de web analytics in fapt, vine sa ne ajute sa ne indeplinim aceste obiective. Sa fim mai eficienti, mai rapizi, mai hands-on pe business-ul pe care il reprezentam, sa conectam mai bine cu consumatorii nostri, sa ii intelegem ... si nu in ultimul rand sa vindem mai mult.

Datele pe care le ofera Google Analytics iti pot conferi insa doar o imagine cantitativa a proprietatii tale web. Fie ca sunt ele mai mult sau mai putin prelucrate, raman date cantitative. Aceste date nu raspund decat la intrebari precum: Ce? Cine? Cum? Cat? Cand?

Cea mai importanta intrebare insa, la care nici un software de analytics nu raspunde este: De ce?

Acesta este momentul in care o agentie interactiva intervine in sprijinul clientilor. De ce vizitatorii mei au stat doar 56 secunde pe site? Nu sunt ei interesati de produsul meu? De ce 70% dintre ei au facut bounce? De ce, dupa campanie, traficul site-ului meu a scazut la valorile pe care le avea inaintea campaniei? Care a fost impactul real al acelei campanii de bannere care in aparenta nu a produs nicio vanzare?

Desi poate parea intrigrant, rolul pe care o agentie de digital il are cand vine vorba de servicii de Web Analytics este mai mult decat un Copy - Paste intr-o pagina a site-ului a unui cod de analytics. Rolul pe care o agentie trebuie sa il aiba este acela de strateg din punct de vedere web analytics, KPI & monitorizare. Cu alte cuvinte, cum sa facem implementarea analytics pe acest site, ce sa monitorizam, cum sa arate rapoartele, care sa fie parametrii de performanta la care sa ne raportam si cum sa integram si identificam corect traficul din multiplele canale online, intr-un asemenea mod incat sa putem raspunde la intrebari de genul celor de care aminteam mai sus. 

Serviciile de web analytics a evoluat substantial in ultimii 4-6 ani. De la o simpla masura cantitativa a unei singure entitati, la un ansamblu de masuri, de integrari si intercorelari de date din multiple surse. Toate cu scopul unic de maximiza ROI-ul pe care marketingul il genereaza.

Ca sa iau doar un exemplu, in urma cu cativa ani stiam doar la nivel teoretic ca mixul de campanii search & display este o metoda eficienta de promovare online. Nu stiam insa exact cat de mult a contribuit campania de display (care nu a generat vanzari directe pe site) la cresterea totala pe care am obtinut-o in vanzari. Informatii precum "multi channel funnels", "view through conversions" sau "time to conversion" pe care tool-uri precum Google Analytics ni le ofera astazi sunt informatii care ne pot ajuta in eficientizarea mixului de marketing, si, in esenta, la cresterea eficientei companiei.

In conditiile mai sus descrise, este Google Analytics un serviciu important pentru business-ul tau? Poate el face diferenta dintre tine si competitorii tai? Poate el influenta successul sau insuccesul unei campanii?

In cazul de raspuns afirmativ – we can talk business.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Related