[AdLife] Liviu Turcanu: "La primul job executam diverse obiecte artistice, unicate (zic eu), cum ar fi: scrumiere, lampadare, bijuterii"

[AdLife] Liviu Turcanu: "La primul job executam diverse obiecte artistice, unicate (zic eu), cum ar fi: scrumiere, lampadare, bijuterii"

Creativ cu blazon de 9 ani, dar cu norma de artist cam de cand se stie, Liviu Turcanu (Creative Director, Mercury360) este un calator. Copilaria si-a petrecut-o batand strazile din Galati si ulitele dintre satele bunicilor, dar visand sa fie pilot de avion. De la primul job are amintiri presarate cu  praf de ipsos si alama, dar si cu nisip strans in colturile cortului. O calatorie cu trenul l-a dus catre prima intalnire cu sotia. Dupa ce o sa impacheteze hainele de publicitar, o sa ii citim cronicile de calatorie din toata lumea. Vedeti cum e viata unui publicitar fericit ca se trezeste dimineata si vrea sa spuna ceva lumii din jur.

Am 9 ani cu blazon de creativ (Art Director si Creative Director). Restul de ani creativi 'neoficiali' ar cuprinde toata perioada liceului, facultatea si cam toata copilaria, timp in care am avut norma de artist.

Am copilarit pe strazile din Galati, cat si pe ulitele din cele doua sate, ale bunicilor mei.

Cand eram mic, voiam sa devin artist (adica pictor), inginer silvicultor sau pilot de avion. Si colectionam timbre, surprize Turbo si soldatei. Clasorul cu timbre inca il mai am.

In liceu eram tipul preocupat de arta, de lecturat cartile din vasta biblioteca a mamei si de indoit rotile bicicletei pe coclaurile din jurul orasului. Ziua mergeam la Atelier, pentru ca in anii terminali faceam ore de sculptura intr-un atelier, la un demisol, alaturi de o gasca de baieti veseli (Alexandru si Florin), iar noptile le rezervam cititului.

In timpul liceului, mai chiuleam de la orele de 'cultura generala', in favoarea orelor de atelier sau a unei baute cu baietii de la Arte. Am chiulit apoi de la mai toate cursurile de la facultate (am facut Academia de Arte Plastice); cel putin de la cele teoretice, care erau pierdere de vreme.

O sa imi aduc aminte intotdeauna cu placere de perioada din facultate, de gasca de la Atelier, de atmosfera destinsa si boema de atunci. Era in 1997, eram student la sectia de Sculptura si ma bucuram alaturi de Cip si Alexandru de o dupa amiaza linistita in fata atelierului. Recunoasteti tipul imbracat in bluza albastra, care priveste usor incruntat spre camera foto?

Am castigat primul salariu de la Fabrik Design, o firma micuta axata pe design de obiect, unde executam diverse obiecte artistice, unicate (zic eu), cum ar fi: scrumiere, lampadare, bijuterii. Modelam obiectele respective cu multa sarguinta folosind plastilina, apoi luam matrite, in care turnam alama sau alte neferoase si, la final, venea etapa cea mai migaloasa – slefuiam la piese pana cand straluceau mai ceva ca soarele de pe cer. Si acum mai am in plamani praf de ipsos si de la alama, insa a meritat, am strans amintiri placute acolo. Banii abia imi ajungeau sa platesc intretinerea si sa beau o bere cu baietii, la final de saptamana. O singura data am facut un exces si am spart toata chenzina pe un weekend la mare, petrecut in stil clasic: cort, prieteni buni si bere buna.

As fi vrut sa mi se fi spus mai devreme ca viata este frumoasa si ca merita traita asa cum e. Si ca nu merita sa te superi pe viata.

Imi amintesc si acum ziua in care m-am intalnit cu Lavinia, sotia mea. Eram in tren, spre ai mei, eu termisem sesiunea, ea avea un job si facea naveta Galati - Bucuresti. Acum, intamplator sau nu, fiul nostru, David, adora trenurile (Thomas e cel mai bun prieten al sau).

Relatia mea cu publicitatea: E frumos sa te trezesti dimineata si sa vrei sa spui ceva lumii din jur. Daca nu ai nimic de spus, mai bine stai linistit acasa.

Primul meu job in publicitate a fost de Art Director la Brands&Bears.

Primul brief la care am creat ceva de care am fost multumit a fost pentru Maggi, campania cu inima in geam. A fost una dintre primele campanii de anvergura in care m-am implicat. Am lucrat cu toata inima si a iesit o campanie de toata frumuseta; in plus, am avut sansa sa lucrez alaturi de unul dintre cei mai buni copywriteri din Mercury de la acea vreme, Ruxandra Petrescu.

Visez sa castig un premiu la Cannes, LIA, D&AD. 

Cea mai tare campanie internationala este Honda - "Choir". Pentru abordarea inedita, diferita de tot ce s-a facut pana atunci in aceasta categorie si pentru simplul fapt ca nu te mai saturi sa o privesti. Primul TVC la auto care iti face inima sa vibreze timp de 2 minute.

Cea mai tare campanie din Romania cred ca a fost cea pentru Unirea. A fost printre primele campanii care a generat un val de comentarii imens si a introdus in folclor expresii, pe care le recita atat muncitorul de rand, cat si intelectualul fin de la bloc.

Cea mai buna comunicare de brand o are Honda. Power of dreams. Imi place pentru ca are capacitatea de genera, intr-un mod simplu si elocvent, acea emotie, care pleaca dintr-un adevar imuabil: doar prin puterea de a visa putem sa ne depasim performantele si sa realizam cu adevarat ceva valoros.

Ad-urile mele favorite:

Spot TV: Canal Plus  - "Great Story". Pentru ca este absolut genial, totul: idee, productie, cat si line-ul de la final: "Never underestimate the power of a great story".

As mai aminti din colectia de favourites TVCs: VW – "The Dark side", Amnesty International – "The signatures", Old Spice – "Questions", Vodafone – "Mayfly", Levis – "Midsummer", Honda – "Cog".

Spot online: Philips - "Carousel". O executie de exceptie, 2 minute de experienta cinematografica, in care te simti regizor si DOP in acelasi timp; efectele speciale sunt absolut uimitoare. De urmarit si making of-ul, e foarte tare.

Print: Seria pentru National Geographic – "Make Earth proud". Der Spiegel – "Perspectives campaign"si cam toate printurile lui Karpat Polat (DDB Turkey) pentru CNN sau WWF.

Altele: Samusocial – "24 Hours through the eyes of a homeless person"

In paralel, mai lucrez mici proiecte artistice. Care sper sa devina mari in anii ce urmeaza. Cand nu lucrez, imi place sa ies cu fiul meu in parc.

Cand o sa am multi bani si nu o sa mai fiu nevoit sa muncesc, o sa calatoresc de-a lungul si de-a latul frumoasei lumi care ne inconjoara si apoi o sa scriu cronici de calatorie. Intre calatorii, o sa lucrez (ignorati verbul, suna a munca, dar nu e) in studioul meu artistic.

Am sute de poze, care zac in calculator, din pacate; le copiez de pe card si raman acolo in uitare. Cele mai vechi, facute pe suport clasic, pe film, le am intr-un album; ma uit mai des la ele, rememorand clipele frumoase petrecute alaturi de prieteni sau familie in delta, prin munti (acum ceva ani eram pasionat de excursii montane) sau prin Praga, Barcelona, Munchen, Londra samd.

Cartea mea preferata este "Razboiul sfarsitului lumii", de Vargas Llosa. Recitesc cu placere de fiecare data cartile lui Hermann Hesse (Lupul de stepa sau Siddhartha) sau Yasunari Kawabata (Vuietul muntilor).

La mine in history-ul de la browser apar cel mai des IQads, AdsOfTheWorld, YouTube, Facebook, Grooveshark, IHAVEANIDEA, Modernism, TopGear.

Dau mai tare cand aud melodiile de la Metallica, Radiohead, Garbage, Massive Attack, Amon Tobin.

As vedea de 10 ori filmul "The Deer Hunter". Incerc sa nu ratez nici un episod din Seinfeld.

Poate dai peste mine in agentie :). Sau, in weekend, ma gasesti in piata la Obor, in cautarea celor mai fresh legume.

Cheltuiesc prea mult pe tot ce tine de calatorii, masina, combustibil si vinuri de semi colectie.

Pierd prea mult timp cu mici reparatii prin casa. Iar la serviciu, cu intalniri, in care se spun multe si nu se trage nicio concluzie.

Poza de pe Facebook care a primit cele mai multe like-uri este cea cu mine si cu fiul meu, un versus la varsta de doi ani. Nu mai stiu care e statusul de pe Facebook cu cele mai multe like-uri... ceva advertising related.

O replica buna de agatat: domnilor, stiinta asta se transmite doar din tata in fiu. In plus, nu imi doresc sa dorm pe presul de la usa…

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Mercury360

Cu o istorie de peste 25 de ani in Romania si, in continuare independenti, full-service, suntem una dintre putinele agentii care au capabilitatile necesare pentru a deveni partener pe intreaga durata a unei campanii,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related