Neconventionale ca la mama acasa

Neconventionale ca la mama acasa

Se pare ca epoca spoturilor in care doamne respectabile scot din poseta, in mijlocul conversatiei cu vecina, un pachet de 5 kg de detergent, a luat sfarsit. Romanii vor acum sa fie surprinsi de branduri altfel – fie ca sunt pe Facebook, pe strada sau intr-un bar, brandurile trebuie sa munceasca din ce in ce mai mult ca sa reuseasca sa fie bagate in seama de catre consumatori. Iar in ultimul an n-am stat prost la recolta de neconventionale, asa ca va invit sa cantarim cele mai frumoase produse publicitare altfel de la noi.

Politia Romana nu mai stie ce sa mai faca pentru a-i convinge pe soferi sa nu mai conduca dupa ce au consumat bauturi alcoolice. Dupa multe incercari, anul asta, in cadrul campaniei "Ultimul drum" au intampinat petrecaretii iesiti noaptea dintr-un club cu un grup de bocitoare veritabile. Si cand zic veritabile ma refer la mamaite cu basma si glasuri subtiate de atata cantat la slujbe si bocit la inmormantari, nu la modele alese dupa un casting pe criterii fizice. In afara de corul de bocitoare care ii abordau pe fiecare in parte cu "un' te duci tu maica draaaaga/de ce zaci intins pe straaaada?", petrecaretii care se indreptau spre masini gaseau legate de oglinzile acestora si cate un stergar brodat frumos, in stil romanesc, cu mesajul "daca ai baut, conduci pe ultimul drum". Fix atata spaima cat sa te faca sa chemi un taxi.

Despre campania "Romanii sunt destepti" probabil ati aflat cu totii. In loc sa puna bannere prin oras sau sa ruleze un spot cu triada romanilor de aur Nastase-Hagi-Nadia, echipa creativa de la McCann a intrat in mediul pe care aproape orice roman il foloseste in fiecare zi. Gugal, Goagal sau Gugle - oricum i-ati spune, a fost instrumentul principal prin care Rom Autentic si-a transmis mesajul patriot. Romanii au fost incurajati sa caute de cat mai multe ori pe Google.ro "romanii sunt destepti" si expresii similare pentru portalurile din Franta, Anglia sau Italia ("les roumains sont intelligents", "romanians are smart", "i rumeni sono intelligenti") pentru ca de 1 Decembrie tara sa primesca drept cadou o imagine mai buna aici si in alte tari. S-a intamplat de Ziua Nationala si s-a intamplat si la Cannes Lions, unde campania a obtinut 3 lei si a plasat din nou Romania pe harta creativitatii mondiale.

Si nu a fost singura campanie romaneasca premiata la Cannes. Saatchi & Saatchi a obtinut un leu de bronz cu o idee pe cat de simpla, pe atat de frumoasa. Pentru a comunica faptul ca Enel ofera posibilitatea primirii unei facturi electronice, agentia a creat campania "Plant the bill" prin care a trimis abonatilor factura tiparita pe o hartie ce continea seminte si care, odata pusa in pamant, facea sa rasara o planta.

Si-au mai rasarit si alte chestii frumoase. Brandul Grolsch, care nu concepe sa comunice altfel decat neconventional si sa-si provoace intotdeauna consumatorii sa experimenteze, s-a intrebat anul acesta daca lipsa timpului face ca spiritul creativ sa fie mai liber si mai zglobiu. Asa ca a ales 14 oameni iubitori de comunicare si arta si, timp de 3 zile, i-a dus in Experience Hotel – un loc fara ceasuri, telefoane mobile si internet, cu ferestrele acoperite si lumina artificiala pornita intotdeauna. Acolo, invitatii s-au cunoscut si au participat la ateliere creative de muzica, pictura sau teatru si astfel creativitatea si-a mai dezlegat limba. De dupa fereastra, un psiholog si un sociolog ii urmareau pe subiecti si le analizau reactiile. Concluzia a fost ca da, timpul, deadline-urile si oamenii care vin cu ele sa ne streseze ne contracta creativitatea, asa ca ar fi mai bine sa ne relaxam cu o bere in fata cat mai des.

Si romanii n-au nevoie doar de creativitate, ci si de optimism. Asa s-a gandit si marca de pufuleti cu surprize Gusto, al carei slogan e "Hraneste-ti optimismul!", si care a vrut sa faca toti copiii fericiti. Stiti acele vendomate cu jucarii de plus care scapa mereu prin clestii slabiti ai masinariei? Gusto a inlocuit jucariile de plus cu pungi cu pufuleti cu surprize si a lucrat si la mecanismul de extragere, facandu-l tot timpul castigator. Au rezultat o gramada de copiii fericiti si un brand manager multumit ca acei copii tin strans de manuta mesajul "pufuletii Gusto au intotdeauna o surpriza".

Sa tot crestem copii optimisti si fericiti! Pentru ca atunci cand vor creste mari sa fie mandri si sa aiba incredere in drepturile lor. Ca sa demonstreze discriminarea pe pielea celor care o practica, agentia de publicitate Propaganda a adaugat in interviurile pentru angajare o parte in care acestia erau discriminati. Motivele erau dintre cele mai stupide – ba ca zodia nu e compatibila cu creatia, ba ca trebuie sa fii blonda ca sa lucrezi cu creativii, sau ca daca nu esti din Bucuresti (deci esti de la tara) n-ai ce cauta in publicitate. La sfarsit, cand li s-a dezvaluit ca intamplarea a facut parte dintr-o campanie Active Watch anti-discriminare a romilor ce vor sa ajunga medici, multe fete au plans si multi tipi au rasuflat usurati.

Tot Propaganda a lansat pentru vopseaua Duraziv un filmulet intitulat "Demential! Cum varuiesc rockerii din regie: cu parul!!" care a facut inconjurul internetului in 24 de ore. Intr-o camera tipica de camin, 3 rockeri isi scufunda parul lung in galeti de vopsea branduita discret Duraziv, dau drumul la metale si incep sa varuiasca pereti prin metoda headbanging.

Pentru ca romanii sunt creativi si le place sa mai si pileasca din cand in cand ceva din productia proprie, agentia Three a creat etichete romanesti personalizate pentru sticlele de Tuica, Must si Vin de Casa pentru a promova proiectul "Etichetele ROD" (ROmanian Design). O metoda de camuflare inteligenta care avertizeaza copilul insetat ca in sticla de apa e de fapt tuica, dar care poate trece neobservata de catre sotia preocupata, pentru ca etichetele sunt replici ale unor branduri faimoase cum ar fi Coca-Cola, Fanta sau Dorna. Proiectul cuprinde si clipuri demonstrative in care nea' Marian, un consumator tipic de asa ceva, arata cum se aplica etichetele corespunzatoare lichidelor din sticle. Daca gospodinele isi eticheteaza magiunul, zacusca si compotul cu mandria unui pictor ce isi semneaza opera in coltul tabloului, domnii se opreau la productie. Dar de-acum discutiile de la masa despre "ce e in sticla aia" nu se vor mai termina cu "nu stiu, draga, miroase si tu".

Si ce ar putea sa mearga mai bine cu o productie alcoolica de casa decat o mestesugita lautareasca? Matache Macelaru, il stiti, domnul care stie ce ne trebuie "pentru de dimineata", a fost sa-i ureze pe bloggeri de Paste cu melodii lautaresti personalizate pe care le-a numit mestesugite. Dintre dedicatii citez si va las pe voi sa va imaginati linia melodica lautareasca "vreau sa beau sa-ncingem hora / stiu ca-ti mai place shaworma" sau "Petreanu este jupanul / prezinta stiri la B1/ niciodata nu e trist / cel mai mare jurnalist maaai".

Nu in ultimul rand, ne-a placut anul asta cum banca Volksbank s-a imprietenit cu clujenii la festivalul de film TIFF. Campania "Bucurii care fac TIFF-ul mai frumos" nu s-a concentrat doar pe proiectiile din festival, ci si pe intreaga experienta care e ca o vacanta atat pentru vizitatori, cat si pentru clujeni, care se simt deodata turisti in propriul oras. Ca sa celebreze locurile speciale, creativii au intins cate un covor rosu in fata fiecaruia – Varzaria, covrigaria Petru, strada Potaissa si bancile din parc. Iar cinefilii iesiti de la proiectii primeau bucurii simple cum ar fi pufarine, limonada si covrigi.

V-as mai povesti despre branduri care au atacat cu tupeu consumatorul roman anul trecut, pentru ca avem destule. Cele mai bune exemple vi le-am expus deja aici, asa ca va las pe voi sa descoperiti orasul cu marcile lui ascunse si sa va creati propria reteta.

Articol publicat in suplimentul ADfel.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Oameni

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related