Ana Sipciu (Initiative): In 2013 se va pune un accent si mai puternic pe eficienta/performanta in media digitala

Ana Sipciu (Digital Strategy Director, Initiative) despre evolutia media digitala in 2012 - obiective ale clientilor, consumul de media, mixuri de tactici folosite – si previziuni pentru anul urmator.

Schimbari observate in media digitala (2012 vs. 2011)

O abordare mult mai orientata pe performanta, vizibila si in cresterea bugetelor alocate mediilor de performance – Google AdWords, Facebook, Yahoo! etc.

Impactul cresterii vanzarilor de smartphones si tablete in Romania asupra bugetelor de media

Nu avem date exacte in acest sens, insa este evidenta o crestere a investitiilor pe dezvoltarea de content mobil, aplicatii samd. – nu numai din partea advertiserilor, ci si a publisherilor. Deocamdata share-ul de mobile este destul de timid, insa disponibilitatea si consumul de content dedicat vor duce in mod sigur si la o crestere a bugetelor media dedicate.

Noi obiceiuri de consum de media la romani si raspunsul agentiilor

Nu am observat un switch brusc. Insa este adevarat ca segmentul tanar a ajuns sa fie practic imposibil de prins in medii clasice, ca spre exemplu TV-ul. In consecinta si comunicarea dedicata lor s-a adaptat, concentrandu-se mai mult in zona digitala. Romania este insa o tara cu target-uri oarecum polarizate – obiceiurile de consum ale tinerilor din Bucuresti, sa zicem, sunt diferite de ale celor din alte zone. Este esential sa identificam corect target-urile si sa fim foarte flexibili in adresarea lor.

Obiective si solicitari ale clientilor in media digitala. Cereri de proiecte speciale vs. display.

Proiectele speciale, display-ul, performance advertising etc. sunt niste tactici, nu niste obiective . Obiectivele sunt aceleasi ca in orice media: vizibilitate, reach, awareness, vanzari samd. Campaniile solide contin de obicei un mix de tactici. Mediul digital este unul din ce in ce mai aglomerat si in acelasi timp un mediu in care atentia consumatorului este limitata – orice lucru potential mai interesant e doar la un click distanta. Din aceasta cauza, proiectele speciale sunt din ce in ce mai importante. Un proiect special bine facut poate apropia brandul de consumatori, poate genera implicarea acestora, se poate viraliza.

In acelasi timp, sa nu uitam ca display-ul inseamna, practic, doar un spatiu. In acest spatiu creativitatea nu e limitata decat ca suprafata. Noile standarde display ofera din ce in ce mai mult loc efectiv pentru adevarate proiecte speciale – bannere interactive, video-uri, jocuri, colectare de date, share-uit de elemente pe Facebook, concursuri etc. Chiar daca o campanie se rezuma la display, asta nu inseamna ca e obligatoriu o campanie lipsita de creativitate si interactivitate. Spatiul de banner e doar un suport.

Cele mai importante campanii ale agentiei in zonade digital in 2012

E greu de spus care a fost cea mai importanta, dar ne bucuram ca avem campanii din ce in ce mai complexe atat din punct de vedere creatie cat si ca mix digital / mobile :).

Ponderea cheltuielilor pe media digitala din bugetul total de media. Proiecte exclusiv online vs. proiecte care implica si alte media.

Nu putem pune la dispozitie aceste informatii, insa majoritatea campaniilor implica acum si componente puternice de digital. Exista si proiecte exclusiv online, atunci cand obiectivele impun acest mediu.

Ponderea cheltuileilor intre publisherii locali si playerii internationali Google, Facebook, Yahoo!

Ponderea variaza in functie de clienti, industrii etc. Playerii internationali sunt in crestere din motive de performanta si eficienta financiara. Publisherii locali ofera flexibilitate in proiecte speciale.

Split-ul pe tipuri de campanii

O sa includem informatiile de acest gen in urmatorul Media Fact Book.

Previziuni pentru 2013

Un accent si mai puternic pe eficienta / performanta – si prin asta nu ma refer la numarul de click-uri, ci la obiectivele de comunicare. Asta va insemna adoptarea de sisteme avansate cross-channel de masurare si optimizare a campaniilor, o atentie mai mare acordata influentei diverselor canale online si offline, o abordare mai "holistica" a comunicarii digitale si nu numai.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Initiative Romania

Initiative este una dintre cele mai mari retele independente de media din lume, asigurand servicii specializate de strategie, planificare si cumparare de media. Initiative este membra a Interpublic Group of... vezi detalii »

Oameni

Sectiune



Related