[Design Freelancers] Paula Rusu: Intr-o luna poti avea proiecte de nu poti face fata, in urmatoarea sa n-ai nimic si sa te intrebi din ce platesti chiria

[Design Freelancers] Paula Rusu: Intr-o luna poti avea proiecte de nu poti face fata, in urmatoarea sa n-ai nimic si sa te intrebi din ce platesti chiria

Fie ca e vorba de mai multa libertate creativa sau de independenta financiara, din ce in ce mai multi creativi se orienteaza catre freelancing. Printr-o serie de materiale adresate ilustratorilor si graphic designerilor, incercam sa vedem care sunt provocarile si avantajele acestui tip de job. Intre pasiunea pentru muzica si job-ul de Art Director la Propaganda, Paula Rusu mai gaseste timp si pentru proiecte individuale de placere sau pe bani. Chiar daca asta inseamna sa sacrifice o buna parte din somnul din fiecare noapte, Paula pare sa se simta bine desenand chiar si atunci cand nu are brief sau deadline. 

Short Bio: Paula Rusu mi se zice si fac tot felul de chestii. Art Director la Propaganda by day, freelance illustrator/designer by night. Imi place cam tot ce tine de vizual, fie ca vorbim de identitate sau graphic design, fie de ilustratie sau typography. Si muzica, imi place foarte mult muzica.

Cand ai decis sa te apuci de freelancing si de ce
N-a fost o decizie clara si constienta. La un moment dat am inceput sa primesc tot felul de propuneri de colaborare, initial mai degraba de design, de vreun an mai degraba de ilustratie. In momentul de fata, asta imi place sa fac cel mai mult si ma entuziasmez (si sperii putin) la fiecare proiect de care ma ocup.

Cum si unde gasesti proiectele pentru care lucrezi
N-as putea spune ca le gasesc eu. In general ma contacteaza diversi clienti pe mail dupa ce mi-au vazut portofoliul online. In alte ocazii, sunt recomandata de catre oameni cu care am colaborat deja si care au fost multumiti de felul in care am lucrat. Lasati proiectele sa vina la mine, ce sa zic. :)

Evolutia ca freelancer si lectii invatate pe parcurs
Mi se pare esential sa lucrezi in mod constant, sa fii activ, sa fii vizibil. Daca oamenii nu stiu ce faci, nu au de ce sa iti dea proiecte pe mana. Tot esential e sa stii cat poti sa duci, dar la capitolul asta mai am de invatat, heh.

Cat se castiga acum in Romania din freelance design
Cred ca daca mi-as propune cu adevarat sa traiesc numai din asta, in cateva luni de munca sustinuta probabil as reusi. Dupa mine, cel mai important lucru (si cea mai mare provocare) la freelancing e sa ai un workflow constant. Intr-o luna poti avea proiecte de nu poti face fata, in urmatoarea sa n-ai nimic si sa te intrebi din ce platesti chiria.

Cine apeleaza la serviciile tale si in ce situatii
In ultimul an am facut in mod deosebit ilustratie editoriala, care, in momentul asta, mi se pare cam cea mai tare chestie. Mi se ofera un text si mi se permite sa fac ce ma taie capul cu el, ce pot sa vreau mai mult? :) Altfel, am fost contactata si pentru graphic design, identitate si web.

 

Freelancer vs. Art Director in agentie
Ambele au avantaje si dezavantaje. Nu am facut freelancing full-time inca, dar cunosc oameni care au facut-o si stiu de la ei ca lucrurile nu sunt chiar atat de simple si idilice cum ar putea parea. De bine, de rau, cand ai un job, te duci la birou unde stii ca trebuie sa lucrezi. Esti intr-un cadru organizat, esti inconjurat de oameni care fac acelasi lucru, poti sa discuti cu ei, sa faci schimb de opinii pe proiecte, ai un venit si e stabil. Pe de alta parte, stresul e mare si nu-ti faci programul chiar cum vrei tu. Ca freelancer, ai libertatea asta, castigi bine daca te tii de treaba si, cred cel mai important lucru, iti alegi tu proiectele pe care vrei sa lucrezi, lux pe care nu ti-l permiti intr-o agentie. Insa trebuie sa reusesti sa te automotivezi sa-ti faci treaba, pentru ca tentatia de a amana e mai mare. In plus, trebuie sa inveti sa manageriezi relatia cu clientul de la inceputul unui proiect pana la final, sa te descurci cu facturi si cu contracte. Ce sa zic, batai de cap sunt in ambele situatii, iar momentan nu imi propun sa renunt la job, consider ca mai am ce invata din viata de agentie.

Ce te-ar determina sa renunti la job-ul de zi pentru a te concentra numai pe freelancing
Probabil ca daca mi-ar intra pe banda rulanta proiecte frumoase pe care ar trebui sa le resping din cauza responsabilitatilor de la job, as incepe sa ma gandesc putin mai serios la freelancing full-time. Pana in punctul asta, am reusit sa fac fata cu amandoua si n-am respins niciun proiect care mi-a placut. Ziua in fata calculatorului la job, seara in fata calculatorului cu alte proiecte. E intens, mi-am injurat viata de cateva ori, dar la finalul unui proiect reusit, satisfactiile sunt pe masura.

Cum te promovezi ca freelancer
Am incercat sa fiu cat mai activa. In perioadele in care n-am avut de facut neaparat ceva pentru vreun client, am facut proiecte personale. Orice, numai sa fac ceva. M-am apucat de ilustratie de abia acum vreun an, pentru ca mi-a fost frica de ea pana in punctul asta. Acum, sunt ca Alice in Wonderland: imi sclipesc ochii la tot ce vad in stanga si-n dreapta, am foarte multe de explorat si incercat, foarte multe stiluri, foarte multe subiecte. Mai am un drum lung inainte pana sa ajung in punctul in care as vrea eu sa fiu, dar ce sa zic. Baby steps. :)

Cele mai importante proiecte din cariera de freelancer
Nu le-as privi neaparat in termeni de importanta, cat in termeni de proiecte care m-au facut fericita in timp ce lucram la ele. Și au fost foarte multe in ultimul an. Unul dintre cele mai dragi a fost The Goodbye Poopies Project, pe care l-am dezvoltat anul trecut impreuna cu copywriterul meu cand am plecat impreuna de la Ogilvy. Am facut o serie de postcarduri de "la revedere" cu tot felul de inside jokes pentru toti colegii din creatie.

Am lucrat cu mult drag la toate proiectele pe care le-am facut pentru Decat o Revista, in mod special la ilustratia cu bichonul Biju din numarul #11 .

Si am mai pierdut niste nopti si cu un set de ilustratii cu playere pentru DJi pentru o revista de muzica si nightlife din Dubai. Ce sa zic, e bine. :)

Proiectul care a necesitat cea mai multa munca/skills/creativitate + bani la sfarsit
Nu as putea sa aleg un proiect anume, pentru ca in momentul in care-mi asum ca fac ceva, incerc sa dau ce am mai bun. Indiferent daca vorbim despre ilustrat coperta unei reviste, sau despre un desenache de cinci centimetri intr-un colt de pagina, consider ca daca un om m-a contactat pe mine pentru ce stiu sa fac si a avut increderea sa-mi dea un proiect pe maini, eu sunt responsabila sa duc treaba la bun sfarsit cat pot de bine. Incerc sa lucrez din ce in ce mai atent de fiecare data, sa le gandesc din ce in ce mai mult, sa livrez "un produs" din ce in ce mai bun. De fapt asta-i si unul din cele mai tari lucruri la jobul asta: faptul ca iti poti observa foarte clar evolutia de la an la an - o ai in fata ochilor.

Asteptari de la sectorul de freelancing creativ din Romania in urmatorii ani
Cred ca o sa mearga din ce in ce mai bine, sincer. Incep sa apara studiouri mici de creatie, proiecte si evenimente care sprijina designerii, initiative frumoase pentru un viitor mai frumos, ca sa zic asa. E nevoie de galeti de munca, rabdare si perseverenta, dar se poate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Ogilvy Romania

Ogilvy România face parte din rețeaua internațională Ogilvy si oferă pietei din Romania următoarele arii de expertiză, la nivel integrat: strategie de brand, advertising, customer engagement, PR & Influence... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Branduri

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Related