[Strategic Planning] Eleodor Ghenoiu (Graffiti BBDO): Un strategic planner este un arhitect intr-o tabara de pictori

[Strategic Planning] Eleodor Ghenoiu (Graffiti BBDO): Un strategic planner este un arhitect intr-o tabara de pictori

Ce inseamna sa fii strategic planner pe meleaguri mioritice, cum poti sa fii bun la ceea ce faci, de unde te inspiri si care sunt tehnicile de abordare a briefului pe care trebuie sa le folosesti? Am intrebat toate astea si am pus in discutie mituri precum "munca strategic plannerului e plictisitoare" sau "publicitatea poate sa traiasca foarte bine si fara strategic planning". Ne-a raspuns Eleodor Ghenoiu (Strategic Planner, Graffiti BBDO).

Ce e un strategic planner?
Un architect intr-o tabara de pictori.

Rolurile unui strategic planner

Face brief-uri si partile din ppt-urile de prezentare de pana la creatie si buget. Uneori, inspira oameni sa creeze reclame. Cauta insight-uri – niste pesti ciudati pe care nimeni nu i-a vazut si chiar mai putini oameni i-au mancat.

Cum arata zilele unui strategic planner?

Cafea, citit, intalniri cu creatia, citit, intalniri cu clientul, scris briefuri, briefing-uri, un fussball rapid cu Alecsandra in echipa impotriva arogantilor de George si Sebi din creatie, debriefing-uri, focus grupuri, citit, research-uri, prezentari, brainstorming, ppt, citit, probabil un pranz, probabil o cina sau intalnire cu clientul. Sau brainstorming. Sau brief. Sau ppt.

Background

Poate sa fi studiat teologie, limbi straine si niste SNSPA. Poate sa fi lucrat ca expert guvernamental in Ministerul Informatiilor Publice. Sau inspector la Patriarhie, la departamentul de Relatii Externe. Sau account manager intr-o firma de PR. Sau sa fi fost somer un timp ca nu stia ce vrea sa fie. Sau sa fi lucrat ca project manager pentru start-up-uri de online. Sau sa fi lucrat ca marketing la o revista de arhitectura si constructii. Ori sa se ocupe de comunicarea unui grup de firme de IT. Sau planner intr-o firma de digital. Nu stiu sa mai zic, mai trebuie intrebati si altii.

Bucurii si tristeti

Cea mai mare satisfactie a unui planner e cand fetita lui il pupa atunci cand plannerul o roaga sa il pupe ca pleaca la serviciu. Cea mai mare tristete – ca oamenii nu sunt asa de frumosi pe cat ar putea fi.

Cum se face la voi?

Exista diverse instrumente proprietare pe care agentiile le dezvolta pentru abordarea procesului strategic. Brief-uri proprii, tool-uri de cercetare etc. Dar conteaza si ce greutate are strategia in agentie. Sau ce rol isi castiga strategia.

Ce faci la prima intalnire cu brieful?

Ma uit la deadline.

Cum se gaseste insight-ul cel mai bun?

Conversatiile. Ok. Mai specific: conversatiile cu nevasta-mea.

Care e combinatia ideala research + intuitie + experienta?

Pe o scala pana la 100, 90-60-90.

Relatia strategie - celelalte departamente

O casatorie din interes care se poate transforma in iubire.

Cartile din biblioteca strategilor

Jon Steel - "Truth, Lies and Avertising: The art of Account Planning".

www.warc.com, martinweigel.org, www.bbc.co.uk/blogs/adamcurtis.

Diferenta dintre un strategic planner priceput si unul nepriceput
Rezultatele. Premiile. Salariul. Simtul umorului. Generozitatea de a recunoaste o idee frumoasa care nu e a ta, fara sa conteze de unde vine. Sa folosesti research-ul fara a-l transforma intr-un ciocan pentru fluturi. Sa simti ca ai o responsabilitate in fata clientului. Si in fata agentiei. Si in fata consumatorului. Sa te simti luat in serios atunci cand vorbesti cu toti de mai devreme. De ce ma intrebati pe mine?

True or false: Publicitatea se poate face la fel de bine si fara un strategic planner

Adevarat. Cu noroc si cu geniu. Doua lucruri pe care le gaseste pretutindeni, nu-i asa?. Sau: adevarat o data. Nu de fiecare data.

True or false: Cu cat mai buna strategia, cu atat mai bune rezultatele.

Adevarat. Mai ales in case-urile de Effie.

True or false: Strategic plannerii trebuie sa fie experti in domeniul in care activeaza brandul pentru a oferi consultanta.
Nu sunt expert nici in bere, nici in hypermarketuri, nici in tigari, nici in snack-uri, nici in avocatura, nici in telefoane mobile, nici in detergent, nici in masini…in niciun domeniu in care am sau am avut clienti. Dar e ok: nici consumatorii.

True or false: Odata ce ai ales o strategie, trebuie sa te tii de ea pana la sfarsit.
Asta daca nu ai o idee mai buna.

True or false: Nu exista junior planner.
Da, da…asa e. Sunt foarte greu de gasit.

True or false: Munca in departamentul de strategie nu e la fel de fun ca cea de la creatie.
Fals. In majoritatea timpului suntem la acelasi etaj al agentiei. In restul timpului suntem la client.

True or false: Curiozitatea e cea mai importanta calitate a unui strateg.
Adevarat? Chiar sunt curios!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Festivaluri

Sectiune


Comentarii

Sebastian Maraloiu
acum 11 ani
In caz ca e cineva curios de scorul de la fussball, e 28-14 pentru echipa arogantilor;)
Stan Alin
acum 5 ani
M- am întâlnit cu succesul și insuccesul de nenumărate ori citind materialul tău și poate e bine sau e doar un scurtcircuit neuronal de la cafea( e prânz). Visez să cuceresc lumea de vreo douăzeci de ani în nenumărate forme și toate campaniile se termină cu ovații( pe scena mea sau pe cea de acolo de sus din asfințit). Am făcut ceva studii la Iași în relații publice și publicitate, am studiat dreptul în anii trecuți tot aici și am avut câteva locuri de muncă temporare de nimic. Din cincizeci de femei cu care am terminat studiile eu și încă două suntem învingătoarele scenei dezolării căci nu iubim marketingul online, fără de care nici un public nu poate fi satisfăcut în universul creativilor publicitari. Așa pare de convinsă societatea de puterea ei că îmi vine să rând. Am început să scriu despre cum bărbații prind putere în publicitate, după ce am văzut în serialul Mad Men cum au pierdut- o și e periculos de palpitant proiectul căci nimeni nu răspunde ofertelor de colaborare. Scriu cu mare șpil dar nu povești despre întâlniri imaginare a două cutii de chibrituri, pentru că îmi vine să râd și să mă las de acest proiect. Scriu analize complexe și profesioniste despre alegerile noastre din anii copilăriei și influențele lor în deciziile de cumpărare ale generației noastre. Intenționez să construiesc un produs educațional și să organizez focus- grupuri pentru a putea sta cu nasul deasupra apei și resursele sunt tot mai mici cu cât trece timpul dar devin un strateg mai bun pentru că notez toate nevoile mele și a le posibililor partenere. Pare o lume continuă dar nu e, priviți înapoi! La fel este și munca mea depusă. Acum construită este consumată și lăsată în urmă fără de valoare. Când se vor înmulți toate aceste premize ale„ brandingului” și utilitarismului web cum că ar fi o necesitate atunci vom trăi într- o lume mai bună căci e fals să tratăm webul ca o entitate, un corp, findcă este doar un suport media de comunicare și atât iar știința și valoarea ingineriei acestui produs este foarte rău administrată de strategii din România, oferind grade de onoare unui simplu loc de muncă în loc de principii etico- profesionale.


Branded


Related