[Brandingul si clientii] Roland si Sorana Kunst (die kunstfabrik): Agentia trebuie sa fie sigura pe ce propune si sa produca propuneri sustenabile, "de succes"

[Brandingul si clientii] Roland si Sorana Kunst (die kunstfabrik): Agentia trebuie sa fie sigura pe ce propune si sa produca propuneri sustenabile, "de succes"

Reprezentantii agentiilor de branding din Romania raspund intrebarilor noastre despre relatiile pe care le au cu clientii lor: in ce situatii apeleaza acestia la serviciile unei agentii specializate, cu ce asteptari vin si cat de aproape de realitate sunt informatiile lor despre branding, cat de pregatiti sunt sa duca un proces de branding pana la capat si ce pot face pentru a obtine cel mai mult de la echipa cu care colaboreaza. Vedeti perspectiva oferita de Sorana Kunst si Roland Kunst, owneri die kunstfabrik.

Cele mai cerute servicii de catre clientii agentiei
Cand vorbim despre “ultimii ani” vorbim despre cei de “criza”. Mai mult decat oricand, acum orice ban cheltuit este cheltuit cu mult mai multa grija, iar proiectele trebuie sa genereze foarte repede si bine ROI. Predomina proiectele de design de ambalaj, probabil pentru ca sunt si cele mai aproape de momentul generarii de venit si recuperare a investitiei (raft-vanzari), dar si pentru ca multe companii aleg mai degraba sa internalizeze partea de analiza si strategie. Pe locul doi, sa spunem, in topul serviciilor urmeaza branding/rebranding, dar de obicei acestea apar intr-un proiect integrat, impreuna cu design-ul ambalajelor.

Cum difera nevoile clientilor globali vs locali
Nu exista foarte multe diferente in ceea ce priveste nevoile pentru ca atat multinationale, cat si companiile locale exista in aceeasi piata si trebuie sa reactioneze la fel de rapid ca sa supravietuiasca. Adica au nevoie si solicita in aceeasi masura design de ambalaje, in ritm cu strategia de produs si de vanzari. Lucram cu industrii foarte dimanice, FMCG si IT&C, unde permanent trebuie sa vii cu ceva nou la raft.

Cu ce informatii despre branding trebuie sa porneasca la drum un client pentru o buna colaborare cu agentia de branding
In cazul unui proiect de branding este mai important decat in alte tipuri de proiecte sa se lucreze in ECHIPA. Aceasta inseamna ca fiecare partener vine la masa de lucru cu o parte importanta din ceea ce inseamna brandul care va sa fie. Compania client stie foarte bine strategia de produs, vede “viata” acestuia pe termen lung, isi aloca un buget de promovare, iar agentia de branding raspunde cu partea creativa, completeaza strategia cu idei proaspete si traduce, bineinteles, totul in realitate (copy, grafica etc, pana la implementare).

Cat de informati sau educati sunt clientii romani in ce priveste brandingul
Nivelul de informare este foarte ridicat, peste tot se vorbeste si se invata despre branding, e greu sa nu fii la curent atunci cand lucrezi in marketing. Felul in care fiecare internalizeaza si reuseste sa “produca” idei depinde de experienta si de flexibilitate.

Cat de dispusi sunt clientii sa afle mai mult
In general avem parteneri buni cu care putem purta un dialog constructiv si invatam unii de la altii. Nici unii dintre noi nu detinem adevarul absolut si intelegem sa ne completam.

Cat de dispusi sunteti voi sa investiti in educarea pietei
Cred ca noi, toate agentiile din piata, facem educare permanenta pentru ca, practic, in fiecare proiect se face un schimb de experienta, de know-how si evoluam impreuna. Eu personal predau de multi ani in cadrul Facultatii de Design a Universitatii de Arhitectura Ion Mincu si ma straduiesc sa contribui, atat cat poate un profesor, la cresterea calitatii generatiilor viitoare de design-eri.

Care sunt momentele tensionate de pe parcursul colaborarii cu un client in cazul unui proiect
De obicei lucrurile se tensioneaza spre final pentru ca raspunderea deciziei este foarte mare si trebuie luata in deadline! Se mai intampla sa se schimbe directia, ceea ce pentru noi inseamna o regandire totala a design-ului, si este nevoie de o comunicare foarte, foarte stransa. Aproape ne mutam la sediul clientului sau suntem numai pe telefon, ceea ce cu siguranta se intampla in orice agentie.

La ce atitudini ale clientului trebuie sa fie pregatit sa rapunda omul din agentie
Pana sa raspunda la orice atitudine din partea clientului, agentia trebuie sa fie sigura pe ce propune si sa produca propuneri sustenabile, “de succes”. Asa poti sa temperezi entuziasm, sa corectezi directii care nu corespund targetului, sa dai incredere acolo unde sunt nesigurante etc. Trebuie sa stii exact cum se va comporta produsul tau in piata si trebuie sa stii sa raspunzi clientului “pe limba lui”, nu doar din punctul de vedere al design-ului. Noi nu facem arta, facem grafica pentru un scop comercial! Ce facem noi trebuie sa vanda!

Ce atitudini neconstructive ati intalnit
Cred ca cea mai dureroasa atitudine neconstructiva este cea a clientului care judeca un design prin sistemul propriu de valori (ce imi place mie) si nu prin cel al cumparatorului sau. A doua in top este atunci cand clientul isi neglijeaza rolul in echipa si il intereseaza mai degraba sa faca treaba agentiei de design.

Ce atitudini ale clientilor pot fi date ca best practice
Totul incepe cu un brief bun care ne da noua agentiilor toate “masurile” produsului pentru care noi “croim” cate un design de ambalaj, un brand, o strategie si asa mai departe. Daca nu ni se prezinta produsul, noi nu putem decat sa ni-l imaginam.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Related