[Brandingul si clientii] Bogdan Branzas: Am fost invitat sa am un rol consultativ in boardul unui client, tocmai pentru a fi prezent la deciziile majore

[Brandingul si clientii] Bogdan Branzas: Am fost invitat sa am un rol consultativ in boardul unui client, tocmai pentru a fi prezent la deciziile majore

Reprezentantii agentiilor de branding din Romania raspund intrebarilor noastre despre relatiile pe care le au cu clientii lor: in ce situatii apeleaza acestia la serviciile unei agentii specializate, cu ce asteptari vin si cat de aproape de realitate sunt informatiile lor despre branding, cat de pregatiti sunt sa duca un proces de branding pana la capat si ce pot face pentru a obtine cel mai mult de la echipa cu care colaboreaza. Vedeti perspectiva lui Bogdan Branzas (CEO & Creative Director, Branzas).

Cele mai cerute servicii de catre clientii agentiei
In ultimii aproximativ cinci ani am constatat o nevoie in crestere pentru consultanta de brand, marketing si comunicare, implicand aici si foarte multa analiza de vanzari si comerciala. Clientii nostri au fost preponderent companii si branduri romanesti care doreau o analiza si o privire din afara asupra produselor si serviciilor lor, cu implicatii in adancime asupra portofoliilor lor, a rentabilitatii investitiilor in branding/marketing/comunicare. Cererea serviciilor de branding si design a ramas relativ prudenta in acesta perioada, fapt justificat de perceptiile managerilor asupra crizei si pietei locale. In acest moment Branzas deruleaza proiecte de analiza si consultanta intr-o proportie mai mare decat cele de branding/naming/design.

Cum difera nevoile clientilor globali vs locali
Companiile romanesti sunt mult mai antreprenoriale si focusate pe obtinerea de strategii cu aplicabilitate directa si practica in timp mai scurt. De asemenea, proiectele pentru aceste companii se deruleaza mai rapid datorita procedurizarii mai reduse. O alta diferenta notabila este managementul “hands-on” al companiilor romanesti, fata de cele multinationale, unde rolurile departamentelor sunt bine delimitate, fiecare avand teritoriul sau de responsabilitate. Pentru noi, ca agentie de consultanta de brand si design, este de multe ori mai interesant sa lucram cu companiile romanesti deoarece totul se desfasoara mai repede, mai precis, mai focusat, aplicat. Implicatiile inclusiv de ordin financiar sunt pozitive deoarece, datorita timpului mai scurt, cash-flowul nostru este mai bun.

Cu ce informatii despre branding trebuie sa porneasca la drum un client pentru o buna colaborare cu agentia de branding
Informatiile necesare noua sunt intotdeauna aceleasi, nivelul de detaliu difera de la caz la caz: produs sau serviciu, pret, piata, public-tinta, competitie, trenduri de consum. Pentru ca relatia dintre noi si client sa fie clara, am elaborat un ghid al clientului pe care il punem la dispozitie la inceputul colaborarii. De asemenea, utilizam si un glosar al termenilor specifici.

Cat de informati sau educati sunt clientii romani in ce priveste brandingul
Depinde de la caz la caz, in general exista un nivel acceptabil de informatie si know-how, iar acolo unde nu exista incercam sa il suplinim prin traininguri specifice cu responsabilii de brand/marketing din companie. Acesta este un serviciu in crestere in cadrul Branzas, ajungand pana acum sa dezvoltam prin training capabilitatile departamentelor de marketing, mergand pana la elaborarea fiselor de post ale membrilor echipelor.

Cat de dispusi sunt clientii sa afle mai mult
De obicei managerii companiilor romanesti sunt si proprietarii acestora. Daca acestia constata ca la nivelul responsabililor de brand si marketing exista lacune, de multe ori intalnim cazuri in care ni se cere sa desfasuram un program de training, atat pentru cresterea nivelului de informatie cat si pentru a le da acestora suport in desfasurarea relatiei lor cu agentiile.

Cat de dispusi sunteti voi sa investiti in educarea pietei
Avand in vedere ca Branzas practic a deschis piata de branding si design in Romania incepand cu 1994, credem ca deja am facut foarte mult in acest sens, prin prezentarile noastre publice, articole si opinii in media si mai ales in relatia zilnica cu clientii. De cateva luni am relansat site-ul Branzas, care de fapt este interfata catre toate sursele de informatii despre noi si serviciile noastre: documente interne pe ISSUU, Facebook, Twitter, LinkedIn, blog etc.

Care sunt momentele tensionate de pe parcursul colaborarii cu un client in cazul unui proiect
Nu exista o regula a momentelor tensionate. Ele pot aparea sau nu. Cele mai complexe si cu implicatiile cele mai mari sunt insa modificarile aduse brief-ului pe parcursul derularii unui proiect.

La ce atitudini ale clientului trebuie sa fie pregatit sa rapunda omul din agentie
Cea mai neplacuta atitudine este neplata la timp a facturilor pentru serviciile noastre. Consideram ca daca ne facem treaba punctual e nevoie de acelasti tip de raspuns si din partea unora dintre clienti. Cazurile sunt rare, dar ele exista, din pacate.

Ce atitudini neconstructive ati intalnit
Sunt doua tipuri de atitudini neconstructive: cele care vizeaza rezultate pe termen scurt indiferent de consecinte in viitor si cele prin care clientul considera agentia si oamenii din agentie un fel de departament intern al lor, pregatit oricand sa raspunda la ordine. Ori acest tip de relatie nu este cea dorita de noi si de aceea am avut cazuri in care fie am refuzat contracte, fie le-am intrerupt pe cele in derulare.

Ce atitudini ale clientilor pot fi date ca best practice
Pentru best practice putem exemplifica compania Elis Pavaje – liderul national in pavaje si elemente prefabricate din beton - care este clientul nostru de peste zece ani si cu care avem o relatie profesionala si personala exemplara. Modul de lucru cu Elis Pavaje este cel care trebuie sa fie: planificarea clara a proiectelor, atributiilor, responsabilitatilor si bugetelor pe un an inainte, colaborare intensa, feedback, implicare, atitudine pozitiva si proactiva. Personal, am fost invitat sa am un rol consultativ in boardul Elis, tocmai pentru a fi prezent la deciziile majore, a fi informat la timp despre strategie si pentru a-mi aduce aportul la deciziile strategice. Dupa cunostinta mea, este singura companie romaneasca care are in board un reprezentant al agentie de brand.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info

Subiecte

Sectiune



Related